הדפסה |
|
גרסת PDF |
תאריך עדכון אחרון 30-10-2024 |
נקודות זכות באוניברסיטה העברית:
2
תואר:
מוסמך
היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:
ארכאולוגיה והמזרח הקרוב הקדום
סמסטר:
סמסטר ב'
שפת ההוראה:
עברית
קמפוס:
הר הצופים
מורה אחראי על הקורס (רכז):
פרופ רבקה רבינוביץ
שעות קבלה של רכז הקורס:
בתיאום במייל
מורי הקורס:
פרופ רבקה רבינוביץ
תאור כללי של הקורס:
פילים מרתקים אנשים, מדוע? ננסה להבין את סוד הקסם! תחילה נלמד את התכונות הביולוגיות הייחודיות של הפילים ואת תולדות הופעתם על פני כדור הארץ. מה מקור הופעתם באתרים ארכיאולוגים והאם אפשר לשחזר צייד פילים בתקופות קדומות. נדון בהופעתם בעולם האמנות הקדום. נסקור את הקשר עם האדם בעבר כבהמות משא ומלחמה. נבחן את בעיות השימור כיום ואת התוכניות לעתיד.
מטרות הקורס:
ליידע את קהל הסטודנטים המגוון לגבי ההיסטוריה של האדם והפילים במרחב גיאוגרפי מגוון. תו כדי הכרות עם התכונות הביולוגיות הספציפיות.
תוצרי למידה : בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:
הכרות כללית עם פיליים ותכונותיהם רקע הסטורי על הקשר עם האדם ביבשת אפריקה ואירואסיה דיון בשאלות מוסריות של ניצול הפילים כיום מחשבה ביקורתית
דרישות נוכחות (%):
100
שיטת ההוראה בקורס:
פרונטלית
רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
מפלצות וענקים" - היסטוריה של המדע בחקר פילים. מה זה פיל? אבולוציה של הפילייםProboscidea
פילים ברקורד הארכיאולוגי הקדום.
הכחדות החיות הגדולות בסוף הפליסטוקן, גדול קטן באיים, ממותות וקרנפים קפואים, איך הם נראו, איך הם מתו ומה הם אכלו
פילים מבויתים/מאולפים - ההיסטוריה של ביות פילים באסיה לעומת אפריקה
פילים כיום – שימור, שיטות ממשק, צייד מבוקר, צייד לא חוקי
עתיד הפילים
פילים במלחמה
ביקור בגבעת רם באוספים הלאומיים לטבע
סמינרים של סטודנטים
חומר חובה לקריאה:
Boschian, G., Saccà, D., 2010. Ambiguities in human and elephant interactions? Stories of bones, sand and water from Castel di Guido (Italy). Quaternary International 214, 3–16.
Christiansen, P., 2004. Body size in proboscideans, with notes on elephant metabolism. Zoological Journal of the Linnean Society 140, 523-549.
Conybeare, A., Haynes, G., 1984. Observations of Elephant mortality and bones in Water Holes. Quaternary Research 22, 189-200.
Fisher, Jr., J.W., 2001. Elephant butchery practices in the lturi Forest, Democratic Republic of the Congo, and their relevance for interpreting human activities at prehistoric proboscidean sites. In: West, D., (ed.), Proceedings of the International Conference on Mammoth Site Studies Publications in Anthropology 22. University of Kansas, Lawrence, pp. 1-10.
Gaudzinski, S., Turner, E., Anzidei, A.P., Alvarez-Fernández, E., Arroyo-Cabrales, J., Cinq-Mars, J., Dobosi, V.T., Hannus, A., Johnson, E., Münzel, S.C., Scheer, A., Villa, P., 2005. The use of proboscidean remains in every-day Palaeolithic life. Quaternary International 126-128, 179-194.
Goren-Inbar, N., Lister, A., Werker, E., Chech, M., 1994. A butchered elephant skull and associated artifacts from the Acheulian site of Gesher Benot Ya’aqov, Israel. Paléorient 20, 99-112.
Lister, A.M., 2004. Ecological interactions of Elephantids in Pleistocene Eurasia: Palaeoloxodon and Mammuthus. In: Goren-Inbar, N., Speth, J. (Eds.), Palaeoecology of the Levantine Corridor. Oxbow Books, Oxford, pp.53-60.
Mussi, M., Villa, P., 2008. Single carcass of Mammuthus primigenius with lithic artifacts in the Upper Pleistocene of northern Italy. Journal of Archaeological Science 35, 2606–2613.
Sukumar, R., 2003.The living elephants. Oxford University Press, Oxford.
Surovell, T., Waguespack, N., Brantingham, P.J., 2005.Global archaeological evidence for proboscidean overkill. PNAS 102 (17), 6231–6236.
Tchernov, E., Shoshani, J., 1996. Proboscidean remains in the southern Levant. In: Shoshani, J., Tassy, P. (Eds.), The Proboscidea: Evolution and Palaeoecology of elephants and their relatives. Oxford University Press, Oxford, pp. 225-233.
Yravedra, J., Dominguez-Rodrigo, M., Santonja, M., Perz-Gonzalez, A., Panera, J., Rubio-Jara, S., Baquedano, E., 2010. Cut marks on the Middle Pleistocene elephant carcass of Aridos 2 (Madrid, Spain). Journal of Archaeological Science 37, 2469-2476.
חומר לקריאה נוספת:
כל תלמיד בהתאם לנושא העבודה
מרכיבי הציון הסופי :
הגשת עבודה מסכמת / פרויקט גמר / מטלת סיכום / מבחן בית / רפרט % 60
מצגת / הצגת פוסטר / הרצאה / סמינר / פרוסמינר / הצעת מחקר % 40
מידע נוסף / הערות:
• סיור בגבעת רם באוספים הלאומיים לטבע של האוניברסיטה העברית
|
|
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
|
הדפסה |