לוגו של האוניברסיטה העברית בירושלים

סילבוס

כדורגל אירופאי ולאומיות - 54641
English
הדפסה
 
סגור סגירה חלון
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 16-08-2022
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2

תואר: מוסמך

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: תכנית בלימודי אירופה

סמסטר: סמסטר א'

שפת ההוראה: אנגלית

קמפוס: הר הצופים

מורה אחראי על הקורס (רכז): דר. עודד שטיינברג

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: oded.steinberg@mail.huji.ac.il

שעות קבלה של רכז הקורס:

מורי הקורס:
ד"ר עודד שטיינברג

תאור כללי של הקורס:
זוהי כבר כמעט קלישאה לטעון כי כדורגל הוא אחת מן הדתות החדשות בעולם. הכדורגל משפיע על התרבות, החברה, הכלכלה כמו גם על המרחב הפוליטי והלאומי. יש הטוענים כי הכדורגל, לפחות מאז 1945 (ועד מלחמת אוקראינה), מהווה תחליף למלחמות. כמו האומה, הכדורגל מניע אנשים לפעולה, כאשר כוכבי המשחק זוכים להערצה כגיבורים לאומיים. בדומה ללאומיות, הכדורגל מגלם חוויה רגשית, וגורם לאנשים, שברוב המקרים אינם מכירים זה את זה, לתמוך בישויות אמיתיות ומדומיינות. בקורס זה נתעמק במערכת היחסים המורכבת בין כדורגל ללאומיות . ההתמקדות תהיה באירופה, שהיא, ללא ספק, יבשת הכדורגל המרכזית, אשר מושכת שחקנים מכל רחבי העולם לחמש הליגות המובילות שלה, ויוצרת זיקות ויריבויות לאומיות ועולמיות בין תרבויות וחברות שונות. הקורס יכלול גישה תיאורטית ומקרי מחקר. נתחיל בסקירה של תיאוריות של לאומיות ונדבר על ההיסטוריה של הכדורגל. משם נעקוב אחר מקרים אירופיים שונים באמצעות גישות היסטוריות ותיאורטיות כמו היריבות בכדורגל הלאומי בין אנגליה לבריטניה או בין יוון לטורקיה. נבחן כמובן גם ליגות כדורגל ספציפיות ואת היריבויות בין גלזגו ריינג'רס לבין סלטיק (סקוטלנד), לאציו ורומא (איטליה) או פרטיזן והכוכב האדום בלגרד (סרביה). למרות שכדורגל מזוהה היסטורית כספורט 'גברי', העלייה בפופולריות של כדורגל הנשים היא אחת ההתפתחויות המרתקות והמבטיחות ביותר של השנים האחרונות. "התפוצצות" כדורגל הנשים, אם כן, תהיה נושא נוסף של הקורס, במיוחד בעקבות יורו הנשים המצליח מאוד של 2022. נתבונן גם מחוץ לאירופה, אל היחסים בין הקולוניאליזם האירופי לבין הכדורגל וכיצד יחסים אלה משפיעים על אפריקה, המזרח התיכון וכו'. נשאף בעיקר לענות על שאלות ליבה כמו איך הלאומיות מעצבת את הכדורגל ולהיפך. מהם ההבדלים והדמיון בין כדורגל לבין לאומיות? ואיך ההיסטוריה הלאומית השפיעה ומשפיעה על הכדורגל?

מטרות הקורס:

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

• יכירו את היחסים המורכבים בין כדורגל לבין לאומיות באירופה
• יהיו בקיאים במקרי מבחן בולטים של כדורגל ולאומיות אירופאית
• יבינו כיצד התיאוריות העיקריות של הלאומיות רלוונטיות לחקר הכדורגל באירופה

דרישות נוכחות (%):

שיטת ההוראה בקורס:

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
ההיסטוריה של המשחק היפה • תיאוריות של לאומיות וכדורגל • יריבויות לאומיות: אנגליה נגד גרמניה • סקוטלנד: מלחמות דת • איטליה: דרום וצפון • יהודים וכדורגל אירופי: אייאקס, באיירן מינכן • האמנציפציה של כדורגל הנשים האירופי • זהויות הבלקן • אוטונומיות הכדורגל של ספרד • קולוניזציה, גזענות וכדורגל

חומר חובה לקריאה:

חומר לקריאה נוספת:

הערכת הקורס - הרכב הציון הסופי :
מבחן מסכם בכתב/בחינה בעל פה 0 %
הרצאה0 %
השתתפות 20 %
הגשת עבודה 60 %
הגשת תרגילים 20 %
הגשת דו"חות 0 %
פרויקט מחקר 0 %
בחנים 0 %
אחר 0 %

מידע נוסף / הערות:
 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה