The Hebrew University Logo

סילבוס

חדשנות במדיה דיגיטליים: משתמשים, מפרסמים ופלטפורמות - 50065
עברית
הדפסה
 
סגור סגירה חלון
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 16-04-2024
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2

תואר: מוסמך

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: תקשורת ועיתונאות

סמסטר: סמסטר ב'

שפת ההוראה: עברית

קמפוס: הר הצופים

מורה אחראי על הקורס (רכז): ד"ר יפעת מור

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: yifat@yifatmor.co.il

שעות קבלה של רכז הקורס:

מורי הקורס:
ד"ר יפעת מור

תאור כללי של הקורס:
הקורס יסקור מגמות עדכניות בחדשנות דיגיטלית תוך דגש על היבטים תקשורתיים וחברתיים, ויתבונן בהן במבט ביקורתי תוך אימוץ פרספקטיבות רלוונטיות. הקורס יועבר במתכונת מבוססת פרוייקטים (Project based) במטרה לאפשר לסטודנטיות ולסטודנטים להתנסות, לגבש עמדות ולהוביל דיון עדכני, ביקורתי ומעניין סביב המפגש בין טכנולוגיה וחברה.
הקורס יתייחס לשחקנים הרלוונטיים בזירת החדשנות הדיגיטלית בחלוקה לפי הקטגוריות הבאות:
1) המשתמשים - חויית השימוש ודפוסי התנהגות.
2) המפרסמים - מטרות שיווקיות, קמפיינים דיגיטליים, שימוש מסחרי, פוליטי, חברתי וקהילתי ברשתות חברתיות.
3) פלטפורמות - ענקיות האינטרנט של ימינו ומאפייני הפלטפורמות שברשותן והאופנים בהם הן משתנות.


מטרות הקורס:
מטרת הקורס היא לעודד את הסטודנטים והסטודנטיות לפתח את כישורי המחקר, החשיבה הביקורתית והמחשבה היצירתית שלהם בהקשר של מגמות טכנולוגיות עולמיות. השגת המטרה תיבחן לאורך הסמסטר תוך התנסות במגוון משימות ופרוייקטים והשתתפות בדיונים בכיתה.

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

בסיום הקורס, סטודנטיות וסטודנטים יכירו את המגמות המרכזיות בתחום החדשנות הדיגיטלית וידעו לבקר את המגמות לאור סוגיות חשובות בתחום החברה והתקשורת. במהלך הקורס, יתנסו הסטודנטיות והסטודנטים בעבודת מחקר, עבודה רעיונאית ופרזנטציה מול הכיתה.

דרישות נוכחות (%):
85

שיטת ההוראה בקורס: למידה מבוססת פרוייקט המשלבת עבודה אישית וקבוצתית והוראה פרונטלית

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
התנהגות דיגיטלית, שיווק דיגיטלי, בינה מלאכותית, פלטפורמות דיגיטליות וחדשנות בפלטפורמות דיגיטליות

חומר חובה לקריאה:
היכרות ומבוא: אינטרנט ורשתות חברתיות על ציר הזמן - היכרות בין המרצה, הסטודנטיות והסטודנטים; היכרות עם המבנה הייחודי של הקורס ומבנה הציון; מעבר על הסילבוס ותיאום ציפיות. היכרות עם אירועי מפתח מעצבים בתולדות האינטרנט והרשתות החברתיות ועם מאפייני השימוש באינטרנט בישראל לשנת 2022.
📖 קריאה: דו"ח האינטרנט של בזק ומכון KANTAR

השחקנים: מה מגדיר את השחקנים המרכזיים בזירה ומה יחסי הכוחות ביניהם? האם למשתמשי הקצה יש יכולת להשפיע על ענקיות הטכנולוגיה, או שהם "בסך הכל מוצרים"? מדוע המפרסמים הם שחקן משמעותי בפני עצמו? נכיר את עקרונות החוזה של האינטרנט ונדון בעתיד האינטרנט לאור מאזן הכוחות. קבלת הנחיות למטלה עצמאית לשבוע הבא: החוזה של האינטרנט.
📖 קריאה:
Lutz, C. (2019). Digital inequalities in the age of artificial intelligence and big data. Human Behavior and Emerging Technologies, 1(2), 141-148.
טכנולוגיה לכולן.ם? - היכרות עם הפרספקטיבה הראשונה - נגישות וייצוג למגוון אוכלוסיות. בחצי השני של השיעור, ניחשף לנושאי הליבה ומתוך דיון כיתתי ננסה להאיר סוגיות מעניינות סביב נושאי הליבה מבעד לעדשה של "טכנולוגיה לכולן.ם".
📖 קריאה: החוזה של האינטרנט - World Wide Web Foundation - Contract for the web

איפה הכסף? היכרות עם הפרספקטיבה השניה - מודלים כלכליים וסקלביליות - מהו המודל הכלכלי של הרשתות החברתיות הנפוצות? אילו עוד מודלים כלכליים קיימים עבור מוצרים טגנולוגיים? כיצד הקפיטליזם של ימינו משפיע על היכולות של טכנולוגיות שונות לחלחל, על מערכות היחסים בין השחקנים ועל דפוסי השימוש שהפלטפורמות מנסות לעודד. בסוף השיעור - חלוקה לקבוצות+תחומי ליבה. קבלת הנחיות למטלה להגשה קבוצתית בשיעור 6- הצגה ראשונית של נושא הליבה.
📋 הגשת מטלה עצמאית: סיכום עיקרון מתוך "החוזה של האינטרנט" - עד עמוד אחד.


אינדיבידואליזם ואסקפיזם מול קהילתיות ומעורבות פוליטית - האם הרשתות החברתיות מקרבות אותנו או מפרידות בינינו? נדבר על התפקיד שמשחק הממשק, על שומרי סף שונים ועל היכולת של המשתמשים והמשתמשות להכתיב את הכיוון אליו נעה הטכנולוגיה בציר שבין אינדיבידואליזם לקהילתיות, ובין אסקפיזם למעורבות פוליטית ואקטיביזם. דיון בכיתה: כיצד ניתן לחבר בין הפרספקטיבה של חיבור מול הפרדה לבין תחומי הליבה השונים?
📖 קריאה:
Dumitrica, D., & Felt, M. (2019). Mediated grassroots collective action: negotiating barriers of digital activism. Information, Communication & Society, 1-17.

הצגת נושאי ליבה - סבב מצגות
📋 הגשת מטלה קבוצתית: מצגת של 6 דקות שמציגה את נושא הליבה שהקבוצה בחרה - תיאור הנושא, סקירה של מצב העניינים הנוכחי והתחזית להתפתחות התחום, הצגה של טיעון שרלוונטי לתחום מתוך טקסט אקדמי והצגת העמדה או העמדות של חברי וחברות הקבוצה בנושא.

תחרות מול ריכוזיות ואתגרי אכיפה האם שוק טכנולוגיות התקשורת הוא שוק מונופוליסטי? דואופוליסטי? נדבר על ענקיות הטכנולוגיה ועל נקודות ההשקה בעשייה שלהן, על האפקט של אופן הפעולה שלהן על סטארטאפים וחברות קטנות ועל הסיכוי של חברה קטנה או בינונית להפוך לענקית טכנולוגיה בשוק של היום. נדבר על המשמעות של חלישה של חלק מהחברות הללו על היבטים שונים וזירות טכנולוגיות שונות ועל היכולת של מדינות וארגונים בין-מדינתיים להגביל פעילות מונופוליסטית.
*קבלת הנחיות למטלה קבוצתית להגשה בשיעור 10

מי משרת את מי? חלק א' - נדבר על מהפיכת חוויית המשתמש ועל אופנים בהם ממשקים דיגיטליים מותאמים לנטיות קוגניטיביות באופן שמייצר דפוסי שימוש התמכרותיים.
📋 מטלה קבוצתית בשיעור: סשן רעיונאות בכיתה - באמצעות תהליך יצירתי, כל קבוצה תציף אופנים בהם לדעתה ניתן להתאים את נושא הליבה למשתמשים ולמשתמשות באופן שיעודד שימוש מיטיב ויפחית דפוסים התמכרותיים.

מי משרת את מי? חלק ב' - באילו אופנים השאלה "מי משרת את מי" מקבלת משמעויות חברתיות עמוקות ומורכבות מעבר לרמת הפרט? האם התנתקות היא התשובה, ובאילו אופנים היא יכולה לבוא לידי ביטוי? כיצד הפרספקטיבה של יחסי אדם-טכנולוגיה מתכתבת עם יחסי פרט-חברה ונוגעת גם לפרספקטיבה שבין אינדיבידואליזם לקהילתיות, ובין אסקפיזם למעורבות.
📖 קריאה: Baym, N. K., Wagman, K. B., & Persaud, C. J. (2020). Mindfully Scrolling: Rethinking Facebook After Time Deactivated. Social Media + Society.
https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/2056305120919105

פרזנטציות
📋 הגשת מטלה קבוצתית: מצגת של 6 דקות שמבססת טיעון ביקורתי מעניין אחד סביב נושא הליבה של הקבוצה, בנוגע לאחת הפרספקטיבות שהוצגו במהלך השנה.


פרזנטציות
📋 הגשת מטלה קבוצתית: מצגת של 6 דקות שמבססת טיעון ביקורתי מעניין אחד סביב נושא הליבה של הקבוצה, בנוגע לאחת הפרספקטיבות שהוצגו במהלך השנה.

חומר לקריאה נוספת:

מרכיבי הציון הסופי :
מצגת / הצגת פוסטר / הרצאה / סמינר / פרוסמינר / הצעת מחקר % 30
השתתפות פעילה / עבודת צוות % 15
מטלות הגשה במהלך הסמסטר: תרגילים / עבודות / מבדקים / דוחות / פורום / סימולציה ואחרות % 25
מצגת / הצגת פוסטר / הרצאה % 30

מידע נוסף / הערות:
הקורס ישלב בין הוראה פרונטלית לבין דיונים, משימות ופרזנטציות שיועברו על-ידי הסטודנטיות והסטודנטים במסגרת של עבודה בקבוצות לצד עבודה יחידנית. במהלך השיעורים הראשונים של הסמסטר, יתגבשו הקבוצות וייבחרו את נושא הליבה שיעמוד במרכז העשייה והלמידה של כל קבוצה לאורך הסמסטר מתוך רשימת הנושאים שמציעה המרצה. לחלופין, תוכל הקבוצה לאשר מול המרצה נושא שאינו מופיע ברשימה. סוגי מטלות שנתנסה בהן: מטלות מחקר וכתיבה קצרות (איסוף נתונים והצגת נושא מרכזי בתמצית); פרזנטציה של חידוש, פיצ'ר או יישום של טכנולוגיה חדשה; הגנה על טיעון במסגרת "דיבייט"; פיתוח רעיונאי של שימושים חדשים לטכנולוגיות קיימות; ועוד.
 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה