לוגו של האוניברסיטה העברית בירושלים

סילבוס

הדרכה להתנסות טיפולית בקריאה - 37836
English
הדפסה
 
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 26-09-2024
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 4

תואר: מוסמך

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: חינוך

סמסטר: סמסטר א'

שפת ההוראה: עברית

קמפוס: הר הצופים

מורה אחראי על הקורס (רכז): אופירה יעקובסון

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: ofiraj@gmail.com

שעות קבלה של רכז הקורס: בתאום מראש

מורי הקורס:
ד"ר אופירה יעקובסון

תאור כללי של הקורס:
מטרת הסדנא היא חשיפה למגוון של תכניות לרכישת הקריאה תוך קישור בין תיאוריה למעשה.
לסדנא שני חלקים: 1. שעור 2. תצפית.
בשיעור נחשפים הסטודנטים לשיטות קריאה ואמצעים הרלוונטיים לבניית תכנית הוראה אישית מותאמת לילד מתקשה.
בתצפית צופים הסטודנטים בליווי המרצה בתלמיד/ה המתקשה בקריאה שעבר/ה אבחון בקליניקת המסלול. התצפית עוקבת באופן מואר אחר תהליך ההתערבות ואחר ההתקדמות של התלמיד/ה המתקיים באוניברסיטה וניתן על ידי אשת מקצוע.

מטרות הקורס:
-הסטודנט יכיר תכניות להוראת קריאה המיועדות לאוכלוסיות מגוונות
-הסטודנט ידע לבחון תכנית להוראת קריאה תוך איתור מוקדי כוח וקושי של התכנית
-הסטודנט ידע לקשר בין תיאוריה למעשה באמצעות ניתוח תצפיות בהוראה מתקנת, וקישור למאמרים שנלמדים בקורסים מקבילים.
-הסטודנט ילמד לבנות תכנית טיפולית מותאמת על פי האבחון.
-הסטודנט ילמד מבחר דרכים לטיפול בקשיי קריאה

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

-ניתוח אבחונים ובניית תכניות עבודה מותאמות
-הכרות עם דרכי הוראה ותכניות להוראת קריאה
-פתרונות מעשיים הצד היישומי של תכנית טיפולית
-קשר בין תיאוריה למעשה

דרישות נוכחות (%):
חובה

שיטת ההוראה בקורס: הרצאות, תצפיות, התנסות מעשית בכתיבה, פיתוח וניתוח דרכים וכלים להוראה.

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
מהי הוראה מתקנת?

מהמלצות האבחון ליישום בשטח -שימוש בתלא תחי תלכ
כתיבת מטרות על ומטרות אופרטיביות
הכיתה ההטרוגנית, עבודה דיפרנציאלית, התאמות ואסטרטגיות בכיתה.
חשיפה וניתוח בקורתי של שיטות קריאה תוך התמקדות במספר שיטות פונטיות.
טכניקות להקניית שטף קריאה בקרב ילדים.
שימוש במשחק בהוראה מתקנת.
שימוש במחשב בהוראה מתקנת.
אסטרטגיות למידה להתמודדות עם טקסטים ברמות שונות.
פיתוח אסטרטגיות לעיבוי כתיבה.
דרכים להתמודדות עם קשיים בכתיבה טכנית.
התמודדות עם שגיאות כתיב.

חומר חובה לקריאה:
דודוביץ, מ. לסר כהן, ה. (2010) צרור מפתחות-הקניית אסטרטגיות למידה ויישומן בדרך פעילה וחוויתית, הוצאת ספרים יסוד.
חוזר מנכ"ל נט/8(ג) - חלק ב', תכנית השילוב במסגרות החינוך הרגיל לטיפול בתלמידים עם צרכים מיוחדים הלומדים בכיתות רגילות ובכיתות חינוך.
משולם, צ. אתר מקוון ,לומדים להצליח לקרוא, להבין ולכתוב.
נשר, כ. (תשס"ד) זרעי קיץ-הבנת הנקרא והבעה חוברת חזרה והכנה למבחני המיצ"ב, הוצאת בונוס הפצות בע"מ.
נשר, כ. ( תשס"ג) לקרוא ולהבין בכיף- חוברת להעשרת אוצר מילים ,שטף קריאה והבנת הנקרא, הוצאת בונוס הפצות בע"מ.
מדריך למורה בתכניות קריאה שונות: כוח לקרוא, צלילים מספרים, מפתח הקסם.


Chliouaki, K. & Bryant, P. (2007). How children learn about morphological spelling rules.
Child Development, 78 (4), 1360-1373.

חומר לקריאה נוספת:
אין

מרכיבי הציון הסופי :
השתתפות פעילה / עבודת צוות % 10
מטלות הגשה במהלך הסמסטר: תרגילים / עבודות / מבדקים / דוחות / פורום / סימולציה ואחרות % 90

מידע נוסף / הערות:
1.הגשת דוח בעקבות תצפית
2.הגשת עבודת סיכום, מבנה העבודה יוסבר בהמשך
3.בניית כלי דידקטי
4.התנסות בהעברת תכנים שנלמדו על ידי הסטודנטים
5. השתתפות פעילה בכל השיעורים
 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה