הדפסה |
|
גרסת PDF |
תאריך עדכון אחרון 22-10-2017 |
נקודות זכות באוניברסיטה העברית:
2
תואר:
מוסמך
היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:
חינוך
סמסטר:
סמסטר א'
שפת ההוראה:
עברית
קמפוס:
הר הצופים
מורה אחראי על הקורס (רכז):
יפעת בן-דוד קוליקנט
שעות קבלה של רכז הקורס:
ד, 9:00
מורי הקורס:
פרופ יפעת קוליקנט
תאור כללי של הקורס:
נבחן את הקונספט "עידן הידע" לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות והחברתיות בעולם. נבחן את דמות הבוגר הרצוי בעידן זה, ואת ה"תלמיד המצוי" . נבחן גם את המענה המוצע כיום במערכת החינוך.
מטרות הקורס:
1. הכרת הדילמות והסוגיות שאנשי חינוך בבית הספר הפורמלי מתמודדים איתן בשל תהליכי גובליזציה ודיגיטלזציה והפתרונות הקיימים
תוצרי למידה : בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:
1. התלמידים יתנסו במחקר זוטא:
1.1 יבחרו נושא, יזהו וינסחו שאלה ראויה למחקר ורציונל
1.2 יתכננו ויפעילו מערך מחקר
1.3 הצגת הצעת המחקר לעמיתים
1.4 ינתחו את הנתונים שיתקבלו
1.5 ידווחו על הממצאים בפורמט של מאמר מדעי
דרישות נוכחות (%):
לפי כללי האוניברסיטה
שיטת ההוראה בקורס:
קורס פרונטלי ודיון
רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
1. האג'נדה הבית הספר כיום
1.1 teacher-centeredness, information focused agenda
1.2 למה צריך לשנות?
2. בית ספר ותלמידים: מפגש תרבויות למידה? נתק דיגיטאלי?
3. דמות הבוגר הרצוי
4. הויכוח על "הילידים הדיגיטאלים" והחינוך הראוי
4.1 ילדים כצבא של שינוי?
4.2 פאניקה מוסרית
5. השותפות האידיאלית אדם-מחשב
6. הפער הדיגיטאלי
7. המצב הקיים
7א. תכנית משרד החינוך
7ב. מגמות בעולם המערבי
7ג. הפער הדיגיטלי
חומר חובה לקריאה:
קריאה מומלצת לקורס
1. עידן הידע והמאה ה 21
Välimaa, J., & Hoffman, D. (2008). Knowledge society discourse and higher education. Higher Education, 56(3), 265-285.
2. מיומנויות המאה ה-21
מלמד, ע. וסלנט, ע. תקשוב מערכות חינוך בעולם- סקירת מידע, רק פרק א , 7-29
http://infocenter.macam.ac.il/content/Queries/elearning%20programs.pdf
Partnership for 21CS. P21.org.
Nir, A., Ben-David, A., Ben-David, A., Bogler, R., Bogler, R., & Zohar, A. (2016). School autonomy and 21st century skills in the Israeli educational system: Discrepancies between the declarative and operational levels. International Journal of Educational Management, 30(7), 1231-1246.
3. למה בית ספר חייב להשתנות ומה התפקיד של ICT בשינוי ?
Salomon, G., Perkins, D. N., & Globerson, T. (1991). Partners in cognition: Extending human intelligence with intelligent technologies. Educational researcher, 20(3), 2-9.
Schoenfeld, A.H. (2014). What makes for powerful classrooms, and how can we support teachers in creating them? A story of research and practice, productively intertwined. Educational Researcher, 43(8), 404-412.
Smeets, E. (2005). Does ICT contribute to powerful learning environments in primary education? Computer & Education, 44, 343–355.
4. דמות הבוגר הרצוי
סלומון (2000). חברת העתיד ודמות הבוגר המיוחל, בתוך סלומון, טכנולוגיה וחינוך בעידן המידע (פרק 2) . אוניברסיטת חיפה וזמורה ביתן
הרפז (2013). הבוגרים הרצויים: לקראת הגדרה מחודשת. הד החינוך . https://yoramharpaz.com/pubs/goals/desired_adults.pdf
הד החינוך, פברואר 2013.
5. דמות התלמיד המצוי (א) - דור ה Y , ה Z, האלפא
https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3676229,00.html
College need to prepare for generation alpha
הפרק הראשון בספרם של עוז ותמי אלמוג , דור הY בישראל.
http://www.peopleil.org/details.aspx?itemID&eq;30362&bookid&eq;7
6. דמות התלמיד המצוי (ב) - אספקט קוגניטיבי –יליד דיגיטלי סוכן שינוי ?
Prensky, M. (). Digital natives, digital immigrants, On the Horizon (MCB University Press, Vol. 9 No. 5). Retrieved from http://www.marcprensky.com/writing/prensky%20-%20digital%20natives,%20digital%20immigrants%20-%20part1.pdf
Brown, JSL. (2000). Growing up in the digital age, Change, March/April 2000, pp 10-20.
Papert, S. (1998). Child Power: Keys to the New Learning of the Digital Century, speech given on June 2, 1998, at the Imperial College in London, URL: http://www.papert.org/articles/Childpower.html
Barron, B., Walter, S. E., Martin, C. K., & Schatz, C. (2010). Predictors of creative computing participation and profiles of experience in two Silicon Valley middle schools. Computers & Education, 54(1), 178-189.
Selwyn, N. (2009). The digital native – myth and Reality, Aslib Proceedings, Vol. 61 Iss: 4, pp.364 – 379.
Bennett, S., Maton, K., & Kervin, L. (2008). The ‘digital natives’ debate: A critical review of the evidence. British journal of educational technology, 39(5), 775-786.
7. חכם יותר או טיפש יותר?
דיגיטמבלים? מה באמת עושה הטכנולוגיה למוח, כלכליסט (מאת איתי להט), 5.8.2010. http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3413627,00.html
Carr, N. (2008). Is Google making us stupid? http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2008/07/is-google-making-us-stupid/6868/
Twenge, J. M. (2009). Generational changes and their impact in the classroom: teaching Generation Me, Medical Education 2009: 43: 398–405.
8. דמות התלמיד המצוי - האספקט החברתי ורשתות חברתיות
Mizuko Ito, Heather A. Horst, Matteo Bittanti, danah boyd, Becky Herr-Stephenson, Patricia G. Lange, C. J. Pascoe, and Laura Robinson. Living and Learning with New Media https://dmlhub.net/wp-content/uploads/files/Living_and_Learning.pdf
Livingstone et al. (2012). EU Kids Online II Enhancing knowledge regarding European children’s use, risk and safety online. http://www.lse.ac.uk/media@lse/research/EUKidsOnline/EU%20Kids%20II%20%282009-11%29/EUKidsOnlineIIReports/FinalManagementReport.pdf
Global kids online –executive report (2016) . http://eprints.lse.ac.uk/67965/7/Global%20Kids%20Online_Synthesis%20report_2016.pdf
תיווך ההורים: http://eprints.lse.ac.uk/63378/1/__lse.ac.uk_storage_LIBRARY_Secondary_libfile_shared_repository_Content_EU%20Kids%20Online_EU_Kids_Online_How%20parents%20manage%20digital%20devices_2016.pdf
9. המצב הקיים
-תכנית התקשוב הלאומית
-תכנית למידה משמעותית
דוחות בינלאומיים:
Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2015), Students, Computers and Learning: Making the Connection, PISA, OECD Publishing, Paris. Retrieved from http://www.oecd.org/edu/students-computers-and-learning-9789264239555-en.htm.
IEA SITE2006 : http://sites2006.cite.hku.hk/SITES2006-CITE-Seminar080310.pdf
מחקר
מגן-נגר, רותם, שמיר-ענבל, ודיין (2014). השפעת תכנית התקשוב הלאומית על השינויים בעבודת המורים, כנס צ'ייס. http://www.openu.ac.il/innovation/chais2014/download/A2-1.pdf
Ben-David Kolikant, Y. (2010). Digital natives, better learners? Computers in Human Behavior, Volume 26, Issue 6, Pages 1384-1391.
Ben-David Kloikant, Y. (2009). Digital Students in a Book-Oriented School: Students’ Perceptions of School and the Usability of Digital Technology in Schools, Educational Technology & Society, 12 (2), 131–143.
Linor Lea Hadar (2011): Adopting a “satisficing” model for school performance in students' views of learning, Educational Research and Evaluation: An International Journal on, Theory and Practice, 17:3, 193-214
Cuban, L. (2001). Oversold and underused: Computers in the classroom, Cambridge: Harvard University Press.
Cuban, L. 1993. Computers meet classroom: Classroom wins. Teachers College Record 95(2): 185–210.
הפער הדיגיטאלי
Selwyn, N. (2002). Defining the ‘Digital Divide’: Developing a Theoretical Understanding of Inequalities in the Information Age
Selwyn & Facer (2007). Beyond the digital divide Rethinking digital inclusion for the 21st century https://www.immagic.com/eLibrary/ARCHIVES/GENERAL/FUTRLBUK/F070530B.pdf
מלמד: המוכנות הדיגיטאלית של ילדי ישראל 2005
איגוד האינטרנט הישראלי : ישראל במקום ה- 21 במדד המוכנות הדיגיטלית העולמי
חומר לקריאה נוספת:
אין
מרכיבי הציון הסופי :
מידע נוסף / הערות:
אין
|
|
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
|
הדפסה |