The Hebrew University Logo
Syllabus Workshop on rehabilitation and field work: Theory meets practice - 61314
עברית
Print
 
close window close
PDF version
Last update 14-09-2023
HU Credits: 4

Degree/Cycle: 1st degree (Bachelor)

Responsible Department: Criminology

Semester: Yearly

Teaching Languages: Hebrew

Campus: Mt. Scopus

Course/Module Coordinator: Dr.

Coordinator Email: netadgan@gmail.com

Coordinator Office Hours: after class hours, by appointment

Teaching Staff:
Dr. Limor Yehuda

Course/Module description:
This course aims to integrate rehabilitation theory and policy. The students will take part in rehabilitative field work and gain practical experience with rehabilitation and corrections ‘in action’

Course/Module aims:
The course aims to examine the actual application of theoretical principles in the field, through learning that combines practical experience. The course will focus on the interrelationships, gaps and points of intersection between theory
The course seeks to allow students close contact with criminological work in the field, while understanding the multidimensional factors and processes that influence the creation of rehabilitative contact and accompaniment of offenders, as part of the course program, students will take part in practical experience in an association that deals with the rehabilitation of offenders while focusing on at-risk youth and the field.

Learning outcomes - On successful completion of this module, students should be able to:
• Gain practical experience in rehabilitation field work.
• Integrating theory and policy.
• Offer crucial reflection on theory and rehabilitation in terms of building of trust with delinquents in the process of reintegration

Attendance requirements(%):
100%

Teaching arrangement and method of instruction: practice and lectures

Course/Module Content:
סמסטר א'

שיעור נושא השיעור ותוכן התנסות מעשית
שיעור 1 • מבוא - הצגת הקורס, מבנה, יעדים, תוכן
• מבוא תיאורטי – מערכת אכיפת החוק, ליווי עוברי חוק: יחסי תיאוריה-שדה
שיעור 2 • אוריינטציה לארגונים: הרצאת אורח התנסות מעשית
שיעור 3 התנסות מעשית
שיעור 4 התנסות מעשית
שיעור 5 התנסות מעשית
שיעור 6 • מערכת אכיפת החוק – היבטים קרימינולוגים וסוציותרפויטים כנגזרת של התנסות מעשית
שיעור 7 התנסות מעשית
שיעור 8 התנסות מעשית
שיעור 9 התנסות מעשית
שיעור 10 התנסות מעשית
שיעור 11 התנסות מעשית
שיעור 12 התנסות מעשית
שיעור 13 סיכום ואינטגרציה – סמסטר א'

סמסטר ב'
שיעור נושא השיעור ותוכן התנסות מעשית
שיעור 1 • מפגש שדה-תיאוריה: קשיים תלויי מערכות, סביבה ופרט בליווי עוברי חוק
שיעור 2 • יחסי תיאוריה-שדה: הרצאת אורח התנסות מעשית
שיעור 3 התנסות מעשית
שיעור 4 התנסות מעשית
שיעור 5 התנסות מעשית
שיעור 6 התנסות מעשית
שיעור 7 התנסות מעשית
שיעור 8 התנסות מעשית
שיעור 9 התנסות מעשית
שיעור 10 התנסות מעשית
שיעור 11 כתיבת העבודה וסקירת ספרות – משוב פרטני ומפגשים אישיים. התנסות מעשית
שיעור 12 רפרטים – משוב התנסות מעשית
שיעור 13 סיכום ואינטגרציה

Required Reading:
נושאי הקורס ורשימת קריאה

מערכת אכיפת החוק והתקון: מבט משווה ואתגרים כלליים
1. Cavadino, M., & Dignan, J. (2007). The penal system: An introduction. Sage, pp. 1-5.

אתגרים בשיקום ומניעת רצידיביזם 2. הועדה הציבורית לבחינת מדיניות הענישה והטיפול בעבריינים: דין וחשבון (ועדת דורנר) (2005).

שיקום עוברי חוק: פלטפורמות קיימות ומפגש בינאישי עם עוברי חוק - תקשורת מקרבת

3.בן יוסף, מ'. (2015). דרך בית השנטי : שיטת טיפול בבני נוער. תל-אביב : מריומה בן-יוסף הוצאה לאור.

4. רונאל, נ., ענבר, ע. (2013). החלמה בקהילה טיפולית: חקר מקרה יחיד של מתבגר שהידרדר לעבריינות ולשימוש בסמים. צוהר לבית הסוהר: עבירות ועונשים בישראל תיאוריה ויישום, 15, 45-61.

5. שגיב, ב'. (2004). פרויקט שלושה בדירה אחת. בתוך: ל. עדן., א. שדמי, וי. קים (עורכים), רודפי צדק (עמ' 511-534). צ'ריקובר ובית ברל.

6. תימור, א'. (2006). שיקום עבריינים בישיבות ובקיבוצים - הבניית תפישת עולם בלתי עבריינית והקניית דפוסי התנהגו אלטרנטיביים. מגמות, מד(3), 507-530.


רצידיביזם - זרזים ומעכבים:

7. ברמן א' ,וולק,ד' (2015).רצידיביזם של אסירים פליליים משוחררי 2008 בישראל. מחלקת מחקר ואסטרטגיה מנהל תכנון שירות בתי הסוהר.

8. Braithwaite, SJ. (1989). Crime, Shame and Reintegration. University Pres.

9. Hoffer, P.W.(1988). Prisinization and recidivism: A psychological perspective International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology, 32(2), 95-106.

10. Mears, D., Pickett, J., & Mancini, C. (2015). Support for Balanced Juvenile Justice: Assessing Views About Youth, Rehabilitation, and Punishment. Journal of Quantitative Criminology, 31(3),459-479.

11. Pyle, N., Flower, A. Fall, A ., & Williams,J. (2016). Individual-Level Risk Factors of Incarcerated Youth. Remedial and Special Education. 37(3), 172–186.

12. Timor, U. (2006). Privatization of Prisons in Israel: Gains and Risks. Israel Law Review, 39(1), 81-104.



Additional Reading Material:

Grading Scheme :
Written / Oral / Practical Exam 85 %
Essay / Project / Final Assignment / Home Exam / Referat 15 %

Additional information:
Course requirements and grade structure • Full attendance at class meetings and practical experience in the field. The experience will include, inter alia, accompanying and mentoring at-risk youth under the guidance of a representative of the association. • The practical experience will be carried out throughout the academic year. It will include 5 weekly academic hours of experience in the association accompanied by a staff member on its behalf (5*22 &eq; total of 110 hours) + 10 academic hours oriented and adjusted by representatives of the association (total &eq; 120 hours). • Writing a final paper that combines practical experience with theory and presenting a repertoire in class. Concluding paper • At the end of the course, a paper will be submitted aimed at combining the theory and scientific literature with the insights gained during the experience by the students, while critically discussing the interactions between them. • Students will present the work as part of a repertoire in the course and receive feedback on their work. The weight of the repertoire is 15% of the work grade. • Scope of work: up to 2,500 words.

The dates of frontal meetings will be given at the beginning of the simester
 
Students needing academic accommodations based on a disability should contact the Center for Diagnosis and Support of Students with Learning Disabilities, or the Office for Students with Disabilities, as early as possible, to discuss and coordinate accommodations, based on relevant documentation.
For further information, please visit the site of the Dean of Students Office.
Print