נקודות זכות באוניברסיטה העברית:
2
תואר:
מוסמך
היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:
חינוך יהודי
סמסטר:
סמסטר ב'
שפת ההוראה:
עברית
קמפוס:
הר הצופים
מורה אחראי על הקורס (רכז):
ד"ר אילון שוורץ
שעות קבלה של רכז הקורס:
יום רביעי17:00 - 16:00
מורי הקורס:
ד"ר אילון שוורץ
תאור כללי של הקורס:
הקורס סוקר את תיאור דגמים שונים של התערבות conceptualizations המדע והדת ומשמעותם החינוכית
מטרות הקורס:
כדי להכיר את התלמידים באמצעות מודלים תפיסתיים ולבחון אם הקשר של המדע והדת והשלכות חינוכיות שלהם
תוצרי למידה : בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:
יכולת להחיל דגמים שונים של ניתוח של בעיותיהם והשלכות חינוכיות
דרישות נוכחות (%):
80%
שיטת ההוראה בקורס:
הצגה קבוצתית בשיעור הרצאות
רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
מבוא – פוזיטיביזם, הפרדת רשויות, או פרדיגמות מדעיות ותרבותיות? המדע והדת – תחילתו של מלחמת התרבות והשאלה ההרמנויטית פוזיטיביזם מדעי (והדתי) – מקרה האבולוציה ובריאת האדם נפרד אבל שווה? פרדיגמות מדעיות ותרבותיות האם יש קשר בין עובדות וערכים? הביקורת הדתית על החינוך המדעי קוסמולוגיה ותיאולוגיה גישה דתית-חרדית למשבר האקלים בחזרה לקוסמולוגיה עולם הטבע, ניסים ונפלאות, שכר ועונש: קוסמולוגיה במקורות החוויה הדתית מלחמת תרבות ובנייה מחדש של יחסי דת ומדע קורונה והמקרה החרדי ערכים – בין מדע ומדיניות
חומר חובה לקריאה:
• ריצ'רד דוקינס, הגן האנוכי, ע' 15-34. • Richard Dawkins, “Good and Bad Reasons for Believing”, A Devil’s Chaplain: Reflections on Hope, Lies, Science and Love, pp.242-8. • משה טרופ, "בריאה – מוצא החיים", עולמות נפגשים: מדע וטכנולוגיה בראי ההלכה • סטיבן ג'יי גולד, "בראשית וגיאולוגיה", הידד לברונטוזאורוס, ע' 415-429 • Stephen Jay Gould, "NOMA Defined and Defended", Rocks of Ages, pp.49-67 • Baruch Sterman, "Judaism and Darwinian Evolution", Tradition, 1991 • תומס קון, המבנה של מהפכות מדעיות, קטעים • John Dewey, "The Influence of Darwinism on Philosophy", The Essential Dewey, Volume I., pp.39-45 • Mary Midgley, Evolution as a Religion, pp.10-29 • אילון שוורץ, “פירוק הדיכוטומיה מצוי/ראוי” • David Vold, “Evolution and the Fundamentalist Critique” • Joseph Pitt, “The Myth of Science Education” • בניהו טבילה, "תן דעתך שלא תחריב" • Stephen Toulmin, “The Return to Cosmology” • Eilon Schwartz, “The Return of Biblical Cosmology” • Jeremy Benstein, “Alma De’Atei, The-World-That-Is-Coming: Reflections on Power, Knowledge, Wisdom and Progress” • תיבת נח, עשרת הדברות, ברכה וקללה בספר דברים, רמב"ם ורמב"ן על השגחה וניסים • וויליאם ג'ימס, קטעים מתוך החוויה הדתית לסוגיה • אברהם יהושע השל, "פליאה" ו-"שאלה שמופנית אלינו", אלוהים מחפש את האדם, ע' 34-42 .80-89 • Liel Leibowitz, “Religion, Science and the Religion of Science” • Daniel Sarewitz, “Stop Treating Science Denial Like a Disease” • Daniel Sarewitz, “The Notion that Science Can Be Used to Reconcile Political Disputes is Fundamentally Flawed” • Andrew Jewett, Science Under Fire: Challenges to Scientific Authority in Modern America
חומר לקריאה נוספת:
אין
מרכיבי הציון הסופי :
הגשת עבודה מסכמת / פרויקט גמר / מטלת סיכום / רפרט % 60
מצגת / הצגת פוסטר / הרצאה / סמינר / פרוסמינר / הצעת מחקר % 30
השתתפות פעילה / עבודת צוות % 10
מידע נוסף / הערות:
|