The Hebrew University Logo

סילבוס

פסיכופתולוגיה של המבוגר - 51723
עברית
הדפסה
 
סגור סגירה חלון
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 25-10-2023
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2

תואר: מוסמך

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: פסיכולוגיה

סמסטר: סמסטר ב'

שפת ההוראה: עברית

קמפוס: הר הצופים

מורה אחראי על הקורס (רכז): דר' גל לצרוס

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: gal.lazarus@mail.huji.ac.il

שעות קבלה של רכז הקורס: בתיאום מראש

מורי הקורס:
ד"ר גל לצרוס

תאור כללי של הקורס:
הקורס מיועד לתלמידי התואר השני הלומדים במגמה הקלינית והקלינית-שיקומית ונבנה על היסודות שהונחו בקורס "יסודות הפסיכופתולוגיה" שנערך בסמסטר א'. הקורס יקיף אבחנות פסיכיאטריות נפוצות תוך שימת דגש על הקריטריונים הסימפטומטיים של ה-DSM-5, פנומנולוגיה, וגישות מרכזיות להבנת האטיולוגיה והגורמים המשמרים. בקורס ישולבו דוגמאות קליניות רבות לשם חיזוק האינטגרציה בין התיאוריה והפרקטיקה.

מטרות הקורס:
העמקת ההיכרות של הסטודנטים עם אבחנות פסיכיאטריות נפוצות על פי מודל רפואי ופסיכולוגי על בסיס גישות שונות וכן פיתוח חשיבה קלינית ביקורתית על השימוש בגישות השונות בעבודה מעשית. בהמשך לכך, הקורס ילווה את ההתנסות של הסטודנטים בפרקטיקום הקליני תוך מתן ידע וכלים רלוונטיים.

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

בסיומו של קורס זה, הסטודנטים יהיו מסוגלים:
1. להכיר אבחנות פסיכיאטריות נפוצות כפי שהן מתוארות ב-DSM-5.
2. להבין את הרקע האטיולוגי לאבחנות אלה.
3. לתת אבחנה לפי הקריטריונים של ה-DSM-5.
4. לדון באבחנות ובאבחנות מבדלות.
5. להכיר התוויות מומלצות לטיפול לפי אבחנה.

דרישות נוכחות (%):
100

שיטת ההוראה בקורס: הרצאות פרונטליות של המרצה ושל מרצי אורח, דיון בחומרי הקריאה, דיון בוינייטות, סרטי וידאו, הצגות קבוצתיות של סטודנטים.

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
1. הפרעות חרדה
2. הפרעות אכילה
3. PTSD
4. OCD
5. הפרעות שימוש בחומרים
6. הפרעות אישיות
7. הפרעות פסיכוטיות
8. הפרעות נוירו-התפתחותיות

חומר חובה לקריאה:
1. American Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed., text rev.)
חומרים נוספים יפורטו בהמשך ויועלו למודל (חלקם ייבחרו מתוך הרשימה המופיעה תחת קריאה נוספת)

חומר לקריאה נוספת:
1. Sadock, B. J. (2015). Kaplan & Sadock's synopsis of psychiatry: behavioral sciences/clinical psychiatry (Vol. 2015, pp. 648-655). Philadelphia, PA: Wolters Kluwer.
2. מוניץ, ח,. אליצור, א,. טיאנו, ש,. נוימן, מ. )2017(. פרקים נבחרים בפסיכיאטריה מהדורה שישית, הוצאת דיונון: אוניברסיטת תל-אביב.
3. Gabbard, G. O. (2014). Psychodynamic psychiatry in clinical practice. American Psychiatric Pub.
4. צ. מרום, א. גלבוע שכטמן, נ. מור, וי. מאיירס )עורכים(, טיפול קוגניטיבי התנהגותי במבוגרים: עקרונות טיפוליים. תל אביב, דיונון.

מרכיבי הציון הסופי :
הגשת עבודה מסכמת / פרויקט גמר / מטלת סיכום / מבחן בית / רפרט % 80
השתתפות פעילה / עבודת צוות % 10
מצגת / הצגת פוסטר / הרצאה % 10

מידע נוסף / הערות:
 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה