Print |
|
PDF version |
Last update 18-08-2023 |
HU Credits:
2
Degree/Cycle:
1st degree (Bachelor)
Responsible Department:
Islamic & Middle East Stud.
Semester:
1st Semester
Teaching Languages:
Hebrew
Campus:
Mt. Scopus
Course/Module Coordinator:
Dr. Nadav Solomonovich
Coordinator Office Hours:
By Email
Teaching Staff:
Dr. Nadav Solomonovic
Course/Module description:
What is the connection between the Israeli Memorial Day to ‘Id al-Shuhada’ in Syria or Ataturk’s Memorial Day in Turkey? Between the myth of Tel-Hai and the Lebanese battle of Malikiyya or between the tomb of the Unknown Soldier in Egypt and Iraqi monuments under Saddam ?
This course addresses the main theoretical approaches to Nationalism, Collective Memory and the creation and shaping of the Nation in the Middle-East by focusing on myths, commemoration, official ceremonies, monuments, cemeteries and museums, focusing on Turkey, Israel, Iraq and Lebanon.
Course/Module aims:
Learning outcomes - On successful completion of this module, students should be able to:
Analyze Nation building practices in the modern Middle East
Attendance requirements(%):
100%
Teaching arrangement and method of instruction:
lecture
Course/Module Content:
Nationalism
Memory
Myths
Memorial Days
Monuments
Required Reading:
יוסי דהאן והנרי וסרמן, "מבוא," בתוך יוסי דהאן והנרי וסרמן (עורכים), להמציא אומה: אנתולוגיה (רעננה: האוניברסיטה הפתוחה, תשס"ז, 2006) עמ' 11-28.
בנדיקט אנדרסון, קהיליות מדומיינות: הגיגים על מקורות הלאומיות ועל התפשטותה (תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה, תשנ"ט 1999), עמ' 39-79.
קריאת רשות: אנתוני ד’ סמית', האומה בהיסטוריה (ירושלים: החברה ההיסטורית הישראלית, תשס"ג, 2003).
ישראל גרשוני, פירמידה לאומה: הנצחה, זיכרון ולאומיות במצרים במאה העשרים (תל-אביב: עם עובד, תשס"ו, 2006), עמ' 19-54.
אשר קאופמן, "הרעיון הפיניקי – שורשיו וחבלי לידתו," המזרח החדש לח, (תשנ"ו), עמ' 82-65
אמציה ברעם, "ארכאולוגיה וזהות לאומית בעראק, 1922-2002," בתוך: קרדום לחפור בו, עמ' 235-266.
Meir Litvak, “Constructing a National Past: The Palestinian Case,” in Meir Litvak (ed.), Palestinian Collective Memory and National Identity (New York, NY: Palgrave Macmillan, 2009), pp. 97-134.
אלי פודה, "היסטוריה וזיכרון במערכת החינוך: הסכסוך הישראלי-הערבי בראי ספרי לימוד להיסטוריה בישראל, 1948-2000," בתוך אבנר בן-עמוס (עורך) היסטוריה, זהות וזיכרון: דימויי עבר בחינוך הישראלי (תל אביב: אוניברסיטת תל-אביב, 2002) עמ' 69-100.
קריאת רשות:
איריס פרוכטר־רונן, "בין מולדת ירדנית למולדת פלסטינית ספרי הלימוד בירדן ככלי ליצירת זהות לאומית," עיונים בתקומת ישראל, 22 (2012), עמ' 152-178.
• Jonathan Kriener, “Religious Pluralism or Multiplied Simple-Mindedness? School Textbooks for Religious Education in Lebanon,” in Elie Podeh and Samira Alayan (eds.), Multiple Alterities, Views of Others in Textbooks of the Middle East (Cham: Palgrave Macmillan, 2018), pp. 187-210.
יעל זרובבל, "בין "היסטוריה" ל"אגדה" : גלגולי תל חי בזיכרון העממי," בתוך: רוברט ס' ויסטריך ודוד אוחנה (עורכים), מיתוס וזיכרון: גלגוליה של התודעה הישראלית (רעננה: מכון ון ליר בירושלים והקיבוץ המאוחד, 2005) עמ' 189-202.
Oren Barak, “Commemorating Malikiyya: Political Myth, Multiethnic Identity and the Making of the Lebanese Army,” History and Memory 13:1 (Spring/Summer 2001), pp. 60-84
Aslı Gür, “Stories in Three Dimensions: Narratives of the Nation and the Anatolian Civilizations Museum,” in Esra Özyürek (Ed.), The Politics of Public Memory in Turkey (Syracuse: Syracuse University Press, 2007), pp. 40-69.
מיכאל פייגה, "מבוא: קרדום לחפור בו: ארכאולוגיה ולאומיות בארץ ישראל," בתוך: מיכאל פייגה וצבי שילוני (עורכים), קרדום לחפור בו: ארכאולוגיה ולאומיות בארץ ישראל (באר שבע: מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, תשס"ח, 2008), עמ' 1-18.
מעוז עזריהו, פולחני מדינה: חגיגות העצמאות והנצחת הנופלים, 1948-1956 (באר שבע: אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, תשנ"ה, 1995), עמ' 137-163.
Nazlı Ökten, “An Endless Death and an Eternal Mourning,” in Esra Özyürek (Ed.), The Politics of Public Memory in Turkey (Syracuse: Syracuse University Press, 2007), pp. 95-113.
Fruma Zachs, “Transformations of a Memory of Tyranny in Syria: From Jamal Pasha to ‘Id al-Shuhada’, 1914–2000,” Middle Eastern Studies 48:1, (January 2012), pp. 73-88.
Nadav Solomonovich, “‘Democracy and National Unity Day’ in Turkey - The Invention of a New National Holiday,” New Perspectives on Turkey 64 (2021), pp. 55-80.
Michael E. Meeker, “Once There Was, Once There Wasn’t: National Monuments and Interpersonal Exchange”, in Sibel Bozdoğan and Reşat Kasaba (eds.) Rethinking Modernity and National Identity in Turkey (Seattle and London, 1997), 157-191
עפרה בנג'ו, " מונומנטים, זיכרון ופוליטיקה בעיראק של סדאם," זמנים: רבעון להיסטוריה 76, גיליון מיוחד: אנדרטאות וזיכרון, (2001), עמ' 38-47.
יורם מיטל, "אנדרטת החייל האלמוני והנצחת מלחמת במצרים," זמנים: רבעון להיסטוריה 76, גיליון מיוחד: אנדרטאות וזיכרון, (2001), עמ' 28-37.
Kanan Makiya, Monument: Art and Vulgarity in Saddam Hussein's Iraq (London: I.B. Tauris, 2004), pp. 1-32.
Asher Kaufman, “Forgetting the Lebanon War? On Silence, Denial, and the Selective Remembrance of the “First” Lebanon War,” in Efrat Ben-Ze'ev, Ruth Ginio and Jay Winter (eds.) Shadows of War: a Social History of Silence in the Twentieth Century (Cambridge: Cambridge University Press, 2010), pp. 197-216.
Oren Barak, “‘Don't Mention the War?’ The Politics of Remembrance and Forgetfulness in Postwar Lebanon,” Middle East Journal 61:1 (Winter, 2007), pp. 49-70.
Additional Reading Material:
Grading Scheme :
Essay / Project / Final Assignment / Home Exam / Referat 100 %
Additional information:
|
|
Students needing academic accommodations based on a disability should contact the Center for Diagnosis and Support of Students with Learning Disabilities, or the Office for Students with Disabilities, as early as possible, to discuss and coordinate accommodations, based on relevant documentation.
For further information, please visit the site of the Dean of Students Office.
|
Print |