The Hebrew University Logo
Syllabus Intro. to the History of the Muslim People part II - 38121
עברית
Print
 
close window close
PDF version
Last update 30-08-2023
HU Credits: 5

Degree/Cycle: 1st degree (Bachelor)

Responsible Department: Islamic & Middle East Stud.

Semester: 2nd Semester

Teaching Languages: Hebrew

Campus: Mt. Scopus

Course/Module Coordinator: Prof. Eyal Ginio

Coordinator Email: eyal.ginio@mail.huji.ac.il

Coordinator Office Hours: By Appointent

Teaching Staff:
Prof Eyal Ginio,
Mr. Omer Shahar,
Mr. Yannai Lobl-Jaffe,
Mr. Tal Vardi

Course/Module description:
The course is designated to first-year students. It aims to introduce the history of the Muslim people from the rise of the Ottoman Empire until the end of WWI.

Course/Module aims:
The course aims to introduce the main themes related to the political, social and cultural history of the Ottoman Empire, the processes of reform and change, as well as the main scholarly debates on the history of the Ottoman Empire.

Learning outcomes - On successful completion of this module, students should be able to:
The students will be acquainted with and able to analyse the main themes related to the history of the Muslim people during the period under discussion in this course.

Attendance requirements(%):
According to university's regulations

Teaching arrangement and method of instruction: Lecture
Instruction

Course/Module Content:
1. Intro: Why should we study Ottoman history, and why is it interesting?
2. The Muslim world and Anatolia before the rise of the Ottoman Empire.
3. The rise of the Ottoman Empire.
4. The early Ottoman Sultanate
5. From Ottoman restoration to the Golden Age.
6. The Patrimonial State.
7.The Askari
8. The Raa'aya
9.The Ottoman Empire and its religious minorities.
10. The Ottomans and the Christians West.
11. The Ottomans and other Muslim Empires.
12. The Ottoman Empire at the end of the 18th Century: Decline?
13. The encounter with the West: Napoleon in Egypt.
14. Center and Periphery: Mehmet Ali in Egypt.
15. Mehmet Ali or Muhammad Ali? Historiography
16. Tanzimat: the Reforms in the Empire
17. Tanzimat
18. The Hamidian period
19.Ottoman State under the Young Turks.
20. Islamic Reformism
21. Nationalism on the eve of WWI
22. WWI and the end of Empire.
23. War and Transition
24. From the Ottoman Empire to the Turkish Republic.
25. Conclusion.


Required Reading:
שיעור 1
מבוא: למה ללמוד היסטוריה עות'מאנית ולמה היא מעניינת?
דונאלד קואטארט, האימפריה העות'מאנית 1700-1922 (האוניברסיטה הפתוחה, 2015), עמ' 1-12 (פרק 1), 181-187 (פרק 10).

שיעור 2
העולם המוסלמי ואנטוליה ערב עליית האימפריה העות'מאנית
טל שובל (עורך), האימפריה העות'מאנית: פרקים וסוגיות נבחרות(האוניברסיטה הפתוחה, 2016), עמ' 15-31.

שיעור 3
עליית האימפריה העות'מאנית: מאמירות למדינה
שובל, האימפריה העות'מאנית, עמ' 32-65.

שיעור 4
הסולטאנות העות'מאנית בראשיתה
שובל, האימפריה העות'מאנית, עמ' 66-96.

שיעור 5
מהרסטורציה העות'מאנית אל תור הזהב

שיעור 6
המדינה הפטרימוניאלית
Baki Tezcan, The Second Ottoman Empire: Political and Social Transformation in the Early Modern World (Cambridge: Cambridge UP, 2010), pp. 79-108.

שיעור 7
מעגל הצדק העות'מאני: מעמד העסכרי

שיעור 8
מעגל הצדק העות'מאני: הרעאיא

שעור 9
האימפריה העות'מאנית והמיעוטים הדתיים
באקי טזג'אן, "אתניות, גזע, דת ומעמד חברתי: סמני שוני עות'מאניים" בתוך: טל שובל (עורך), האימפריה העות'מאנית: היסטוריה וסוגיות נבחרות, יחידות 5-6, עמ' 161-175.

שיעור 10
העות'מאנים והמערב הנוצרי

שיעור 11
העות'מאנים ואימפריות מוסלמיות אחרות
Stephen Dale, The Muslim Empires of the Ottomans, Safavids and Mughals (Cambridge, 2010), pp. 177-207.

שיעור 12
האמפריה העות'מאנית בשלהי המאה השמונה עשרה: האמנם שקיעה?
אריק יאן צורשר, תורכיה: היסטוריה מודרנית (אוניברסיטת תל אביב, 2005), עמ' 27-47
ברנרד לואיס, צמיחתה של תורכיה המודרנית (ירושלים, תשל"ז), עמ' 17-31.

שיעור 13
המפגש עם המערב: נפוליאון במצרים
James Gelvin, "Napoleon in Egypt as History and Polemic," in: Irene Bierman, Ed., Napoleon in Egypt (Reading: Ithaca Press, 2003), pp. 139-160. (scanned)
Dror Ze'evi, "Back to Napoleon? Thoughts on the Beginning of the Modern Era in the Middle East," in: Mediterranean Historical Review, vol. 19, No. 1 (2004), pp: 73-94.

שיעור 14
מרכז מול פריפריה: מחמת עלי במצרים
צורשר, תורכיה: היסטוריה מודרנית, עמ' 48-57

שיעור 15
המשך: מחמת עלי או מחמד עלי? מחלוקת הסטוריוגרפית
Khaled Fahmi, "An officer and an Ottoman gentleman"

*Ehud R Toledano, “Forgetting Egypt’s Ottoman Past,” in: Jayne L Warner (ed), Cultural Horizons: A Festschrift in Honor of Talat S. Halman, Vol 1 (Syracuse: Syracuse University Press, 2001), pp. 150-167.

שיעור 16
תקופת התנט'ימאת: הרפורמות באימפריה
קואטארט, האימפריה העות'מאנית 1700-1922, עמ' 51-69
צורשר, תורכיה: היסטוריה מודרנית, עמ' 57-92

שיעור 17
תקופת התנט'ימאת: המשך

שיעור 18
התקופה החמידית: האם רפורמה או ריאקציה?
צורשר, עמ' 93-114

שיעור 19
עת'מאניות או תורכיות? המדינה העות'מאנית תחת התורכים הצעירים
צורשר, תורכיה: היסטוריה מודרנית, עמ' 117-137

שיעור 20
רפורמיזם אסלאמי
מאיר חטינה ומאיר בר אשר, האסלאם: הסטוריה, דת תרבות.

שיעור 21
אתגר הלאומיות ערב מלחמת העולם הראשונה
חגי ארליך, מבוא להיסטוריה של המזרח התיכון בעת החדשה (רעננה, או"פ, 1987), חטיבה ד', עמ' 119-158.

*Fatma Müge Göçek, "The Decline of the Ottoman Empire and the Emergence of Greek, Armenian, Turkish, and Arab Nationalisms", in Fatma Müge Göçek (ed.), Social Constructions of Nationalism in the Middle East (Albany: SUNY, 2002), 15-83

שיעור 22
מלחמת העולם הראשונה והתמוטטות האימפריה העות'מאנית
Leila Tarazi Fawaz, A Land of Aching Hearts: The Middle East in the Great War (Harvard University Press, 2014), ch. 2.

שיעור 23
המשך: מלחמה ומעבר
Abigai Jacobson, “Negotiating Ottomanism in Times of War: Jerusalem during WWI through the Eyes of a Local Muslim Resident, International Journal of Middle East Studies 40,1 (2008), pp. 69-88

שיעור 24
מהאמפריה העות'מאנית לרפובליקה התורכית
צורשר, , תורכיה: היסטוריה מודרנית, עמ' 160-196

שיעור 25
סיכום

Additional Reading Material:

Grading Scheme :
Written / Oral / Practical Exam 100 %

Additional information:
ההשתתפות בתרגול היא חובה.

במסגרת התרגול יתבקשו התלמידים לכתוב תרגיל אשר ישמש כציון התרגול (1 נ"ז).
 
Students needing academic accommodations based on a disability should contact the Center for Diagnosis and Support of Students with Learning Disabilities, or the Office for Students with Disabilities, as early as possible, to discuss and coordinate accommodations, based on relevant documentation.
For further information, please visit the site of the Dean of Students Office.
Print