לוגו של האוניברסיטה העברית בירושלים

סילבוס

יזמות בחינוך יהודי: מושגי יסוד ותאוריות ביזמות חברתית ויישומם לחינוך יהודי - 63728
English
הדפסה
 
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 27-10-2024
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2

תואר: מוסמך

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: חינוך יהודי

סמסטר: סמסטר א'

שפת ההוראה: עברית

קמפוס: הר הצופים

מורה אחראי על הקורס (רכז): יונתן מירוויס

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: Jonathan.Mirvis@mail.huji.ac.il

שעות קבלה של רכז הקורס: יום ד 1030-12

מורי הקורס:
ד"ר יונתן מירוויס

תאור כללי של הקורס:
בקורס נסקור את הספרות והתאוריות של יזמות חברתית העשויים לקדם את התחום של חינוך יהודי

מטרות הקורס:
מטרת הקורס הוא להקנות כלים ובקיאות מושגית על מנת שיעסקו במחקר עצמאי בתחום.
על התלמידים להבין את המורכבות של התחום תוך הבחנה בין המושג המקובל של יזמות חברתית לבין המושג כפי שמשתמשים בו בחינוך יהודי
9

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

התלמידים יוכלו להשתמש בשימוש מושכל של פרדיגמות מסחריות למטרת יזמות בחינוך יהודי. בנוסף התלמידים יבינו לעומק את המושג״תיאוריה של שינוי״ והשלכותיהן לחינוך יהודי

דרישות נוכחות (%):
80

שיטת ההוראה בקורס: הרצאות דיונים ומרצים אורחים

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:

חדשנות בחינוך יהודי

תשפ״ד – 63728

ד"ר יונתן מירוויס
msmirvis@gmail.com
Tel: 02-588-1294
קבלת קהל: יום ב 12:30 –2:00 (חנ'407)


דרישות הקורס:

א. נוכחות והשתתפות פעילה
ב. קריאת מאמרים
ג. תרג



רשימת קריאות:

מושגי יסוד

1. Schumpeter, J.A. (2000). “Entrepreneurship as Innovation”. In: R. Swedberg (Ed.). Entrepreneurship: The Social Science View. Oxford: Oxford University Press, pp. 51-75.

2. Dees, J.G., and Economy, P. (1998). The Meaning of “Social Entrepreneurship".
http://www.redalmarza.cl/ing/pdf/TheMeaningofsocialEntrepreneurship.pdf

ערך חברתי

3. Young, R. (2006). “For What It is Worth: Social Value and the Future of Social Entrepreneurship”. In A. Nicholls (Ed.). Social Entrepreneurship: New Models of Sustainable Social Change. Oxford: Oxford University Press, pp. 56-73.

http://www.untag-
smd.ac.id/files/Perpustakaan_Digital_1/ENTREPRENEURSHIP%20Social%20entrepreneurship,%20New%20m.pdf


4. Mulgan, G. “Measuring Social Value”. Stanford Social Innovation Review, Summer,2010
http://www.ssireview.org/pdf/2010SU-Feature_Mulgan.pdf



מקורות של חדשנות

5. Jeffrey H. Dyer, Hal B. Greogersen, and Clayton M. Christensen (2009). “The Innovator's DNA. ” Harvard Business Review December 2009, pp. 208.
http://uncw.edu/studentaffairs/pdc/documents/HBR-InnovatorsDNA.pdf

6. Drucker, F.P. (1985). “The Discipline of Innovation”. Harvard Business Review (August 2002), pp. 95-102.
http://mis.postech.ac.kr/class/MEIE780_AdvMIS/2012%20paper/Part1%20%28Pack1-3%29/01_intro/1-2%29%20The%20Discipline%20of%20Innovation.pdf

אסטרתגית הים הכחול

7. Kim, C., & Mauborgne, R. (2001). “Creating New Market Space”. Harvard Business Review on Innovation. USA: Harvard Business School Publishing Corporation, pp. 1-30.
https://www.unifr.ch/management/assets/files/courses/hs11_svc/Kim%20&%20Mauborgne%201999.pdf


8. Kim, C., & Mauborgne, R. (2004). "Blue Ocean Strategy". Harvard Business Review. USA: Harvard Business School Publishing Corporation, pp.1-9.
http://info.psu.edu.sa/psu/fnm/ymelhem/blue%20ocean%20str.v2.pdf

חדשנות משבשת

9. Christensen, C. M., and Overdorf, M. (2001). “Meeting the Challenge of Disruptive Change”. Harvard Business Review on Innovation. USA: Harvard Business School Publishing Corporation, pp.103-129.
http://www.zurichna.com/internet/zna/SiteCollectionDocuments/en/media/FINAL%20HBR%20Meeting%20Challenge%20of%20Disruptive%20Change.pdf

תיאוריה של שינוי

10. Bradach, D. “Going to Scale: The Challenge of Replicating Social Programs”. Stanford Social Innovation Review, Spring 2003 pp. 19-25
http://www.ssireview.org/images/articles/2003SP_feature_bradach.pdf.

הפצה
11. Grossman, A., Kasturi Rangan, V. (2000). “Managing Multisite Nonprofits”. Harvard Business School Social Enterprise Series, No. 8, pp. 321-337. Published Online: 14 Jul 2003 DOI: 10.1002/nml.11306.
http://www.socialimpactexchange.org/sites/www.socialimpactexchange.org/files/Managing_MultiSite_Nonprofits_0.pdf


12. Kasturi Rangan, V., Karim, S., and Sandberg S.K. (1999). “Do Better at Doing Good”. Harvard Business review on Nonprofits. Boston: Harvard Business School Press, pp. 167-190.


הטמעה

13. Rogers E. M. (1995). Diffusion of Innovations, 4th edition. New York: The Free Press, pp. 252-268.
http://www.d.umn.edu/~lrochfor/ireland/dif-of-in-ch06.pdf.

השקעה במרקם האנושי

14. Gittel, J.H. (2002). The Southwest Airlines Way: Using the Power Relationships to Achieve High Performance. New York: McGraw-Hill, pp. 197-207
http://www.theclci.com/resources/TheSouthwestAirlinesWay.PDF
.

15. Hertzberg, F. “One More Time: How Do You Motivate Your Employees?” Harvard Business Review (September-October 1987), pp. 5-16.
http://www.facilitif.eu/user_files/file/herzburg_article.pdf

עסק חברתי

16. Dees, J.G. “Enterprising Nonprofits”. Harvard Business review on Nonprofits. Boston: Harvard Business School Publishing, 1999, pp. 135-166.
http://www.uic.edu/sph/phtpg/Content/Reading%20Room/Articles/Dees%20Enterprising%20Nonprofits.pdf


17. Quarter, J. (2000). Beyond the Bottom Line: Socially Innovative Business Owners. Westport, CT.: Quorum Books, pp. 135-150.

מודלים עסקיים


18. Foster, W. L., Kim, P., & Christiansen B. “Ten Nonprofit Funding Models”. Stanford Social Innovation Review. Spring 2009
http://www.ssireview.org/pdf/2009SP_Feature_Foster_Kim_Christiansen.pdf.


19 Rogers, C. R. Freedom to Learn. Columbus, Ohio: C.E. Merrill, 1969, pp. 279-297.

20 Hutchins, R. The Great Books. New York: Simon and Schuster, 1954, Chapter 3, pp. 26-32.

21. Adler, M. Reforming Education. Boulder: Westview Press, 1977, pp. 275-280.


22. Durkheim, E. Education and Sociology. Glencoe, IL: Free Press, 1956, pp. 61-90.







(Silverstein, Samual, & DeCarlo, 2012)

חומר חובה לקריאה:

חדשנות בחינוך יהודי

תשפ״ד – 63728

ד"ר יונתן מירוויס
msmirvis@gmail.com
Tel: 02-588-1294
קבלת קהל: יום ב 12:30 –2:00 (חנ'407)


דרישות הקורס:

א. נוכחות והשתתפות פעילה
ב. קריאת מאמרים
ג. תרג



רשימת קריאות:

מושגי יסוד

1. Schumpeter, J.A. (2000). “Entrepreneurship as Innovation”. In: R. Swedberg ב(Ed.). Entrepreneurship: The Social Science View. Oxford: Oxford University Press, pp. 51-75.

2. Dees, J.G., and Economy, P. (1998). The Meaning of “Social Entrepreneurship".
http://www.redalmarza.cl/ing/pdf/TheMeaningofsocialEntrepreneurship.pdf

ערך חברתי

3. Young, R. (2006). “For What It is Worth: Social Value and the Future of Social Entrepreneurship”. In A. Nicholls (Ed.). Social Entrepreneurship: New Models of Sustainable Social Change. Oxford: Oxford University Press, pp. 56-73.

http://www.untag-
smd.ac.id/files/Perpustakaan_Digital_1/ENTREPRENEURSHIP%20Social%20entrepreneurship,%20New%20m.pdf


4. Mulgan, G. “Measuring Social Value”. Stanford Social Innovation Review, Summer,2010
http://www.ssireview.org/pdf/2010SU-Feature_Mulgan.pdf



מקורות של חדשנות

5. Jeffrey H. Dyer, Hal B. Greogersen, and Clayton M. Christensen (2009). “The Innovator's DNA. ” Harvard Business Review December 2009, pp. 208.
http://uncw.edu/studentaffairs/pdc/documents/HBR-InnovatorsDNA.pdf

6. Drucker, F.P. (1985). “The Discipline of Innovation”. Harvard Business Review (August 2002), pp. 95-102.
http://mis.postech.ac.kr/class/MEIE780_AdvMIS/2012%20paper/Part1%20%28Pack1-3%29/01_intro/1-2%29%20The%20Discipline%20of%20Innovation.pdf

אסטרתגית הים הכחול

7. Kim, C., & Mauborgne, R. (2001). “Creating New Market Space”. Harvard Business Review on Innovation. USA: Harvard Business School Publishing Corporation, pp. 1-30.
https://www.unifr.ch/management/assets/files/courses/hs11_svc/Kim%20&%20Mauborgne%201999.pdf


8. Kim, C., & Mauborgne, R. (2004). "Blue Ocean Strategy". Harvard Business Review. USA: Harvard Business School Publishing Corporation, pp.1-9.
http://info.psu.edu.sa/psu/fnm/ymelhem/blue%20ocean%20str.v2.pdf

חדשנות משבשת

9. Christensen, C. M., and Overdorf, M. (2001). “Meeting the Challenge of Disruptive Change”. Harvard Business Review on Innovation. USA: Harvard Business School Publishing Corporation, pp.103-129.
http://www.zurichna.com/internet/zna/SiteCollectionDocuments/en/media/FINAL%20HBR%20Meeting%20Challenge%20of%20Disruptive%20Change.pdf

תיאוריה של שינוי

10. Bradach, D. “Going to Scale: The Challenge of Replicating Social Programs”. Stanford Social Innovation Review, Spring 2003 pp. 19-25
http://www.ssireview.org/images/articles/2003SP_feature_bradach.pdf.

הפצה
11. Grossman, A., Kasturi Rangan, V. (2000). “Managing Multisite Nonprofits”. Harvard Business School Social Enterprise Series, No. 8, pp. 321-337. Published Online: 14 Jul 2003 DOI: 10.1002/nml.11306.
http://www.socialimpactexchange.org/sites/www.socialimpactexchange.org/files/Managing_MultiSite_Nonprofits_0.pdf


12. Kasturi Rangan, V., Karim, S., and Sandberg S.K. (1999). “Do Better at Doing Good”. Harvard Business review on Nonprofits. Boston: Harvard Business School Press, pp. 167-190.


הטמעה

13. Rogers E. M. (1995). Diffusion of Innovations, 4th edition. New York: The Free Press, pp. 252-268.
http://www.d.umn.edu/~lrochfor/ireland/dif-of-in-ch06.pdf.

השקעה במרקם האנושי

14. Gittel, J.H. (2002). The Southwest Airlines Way: Using the Power Relationships to Achieve High Performance. New York: McGraw-Hill, pp. 197-207
http://www.theclci.com/resources/TheSouthwestAirlinesWay.PDF
.

15. Hertzberg, F. “One More Time: How Do You Motivate Your Employees?” Harvard Business Review (September-October 1987), pp. 5-16.
http://www.facilitif.eu/user_files/file/herzburg_article.pdf

עסק חברתי

16. Dees, J.G. “Enterprising Nonprofits”. Harvard Business review on Nonprofits. Boston: Harvard Business School Publishing, 1999, pp. 135-166.
http://www.uic.edu/sph/phtpg/Content/Reading%20Room/Articles/Dees%20Enterprising%20Nonprofits.pdf


17. Quarter, J. (2000). Beyond the Bottom Line: Socially Innovative Business Owners. Westport, CT.: Quorum Books, pp. 135-150.

מודלים עסקיים


18. Foster, W. L., Kim, P., & Christiansen B. “Ten Nonprofit Funding Models”. Stanford Social Innovation Review. Spring 2009
http://www.ssireview.org/pdf/2009SP_Feature_Foster_Kim_Christiansen.pdf.


19 Rogers, C. R. Freedom to Learn. Columbus, Ohio: C.E. Merrill, 1969, pp. 279-297.

20 Hutchins, R. The Great Books. New York: Simon and Schuster, 1954, Chapter 3, pp. 26-32.

21. Adler, M. Reforming Education. Boulder: Westview Press, 1977, pp. 275-280.


22. Durkheim, E. Education and Sociology. Glencoe, IL: Free Press, 1956, pp. 61-90.







(Silverstein, Samual, & DeCarlo, 2012)

חומר לקריאה נוספת:
אין

מרכיבי הציון הסופי :
הגשת עבודה מסכמת / פרויקט גמר / מטלת סיכום / מבחן בית / רפרט % 90
מטלות הגשה במהלך הסמסטר: תרגילים / עבודות / מבדקים / דוחות / פורום / סימולציה ואחרות % 10

מידע נוסף / הערות:
במידה ויש הרצאת אורח בזום- יש להשאיר מצלמות פתוחות
 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה