לוגו של האוניברסיטה העברית בירושלים

סילבוס

IPE בנושא סוף החיים - 96712
English
הדפסה
 
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 18-09-2017
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 3

תואר: מוסמך

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: רפואה

סמסטר: סמסטר א'

שפת ההוראה: עברית

קמפוס: עין כרם

מורה אחראי על הקורס (רכז): פרופ' דורית שחם

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: dshaham@hadassah.org.il

שעות קבלה של רכז הקורס:

מורי הקורס:
פרופ דורית שחם
ד"ר אלכס גורל
ד"ר אוריאל טרמטרברג
ד"ר עדי פינקלשטיין
פרופ פרידה דקייזר-גנץ
ד"ר אדיר שאולוב
ד"ר טלי סחר
ד"ר א מרכוס
גב לבנת וידר
ד"ר יקיר רוטנברג

תאור כללי של הקורס:
הקורס יכלול שלוש אוכלוסיות סטודנטים מהאוניברסיטה העברית:
סטודנטים לרפואה בשנה החמישית והשישית (בהן נמצאים הסטודנטים בסבבים קליניים), וסטודנטים לתואר שני מבית הספר לסיעוד ומבית הספר לעבודה סוציאלית.

הקורס יערך בפקולטה לרפואה בקמפוס עין כרם, ב-7 ימי שישי לסירוגין (פעם בשבועיים) במהלך סמסטר א'.
היקף הקורס הוא 3 נ"ז – 28 שעות המחייבות נוכחות של הסטודנטים והמורים + 14 שעות של לימוד מתוקשב, ראיונות וחשיפה קלינית.
הקורס יכלול מרכיב דידקטי ומרכיב של תירגול.
בכל מפגש של הקורס, השעתיים הראשונות כוללות שיעור לכל תלמידי הקורס, ולאחריו שעתיים של דיון ותרגול בקבוצות קטנות. לימוד נוסף מתבצע ע"י שיעורים מתוקשבים, מטלות מעשיות וחשיפה קלינית.

מטרות הקורס:
מטרת הקורס כפולה:
1. ללמד קבוצה מעורבת של סטודנטים לרפואה, סיעוד ועבודה סוציאלית על הטיפול בחולים בסוף חייהם;
2. להכין את הסטודנטים הנ"ל לעבודה קלינית, כחברים בצוות רב-מקצועי.
מטרת העל של הקורס היא לחזק את יכולתם של הסטודנטים לתפקד כחברים בצוות הרב-מקצועי, בזמן הטיפול באנשים בסוף חייהם.

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

1. לדון במושגים בסיסיים של טיפול בחולה בסוף החיים במהלך רצף החיים, כולל היבטים רפואיים, סיעודיים, סוציאליים וחברתיים.
2. להכיר את ההשלכות של תרבות על סוף החיים.
3. לפרש את מרכיביו העיקריים של חוק "החולה הנוטה למות" (2005) ואת יישומם הקליני.
4. לדון בממשק בין ליווי רוחני וטיפול בסוף החיים.
5. לנתח את התהליכים הפסיכולוגיים והרגשיים שעוברים על אדם בסוף חייו.
6. להעריך את התפקיד של בני המשפחה של החולה הנוטה למות.
7. להעריך את הצורך בקבלת מידע ואת הצרכים הרגשיים של בני המשפחה והאנשים הקרובים לחולה הנוטה למות.
8. להעריך את הגישה הרב-מקצועית למשפחות של מטופלים בסוף החיים.
9. לשלב את ההיבטים הרב-מקצועיים של טיפול בסוף החיים עבור המטופל, המשפחה והצוות המטפל.

דרישות נוכחות (%):
100

שיטת ההוראה בקורס: 1. הרצאות פרונטליות.
2. דיוני פאנל.
3. לימוד עצמי.
4. תרגילים מתוקשבים.
5. דיונים בקבוצות קטנות (לכל קבוצה קטנה שני מנחים מתחמים שונים עם נסיון בטיפול בסוף החיים; ועד 10 סטודנטים, משלושת התחומים – רפואה, סיעוד ועבודה סוציאלית).
6. יומן ודיונים רפלקטיביים.
7. עבודת שטח (כגון ראיונות של אנשי צוות רב-מקצועי, שמטפלים בחולים בסוף החיים).
8. חשיפה קלינית.

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
המרכיב הדידקטי כולל את תחומי התוכן הבאים:
1. עקרונות בסיסיים של טיפול בסוף החיים וטיפול פליאטיבי.
2. חוק החולה הנוטה למות ויישומו בקליניקה.
3. היבטים חברתיים, תרבותיים ואנתרופולוגיים של סוף החיים.
4. סוף החיים באומנות ובשירה.
5. תהליכים רוחניים ופסיכולוגיים של סוף החיים.
6. היבטי רפואה וסיעוד של טיפול בחולה נוטה למות.
7. משפחתו של הנוטה למות.

לימוד מתוקשב:
1. עקרונות בסיס של הטיפול בסוף החיים והטיפול הפליאטיבי - Prof. B.J. Miller.
2. חוק החולה הנוטה למות.

עבודת שטח וחשיפה קלינית:
1. ראיונות עם חברי הצוות הרב-מקצועי (רופאים, אחיות, עובדות סוציאליות) על תפקידם בטיפול בחולים בסוף החיים. הראיונות יערכו בזוגות, המורכבים מסטודנטים מתחומים שונים.
2. ראיונות עם חברי הוועדה שניסחה את חוק החולה הנוטה למות, קובעי מדיניות ואנשי מקצוע, שמיישמים בעבודתם היומיומית את הוראות החוק.
3. ליווי "צל" (shadowing) של חברי צוות מתחום השונה מתחום הלימוד של הסטודנטים. אתרים קליניים פוטנציאליים כוללים: הוספיס/הוספיס בית, יחידות לטיפול נמרץ, מחלקות וטיפול יום המטולוגי או אונקולוגי, מחלקות פנימיות, מוסדות גריאטריים.

חומר חובה לקריאה:
לומדות אינטראקטיביות שיועלו לאתר הקורס ב-Moodle.

חומר לקריאה נוספת:

מרכיבי הציון הסופי :

מידע נוסף / הערות:
הקבלה לקורס מותנית בהגשת קורות חיים ומעבר הליך מיון.
השאיפה היא שכל מחזור של הקורס יכלול 10 סטודנטים מכל אחד משלושת התחומים.
מאחר שרוב הסטודנטים ממנים את עצמם ע"י עבודה בימי שישי, הסטודנטים שישלימו בהצלחה את כל מטלות הקורס יקבלו מלגה על מנת לאפשר זמן חופשי מעבודה, להשתתפות בקורס ולהשלמת הלימוד מרחוק והמטלות.

להרשמה: https://goo.gl/forms/NQo5rCRDEW1XR2yi2
 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה