לוגו של האוניברסיטה העברית בירושלים

סילבוס

מנגה ואנימה עולם הדימויים של הקומיקס והאנימציה היפניים - 46173
English
הדפסה
 
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 08-09-2023
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2

תואר: בוגר

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: לימודי אסיה

סמסטר: סמסטר א'

שפת ההוראה: עברית

קמפוס: הר הצופים

מורה אחראי על הקורס (רכז): ד"ר רז גרינברג

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: razgrn@yahoo.com

שעות קבלה של רכז הקורס: יום א', 11:00-12:00

מורי הקורס:
ד"ר רז גרינברג

תאור כללי של הקורס:
המנגה והאנימה – הקומיקס והאנימציה היפניים – מהווים הן תעשיות משגשגות והן צורות לגיטימיות של התבטאות אמנותית. התפוצה הרחבה של שתי האמנויות, בקרב הקהל היפני והגלובלי, מבוססת על עולם דימויים עשיר המתכתב עם מרכיבים בתרבות יפן, לצד מרכיבים מתרבויות זרות אותן התאימה יפן לצרכיה. בשיעור ובסמינר, ננסה להבין את המקור של דימויים אלה ואת הגלגולים השונים שלהם, עד שמצאו את דרכם אל הקומיקס והאנימציה המודרניים של יפן.

מטרות הקורס:
ניסיון לגרום לסטודנטים להכיר את עולם הדימויים של המנגה והאנימה דרך הקשרים תרבותיים והיסטוריים.

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

היכרות עם דימויים בסיסיים מעולם המנגה והאנימה.

יכולת לזהות דימויים שלא נדונו בכתה.

דרישות נוכחות (%):
100

שיטת ההוראה בקורס: הרצאה פרונטלית

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
מבוא – למה מנגה ואנימה, והדימויים שהן מייצרות?
דימוי ראשון: מטמורפוזה ו-"אלוהי המנגה"
דימוי שני: הנער התרבותי, הנער מהג'ונגל
דימוי שלישי: האשה השמיימית והגבר הארצי
דימוי רביעי: פירוק והרכבה
דימוי חמישי: מוות ולידה מחודשת
דימוי שישי: הגיבור המערבי, הקומיקס היפני

חומר חובה לקריאה:
בן-ארי, ד. (2021). על מי מבוסס הסיפור המוכר ביותר של קפקא? בלוג הספריה הלאומית, באינטרנט:
https://blog.nli.org.il/metamorphosis/

קפקא, פ. (2014). רופא כפרי וכתבים אחרים שהתפרסמו בימי חייו של הסופר. תל אביב: עם עובד, עמ' 99-166.

Barthes, R. (1971). On Bunraku. The Drama Review 15 (2), pp. 76-80

Ben Nun, Y. (2011). The figure of metamorphosis in Japanese animation: when aesthetics, technique and culture meet. In Avanca|Cinema 2011. Avanca, Portugal, pp. 421-428.

Bolton, C.A. (2002). "From Wooden Cyborgs to Celluloid Souls: Mechanical Bodies in Anime and Japanese Puppet Theater". East Asia Cultures Critique, 10.3, 729-771.

Clements, J. (2013). Anime: A History. London: BFI. 20-73.

Cull, N. J. (2006). "WAS CAPTAIN BLACK REALLY RED?: The TV science fiction of Gerry Anderson in its Cold War context." Media History, 12(2): 193-207.

Dower, J. W. (1986). War Without Mercy: Race and Power in the Pacific War. New York: Pantheon.‏ 253-257.

Greenberg, R. (2018). Hayao Miyazaki: Exploring the Early Work of Japan's Greatest Animator. New York: Bloomsbury Academic, pp. 12-19.

Greenberg, R. (2020). Heaven and Earth: Traditional Sources of the Dual Identities of Anime Heroines. In Hu, T.G., Yokata, M. and Horvath, G. (eds), Animating the Spirited: Journeys and Transformations. Jackson: University Press of Mississippi, pp. 66-80.

Humphreys, K.R. (2014). Supernatural Housework: Magic and Domesticity in 1960s Television. In Patton, E. and Choi, M. (eds), Home Sweat Home: Perspectives on Housework and Modern Relationships. New York: Rowan and Littlefield, pp. 105-122.

Kawabata, Y. and Keene, D. (1998). The Tale of the Bamboo Cutter. New York: Kodansha International.

Kawai, H. (1995). Dreams, Myths & Fairytales in Japan. Einsiedeln: Daimon.

McCloud, S. (1993). Understanding Comics: The Invisible Art. New York: Kitchen Sink Press, pp. 2-94.

Schodt, F.L. (2007). The Astro Boy Essays: Osamu Tezuka, Mighty Atom and the Manga/Anime Revolution. Berkeley: Stone Bridge Press, pp. 98-144.

חומר לקריאה נוספת:

מרכיבי הציון הסופי :
הגשת עבודה מסכמת / פרויקט גמר / מטלת סיכום / רפרט % 80
מבחני אמצע % 20

מידע נוסף / הערות:
 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה