לוגו של האוניברסיטה העברית בירושלים

סילבוס

פסיכיאטריה של הילד והמתבגר - 99127
English
הדפסה
 
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 11-10-2024
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2

תואר: בוגר

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: ריפוי בעיסוק

סמסטר: סמסטר א'

שפת ההוראה: עברית

קמפוס: הר הצופים

מורה אחראי על הקורס (רכז): אורית זיוון

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: zivan.orit@gmail.com

שעות קבלה של רכז הקורס: יום א בתיאום מראש

מורי הקורס:
גב אורית זיוון,
ד"ר יעל אברהם

תאור כללי של הקורס:
הקורס יתמקד בהבנת גוף הידע הפסיכיאטרי בגילאים אלו ובאפשרויות הטיפול השונות בדגש על הטיפול בריפוי בעיסוק. הקורס יכלול הרצאות של מרצים מתחומים שונים בפסיכיאטריה של הגיל הרך, ילדים ונוער.

מטרות הקורס:
1. העמקת הידע הפסיכיאטרי בגיל הינקות, בגיל הרך, ילדים ונוער.
2. הקניית כלים לתצפית הערכה ואבחון בגילאים השונים הנ"ל. כמו גם להערכת האינטראקציה הורה-ילד.
3. הכרת גישות שונות לטיפול אשר יכולות להוות בסיס לטיפול בריפוי בעיסוק פסיכיאטרי.
4. חיבור לקליניקה בריפוי בעיסוק בגילאים אלו דרך תאורי מקרה.

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

1. להגדיר בסיס קליני אבחנתי, לרבות אבחנה מבדלת, להפרעות נפשיות, רגשיות והתנהגותיות בפסיכיאטריה של הילד והמתבגר.
2. לזהות מצבים נפשיים שונים בילדים ובנוער ולהבין השפעת המצב הנפשי על התפקוד, ההתנהגות והאינטראקציה עם ההורה.
3. להדגים חשיבה קלינית בריפוי בעיסוק המחברת בין גופי הידע הפסיכיאטרי והטיפול בריפוי בעיסוק במצבים נפשיים שונים בילדים ונוער.


דרישות נוכחות (%):
80%

שיטת ההוראה בקורס: הרצאות, קריאת ביבליוגרפיה, ניתוחים של תאורי מקרה ודיונים

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
1. מבוא לפסיכיאטריה של הילד והמתבגר, מושג הילדות, הבדיקה הפסיכיאטרית בילדים ונוער והמודל הטיפולי
2. אבחנות מרכזיות בפסיכיאטריה של הילד והמתבגר: ראיון פסיכיאטרי, מתן אבחנה, השלכות ודרכי טיפול
העמקת הידע הפסיכיאטרי בגיל הינקות, בגיל הרך, ילדים ונוער.
3. כלים לתצפית הערכה ואבחון בגילאים השונים הנ"ל. כמו גם להערכת האינטראקציה הורה-ילד.
4. גישות שונות לטיפול אשר יכולות להוות בסיס לטיפול בריפוי בעיסוק פסיכיאטרי בתאוריה ובאמצעות תיאורי מקרה

חומר חובה לקריאה:
1. DSM5 - American Psychiatric Association, 2013 .Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th ed.
בדגש אבחנתי. הפרעות נוירו-התפתחותיות, סכיזופרניה, הפרעה בי-פולארית, דיכאון ו-DMDD, חרדה, OCD, PTSD, הפרעות התנהגות ואימפולסיביות, הפרעות האכלה ואכילה ודיספוריה מגדרית
2. חוק הנוער (טיפול והשגחה), תש"ך 1960 (עם תיקונים) –
https://www.nevo.co.il/law_html/law01/305_001.htm
3. החוק לטיפול בחולי נפש 1991. סעיפים 4, 5, 9, 10, 24. https://www.health.gov.il/LegislationLibrary/Nefesh23.pdf
א א. אפטר, י. הטב, א.ויצמן, ש. טיאנו (2006)
פסיכיאטריה של הילד והמתבגר. אוניברסיטת תל אביב, הוצאת דיונון
פרקים הבאים: 1 – 12, 14 – 18, 20, 22, 24 – 26, 32 -33, 36 – 37, 46.

חומר לקריאה נוספת:


מרכיבי הציון הסופי :
מבחן מסכם בכתב/ מבחן בית / בחינה בעל פה % 100

מידע נוסף / הערות:
-
 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה