|
נקודות זכות באוניברסיטה העברית:
6
תואר:
בוגר
היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:
היחידה ללימודי שפות
סמסטר:
סמסטר א'
שפת ההוראה:
ערבית
קמפוס:
הר הצופים
מורה אחראי על הקורס (רכז):
היחידה ללימודי שפות
שעות קבלה של רכז הקורס:
בתיאום מראש
מורי הקורס:
גב מראם ג'ראיסי, מר עבדאללה אבו סביתאן
תאור כללי של הקורס:
קורסי היחידה ללימודי שפות בנויים בהתאם למסגרת האירופית המשותפת לשפות, CEFR. הקורס "ערבית בערבית 1" מיועד לתלמידים ללא רקע קודם בשפה, ומטרתו להביא את הלומדים ליכולות תפקוד בשפה ברמה A1. הקורס מתנהל בשפת היעד כבר מהשיעור הראשון ומפתח במקביל יכולות הבנה, הפקה ואינטראקציה – בכתב ובעל-פה. הלמידה תהליכית ומדורגת, ומתמקדת בפיתוח מודעות לשונית ותרבותית, בניית יכולת תיווך בין-תרבותי בהקשרים אקדמיים וחברתיים והקניית אסטרטגיות למידה אפקטיביות תוך מתן אחריות ואוטונומיה ללומדים. תוצרי הלמידה כולם, בהתאם לתקן האירופי, מוגדרים במונחי CAN DO – מה הלומדים מסוגלים לעשות באמצעות השפה.
מטרות הקורס:
- פיתוח יכולות מגוונות ככל האפשר לתפקד בשפת היעד - המשגה בשפה עצמה והפנמתה מתוך התנסות - היכרות תרבותית עם השפה ודובריה - פיתוח כישורים ליצירת תקשורת בין-תרבותית אפקטיבית והולמת - יצירת סביבת לימודים מהנה ותומכת - בניית ביטחון לפעול בשפה - בניית מיומנויות אקדמיות בשפה בהדרגה וביסודיות - פיתוח כלים ללמידה עצמית מתוך מודעות לתהליכי הלמידה - ניצול מיטבי של הזמן, במהלך השיעור ובמהלך העבודה העצמאית מחוץ לכיתה
תוצרי למידה : בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:
- להבין טקסטים בנושאים יומיומיים מוכרים, ללא תלות במילון. - לאתר פרטים מוחשיים מתוך קלט כתוב ודבור (כגון התמצאות באתר אינטרנט, הבנת הודעה בכריזה, הבנת מסרונים כתובים או מוקלטים). - להציג את עצמם באופן מפורט בכתב ובעל פה. - למסור מידע בהקשרים מוכרים בכתב ובעל פה. - לנהל שיחה בנושאים יומיומיים שכיחים. - להתכתב בשפה פשוטה. - להצביע על גוונים תרבותיים מהותיים ולהתנהל במצבים שונים באופן מתאים להקשר. - לנהל את תהליכי הלמידה בקורס באופן עצמאי ואפקטיבי. - להמשיך לפתח את כלל מיומנויות השפה גם מחוץ לכיתה הודות לכלים שנרכשו. - להשתלב בהצלחה בקורס ברמה העוקבת באוניברסיטה העברית או בחו"ל.
רשימת התוצרים המלאה מופיעה באתר היחידה ללימודי שפות https://languages.huji.ac.il/cefr
דרישות נוכחות (%):
100%
שיטת ההוראה בקורס:
למידה פעילה ואינטנסיבית בהנחיית המורים, תוך שימוש בשפת היעד בלבד. הדגש על התנהלות ממשית באמצעות השפה, ולכן על התלמידים להיות פעילים ולהשתמש בכל מה שנלמד כדי לצרוך מידע, להשתלב בשיח כתוב ודבור ולקחת חלק בתהליכי תיווך בין-תרבותי. הלומדים אחראיים לתהליכי הלמידה והתרגול בכיתה ומחוץ לכיתה. הצלחת תהליך הלמידה תלויה לחלוטין בהכנה ובתרגול בבית (גישת הכיתה ההפוכה) ובהשתתפות מלאה בכל השיעורים. ההערכה השוטפת בקורס מסתמכת על הפקת תוצרי CAN DO המבטאים מסוגלות תקשורתית בכתב ובעל פה ועל בחנים בכתב ובעל פה. המשוב המתקבל לאורך הקורס מזין את המשך תהליך הלמידה. עם סיום הקורס, מתקיימים מבחנים בכתב ובעל פה כדי לבדוק את רמת התפקוד בשפה, כולל שטף, דיוק והלימה תרבותית.
רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
- לימוד עצמי באמצעות לומדה מקוונת להיכרות עם מערכת הכתב והצלילים בערבית טרם פתיחת שנת הלימודים - היכרות - ללמוד איך ללמוד ערבית בערבית - באוניברסיטה
חומר חובה לקריאה:
הקורס נשען על ספר לימוד שנכתב במיוחד עבורו. לקראת פתיחת שנת הלימודים, תלמידים שרשומים לקורס יקבלו הודעה מפורטת אודות רכישת חומרי הלימוד. חובה על כל תלמיד/ה להגיע לקורס עם החומרים בעותק קשיח.
חומר לקריאה נוספת:
חומרי לימוד נלווים יפורסמו באתר הקורס ב-Moodle לכל אורך הקורס.
מרכיבי הציון הסופי :
מידע נוסף / הערות:
הערכה מעצבת
הערכת מסוגלות תקשורתית - פרויקטי CAN DO, כולל תיקון ורפלקציה: 20% - בחני תקשורת בעל-פה מקוונים: 15%
אבני הבניין של השפה - מטלות שוטפות, כולל הכנה לשיעורים: 15% - בחנים בכיתה: 15% (הציון הנמוך ביותר לא משתקלל)
הערכה מסכמת - בחינה בעל פה: 15% (מתקיימת לפני סיום הסמסטר במסגרת השיעורים) - בחינת סיום בכתב בגישת CAN DO: 20% (במסגרת לוח בחינות מועדי א' ו-ב' של האוניברסיטה)
על הסטודנטים לקרוא את נהלי הקורס בעיון רב: 1. על פי סעיף 6.2 של תקנון ההוראה והלמידה של האוניברסיטה, "השתתפות התלמידים בשיעורים, תרגילים, סמינריונים, הוראה במעבדה וכד' היא חובה. אי השתתפות סדירה בלימודים אלה, לרבות בשל חפיפת קורסים, עלולה לשלול מן התלמיד את זכותו לקבל ציון סופי בקורס." 2. בקורסי היחידה ללימודי שפות חלה 100% חובת נוכחות. מכיוון שבכל שיעור לומדים מתוך עשייה, בדומה לסדנה או מעבדה, ולא בהוראה פרונטלית, כל היעדרות פוגעת ישירות בתהליך הלמידה. במקרים של מחלה, וחיסורים מוצדקים מכל סיבה שהיא, יש להתאמץ להשלים את החסר ולהגיע לשיעור העוקב מוכנים. איחור של יותר מרבע שעה לשיעור ייחשב כהיעדרות. במקרה של נוכחות בפחות מ-80% מהמפגשים, תישלל הזכאות לקבלת ציון בקורס. 3. בחנים מתקיימים במועדם בלבד ואין אפשרות להשלים בוחן בשל איחור או היעדרות. 4. את כלל המטלות בקורס יש להגיש במועדן כדי לשמור על התקדמות שיטתית ורציפה בלמידה. בקורס שפה, אין משמעות להגשת תרגיל מתחילת הקורס בסוף הקורס, וכן הלאה. 5. במקרה של אירוע מזכה (לפי התקנון) כגון אשפוז, לידה, מילואים או סיור חובה בקורס אחר, "יקבע המורה את אופן השלמת החומר בקורס, התרגילים, מעבדות, סמינריונים, סדנות וכו' ויקבע מועדים חלופיים לבחנים ומשימות שיתקיימו בתקופת ההיעדרות." יש לתאם את ההיעדרות ואת מועדי ההגשה/הבחנים החלופיים מבעוד מועד ולא בדיעבד. 6. הבחינה בעל פה תיערך במהלך המפגשים עצמם, לקראת סוף הסמסטר, על ידי שני מורים, בהתאם לתקנון. לבחינה זו אין מועד נוסף, בהתאם לתקנון (בחינה שמשקלה פחות מ-25% מהציון בקורס). 7. בחינת הסיום בכתב תתקיים במסגרת מועדי א' ו-ב' של לוח הבחינות האוניברסיטאי. הבחינה ללא חומר עזר וללא מילון.
|