The Hebrew University Logo

סילבוס

נפלאות הקשר בין מוח ונפש (חברה) - 51167
עברית
הדפסה
 
סגור סגירה חלון
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 25-10-2023
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2

תואר: בוגר

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: פסיכולוגיה

סמסטר: סמסטר ב'

שפת ההוראה: עברית

קמפוס: עין כרם

מורה אחראי על הקורס (רכז): ד"ר רביד דורון

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: raviddor@gmail.com

שעות קבלה של רכז הקורס: יום א בתיאום מראש

מורי הקורס:
פרופ רביד דורון

תאור כללי של הקורס:
הקורס יעסוק במוח הבריא והפגוע בהקשר הפסיכולוגי/ פסיכיאטרי. חלק מהנושאים שידונו בקורס יהיו:
שאלת הגוף והנפש בפילוסופיה. הכרת עקרונות הפעולה של מערכת העצבים, ממבנה תא העצב ועד לאנטומיית המוח.
המערכת המוטרית תנועה, קלקול ותיקון.
עולם השינה והחלום, הפרעות שינה והטיפול בהן. רגשות, היכן הם מצויים במוח, התנהגות תוקפנית היש לה הסבר?
פסיכופתולוגיה- סכיזופרניה , דיכאון וחרדה- מה עומד בבסיס ההפרעות- תורשה מול סביבה.
התמכרות לסמים- מהם ההבדלים בין התמכרות פיזית לפסיכולוגית, היכן פועלים הסמים השונים במוח.

מטרות הקורס:
להבין את תפקוד המוח התקין והפגוע וכיצד ניתן לשקמו.

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

1. עם סיום הקורס בהצלחה יוכל הסטודנט:
2. לתאר את תאי מערכת העצבים השונים, תאי נוירון ותאי תמך.
3. לציין את הגנות מערכת העצבים, קרומי המוח, CSF.
4. לתאר את התפתחות מערכת העצבים.
5. לתאר את המבנה האנטומי של קליפת המוח ותפקודן של האונות השונות בה.
6. לזהות את מבנה המוח בחתכים שונים ( coronal, horizontal, sagittal ).
7. לתאר את תפקודם של האזורים התת קורטיקלים השונים ותפקידם.
8. להסביר מה יתרחש במידה ותהינה פגיעות שונות באזורי המוח כדוגמאת הקורטקס או האזורים התת קורטיקלים.
9. לדון בשאלה מהי השינה ומדוע הגוף זקוק לה.
10. להכיר את מנגנוני המוח האחראים על שינה ועירות.
11. להכיר הפרעות השינה שכיחות הקיימות בשנת REM,SWS.
12. לתאר את הבסיס הביולוגי למחלות נפשיות כסכיזופרניה ודיכאון והתמכרות לסמים.

דרישות נוכחות (%):
80%

שיטת ההוראה בקורס: הרצאות

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
1. הסינפסה הכימית כמנגנון עיבוד מידע.
2. אנטומיה פונקציונלית: התפתחות מערכת העצבים
3. אנטומיה פונקציונלית: תפקודי אזורים קורטיקלים ותת קורטיקלים במוח.
4. מבנה ותפקוד מערכת העצבים ההיקפית.
5. טרנסמיטורים, תרופות, סמים ורעלים במערכת העצבים.
6. שינה ועירות: אזורי המוח והניורוטרסמיטורים שמעורבים במנגנונים הללו.
7. שינה: הפרעות שינה והטיפול בהן.
8. ריגוש, מהם אזורי המוח המעורבים בריגוש. מהם הנויורוטרסמיטורים ואזורי המוח הפעילים בזמן התנהגות תוקפנית.
9. הפרעות פסיכופתולוגיות: סכיזופרניה, דיכאון התמכרויות.


חומר חובה לקריאה:
Carlson N. R., Physiology of Behavior, Boston: Allyn and Bacon, 12th Edition, 2013

חומר לקריאה נוספת:

מרכיבי הציון הסופי :
מבחן בכתב / בחינה בעל פה / מבחן מעשי % 100

מידע נוסף / הערות:
בתום הקורס יערך מבחן מסכם: 100%
 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה