נקודות זכות באוניברסיטה העברית:
3
תואר:
מוסמך
היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:
מנהל עסקים
סמסטר:
סמסטר ב'
שפת ההוראה:
עברית
קמפוס:
הר הצופים
מורה אחראי על הקורס (רכז):
פרופ' תמר זילבר
שעות קבלה של רכז הקורס:
בקביעה מראש
מורי הקורס:
פרופ תמר זילבר
תאור כללי של הקורס:
ישנן דרכים שונות להמשיג ארגונים ולבחון אותם, המשקפות השפעות אינטרדיסצפלינריות על התיאוריה הארגונית (Morgan, Images of organizations). בראשית ימיה של הדיסציפלינה הארגונית, ובהשפעת הנדסה, חשבו על ארגונים כעל מכונות (טיילור); מאוחר יותר, בהשפעת הפסיכולוגיה, חשבו על ארגונים כעל מערכות חברתיות; בהשפעת הביולוגיה חשבו על ארגונים כעל אורגניזמים; ובהשפעת הכלכלה כעל מודל חליפי לשוק; בהשפעת האנתרופולוגיה ראו בהם מערכות תרבותיות; ובהשפעת תיאוריות ביקורתיות, ראו בהם מערכות של ניצול ודיכוי.
כל המשגה שכזו מאירה מימדים אחרים של ארגונים ושל תהליכי התארגנות, ומתעלמת מאחרים.
בקורס זה נדון ונבחן את התרומה של מבט נרטיבי על ארגונים ותהליכי התארגנות.
מטרות הקורס:
מטרת הקורס הינה להעשיר את נקודת המבט של הסטודנטים/ות על ארגונים ותהליכי התארגנות. בפרט, נשכלל את הרגישות של הסטודנטים/ות לסיפורים המסופרים בתוך ועל ארגונים, ונפתח את המיומנויות – ההקשבה, המבט ויכולת הניתוח והפרשנות – שיאפשרו להם להשתמש בסיפורים כדי להבין את החיים הארגוניים ולהתנהל בתוכם.
תוצרי למידה : בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:
• לזהות סיפורים על ובתוך ארגונים וללמוד מהם על מימדים שונים של ארגונים והתארגנות (למשל, תרבות וזהות ארגונית).
• להמשיג תהליכים של התארגנות (כגון אינטראקציות, קבלת החלטות) כתהליכים נרטיביים, לנתח את הפעולה של נרטיבים בעולם הארגוני, ולהפיק מתוך כך תובנות על ניהול תהליכים ארגוניים.
• להפגין מיומנויות מתקדמות של ניתוח ופרשנות של סיפורים ארגוניים ושל ארגון כסיפור, בהתבסס על תיאוריה ומתודולוגיה נרטיבית בת זמננו.
דרישות נוכחות (%):
80
שיטת ההוראה בקורס:
הרצאות, דיונים בכיתה, תרגילים ותגובות בכתב על חומר הקריאה.
זהו קורס ייעודי עם מרכיב מעשי משמעותי -- נלמד מתוך התנסות וההתנסות רלבנטית לעולם העבודה
רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
המהפיכה הנרטיבית בספרות, היסטוריה, מדעי החברה ובפוליטיקה ובתקשורת
מפגש שני
הגישה הנרטיבית ברמת הפרט: האדם כמספר סיפורים (Homo Narrans)
מפגש שלישי
סיפורים בארגונים וארגונים כסיפורים (The Storytelling Organization)
מפגש רביעי
מהו סיפור? וארגז הכלים לניתוח נרטיבי
מפגש חמישי
סיפורים בארגונים: מנהיגות
מפגש שישי
המשך סיפורים בארגונים: קונפליקט
מפגש שביעי
מסיפור כמשקף מציאות לסיפור מייצר מציאות
מפגש שמיני
תהליכים ארגוניים כסיפורים: קבלת החלטות בבנק המרכזי, בקבינט של הנשיא קנדי, ובמרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית
מפגש תשיעי: המשך
מפגש עשירי
תהליכים ארגוניים כסיפורים: יזמות
מפגש אחד עשר ושניים עשר
מצגות של סטודנטים/ות.
סטודנטים/ות ינתחו (בזוגות או שלשות) אירוע, פגישה או תהליך קבלת החלטות מהארגון בו אתם עובדים באמצעות הכלים הנרטיביים שלמדנו.
מפגש שלושה עשר
סיכום
נדון בתרומות ובחסרונות של גישה נרטיבית לחקר ארגונים ותהליכי התארגנות
חומר חובה לקריאה:
מופיע בסילבוס של הקורס באתר הקורס במוודל
חומר לקריאה נוספת:
מופיעות בסילבוס של הקורס על אתר המוודל
מרכיבי הציון הסופי :
מידע נוסף / הערות:
"סילבוס" זה מהווה רק תקציר עיקרי הדברים של הקורס ואיננו בא במקום הסילבוס המפורט המופיע באתר הקורס. אנא ראו שם לגבי תאור הקורס והחובות בו.
חובת נוכחות של 80%, מותר להיעדר רק מסיבות טובות ולא יותר מ-20% מהמפגשים. כדי לאפשר חזרה על החומר והשלמה של החומר במידה ונעדרתן.ם -- כל המפגשים יוקלטו, וההקלטות ייחשפו לאחר השיעור. לא יהיה שידור ישיר של השיעור.
|