לוגו של האוניברסיטה העברית בירושלים

סילבוס

מבוא לפילוסופיה הבודהיסטית - 46620
English
הדפסה
 
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 14-10-2015
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2

תואר: בוגר

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: לימודי אסיה

סמסטר: סמסטר א'

שפת ההוראה: עברית

קמפוס: הר הצופים

מורה אחראי על הקורס (רכז): דר' אביתר שולמן

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: eviatar.shulman@mail.huji.ac.il

שעות קבלה של רכז הקורס: יום ד' 11:00, על פי תיאום במייל

מורי הקורס:
ד"ר אביתר שולמן

תאור כללי של הקורס:
הקורס יאפשר הכרות והתעמקות ראשונית עם יסודותיה העיקריים של המחשבה הבודהיסטית. הוא יכלול הצגה של התפתחות ההגות הבודהיסטית ממחשבתו של הבודהא ההיסטורי והתרגולים המדיטטיביים של הבודהיזם המוקדם, דרך ההתפתחויות הפילוסופיות המרכזיות של הבודהיזם בהודו, ועד לתמורות המרכזיות שחלו בפילוסופיה הבודהיסטית עם מעברה לסין ולמזרח אסיה. לצד העיון בחשיבה הבודהיסטית, נבחן את ההתפתחויות בדפוסי החיים הבודהיסטיים, ובעיקר את השינויים בתרגולי המדיטציה המהווים את המצע להתפתחויות הרעיוניות. במקביל נבקש למקם את הבודהיזם ביחס לשאלות יסוד המעסיקות את הפילוסופיה המערבית. רקע היסטורי ותרבותי יינתן בהתאם לצורך אך לא יהיה במוקד.
הקורס יתנהל כשיעור מבוא, וישתמש במצגות במקומות המתאימים, אך נעבוד לא מעט דרך טקסטים על מנת לגבש הבנה מעמיקה יותר של שאלות היסוד שהעסיקו את ההוגים ואנשי המדיטציה הבודהיסטים.

מטרות הקורס:
הכרת הקווים המרכזיים של המחשבה הבודהיסטית כפי שאלה התפתחו בהודו, תוך בחינת הקשר בין תיאוריה ופרקטיקה

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

התלמידים יכירו את עיקרי היסוד של המשחבה הבודהיסטית ויבינו כיצד התפתחו באופן היסטורי.
פיתוח של מבט ביקורתי על הבודהיזם המשלב בין הערכה סימפתטית וביקורת אנאליטית.

דרישות נוכחות (%):
100

שיטת ההוראה בקורס: הקורס יתנהל כשיעור מבוא, וישתמש במצגות במקומות המתאימים, אך בהינתן הפער בין הבודהיזם המערבי והבודהיזם באסיה, נעבוד גם לא מעט דרך טקסטים על מנת לגבש הבנה מעמיקה יותר של שאלות היסוד שהעסיקו את ההוגים ואנשי המדיטציה הבודהיסטים. אל נושאים מסוימים ניתן לגשת במבט-על מבלי לרדת למורכבויות של הטקסטים, במקרים אחרים הטקסט יוכל ללמד אותנו הרבה יותר מהסדר התיאורטי המופשט.

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
תוכנית השיעורים:

1. מבוא לפילוסופיה הבודהיסטית: סיפור חיי הבודהה והגילי של ארבע האמיתות הנאצלות.
בין בודהיזם באסיה המסורתית למערב המודרני.
2. העדר-האני.

3. הקיום התלוי (התהוות מותנית), דרך האמצע, ותורת הקרמה.

4. שלילת ההשקפה הפילוסופית כפרקטיקה של העדר-אני.

5. התרגול המעשי של הפילוסופה במדיטציה. מדיטצית תובנה ומדיטצית השקטה. תפיסת ההארה בבודהיזם המוקדם.

6. סיכום ביניים: עקרונות היסוד של הבודהיזם במבט רחב. הדרך הפילוסופית הבודהיסטית אל ההארה.

7. פילוסופיה בודהיסטית במבט מבפנים – מהו בודהה? על אודות ההקשר הדתי של הבודהיזם. תרגול מתקדם במסורת האבהידהרמה.

8. לידתו של "הרכב הגדול" (המהאיאנה): מבוא היסטורי-תרבותי ופילוסופי.
9. נאגארג'ונה ותורת הריקות א' – ריקות ושלילת המהות העצמית.
10. נאגארג'ונה ותורת הריקות ב' – שתי האמיתות ודרך האמצע.

11. וסובנדהו, אסכולת התודעה בלבד, והמסורת האפיסטמולוגית.

12. "טבע הבודהה" ושורשי הפילוסופיה הבודהיסטית במזרח אסיה ובטיבט. זן בודהיזם.
13. זן בודהיזם (צ'אן).

14. סיכום המהאיאנה וסיכום כללי.

חומר חובה לקריאה:
"הדרשה על הנעת גלגל הדהרמה"
"הדרשה הקצרה לראהולה" (Cūḷa-rahulovāda-sutta)
"הדרשה על לילה מופלא אחד" (Bhadd-eka-ratta-sutta)
"הדרשה לקצ'צ'אנה-גותה"
"משל החץ"
"הדרשה לוצ'צ'האגותה
אודות האש"
"הדרשה לאנשי קאלאמה"
מתוך "פרק השמיניות" ו"הספר על המעבר מעבר"
הדרשה על הפחד והיראה" (Bhaya-bherava-sutta)
"הדרשה על ביסוס העירנות" (Sati-paṭṭhāna-sutta)
"הדרשה על מצבי (התודעה) העוקבים" (Anupada-sutta)
הדרשה אודות פירות הפרישות" (Sāmaññaphala-sutta)
מסיפורי הלידות הקודמות של הבודהה (ג'אטקה)
"אסופת האביהדממה" (Abhidhamma-Saṃgaha)

"סוטרת הלב"
"הדרשה על ארץ האושר" (Sukhavatīvyūha)

"שירת השורש של דרך האמצע", פרקים 1,15
"ששים ההגיונות" (Yukti-ṣaṣṭikā).
"שירת השורש", בדגש על פרקים 2,5,13,24,25.

"עשרים פסוקים" (Viṃśatikā)
"האבחנה בין האמצע והקצה" (Madhyānta-vibhāga)


מתוך "מסירת המנורה"
"התעוררות האמונה במהאיאנה"

סוטרת הבמה"
שירת הייקו

חומר לקריאה נוספת:
גתין, ר., (2014). בודהיזם:היסטוריה, דת, תרגול. ישראל: אלטרנטיבות, פרק 1 (במיוחד 35-46).
• Gethin, Rupert, (1998). The Foundations of Buddhism. Oxford, New York: Oxford University Press, ch. 3, pp. 59-84.
• Hadot, P., (1995). Philosophy as a Way of Life. Oxford, UK, and Cambridge, USA: Blackwell, ch. 3 ("spiritual exercises").

• Gethin, Rupert, (1998). The Foundations of Buddhism. Oxford, New York: Oxford University Press, ch. 6, pp. 133-162.
• Collins, S., (1982). Selfless Persons: Imagery and Thought in Theravāda Buddhism. Cambridge: Cambridge University Press, ch. 3 (esp. pp. 95-112).

• Collins, S., (1982). Selfless Persons: Imagery and Thought in Theravāda Buddhism. Cambridge: Cambridge University Press, ch. 4 (esp. pp. 127-138).
• Gomez, L., (1976). “Proto-Mādhyamika in the Pāli canon.” Philosophy East & West 26 (2): 137-165.
Griffiths, P., (1981). "Concentration or Insight: The Problematic of Theravāda Buddhist Meditation Theory." Journal of the American Academy of Religion 49.4: 605-624.
• Shulman, E., (2010). “Mindful Wisdom: The ¬Sati-paṭṭhāna-sutta on Mindfulness, Memory and Liberation.” History of Religions 49.4: 393-420.
Strong, J. S., (2001). The Buddha: A Beginner's Guide. Oxford: Oneworld, ch. 2.


• Williams, P., (1989). Mahāyāna Buddhism: The Doctrinal Foundations. New York: Routledge, ch. 1.
נאגארג'ונה, (2010). שירת השורש של דרך האמצע: תרגם, הקדים ובאר אביתר שולמן. כרמל. הקדמה, עמ' 43-59.
• Carpenter, A. D., (2014). Indian Buddhist Philosophy. Durham: Acumen, ch. 4.

Huntington, C. W., (2007). "The Nature of the Madhyamaka Trick." Journal of Indian Philosophy 35: 103-131.
• Garfield, J. L., (2008). “Turning a Madhyamaka Trick: Reply to Huntington. Journal of Indian Philosophy 36: 507-527.
• Shulman, E., (2007 [2009]. “Creative Ignorance: Nāgārjuna on the Ontological Significance of Consciousness.” Journal of the International Association of Buddhist Studies 30.1-2: 139-173.


• Nagao, Gadjin, (1991). "From Madhyamika to Yogācāra." In Mādhyamika and Yogācāra, New York: SUNY, 189-199.
• Kochumuttom, Thomas, A., (1999 [1982]). A Buddhist Doctrine of Experience: A New Translation of the Works of Vasubandhu the Yogācārin. Delhi: Motilal Banarasidass Publishers, ch. 1.

Williams, P., (1989). Mahāyāna Buddhism: The Doctrinal Foundations. New York: Routledge, ch. 5.
"

McRae, John R., (2003). Seeing through Zen: Encounter, Transformation and Genealogy in Chinese Chan Buddhism. Berkeley: University of California Press, ch. 2.





מרכיבי הציון הסופי :

מידע נוסף / הערות:
 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה