לוגו של האוניברסיטה העברית בירושלים

סילבוס

שיטות מחקר בקרימינולוגיה - 61202
English
הדפסה
 
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 04-10-2024
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2

תואר: בוגר

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: קרימינולוגיה

סמסטר: סמסטר א'

שפת ההוראה: עברית

קמפוס: הר הצופים

מורה אחראי על הקורס (רכז): ד"ר אור ענבי

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: ora@mail.huji.ac.il

שעות קבלה של רכז הקורס: בתיאום מראש

מורי הקורס:
ד"ר אור ענבי

תאור כללי של הקורס:
הקורס יעניק לסטודנטים הבנה בסיסית לגבי מהות המחקר הקרימינולוגי: מה זה מחקר במדעי החברה בכלל ובקרימינולוגיה בפרט, מה הן מטרותיו, כיצד הוא מבוצע ומה ניתן להסיק ממנו. הקורס אף יספק תשתית ראשונית לתכנון וביצוע מחקרים הלכה למעשה בעתיד.

מטרות הקורס:
הקורס נועד להקנות לסטודנטים כלים תיאורטיים ופרקטיים לביצוע מחקר אמפירי ולהערכה ביקורתית של מחקר במדעי החברה בכלל ובקרימינולוגיה בפרט.
בקורס שלוש מטרות משנה מרכזיות:
1. הקניית ידע תיאורטי על המחקר במדעי החברה בכלל ובקרימינולוגיה בפרט – מהם עקרונות המחקר המרכזיים, מהי שפת המחקר, מהן שיטות המחקר המרכזיות, על היתרונות והחסרונות של כל אחת מהן.
2. הקניית היכולת לקרוא תוצרי מחקר כמותי – בטקסט, בטבלאות ובתרשימים.
3. הקניית היכולת לבניית מערך מחקר אמפירי באופן עצמאי.

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

(1) הסטודנטים יכירו את שיטות המחקר המרכזיות במדעי החברה בכלל ובקרימינולוגיה בפרט, ואיך שיטות אלה באות לידי ביטוי בעת עריכת מחקר אמפירי.
(2) הסטודנטים יבנו מערך מחקרי לבחינת בעיה קרימינולוגית המעסיקה אותם.
(3) הסטודנטים יהיו בעלי יכולת לביצוע הערכה ביקורתית של מחקרים קרימינולוגים שבוצעו על ידי אחרים.

דרישות נוכחות (%):
נוכחות מלאה (לפחות 80%). נוכחות תבדק באופן קבוע.

שיטת ההוראה בקורס: הרצאות

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
1.מהות החקירה המדעית
•מהי תיאוריה מדעית?
•ממונח תיאורטי להגדרה אופציונאלית
2. שלבי החקירה המדעית
•שאלת מחקר
•השערת מחקר
•מתאם אל מול סיבתיות
•דגימה
3. מדידה
•סולמות מדידה
•מהימנות
•תוקף
4. המחקר האיכותני על קצה המזלג
•הגישה הפנומנולוגית אל מול הגישה הפוזיטיביסטית
•מחקר כמותי אל מול איכותני
5. סגנונות מחקר עיקריים בקרימינולוגיה
•הסקר
•הניסוי
•שימוש בנתונים קיימים
6. אתיקה במחקר
•בעיות אתיות פוטנציאליות
•פרקטיקות מקובלות לעריכת מחקר אתי

