לוגו של האוניברסיטה העברית בירושלים

סילבוס

בין דת ומדע החינוך בין עולמות מתנגשים - 63845
English
הדפסה
 
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 07-09-2023
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2

תואר: מוסמך

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: חינוך יהודי

סמסטר: סמסטר ב'

שפת ההוראה: עברית

קמפוס: הר הצופים

מורה אחראי על הקורס (רכז): ד"ר אילון שוורץ

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: eilonschwartz@gmail.com

שעות קבלה של רכז הקורס: יום רביעי17:00 - 16:00

מורי הקורס:
ד"ר אילון שוורץ

תאור כללי של הקורס:
הקורס סוקר את תיאור דגמים שונים של התערבות conceptualizations המדע והדת ומשמעותם החינוכית

מטרות הקורס:
כדי להכיר את התלמידים באמצעות מודלים תפיסתיים ולבחון אם הקשר של המדע והדת והשלכות חינוכיות שלהם

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

יכולת להחיל דגמים שונים של ניתוח של בעיותיהם והשלכות חינוכיות

דרישות נוכחות (%):
80%

שיטת ההוראה בקורס: הצגה קבוצתית בשיעור
הרצאות

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
מבוא – פוזיטיביזם, הפרדת רשויות, או פרדיגמות מדעיות ותרבותיות?
המדע והדת – תחילתו של מלחמת התרבות והשאלה ההרמנויטית
פוזיטיביזם מדעי (והדתי) – מקרה האבולוציה ובריאת האדם
נפרד אבל שווה?
פרדיגמות מדעיות ותרבותיות
האם יש קשר בין עובדות וערכים?
הביקורת הדתית על החינוך המדעי
קוסמולוגיה ותיאולוגיה
גישה דתית-חרדית למשבר האקלים
בחזרה לקוסמולוגיה
עולם הטבע, ניסים ונפלאות, שכר ועונש: קוסמולוגיה במקורות
החוויה הדתית
מלחמת תרבות ובנייה מחדש של יחסי דת ומדע
קורונה והמקרה החרדי
ערכים – בין מדע ומדיניות

חומר חובה לקריאה:
• ריצ'רד דוקינס, הגן האנוכי, ע' 15-34.
• Richard Dawkins, “Good and Bad Reasons for Believing”, A Devil’s Chaplain: Reflections on Hope, Lies, Science and Love, pp.242-8.
• משה טרופ, "בריאה – מוצא החיים", עולמות נפגשים: מדע וטכנולוגיה בראי ההלכה
• סטיבן ג'יי גולד, "בראשית וגיאולוגיה", הידד לברונטוזאורוס, ע' 415-429
• Stephen Jay Gould, "NOMA Defined and Defended", Rocks of Ages, pp.49-67
• Baruch Sterman, "Judaism and Darwinian Evolution", Tradition, 1991
• תומס קון, המבנה של מהפכות מדעיות, קטעים
• John Dewey, "The Influence of Darwinism on Philosophy", The Essential Dewey, Volume I., pp.39-45
• Mary Midgley, Evolution as a Religion, pp.10-29
• אילון שוורץ, “פירוק הדיכוטומיה מצוי/ראוי”
• David Vold, “Evolution and the Fundamentalist Critique”
• Joseph Pitt, “The Myth of Science Education”
• בניהו טבילה, "תן דעתך שלא תחריב"
• Stephen Toulmin, “The Return to Cosmology”
• Eilon Schwartz, “The Return of Biblical Cosmology”
• Jeremy Benstein, “Alma De’Atei, The-World-That-Is-Coming: Reflections on Power, Knowledge, Wisdom and Progress”
• תיבת נח, עשרת הדברות, ברכה וקללה בספר דברים, רמב"ם ורמב"ן על השגחה וניסים
• וויליאם ג'ימס, קטעים מתוך החוויה הדתית לסוגיה
• אברהם יהושע השל, "פליאה" ו-"שאלה שמופנית אלינו", אלוהים מחפש את האדם, ע' 34-42 .80-89
• Liel Leibowitz, “Religion, Science and the Religion of Science”
• Daniel Sarewitz, “Stop Treating Science Denial Like a Disease”
• Daniel Sarewitz, “The Notion that Science Can Be Used to Reconcile Political Disputes is Fundamentally Flawed”
• Andrew Jewett, Science Under Fire: Challenges to Scientific Authority in Modern America


חומר לקריאה נוספת:
אין

מרכיבי הציון הסופי :
הגשת עבודה מסכמת / פרויקט גמר / מטלת סיכום / רפרט % 60
מצגת / הצגת פוסטר / הרצאה / סמינר / פרוסמינר / הצעת מחקר % 30
השתתפות פעילה / עבודת צוות % 10

מידע נוסף / הערות:
 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה