נקודות זכות באוניברסיטה העברית:
2
תואר:
בוגר
היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:
היסטוריה
סמסטר:
סמסטר ב'
שפת ההוראה:
עברית
קמפוס:
הר הצופים
מורה אחראי על הקורס (רכז):
ד"ר אורלי לואיס
שעות קבלה של רכז הקורס:
בתיאום מראש
מורי הקורס:
ד"ר אורלי לואיס
תאור כללי של הקורס:
- הקורס יעסוק באופן שבו רופאים ביוון ורומא איבחנו את מטופליהם וטיפלו בהם.
- דרך קריאה ודיון במקורות הראשוניים (בתרגום) נסקור הן את השיטות והכלים שעמדו לשירותם והן את הרעיונות התאורטיים שהנחו ועיצבו שיטות אלו.
נדון, בין היתר:
- באופן שבו בדקו הרופאים את הדופק.
- בהבחנות שעשו בין סוגי דופק וכאב שונים.
- בתפקיד המטופל ורגשותיו בתהליך האבחון.
- במטרות הטיפול הרפואי.
- השימוש בשיטות ריפוי כגון כירורגיה, סמי מרפא ושינוי הרגלי חיים (יוונית: diaita - "דיאטה").
מטרות הקורס:
- הקורס נועד בראש ובראשונה להקנות ידע בפרקטיקה הרפואית ביוון ורומא – בדגש על שיטות האבחון והריפוי.
- דגש יושם גם על התאוריה העומדת בבסיס השיטות המעשיות. כך שמטרה נוספת היא סקירת רעיונות מרכזיים אודות הגוף והנפש בעת העתיקה.
- תרגול קריאה וניתוח במקורות ראשוניים (בתרגום), באופן עצמאי ובכיתה.
תוצרי למידה : בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:
- לתאר את שיטות האבחון המרכזיות בהם השתמשו רופאים בעת העתיקה.
- לתאר את שיטות הריפוי המרכזיות בהן השתמשו הרופאים בעת העתיקה.
- להסביר מונחי יסוד בתפיסת הגוף והנפש ומקומם של מונחים אלו בפרקטיקה הרפואית.
- לנתח את התוכן וההקשר ההיסטורי של מקורות ראשוניים (בתרגום) בתחום הרפואה העתיקה.
-להציג סיכום קצר וממוקד של מקור ראשוני.
דרישות נוכחות (%):
עד שני חיסורים
שיטת ההוראה בקורס:
- הרצאות פרונטליות של המרצה להצגת מבואות.
- קריאה משותפת בכיתה של מקורות ראשוניים בתרגום.
- קריאה עצמאית בבית של מקורות ראשונים בתרגום, על-פי הנחיות שיינתנו מראש בכיתה או במודל. (בנושאים מסויימים תינתן קריאה משנית).
- הצגות פרונטליות קצרות (עד 10 דקות) של הסטודנטים (הצגת אחד או יותר מהמקורות שניתנו לקריאה).
- דיון משותף בכיתה במקורות הראשוניים.
רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
הקדמה כללית: הרפואה ביוון ורומא
מבוא: התאוריה הרפואית
- חלקי הגוף המרכזיים.
- תפקיד הנפש בגוף.
- דם ואוויר בגוף.
- תאוריית המזגים.
- חשיבות הגיל/עונה/מין ועוד בתאוריה ובפרקטיקה הרפואית.
- ליחות.
- גורמים למחלות.
שיטות אבחון
-כללי / הקדמה: הנחיות מתועדות לאיבחון חולים; מטרות תהליך האיבחון; תפקיד הרופא ותפקיד החולה -סימפטומים אובייקטיבים לעומת סובייקטיבים.
- דופק: סוגי דופק; אופן מדידת הדופק; משמעות קלינית-אבחונית.
- כאב: סוגי כאב; אופן זיהוי הכאב ומיקומו; משמעות קלינית-אבחונית.
- שתן והפרשות אחרות: מני הפרשות שנבדקו ואופן בדיקתם; משמעות קלינית-אבחונית.
-תאורי מקרה (case history) – התמקדות במספר תיאורים פרטניים.
שיטות רפוי
- כללי/ הקדמה.
- כירורגיה: סוגי התהליכים הכירורגים ומטרתם; מתי נעשה שימוש בכירורגיה.
-פרמקולוגיה: אופן השימוש בסמי מרפא; מטרת השימוש בסמים שונים.
- "דיאטה" (diaita): התאמה ושינוי הרגלים ואורח חיים (שינה, רחיצה, אכילה, יחסי מין, התעמלות); ההיבטים השונים בשיטה.
חומר חובה לקריאה:
קטעים נבחרים בתרגום (באנגלית) מכתבי היפוקראטס, גאלנוס ומחברים רפואיים נוספים. רשימה מפורטת תינתן במהלך הקורס.
מספר מאמרים/פרקים מהספרות המשנית.
חומר לקריאה נוספת:
רשימה מסודרת תועלה למודל.
מרכיבי הציון הסופי :
מידע נוסף / הערות:
לא נדרש ידע ביוונית או לטינית.
המקורות בקורס ייקראו בשפה האנגלית (אך ההוראה והדיון - בעברית).
|