לוגו של האוניברסיטה העברית בירושלים

סילבוס

סיעוד בבריאות הקהילה - 91433
English
הדפסה
 
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 15-10-2024
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 4

תואר: בוגר

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: אחיוּת (סיעוד) - "הדסה"

סמסטר: סמסטר א'

שפת ההוראה: עברית

קמפוס: עין כרם

מורה אחראי על הקורס (רכז): הדסה - גב' רוזנטל הגר R.N. ,M.N,
קפלן - גב' ליז דדון R.N , M.P.H
אסף הרופא – ליאור לוין R.N, M.A

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: hagaroz@hadassah.org.il

שעות קבלה של רכז הקורס: בתאום עם מרכזות הקורס

מורי הקורס:
גב הגר רוזנטל,
גב תמר שושן,
מר ליאור לוין,
גב ליז דדון,
גב אתי הרשקוביץ,
ד"ר הילה תם

תאור כללי של הקורס:
הקורס יתמקד בעקרונות יישום התהליך הסיעודי במטופלים במסגרות שירותי בריאות בקהילה. בקורס יוצגו גישות לאומדן, התערבות וניהול טיפול בפרט, במשפחה ובקהילה על רצף בריאות וחולי במעגל החיים באוכלוסיות השונות יידונו ההיבטים המרכזיים בתפקיד האחות במניעה, קידום בריאות, קידום איכות ובהיבטים אפידמיולוגים בבריאות הציבור.
זכאות לגשת לבחינה בקורס זה הינה דרישת קדם לקורסים קליניים של סיעוד בקהילה (סיעוד קליני בקהילה 91129 וסיעוד מקדם בריאות בקהילה 91443).

מטרות הקורס:
הקניית ידע והבנה באמצעות למידה עיונית ותרגול העשייה הסיעודית באוכלוסיות הקהילה השונות, תוך שימוש במיומנויות ייחודיות בסיעוד בקהילה

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

עם תום הקורס התלמיד/ה ידע/תדע:
1. לתאר את הקהילה, שרותי קהילה, משאבים ותפקידי האחות בבריאות הציבור תוך שימוש וניתוח מושגים ונתונים אפידמיולוגים.
2. לתאר ולהסביר תפיסות, מאפיינים ומושגים בסיעוד על רצף החיים לצורך ביצוע תהליך סיעודי בטיפול ממוקד לקוחות והעצמתם (יחידים, משפחות, קבוצות והקהילה עצמה) תוך שימוש ברמות המנע השונות.
3. לדון במדיניות בריאות בקהילה, באיכות טיפול, רצף הטיפול ומדדי איכות טיפול בבריאות הקהילה.
4. לבטא גישה מערכתית בתכנון תכניות לשימור וקידום בריאות בגילאים שונים, במגוון קבוצות תרבותיות ובמצבים השונים, תוך זיהוי וניצול המשאבים הקהילתיים ורצף הטיפול.
5. לנתח דרכי אבחון וטיפול מבוססי ראיות למטופל ומשפחתו במצבי בריאות שכיחים בקהילה (כרוני ואקוטי) בתחומי הגוף, הנפש והחברה, בתקופות החיים השונות.
6. לדון בהיבטים של תחיקה ואתיקה המשפיעים על העשייה הסיעודית בקהילה.

דרישות נוכחות (%):
100

שיטת ההוראה בקורס: שיעור ותרגול בכיתה
לימוד עצמי
ניתוח תיאורי מקרה

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
הצגת הקורס ומטלות
מהי קהילה ?
משולש טיפולי
מבנה מערכת הבריאות
פערים בבריאות וקבוצות סיכון
משפחה במשבר
אבחנות משפחתיות סיעודיות
הרצאה ותרגיל**
כלים לקבלת החלטות בניהול תחלואה כרונית
ניהול הטיפול בחולה הכרוני והתמודדות משפחתית.
קידום בריאות
הסיעוד כמוביל שינוי התנהגות
הרצאה ותרגיל**
כשירות תרבותית בקהילה
תרגול משפחה
נהלים
בריאות וסביבה
הרצאה ותרגול**
מטרות ומדיניות חיסון האוכלוסייה בישראל
סוגיות אתיות בקהילה

חומר חובה לקריאה:

(1) Stanhope, M., & Lancaster, J.(2014).Foundations of community health nursing: Community-oriented practice. (6th ed) St. Louis: Mosby.
ספר היסוד לקורס (במערך השעורים מצוין מראה מקום לפרק הרלוונטי המלווה בספר)
(2) Hinkle, J.L., and Cheever, K.H.(2018). Basic concepts in nursing (unit 1),Community-based nursing practice (chap. 2), Health education and health promotion (chap. 4). In Brunner & Suddarth's Textbook of Medical-Surgical Nursing (18-26, 48-61). New-York, NY: Lippincott Williams & Wilkins.
(3) Wright, L.M., & Leahey, M.(2019). The Calgary family assessment model (chap.3) and the Calgary intervention model (chap.4). In Nurses and families, a guide to family assessment and Intervention (pp. 51-177). Philadelphia: Davis Comp.
(4) אפל-בראון א., דאוד, נ., לוין-זמיר, ד. (2016). קידום בריאות מתיאוריה למעשה. תל אביב: דיונון
אתר CDC
(5). Centers for disease Control & Prevention (2023). About chronic disease, retrieved from
https://www.cdc.gov/chronicdisease/about/index.htm
מכון לאומי לחקר שרותי בריאות
(6). המכון הלאומי לחקר שרותי בריאות ומדיניות בריאות, משרד הבריאות . התכנית הלאומית למדדי איכות לרפואת הקהילה בישראל דו"ח לשנים 2017-2021, נדלה מתוך
מאמרים
(7).Newby, N.M.(1996). Chronic illness and the family life cycle, Journal of Advanced Nursing,23, 786-791.DOI: 10.1111/j.1365-2648.1996.tb00052.x
(8).World Health Organization (2020). Ottawa charter for health promotion, from https://www.who.int/teams/health-promotion/enhanced-wellbeing/first-global-conference
תקנות ונהלים
בדרישת משרד הבריאות לבחינה הממשלתית
(9). מדינת ישראל-משרד הבריאות, שירותי בריאות הציבור.(2005).תדריכים לביצוע פעולות סיעודיות: תדריך לביצוע ביקורי בית.
(10). מדינת ישראל- משרד הבריאות, שרותי בריאות הציבור (2023) חוזר שרות בריאות לתלמיד.
(11). מדינת ישראל- משרד הבריאות (2019) חוזר מנהל הסיעוד. איתור מסוכנות לנפילות בקרב מטופלים באשפוז ובקהילה






חומר לקריאה נוספת:
-

מרכיבי הציון הסופי :
מבחן מסכם בכתב/בחינה בעל פה % 80
הגשת עבודה מסכמת / פרויקט גמר / מטלת סיכום / מבחן בית / רפרט % 20

מידע נוסף / הערות:
-
 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה