The Hebrew University Logo

סילבוס

מבוא לתולדות יפן המודרנית - 46519
עברית
הדפסה
 
סגור סגירה חלון
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 26-07-2023
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 4

תואר: בוגר

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: לימודי אסיה

סמסטר: סמסטר ב'

שפת ההוראה: עברית

קמפוס: הר הצופים

מורה אחראי על הקורס (רכז): פרופ' דני אורבך

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: dannyorbach@gmail.com

שעות קבלה של רכז הקורס: בתיאום מראש

מורי הקורס:
פרופ דני אורבך

תאור כללי של הקורס:
ישנן הרבה מאד דרכים לספר את סיפורה של יפן המודרנית. עבור אחדים, מדובר בסיפור סינדרלה – מדינת עולם שלישי ענייה ונחשלת, שזינקה ממשטר פיאודלי מיושן, ניצלה מטלפי הקולוניאליזם האירופי והפכה למעצמה מדרגה ראשונה. היו שהרחיבו את הנס היפני אחורה לעבר הפיאודלי, וזיהו בו את גורמי הכוח שהזניקו את יפן לעמדת מנהיגות בשלהי המאה התשע עשרה. אחרים, בעיקר במזרח אסיה, יספרו סיפור אחר לחלוטין. מבחינתם, יפן היתה מעצמה טורפנית ואכזרית, מדינה אימפריאליסטית שזממה מאז הקמתה לכבוש לעצמה אימפריה באסיה. בהדרגה, המיליטרליזם היפני התפשט לטייוואן, קוריאה, מנצ'וריה וסין, עד שהמיט על מזרח אסיה את אחת המלחמות הרצחניות והאכזריות בתולדותיה. כמובן, יש שידחקו את הפוליטיקה לפינה, וידברו על התרבות, הספרות והדת של יפן המודרנית– מרק סוער של השפעות מקומיות, סיניות ומערביות.

בקורס הזה נספר את סיפורה של יפן המודרנית, משורשיה בשלטון הסמוראים של תקופת טוקוגאווה (1600-1868), עבור במהפכה הקרוייה ה"רסטורציה של מייג'י", תהליך המודרניזציה המהיר שלאחריה ותהפוכות ראשית המאה העשרים. נדבר על פוליטיקה, משטר, כלכלה, תרבות, ספרות ודת, מיליטריזם ואימפריאליזם, ונפגוש סמוראים לשעבר, פועלים, אינטלקטואלים, קצינים, אומני לחימה, פוליטיקאים והרפתקנים. לבסוף, נדון בהרחבה במלחמת העולם השנייה במזרח הרחוק, ובכיבוש האמריקאי שכפה על היפנים רפורמות מהותיות, כולל חוקה שהוציאה את המלחמה אל מחוץ לחוק. עד כמה "יפן החדשה" היא חדשה באמת, ועד כמה ניתן לראות בה המשך של דפוסים שנוצרו בתקופת המלחמה ולפניה?

הקורס ילווה בקטעי סרטים, שירים יפניים מהתקופה וקריאה בספרות העשירה שלה.

מטרות הקורס:
מטרת הקורס היא להציג את האנשים, הרעיונות והמוסדות שמהווים את הבסיס לעלייתה של יפן המודרנית ולנתח את התהליכים ההיסטוריים, החברתיים והתרבותיים שעיצבו את יפן החל מהעת החדשה המוקדמת ועד מלחמת העולם השנייה והכיבוש האמריקאי.

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

להכיר את המוסדות והתהליכים שהשפיעו על התהוותה של יפן המודרנית ולהבין את עלייתה של יפן המודרנית בקונטקסט היסטורי רחב יותר.

דרישות נוכחות (%):
נוכחות חובה, 80%

שיטת ההוראה בקורס: הוראה פרונטאלית, קריאת מאמרים לפני כל שיעור, צפייה בקטעי סרטים

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
רשימת נושאים והרצאות

שבוע 1: העולם של אתמול – יפן לפני הרסטורציה של מייג'י, 15 ו-18 במרץ

לחסרי רקע מומלץ לקרוא: בן-עמי שילוני. יפן המסורתית: תרבות והיסטוריה. ירושלים ותל אביב: הוצאת שוקן, 1995.

קריאה:

שילוני, יפן המודרנית, עמ’ 13-22.

Philip Brown, “The Political Order”, in Karl Friday, ed., Japan Emerging: Premodern History to 1850 (Boulder, Colo.: Westview Press, 2012), pp.321-331.
Denis Gainty, “The New Warriors: Samurai in Early Modern Japan”, in Japan Emerging, pp.342-353.


שבוע 2: הספינות השחורות – מדינת טוקוגאווה ומשבר המאה התשע עשרה, 22 במרץ

קריאה:

שילוני, עמ' 23-42.
Albert M. Craig, Chōshū in the Meiji Restoration (Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1961), pp.26-50.
Marius B. Jansen, Sakamoto Ryōma and the Meiji Restoration (Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1961), pp.51-67, 204-211.
Thomas Huber, "Men of High Purpose and the Politics of Direct Action, 1862-4", in Tetsuo Najita and J. Victor Koschmann, eds., Conflict in Modern Japanese History: The Neglected Tradition (Princeton: Princeton University Press, 1982), pp.107-128.
Sources of Japanese Tradition, pp.595-597, 618-623.


בתאריכים 25 במרץ, 29 במרץ ו-1 באפריל לא יתקיימו שיעורים (חופשת פסח)

שבוע 3: מהפכת הסמוראים של יפן – הרסטורציה של מייג'י, 5 ו-8 באפריל

קריאה:

שילוני, עמ’ 42-53, 47-98.
Danny Orbach, Curse on this Country: The Rebellious Army of Imperial Japan (Ithaca: Cornell University Press, forthcoming), pp.54-68
Mark Ravina, The Last Samurai: The Life and Battles of Saigo Takamori (Hoboken, N.J.: John Wiley and Sons, 2004), pp.197-210.
Duus, Peter. The Abacus and the Sword: The Japanese Penetration of Korea, 1895-1910, (Berkeley and Los Angeles: University of California Press, 1995), pp. 29-65.
Sources of Japanese Tradition, pp.643-644, 649-652, 655-662.
קטע וידאו: Kimigayo
https://www.youtube.com/watch?v&eq;qsatxBSGtdg

בוחן מס' 1 (יום ראשון, 11.4). הבוחן ייפתח ביום ראשון בשמונה בבוקר, ויוקצו לכם 24 שעות כדי לפתור אותו


שבוע 4: חולמים ונלחמים: הצבא היפני והתנועה לחירות וזכויות העם, 12 באפריל. ב-15 באפריל, יום העצמאות, לא יתקיים שיעור

קריאה:
שילוני, עמ' 53-56, 98-106.
Ozaki, Yukio, The Autobiography of Ozaki Yukio: the Struggle for Constitutional Government in Japan, trans. Fujiko Hara (Princeton N.J.: Princeton University Press, 2001), pp.29-63.
Kyu-Hyun Kim, The Age of Visions and Arguments: Parliamentarianism and the National Public Sphere in Early Meiji Japan (Cambridge, Mass.: Harvard University Asia Center, 2007), pp.443-452.
Orbach, Curse on This Country, pp.81-88.
Miyazaki Tōten, My Thirty-three Years’ Dream, Trans. Marius B. Jansen and Etō Shinkichi (Princeton: Princeton University Press, 1982), pp.3-30.
Sources of Japanese Tradition: 625-631, 685-689, 705-708.

קטע וידאו: Japanese Army Song, https://www.youtube.com/watch?v&eq;64o_YkKncFI 


שבוע 5: קוקוטאי: האידיאולוגיה של מייג'י וראשית האימפריאליזם היפני, 19 ו-22 באפריל


קריאה:

שילוני, עמ’ 106-144.
החוקה של יפן הגדולה (חוקת מייג'י) – תרגום לעברית כנספח לספרו של שילוני, או באנגלית כאן.
Edward J. Drea, Japan's Imperial Army: its Rise and Fall, 1853-1945 (Lawrence, Kan.: University Press of Kansas, 2009), pp.110-124.
Robert Eskildsen, "Of Civilization and Savages: The Mimetic Imperialism of Japan's 1874 Expedition to Taiwan", The American Historical Review 107:2 (April, 2002), pp.388-418.
Imperial Rescript on Education, Sources of Japanese Tradition, 646-647.

קטע וידאו: Chinese villagers encounter Japanese soldiers, from Clouds above the Hill
https://www.youtube.com/watch?v&eq;VKNpLyYa9dU



שבוע 6: הדמוקרטיה של טאישו, 26 ו-29 באפריל

קריאה:

שילוני, עמ' 156-169, 174-177.
Najita Tetsuo, Hara Kei in the Politics of Compromise, 1905-1915 (Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1967), pp.205-222.
Orbach, Curse on this Country, pp.130-136, 151-157.
Siniawer, Ruffians, Yakuza, Nationalists, pp.74-91.
Frederick Dickinson, War and National Reinvention: Japan in the Great War, 1914-1919 (Cambridge, Mass.: Harvard University Asia Center, 1999), pp.123-138.
שיר המוות של גנרל נוגי מרסוקה – תרגום ופרשנות: יואל הופמן (באתר הקורס)

בוחן מס' 2 (יום ראשון, 2.5). הבוחן ייפתח ביום ראשון בשמונה בבוקר, ויוקצו לכם 24 שעות כדי לפתור אותו


שבוע 7: "אני חתול": דת, תרבות וספרות בתקופת מייג'י, 3 ו-6 במאי

קריאה:

שילוני, עמ' 149-155.
Helen Hardacre, Shintō and the State (Princeton: Princeton University Press, 1989), pp.21-41.
נצומה סוסקי, אני חתול. עברית: ליאורה כרמלי (הוד השרון: אסטרולוג, 2013), מבחר.
Mori Ōgai, “dancing girl”, from The Columbia Anthology of Modern Japanese Literature (New York: Columbia University Press, 2005), vol.1, pp.10-25.
קטעי וידאו:
1. אני חתול (פתיחה), https://www.youtube.com/watch?v&eq;TMliNmrTLtg
רקדנית, מורי אוגאי: https://www.youtube.com/watch?v&eq;pduBcKt19 (אנימה)


שבוע 8: "נשים טובות, אמהות חכמות": נשים יפניות בתקופת מייג'י וטאישו, 13 במאי (ב-10 במאי, יום הסטודנט, לא יתקיים שיעור)

קריאה:

שילוני, עמ' 173-174
Miriam Silverberg, “The Modern Girl as Militant”, in Gail L. Bernstein, Recreating Japanese Women: 1600-1945 (Berkeley: University of California Press, 1991), pp.239-266.
Sheldon M. Garon, Molding Japanese Minds: Molding Japanese Minds: The State in Everyday Life (Princeton: Princeton University Press, 1997), pp.88-140.


שבוע 9: האדמה רועדת: צבא, חברה ופוליטיקה בשנות העשרים, 20 במאי (ב-17 במאי, חופשת שבועות, לא יתקיים שיעור)

קריאה:
שילוני, עמ' 169-171, 177-185.
Janet Borland, “Capitalizing on Catastrophe: Reinvigorating the Japanese State with Moral Values through Education following the 1923 Great Kantō Earthquake”, Modern Asian Studies 40:4 (October, 2006), pp.875-876, 879-907.
Leonard A. Humphreys, The Way of the Heavenly Sword: The Japanese Army in the 1920s (Stanford, Calif.: Stanford University Press), pp.108-126.

בוחן מס' 3 (יום ראשון, 23.5). הבוחן ייפתח ביום ראשון בשמונה בבוקר, ויוקצו לכם 24 שעות כדי לפתור אותו


שבוע 10: מדינה מחפשת כיוון – יפן במשבר שנות השלושים, 24 ו-27 במאי

קריאה:
שילוני, עמ' 185-212.
James B. Crowley, Japan's Quest for Autonomy: National Security and Foreign Policy, 1930-1938 (Princeton: Princeton University Press, 1966), pp. 379-384
------ “A Reconsideration of the Marco Polo Bridge Incident” in The Journal of Asian Studies, Vol. 22, No. 3 (May, 1963), pp.277-291.
Orbach, Curse on this Country, pp.225-256.
מישימה יוקיו, אהבת מולדת, מיפנית: שונית שחל-פורת, עמ' 155-177.
Sources of Japanese tradition, pp.762-769

קטע וידאו: Tonarigumi, https://www.youtube.com/watch?v&eq;rBh4wUrjltM


שבוע 11: החיים באימפריה היפנית, 31 במאי ו-3 ביוני

קריאה: אין

שבוע 12: יפן במלחמה (1(, 7 ו-10 ביוני

קריאה:

שילוני, עמ’ 213-224.
Hattori Satoshi and Edward J. Drea, “Japanese Operations from July to December 1937”, in The Battle for China: Essays on the Military History of the Sino-Japanese War of 1937-1945 (Stanford: Stanford University Press, 2011), pp.158-180.
Yale Maxon, Control of Japanese Foreign Policy: a Study of civil-military Rivalry, 1930-1945 (Westport, Conn.: Greenwood Press, 1973), pp.149-183.
Sources of Japanese Tradition, pp.798-805.

קטעי וידאו:
1. Umi Yukaba, https://www.youtube.com/watch?v&eq;sd6YpZ-C9y0
2. עדות על טבח ננג'ינג, https://www.youtube.com/watch?v&eq;K2wFsu_O490
3. ארצות הברית מכריזה מלחמה על יפן, אחרי ההתקפה על פרל-הרבור, https://www.youtube.com/watch?v&eq;lK8gYGg0dkE
4. תעמולת מלחמה אמריקאית: You are sap Mr. Jap
https://www.youtube.com/watch?v&eq;8p_SABG3SPk
בוחן מס' 4 (יום ראשון, 6.6). הבוחן ייפתח ביום ראשון בשמונה בבוקר, ויוקצו לכם 24 שעות כדי לפתור אותו


שבוע 13: יפן במלחמה (2), 14 ו-17 ביוני

קריאה:

שילוני, עמ' 224-238.
Drea, Japan’s Imperial Army, pp.222-248.
Tsuyoshi Hasegawa, “The Atomic Bombs and the Soviet Invasion: Which was more Important in Japan’s decision to surrender”, and Richard B. Frank, “Ketsu-gō: Japanese Political and Military Strategy in 1945”, in The End of the Pacific War: Reappraisals (Stanford: Stanford University Press, 2007), pp.65-94, 113-144.

קטעי וידאו:
1. Under a Burning Sky, https://www.youtube.com/watch?v&eq;WHx200J7hAg
2. Evil Mickey Attacks Japan https://www.youtube.com/watch?v&eq;icVu-acHlpU
3. The surrender of Japan https://www.youtube.com/watch?v&eq;4EqRTWMVqMY


שבוע 14: סיום והמשכיות: הכיבוש האמריקאי ביפן, 21 ו-24 ביוני

קריאה:

שילוני, עמ' 241-256.
John W. Dower, Embracing Defeat: Japan in the Wake of WWII (New York: W.W.Norton & Co./New Press, 1999), pp. 88-104, 122-148, 154-167, 443-454.
Beatte Sirota-Gordon, The only Woman in the Room: A Memoir (Tokyo/New York: Kodansha, 1997), pp.103-125.
Sheldon Garon, “Rethinking Modernization and Modernity in Japanese History: a Focus on State-Society Relations”, The Journal of Asian Studies 53:2 (May, 1994), pp.346-362.
Andrew D. Gordon, Labor and Imperial Democracy in Prewar Japan (Berkeley, University of California Press, 1991), pp.331-343.

קטעי וידאו:
1. Tokyo Bugiwugi , https://www.youtube.com/watch?v&eq;fGDKp0TwC1c
2. מקארתור עוזב את יפן - https://www.youtube.com/watch?v&eq;bHtx1EV8XDI

בוחן מס' 5 (יום ראשון, 27.6). הבוחן ייפתח ביום ראשון בשמונה בבוקר, ויוקצו לכם 24 שעות כדי לפתור אותו

שיעור אחרון (28 ביוני): שאלות והשלמות


חומר חובה לקריאה:
חומרי הקריאה מפורטים מתחת לכל הרצאה, ויועלו ברובם המוחלט לאתר הקורס. הסטודנטים לא נדרשים לקרוא את כל החומרים לכל שיעור, אלא חלק מהם לפי בחירתם. כל השאלות במבחן הסופי (מבחן בית, שיש להגישו כעבור חודש) יהיו שאלות חשיבה, שיתבססו רובן ככולן על הטמעה של תוכן ההרצאות וחומר הקריאה, אך יהיה ניתן לבחור ביניהן. ככל שהסטודנט יקרא יותר במהלך הסמסטר, כך תהיה לו יותר בחירה במבחן. מומלץ לקרוא חלק מהמאמרים היטב (בנושאים שמעניינים אתכם יותר), ואחרים ברפרוף, כדי להבין את המסר או הטענה המרכזית.

חומר לקריאה נוספת:

מרכיבי הציון הסופי :
הגשת עבודה מסכמת / פרויקט גמר / מטלת סיכום / מבחן בית / רפרט % 80
מטלות הגשה במהלך הסמסטר: תרגילים / עבודות / מבדקים / דוחות / פורום / סימולציה ואחרות % 20

מידע נוסף / הערות:
 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה