The Hebrew University Logo
Syllabus Teaching Israel from Across the Ocean - 34246
עברית
Print
 
close window close
PDF version
Last update 18-08-2022
HU Credits: 2

Degree/Cycle: 1st degree (Bachelor)

Responsible Department: Education

Semester: 2nd Semester

Teaching Languages: Hebrew

Campus: Mt. Scopus

Course/Module Coordinator: Dr. Adi Sherzer

Coordinator Email: adi.sherzer@mail.huji.ac.il

Coordinator Office Hours: By appointment

Teaching Staff:
Dr. adi sherzer

Course/Module description:
“Israel Education” is a fundamental part of both formal and informal Jewish education in the US. It began with the Zionist attempt to establish Israel not only as a national homeland but also as an ethnoreligious center, continued with the confusion between Jewish identity and Israeli identity, and since the 1980s it has also given rise to many tensions anchored in the widening social, cultural and religious gaps between Israel and the Diaspora.
The course is divided into two parts - in the first part we will get to know the basic characteristics of the Jewish-American society with an emphasis on Israel's place in the educational ethos; In the second part, we will focus on three case studies: Israel's place in Hebrew Day Schools, short-term tourist educational programs (chiefly Taglit), and Israel's place on American campuses with an emphasis on the growth of Israel Studies as an academic field. The study of each of the test cases will be based on a combination of preliminary reading of literature and an interview with a field person who will shed light on the field in which he works.

Course/Module aims:
(1) To understand Israel's place in the Jewish-American education system.
(2) To analyze a central aspect of Israel-Diaspora relations in the last seven decades.

Learning outcomes - On successful completion of this module, students should be able to:
(1) To analyze the image of Israel in three major American-Jewish educational arenas: day schools, educational tourism programs and the centers for Israel Studies at American universities.
(2) To carry out integrative learning that combines interviews of educators and reading theoretical material.

Attendance requirements(%):
85

Teaching arrangement and method of instruction: Pre-reading of articles and primary sources, discussion in class and conducting joint interview (some of the interviews might be conducted via Zoom).

Course/Module Content:
1+2. Israeli Judaism vs. American Judaism: Two Jewish Centers, Two Jewish Identities (Following the Pew Research)
3. The Structure and Problems of the American-Jewish Education System.
4. Israel and American Judaism: The Educational Aspects of the Relationship.
5. Jewish Culture and Israeli Culture in the US.
6+7. Jewish Education and Israel Education in the US.
8+9. Israel as a Subject in Jewish Day Schools.
10+11. Birthright and Educational Tourism to Israel.
12+13. Israel in the Campus: Between Advocacy and Academic Study.
14. Conclusion.

Required Reading:
[חומר הקריאה יכלול חלקים מהרשימה הבאה]
שיעור 1+2 – יהדות ישראלית ויהדות אמריקנית: שני מרכזים יהודיים, שתי זהויות יהודיות, בעקבות מחקרי PEW
מדם־פרידמן עופר, "הקהילה היהודית בארצות־הברית: היכרות", בתוך: אסף אוריון ושחר עילם, יהודי ארצות הברית והביטחון הלאומי של ישראל, תל-אביב: המכון למחקרי ביטחון לאומי (2018), 45-63.
רוזנר שמואל ופוקס קמיל, "יהודים או יהודים", בתוך: #יהדות ישראלית: דיוקן של מהפכה תרבותית, חבל מודיעין: דביר (2018), 171-186.
Nortey Justin, “U.S. Jews Have Widely Differing Views on Israel,” Pew Research Center (2021): https://www.pewresearch.org/fact-tank/2021/05/21/u-s-jews-have-widely-differing-views-on-israel/
“Interactive: How do you compare with Jewish Americans in 2020?” Pew Research Center (2021): https://www.pewresearch.org/interactives/interactive-how-do-you-compare-with-jewish-americans-in-2020/
“Jewish Americans in 2020,” Pew Research Center (2021): https://www.pewresearch.org/religion/wp-content/uploads/sites/7/2021/05/PF_05.11.21_Jewish.Americans.pdf

שיעור 3 – מבנה ובעיות היסוד של מערכת החינוך היהודית-אמריקנית
Besser Mordechai, A Census of Jewish Day Schools in the United States 2018-2019, Jerusalem: Avi-Chai Foundation (2020).

קטעי עיתונות:
יוקד צח, "זהות יהודית, בחסות הדוד סם: תלמידי בית ספר ציבורי בארה"ב ילמדו עברית", הארץ, 15/02/2019: https://www.haaretz.co.il/news/world/america/2019-02-15/ty-article/.premium/0000017f-e14a-df7c-a5ff-e37adbbb0000
רופא יואב, "עולים כיתה: מארה"ב לישראל – למען חינוך יהודי", ynet, 20/07/2011: https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4096637,00.html

שיעור 4 – ישראל ויהודי אמריקה: ההיבט החינוכי
בן-גוריון דוד, "יהדות אמריקה ומדינת ישראל: בכינוס ציוני ארצות-הברית, ניו-יורק (19 במאי 1951)", בתוך: חזון ודרך, תל-אביב: מפא"י (1953), 150-160.
פוקס שלמה (סימור), החינוך היהודי: האם הוא סכר בפני התבוללות, ירושלים: האוניברסיטה העברית (תשמ"א), 9-20.

שיעור 5 – תרבות ישראלית ותרבות יהודית באמריקה
Katz Emily Alice, Bringing Zion Home: Israel in American Jewish Culture, 1948-1967, Albany: State University of New-York Press (2015), 137-147.
Rader Mark, “Moshe Dayan: Israel’s No. 1 Hero (in America),” Israeli History 37 (2019), 21-59.

שיעור 6+7 – חינוך יהודי ו-Israel Education
אטיאס שלומית, "לא רק ישראל", דעות 78 (2017)
קרסנר ג'ונתן, "מולדת ותפוצה בספרי הלימוד היהודים-אמריקנים, 1928-1948", בתוך: עופר שיף (עורך), מולדות בגולה: תפיסות של שייכות וזרות בתפוצה היהודית, שדה בוקר: מכון בן-גוריון (2015), 227-278.
Horowitz Bethamie, Defining Israel Education‏, Northbrook: iCenter (2012)
Isaacs Alick, “Israel Education: Purposes and Practices,” in: Helena Miller & others, International Handbook of Jewish Education, Vol I, 477-496.

שיעור 8+9 – ישראל כנושא לימוד בבתי-ספר יהודיים
צפייה בהרצאה Through the Lens of a Child: Understanding How Children View the Israeli-Palestinian Conflict של סיון זכאי - https://www.brandeis.edu/mandel/events/past/zakai-workshop/index.html
שיף אלווין, "ישראל כנושא לימוד בבתי הספר היהודיים בארה"ב", בתוך: החינוך היהודי בתפוצות, ירושלים: ההסתדרות הציונית העולמית (1971), 21-33.
Pomson Alex & others, Hearts and Minds: Israel in North American Jewish Day Schools, Jerusalem: Avi-Chai Foundation (2014).
Zakai Sivan & Tobin-Cohen Hannah, “American Jewish Children’s Thoughts and Feelings About the Jewish State: Laying the Groundwork for a Developmental Approach to Israel Education,” Contemporary Jewry 36 (2016), 31–54.

שיעור 10+11 – "תגלית" ותיירות חינוכית לישראל
Shaul Kelner, Tours That Bind: Diaspora, Pilgrimage, and Israeli Birthright Tourism, New-York: New-York University Press (2010).
Ezrachi Elan, “Educational Travel to Israel in the Era of Globalization,” Jewish Education 81.2 (2015), 212-225.

שיעור 12+13 – ישראל בקמפוס – בין תועמלנות לשדה אקדמי
Bard Mitchell, “Israel Studies in the United States: A Growth Industry,” Israelis 8 (2017), 219-223.
Klieman Aharon, “Israel Studies, Intersectonality, and the Changing American College Scene,” in: Carsten Schapkow & Klaus Hold, Jewish Studies and Isarel Studies in the Twenty First Century: Intersections and Prospects, Lanham: Lexington, 133-156.
Sucharov Mira, Borders and Belonging: A Memoir, London: Palgrave Macmillan.

Additional Reading Material:
מלאך גלעד ואטינגר יאיר, תורה ודעת: חיוך חרדי לבנים בארצות-הברית (מחקר מדיניות 163), ירושלים: המכון הישראלי לדמוקרטיה (2021)
וקסמן חיים, "אחד העם יכול לחייך: ישראל כמרכז רוחני לקהילה היהודית-אמריקנית", בתוך: אליעזר בן-רפאל ואחרים (עורכים), היהודים בהווה: כינוס ופיזור, ירושלים: יד יצחק בן-צבי (2009), 394-405.
טרנר יוסי, היחס לציון ולתפוצות במחשבה היהודית של המאה ה-20, בני-ברק: הקיבוץ המאוחד (2014).
רוזנק אבינועם, "נישואי תערובת: יהדות ארצות הברית כאתגר תיאולוגי", דעות 78 (2017).
Ausubel Jacob & others, “Denominational Switching Among U.S. Jews: Reform Judaism Has Gained, Conservative Judaism Has Lost,” Pew Research Center (2021): https://www.pewresearch.org/fact-tank/2021/06/22/denominational-switching-among-u-s-jews-reform-judaism-has-gained-conservative-judaism-has-lost/
Bunin-Benor Sarah & others, Hebrew Infusion: Language and Community at American Summer Camps, New-Brunswick: Rutgers University Press (2020).
Copeland Scott, “Israel Travel Education,” in: : Helena Miller & others, International Handbook of Jewish Education, Vol I, 497-513.
Diamant Jeff, “How Younger U.S. Jews Are Similar To – And Different From – Older U.S. Jews,” Pew Research Center (2021): https://www.pewresearch.org/fact-tank/2021/06/08/how-younger-u-s-jews-are-similar-to-and-different-from-older-u-s-jews/
Diamant Jeff, “Jews in U.S. are Far Less Religious Than Christians and Americans Overall, At Least by Traditional Measures,” Pew Research Center (2021): https://www.pewresearch.org/fact-tank/2021/05/13/jews-in-u-s-are-far-less-religious-than-christians-and-americans-overall-at-least-by-traditional-measures/
Nevo Nava, “Hebrew Language in Israel and the Diaspora: Hebrew in Diaspora Jewish Education,” in: Helena Miller & others, International Handbook of Jewish Education, Vol I, 428-434.
Schiff Alvin Irwin, The Jewish Day School in America, New-York: The Jewish Education Committee (1968).
Zakai Sivan, “It Makes Me Feel Many Different Things: A Child’s Relationships to Israel over Time,” Jewish Education, 87.2 (2021), 120-143.
Zakai Sivan, “Values in Tension: Israel Education at a U.S. Jewish Day School,” Jewish Education, 77.3 (2011), 239-265,
“A Portrait of American Orthodox Jews,” Pew Research Center (2015): https://www.pewresearch.org/religion/wp-content/uploads/sites/7/2015/08/Orthodox-Jews-08-24-PDF-for-web.pdf
State Regulation of Private Schools, Washington D.C.: U.S. Department of Education (2009).

Grading Scheme :

Additional information:
 
Students needing academic accommodations based on a disability should contact the Center for Diagnosis and Support of Students with Learning Disabilities, or the Office for Students with Disabilities, as early as possible, to discuss and coordinate accommodations, based on relevant documentation.
For further information, please visit the site of the Dean of Students Office.
Print