לוגו של האוניברסיטה העברית בירושלים

סילבוס

ליקויי למידה - 34968
English
הדפסה
 
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 19-09-2016
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2

תואר: מוסמך

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: חינוך

סמסטר: סמסטר א'

שפת ההוראה: עברית

קמפוס: הר הצופים

מורה אחראי על הקורס (רכז): גילה אמיתי

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: gila.amitay@mail.huji.ac.il

שעות קבלה של רכז הקורס: ד' 18:00-19:00, 12:10-13:00 בתיאום מראש

מורי הקורס:
ד"ר גילה אמיתי

תאור כללי של הקורס:
במהלך הקורס תיערך סקירה היסטורית של מקור מושג לקויות הלמידה וגלגוליו של המונח. הקורס יסקור אפיונים לימודיים, התנהגותיים-רגשיים וחברתיים של ילדים ובני נוער עם ליקויי למידה, החווים קשיים ספציפיים בתהליכי תפיסה, עיבוד והבעה; בתהליכי קריאה, כתיבה ומתמטיקה.
הקורס יסקור סוגיות לימודיות, רגשיות וחברתיות הקשורות ללקויות למידה ויציג אותן באמצעות תיאוריות, נתונים וממצאי מחקר עדכניים.
כמו כן, הקורס יתייחס לחקיקה סביב נושא זכויות הילד בעל ליקויי הלמידה וכן, יסקור את מדיניות משרד החינוך בנושא שילובם של ילדים עם ליקויי למידה ואת הצורך בשינויים הנדרשים בהכשרת המורים בעידן של אידאולוגיית הכללה ושילוב.
נדון באופן ביקורתי במונח של לקויות למידה כמונח חברתי, ובהשלכותיו על ההבניה החברתית של לקויות למידה.
בהיותו קורס במסגרת המגמה לחינוך מיוחד, יתמקד הקורס בעולמו של הילד לקוי הלמידה ובדרכי ההתמודדות שאנשי חינוך יכולים להוות ולא במהויות הנוירולוגית והפסיכולוגית ה"טהורות" של לקויות הלמידה.


מטרות הקורס:
הכרות ביקורתית עם המדיניות, ההתערבות והגישות הקיימות בתחום לקויות הלמידה, הכרות ראשונית עם כלים להתערבות על בסיס תפיסה ביקורתית.

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

לנתח תוצרי מדיניות, לנתח מצבו של תלמיד עם לקויות למידה מפרספקטיבות שונות.

דרישות נוכחות (%):
80

שיטת ההוראה בקורס: פרונטאלית בעיקרה, תיאורי מקרה ודיונים

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
מהן לקויות למידה
מאפיינים של תלמידים עם לקויות למידה
קומורבידיות
סוגיות באבחון לקויות למידה
חקיקה בחינוך המיוחד
מדיניות כלפי לקויות למידה - שילוב והכללה

חומר חובה לקריאה:
איילון, ח. ומרגלית, ח. (2004). התאמות בבחינות הבגרות לתלמידים עם ליקויי למידה: תפקיד המדיניות הבית ספרית. מגמות, מג (1), 242-265.

אל-דור, י. (2014). לקויות למידה: מדיניות משרד החינוך - תמונת מצב עם מבט לעבר ולעתיד. מפגש לעבודה חינוכית-סוציאלית, כרך כ"ב, גליון 39, עמ' 255-270.

ברזניץ, צ. וימין ר. (2008, עורכות). אבחון, מדידה והערכה, גן-ב: תמונת מצב והמלצות, ירושלים: האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים.

הבר, ד., (1990). לא הואב לקרוא, תל-אביב: רמות.

הד החינוך, גליון יוני 2011, שמוקדש ללקויי למידה, הוצ' הסתדרות המורים.

זהבי, א. (2010). מינוריות. מפתח: כתב עת למחשבה לקסיקאלית. כרך 1, מרכז מינרבה, אוניברסיטת תל-אביב.

חוק החינוך המיוחד (התשמ"ח – 1988), תיקון מס' 7 לחוק חינוך מיוחד (2001) – "חוק השילוב"

מרגלית, מ. (2014). לקויות למידה: מודל נוירו-התפתחותי - לאחר 15 שנים. מפגש לעבודה חינוכית-סוציאלית, כרך כ"ב, גליון 39, עמ' 15-34

נאון, ד., מילשטיין, א., מרום, מ., (2011). שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בבתי ספר יסודיים: מעקב אחר יישום "פרק השילוב" בחוק חינוך מיוחד. ירושלים: מאיירס-ג'ויינט מכון ברוקדייל. להורדת הדוח המלא: http://brookdaleheb.jdc.org.il/?CategoryID&eq;156&ArticleID&eq;239

קוזמינסקי, ל. (2004). מדברים בעד עצמם: סינגור עצמי של לומדים עם לקויות למידה. מכון מופ"ת, תל-אביב: יסוד הוצאת ספרים, עמ' 29-80.

רייטר, ש., לייזר, י., אבישר, ג., (עורכים) (2007). שילובים: לומדים עם מוגבלויות במערכת החינוך. חיפה: אחווה.

Al-Yagon et. Al., (2013). The Proposed Changes for DSM-5 for SLD and ADHD: International Perspectives−−Australia, Germany, Greece, India, Israel, Italy, Spain, Taiwan, United Kingdom, and United States. Journal of Learning Disabilities. 46(1), 58-72.

Brownell, M.T., Ross, D.D., Colón, E.P., McCallum, C.L., (2003) Critical features of special education teacher preparation: A comparison with general teacher education. The Journal of Special Education, 38(4)242-253

Burns, M. K., Jacob, S., & Wagner, A. R., (2008) Ethical and legal issues associated with using response-to-intervention to assess learning disabilities. Journal of School Psychology, 46, 263-279.

Destefano, L., Shriner, J.G., Lloyd, C.A. (2001) Teacher Decision Making in Participation of Students with Disabilities in Large-Scale Assessment. Exceptional Children, 68(1)7-22

Fletcher, J. M., Stuebing, K. K., Morris, R. D., & Lyon, G. R., (2013). Classification and definition of learning disabilities: a hybrid model. In: Swanson, H. L., Harris, K. R., & Graham, S., (Eds.). Handbook of Learning Disabilities, 2nd ed. New-York: The Guilford Press, 33-50.

Fuchs, D., Mock, D., Morgan, P. L., & Young, C. L. (2003). Responsiveness-to-Intervention: definitions, evidence, and implications for the learning disabilities construct. Learning Disabilities Research & Practice, 18(3), 157–171

Gumpel, T., & Sharoni, V., (2007). Current best practices in learning disabilities in Israel. Learning Disabilities Research & Practice, 22(3), 202-209.

Hammill, D. D., (1990). On defining learning disabilities: an emerging consensus. Journal of Learning Disabilities, 23(2), pp. 74-84.

Lackaye, T., Margalit, M., Ziv, O., & Ziman, T. (2006). Comparisons of self-efficacy, mood, effort, and hope between students with learning disabilities and their non-ld-matched peers. Learning Disabilities Research & Practice, 21(2), 111-121.

Rourke, B. P. (2005). Neuropsychology of learning disabilities: Past and future. Learning Disability Quarterly, 28(3), 111-114.

חומר לקריאה נוספת:
Swanson, L., Harris, K. R., & Graham, S. (2013). Handbook of Learning Disabilities, 2nd ed. NY: Guilford Press

מרכיבי הציון הסופי :

מידע נוסף / הערות:
הבחינה היא בחינת בית אינטגרטיבית
 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה