הדפסה |
|
גרסת PDF |
תאריך עדכון אחרון 08-10-2024 |
נקודות זכות באוניברסיטה העברית:
2
תואר:
מוסמך
היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:
חינוך
סמסטר:
סמסטר ב'
שפת ההוראה:
עברית
קמפוס:
הר הצופים
מורה אחראי על הקורס (רכז):
נועה סקה
שעות קבלה של רכז הקורס:
יום ד' 10:00
מורי הקורס:
ד"ר נועה סקה
תאור כללי של הקורס:
בקורס נכיר את המושג "לקויות למידה" על מורכבותו והגדרותיו השונות, ונלמד את העקרונות מבוססי המחקר והעדכניים ביותר לאבחון לקויות למידה. נלמד על היתרונות והחסרונות שבכל מודל אבחון ונעסוק בהיבטים היישומיים של התחום – התאמות והוראה מותאמת.
מטרות הקורס:
א. הכרת המושג לקויות למידה והגדרותיו השונות. ב. הכרת מודלים ועקרונות מבוססי מחקר לאבחון לקויות למידה. ג. הכרת היישומים הרלוונטיים בשטח - התאמות והוראה מותאמת.
תוצרי למידה : בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:
להכיר את ההגדרות השונות של המושג "לקות למידה" ולזהות מודלים שונים שנמצאים בשימוש לאבחונה להשתמש במודלים שונים לאבחון לקויות למידה ולהכיר את היתרונות והחסרונות שלהם לקרוא באופן ביקורתי ספרות העוסקת באבחון לקויות למידה לקרוא באופן ביקורתי דו"ח אבחון לקויות למידה ולהסיק ממנו האם קיימת לקות למידה ומה דרכי ההתערבות וההתאמה הנדרשות
דרישות נוכחות (%):
80%
שיטת ההוראה בקורס:
הרצאה תצפית באבחון ניתוח מקרה ניתוח דו"ח אמת הדגמות מקרה
רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
שיעור 1– מבוא כללי: סיווגים והגדרות של ליקויי למידה. שיעור 2 - מודלים בסיסיים לאבחון לקויות למידה. שיעור 3 - תצפית פעילה באבחון – בהתאם ללו"ז הקליניקה. שיעור 4 – ניתוח התצפית. מודל התגובה להתערבות – RTI. שיעור 5 – גישה שלישית" לאבחון, מודלים היברידיים. שיעור 6 – אינטליגציה ותפקידה(?) באבחון לקויות למידה שיעור 7 – ניתוח מקרים – יישום העקרונות התיאורטיים בדוחות אבחון שיעור 8-10– התאמות (שיטות מבוססות עדויות לקביעת התאמות, מחקר התאמות, יישומים). שיעורים 11-13– שיטות התערבות מבוססות עדויות.
חומר חובה לקריאה:
הגדרות ומושגים בסיסיים באבחון ליקויי למידה
Fletcher, J. M., Stuebing, K. K., Morris, R. D., & Lyon, G. R., (2014). Classification and definition of learning disabilities: A hybrid model. In: Swanson, H. L., Harris, K. R., & Graham, S., (Eds.). Handbook of Learning Disabilities, 2nd ed. New-York: The Guilford Press, 33-50. https://books.google.co.il/books?hl&eq;iw&lr&eq;&id&eq;f8OWIqEVr3oC&oi&eq;fnd&pg&eq;PP1&dq&eq;+book+%26+learning+disability+fletcher&ots&eq;UsXPP8dOeS&sig&eq;KTEKPLobrYuq_Aig8hXQN4wMGbY&redir_esc&eq;y#v&eq;onepage&q&eq;book%20%26%20learning%20disability%20fletcher&f&eq;false
Miciak, J., & Fletcher, J. M. (2020). The critical role of instructional response for identifying dyslexia and other learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 0022219420906801.
מודלים משולבים לאבחון וביקורת
Flanagan, D. P., Fiorello, C. A., & Ortiz, S. O. (2010). Enhancing practice through application of Cattell-Horn-Carroll theory and research: A "Third Method" approach to spcific learning disability identification. Psychology in the Schools, 47(7), 739-760.
Flanagan, D. P., Ortiz, S. O., Alfonso, V. C., & Dynda, A. M. (2006). Integration of response to intervention and norm-referenced test in learing disability identification: |Learning from the Tower of Babel. Psychology in the Schools, 43(7), 807-825.
Kavale, K. A., Kauffman, J. M., Bachmeier, R., & LeFever, G. B. (2008). Response-to-intervetion: Separating the rhetoric of self-congratulation from the reality of specific learning disability identification. Learning Disability Quarterly, 31, 135-150.
אינטליגנציה ותפקידה באבחון לקויות למידה: Elliott, J. G., & Resing, W. (2015). Can intelligence testing inform educational intervention for children with reading disability? Journal of Intelligence, 3(4), 137-157.
Stuebing, K. K., Fletcher, J. M., LeDoux, J. M., Lyon-Reid, G., Shaywitz, S. E., & Shaywitz, B. A. (2002). Validity of IQ-Discrepance classifications of reading disabilites: A meta-analysis. American Educational Research Journal, 39, 469-518.
Stuebing, K. K., Barth, A. E., Molfese, P. J., Weiss, B., & Fletcher, J. M. (2009). IQ is not strongly related to response to reading instruction: A meta-analytic interpretation. Exceptional Children, 76(1), 31-51.
התאמות:
Andreou, G., Athanasiadou, P., & Tzivinikou, S. (2019). Accommodations on reading comprehension assessment for students with learning disabilities: A review study. Psychology, 10(04), 521.
Fuchs, L. S., Fuchs, D., Eaton, S. B., Hamlett, C. Binkley, E., & Crouch, R. (2000). Using objective data sources to enhance teacher judgments about test ccommodations. Exceptional Children, 67(1), 2000, 67-81.
Pitoniak, M. J., & Royer, J. M. (2001). Testing accommodations for examinees with diabilities: A review of pshychometric, legal, and social policy issues. Review of Educational Research, 71, 53-104.
שיטות התערבות מבוססות עדויות Chambless, D. L., & Hollow, S. D. (1998). Defining Empirically supported therapies. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 66, 7-18. מניעה Foorman, B. R., Francis, D., J., Fletcher, J. M., Schatschneider, C., & Mehta, P. (1998). The role of instruction in learning to read: Preventing reading failure in at-risk children. Journal of Educational Psychology, 90, 37-55. Torgesen, J. K., Wagner, R. K., Rashotte, C. A., Rose, E., Lindamood, P., Conway, T., & Garvan, C. (1999). Preventing reading failure in young children with phonological processing disabilities: Group and individual responses to instruction. Journal of Educational Psychology, 91, 579-593. Torgesen, J. K. (2002). The prevention of reading difficulties. Journal of School Psychology, 40, 7-26. טיפול בליקויי קריאה Lovett. M. W., Lacerenza, L., Borden, S. L., Frijters, J. C., Steinbach, K. A., & De Palma, M. (2000). Components of effective remediation for developmental reading disabilities: Combining phonological and strategy-based instruction to improve outcome. Journal of Educational Psychology, 92, 263-283. Denton, C. A., Fletcher, J. M., Anthony, J. L., & Francis, D. J. (2006). An evaluation of intensive intervention for students with persistent reading difficulties. Journal of Learning Disabilities, 39, 447-466. Torgesen, J. K., Alexander, A. W., Wagner, R. K., Rashotte, C. A. Voeller, K., Conway, T., et al. (2001). Intensive remedial instruction for students with severe reading disabilties: Immediate and long-term outcomes from two instructional approaches. Journal of Learning Disabilities, 34, 33-58.
חומר לקריאה נוספת:
אין
מרכיבי הציון הסופי :
מבחן בית % 100
מידע נוסף / הערות:
השיעורים יוקלטו ויועלו למודל לאחר השיעור.
|
|
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
|
הדפסה |