חומר חובה לקריאה:
הרצאה 1
בייט-מרום, רות. 2014. שיטות מחקר במדעי החברה: עקרונות המחקר וסגנונותיו, מהדורה שנייה, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. יחידה 1: עמ' 19-25.
הרצאה 2
בייט-מרום, רות. 2014. שיטות מחקר במדעי החברה: עקרונות המחקר וסגנונותיו, מהדורה שנייה, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. יחידה 1: עמ' 26-38.
טייכמן, דורון ואיל זמיר. 2015. מחקר משפטי אמפירי – הארות והערות, משפטים מ"ד: 671-688.
הרצאה 3
פופר, קארל. 1977. מדע: השערות והפרכות, בתוך: פילוסופיה של המדע, ספר מקורות. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה.
בייט-מרום, רות. 2014. שיטות מחקר במדעי החברה: עקרונות המחקר וסגנונותיו, מהדורה שנייה, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. יחידה 1: עמ' 46-59.
הרצאה 4
בייט-מרום, רות. 2014. שיטות מחקר במדעי החברה: עקרונות המחקר וסגנונותיו, מהדורה שנייה, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. יחידה 1: עמ' 39-45.
בייט-מרום, רות. 2014. שיטות מחקר במדעי החברה: עקרונות המחקר וסגנונותיו, מהדורה שנייה, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. יחידה 2: עמ' 125-154.
וייסבורד, דיויד ורוני פקטור. 2019. סטטיסטיקה יישומית למדעי החברה ולמשפטים, ירושלים: נבו הוצאה לאור, עמ' 30-40.
הרצאה 5
בייט-מרום, רות. 2014. שיטות מחקר במדעי החברה: עקרונות המחקר וסגנונותיו, מהדורה שנייה, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. יחידה 2: עמ' 177-185; יחידה 5: עמ' 12-43, 59-93, 94-185; יחידה 3: עמ' 212-222.
הרמן, תמר, אור ענבי, איילת רובבשי-שטרית, אברהם ריטוב, אלה הלר. 2020. פרק 4, משטרת ישראל, עמ' 99-125, מתוך: מדד הדמוקרטיה הישראלית 2020, ירושלים: המכון הישראלי לדמוקרטיה.
מויאל, שומרון ומימי אייזנשטדט. 2015. פערי ענישה בעבירות נהיגה בשכרות, משפטים, כתב העת של הפקולטה למשפטים בירושלים, האוניברסיטה העברית, כרך מ"ד: 933-972.
הרצאה 6
בייט-מרום, רות. 2014. שיטות מחקר במדעי החברה: עקרונות המחקר וסגנונותיו, מהדורה שנייה, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. יחידה 2: עמ' 155-176; יחידה 5: עמ' 44-93; יחידה 6: עמ' 12-122.
ויסבורד, דיויד ורוני פקטור. 2019. סטטיסטיקה יישומית למדעי החברה ולמשפטים, נבו הוצאה לאור, פרק 20, ניסויים אקראיים, עמ' 637-663.
הרצאה 7
בייט-מרום, רות. 2014. שיטות מחקר במדעי החברה: עקרונות המחקר וסגנונותיו, מהדורה שנייה, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. יחידה 4: עמ' 10-86.
גבתון, דן. 2002. "תיאוריה המעוגנת בשדה", משמעות תהליך ניתוח הנתונים ובניית התיאוריה במחקר האיכותני", בתוך: בתוך: נ. צבר בן-יהושע (עורכת). מסורות וזרמים במחקר האיכותני, דביר: תל אביב. עמ' 195-227.
צבר-בן יהושע, נעמה. 2002. "מבוא: ההיסטוריה של המחקר האיכותי, השפעות וזרמים" בתוך צבר-בן יהושע, נעמה (עורכת) מסורות וזרמים במחקר האיכותי,. תל-אביב: דביר (מתוך המבוא עמ' 13-20).
שקדי, אשר. 2003. "שיטות איסוף הנתונים", בתוך: מילים המנסות לגעת: מחקר איכותני –תיאוריה ויישום, תל-אביב: רמות. עמ' 69-91.
חן, גילה וקרן גואטה. 2019. סקירה נרטיבית של היתרונות, של האתגרים ושל הדילמות בעריכת מחקר איכותני בכלא, קרימינולוגיה ישראלית, כרך ח', עמ' 81-104.
הרצאה 8
בייט-מרום, רות. 2014. שיטות מחקר במדעי החברה: עקרונות המחקר וסגנונותיו, מהדורה שנייה, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. יחידה 2: עמ' 155-176.
פרנקפורט-נחמיאס, חוה ואנה לאון-גררו. 2014. סטטיסטיקה חברתית לחברה מגוונת, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. פרק 7, דגימה והתפלגות הדגימה, עמ' 220-245.
הרצאה 9
בייט-מרום, רות. 2014. שיטות מחקר במדעי החברה: עקרונות המחקר וסגנונותיו, מהדורה שנייה, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. יחידה 3: עמ' 252-276.
בייט-מרום, רות. 2014. שיטות מחקר במדעי החברה: עקרונות המחקר וסגנונותיו, מהדורה שנייה, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. יחידה 3: עמ' 223-251.
הרצאה 10
ויסבורד, דיויד ורוני פקטור. 2019. סטטיסטיקה יישומית למדעי החברה ולמשפטים, נבו הוצאה לאור, עמ' 19-28; פרקים 4+5, מדדי נטייה מרכזית ומדדי פיזור, עמ' 81-131.
פרנקפורט-נחמיאס, חוה ואנה לאון-גררו. 2014. סטטיסטיקה חברתית לחברה מגוונת, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. פרק 4, מדדי נטייה מרכזית: עמ' 106-135; פרק 6, ההיגיון שמאחורי הסקה סטטיסטית: עמ' 139-152; בדיקת השערות, עמ' 287-295.
ולק, דרור ואליאב ברמן. 2015. רצידיביזם בישראל, מאפייני אסירים ומאסר והתמחות עבריינית, עבירות ועונשים בישראל תיאוריה ויישום, צוהר לבית הסוהר 17: 72-87.
הרצאה 11
Baron, Jon. 2018. A Brief History of Evidence-Based Policy, The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science 678 (1): 40-50.
Pawson, Ray. 2002. Evidence-based Policy: The Promise of ‘Realist Synthesis’, Evaluation 8 (3): 340-358.
Sherman W. Lawrence. 2013. The Rise of Evidence-Based Policing: Targeting, Testing, and Tracking, Crime and Justice 42 (1): 377-451.
הרצאה 12
בייט-מרום, רות. 2014. שיטות מחקר במדעי החברה: עקרונות המחקר וסגנונותיו, מהדורה שנייה, רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. יחידה 7: עמ' 19-171.
דושניק, לירון ונעמה צבר בן-יהושע. 2002. "אתיקה של המחקר האיכותי", בתוך: נ. צבר בן-יהושע (עורכת). מסורות וזרמים במחקר האיכותני, דביר: תל אביב. עמ' 343-368.




חומר לקריאה נוספת:
Maxfield, M. G., & Babbie, E. R. (2015/2017). Research methods for criminal justice and criminology (7th ed.). Cengage Learning.


מרכיבי הציון הסופי :
הגשת עבודה מסכמת / פרויקט גמר / מטלת סיכום / רפרט % 100

מידע נוסף / הערות:
יש לעקוב במהלך הסמסטר אחר הודעות והנחיות באתר הקורס.
 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה