לוגו של האוניברסיטה העברית בירושלים

סילבוס

סינית 4 - 31123
English
הדפסה
 
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 16-03-2025
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2

תואר: בוגר

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: היחידה ללימודי שפות

סמסטר: סמסטר ב'

שפת ההוראה: סינית

קמפוס: הר הצופים

מורה אחראי על הקורס (רכז): היחידה ללימודי שפות

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: languagehu@savion.huji.ac.il

שעות קבלה של רכז הקורס: בתיאום מראש

מורי הקורס:
גב ג'קי שן

תאור כללי של הקורס:
קורסי היחידה ללימודי שפות בנויים בהתאם למסגרת האירופית המשותפת לשפות, CEFR. מטרת הקורס "סינית 4" להביא את הלומדים ליכולת תפקוד ברמה B1 (רמת HSK 3-4), בדגש על מיומנויות חיוניות לעולם האקדמי.
הקורס מתנהל בשפת היעד בלבד ומפתח במקביל יכולות הבנה, הפקה ואינטראקציה – בכתב ובעל-פה. הלמידה תהליכית ומדורגת, ומתמקדת בפיתוח מודעות לשונית ותרבותית, בניית יכולת תיווך בין-תרבותי בהקשרים אקדמיים וחברתיים והקניית אסטרטגיות למידה אפקטיביות תוך מתן אחריות ואוטונומיה ללומדים. תוצרי הלמידה כולם, בהתאם לתקן האירופי, מוגדרים במונחי CAN DO – מה הלומדים מסוגלים לעשות באמצעות השפה.

מטרות הקורס:
- פיתוח יכולות מגוונות ככל האפשר לתפקד בשפת היעד
- המשגה בשפה עצמה והפנמתה מתוך התנסות
- היכרות תרבותית עם השפה ודובריה
- פיתוח כישורים ליצירת תקשורת בין-תרבותית אפקטיבית והולמת
- יצירת סביבת לימודים מהנה ותומכת
- בניית ביטחון לפעול בשפה
- בניית מיומנויות אקדמיות בשפה בהדרגה וביסודיות
- פיתוח כלים ללמידה עצמית מתוך מודעות לתהליכי הלמידה
- ניצול מיטבי של הזמן, במהלך השיעור ובמהלך העבודה העצמאית מחוץ לכיתה

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

- להבין את עיקרי הדברים בטקסטים נגישים (לא מעובדים) הקשורים לתחומי העניין של הלומד.
- לעקוב אחר סרטון/הרצאה נגישה או דיון בשפת היעד בנושאים מוכרים בזמן אמת.
- להציג בכתב ובעל פה מידע, עמדות מנומקות, תחושות ורגשות בנושאים מגוונים.
- לפעול בשפה במצבים מוכרים ללא מאמץ ניכר.
- לתחזק שיחה במגוון נושאים, לבקש הבהרה לפי הצורך ולהתנסח מחדש כדי להעביר את המסר.
- לדון בכתב או בעל-פה בניואנסים תרבותיים ולשוניים תוך שימוש בשפת היעד ובמונחים מתאימים.
- להתנהל בקבוצה מגוונת ולהתאים את עצמם לבני שיח שונים.
- לערוך רפלקציה אישית אודות תהליכי רכישת השפה ולגבש מטרות להמשך.
- להמשיך לפתח את כלל מיומנויות השפה גם מחוץ לכיתה הודות לכלים שנרכשו, למשל באמצעות חילופי שפות (טנדם).
- להשתלב בהצלחה בקורס ברמה העוקבת באוניברסיטה העברית או בחו"ל.

רשימת התוצרים המלאה מופיעה באתר היחידה ללימודי שפות https://languages.huji.ac.il/cefr

דרישות נוכחות (%):
100%
התלמידים מחויבים לנכוח בכל שיעורים.
בכל שיעור מתקיימים בחנים, פעילויות, הצגות ונאומים קצרים של התלמידים. כל אלו בוחנים את הישגיהם של התלמידים ואת התקדמותם בלימוד השפה וביכולת להשתמש בה "בזמן אמת".

שיטת ההוראה בקורס: למידה פעילה ואינטנסיבית בהנחיית המורים, תוך שימוש בשפת היעד בלבד. הדגש על התנהלות ממשית באמצעות השפה, ולכן על התלמידים להיות פעילים ולהשתמש בכל מה שנלמד כדי לצרוך מידע, להשתלב בשיח כתוב ודבור ולקחת חלק בתהליכי תיווך בין-תרבותי. הלומדים אחראיים לתהליכי הלמידה והתרגול בכיתה ומחוץ לכיתה. הצלחת תהליך הלמידה תלויה לחלוטין בהכנה ובתרגול בבית (גישת הכיתה ההפוכה) ובהשתתפות מלאה בכל השיעורים. ההערכה השוטפת בקורס מסתמכת על הפקת תוצרי CAN DO המבטאים מסוגלות תקשורתית בכתב ובעל פה ועל בחנים בכתב ובעל פה. המשוב המתקבל לאורך הקורס מזין את המשך תהליך הלמידה. עם סיום הקורס, מתקיימת בחינה בעל פה כדי לבדוק את רמת התפקוד בשפה, כולל שטף, דיוק והלימה תרבותית.

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
1. היכרות וברכות, הכנות לפגישה, תיאור מקומות ואנשים; מאפיינים יחודיים של מקומות שונים.
2. הבעת הפתעה, הצגת דעות וטיעונים; מחלות וטיפול רפואי, תרבות מסורתית של קבוצות אתניות שונות, אמנויות לחימה סיניות.
3. חברה, פעילויות חברתיות והתנדבות בארגונים שונים; ביטויי נימוס באירועים חברתיים שונים, הבעת שביעות רצון או היעדרה, תיאור אירוע, חוויה או מכרים מהעבר.
4. זיהום הסביבה והשפעותיו, שמירה על איכות סביבה ובעלי חיים בסיכון; ארגון אירועים ופעילויות; תלונות והבעת כעס.
5. חינוך ושוק העבודה; השכלה גבוהה ובחירת מוסד לימודים; אפשרויות קריירה ובחירת מקצוע; כתיבת קורות חיים ותיאור יכולות או נסיון מקצועי.

הערה: משך הלימוד לכל נושא הוא 2-3 שבועות. קצב ההתקדמות וסדר הנושאים יכולים להשתנות מעט בהתאם למצב העניינים במהלך הקורס.

חומר חובה לקריאה:
קורסי היחידה ללימודי שפות נשענים על חומרי לימוד איכותיים ועכשוויים המיובאים מחו"ל. לקראת פתיחת שנת הלימודים, תלמידים שרשומים לקורס יקבלו הודעה מפורטת אודות רכישה קבוצתית של ספרי הלימוד ואופן אספקתם. חובה על כל תלמיד/ה להגיע לקורס עם ספר/י הלימוד.

Chen Fu and Zhu Zhiping, Learn Chinese with Me (2nd Edition) Vol 4 - Student's Book (Beijing: People's Education Press, 2015).
Chen Fu and Zhu Zhiping, Learn Chinese with Me (2nd Edition) Vol 4 - Workbook (Beijing: People's Education Press, 2016).

חומר לקריאה נוספת:
לפרטים ראו אתר הקורס במודל.

מרכיבי הציון הסופי :
אחר % 100

מידע נוסף / הערות:
פירוט חלוקת הציון:
5% שיעורי הבית של חופשת החורף
15% פעילות והצגות בכל השיעורים
15% מטלות שוטפות והכנה לשיעורים
30% פרויקטי can do, כולל תיקון ורפלקציה
20% בחני כיתה ובחנים מקוונים
15% בחינה בעל פה (מתקיימת לפני סיום הסמסטר במסגרת השיעורים)

שימו לב: על פי נהלי החוג ללימודי אסיה, תנאי המעבר לקורס ברמה הבאה בסינית הוא ציון 70 לפחות.

על הסטודנטים לקרוא את נהלי הקורס בעיון רב:
1. על פי סעיף 6.2 של תקנון ההוראה והלמידה של האוניברסיטה, "השתתפות התלמידים בשיעורים, תרגילים, סמינריונים, הוראה במעבדה וכד' היא חובה. אי השתתפות סדירה בלימודים אלה, לרבות בשל חפיפת קורסים, עלולה לשלול מן התלמיד את זכותו לקבל ציון סופי בקורס."
2. בקורסי היחידה ללימודי שפות חלה 100% חובת נוכחות. מכיוון שבכל שיעור לומדים מתוך עשייה, בדומה לסדנה או מעבדה, ולא בהוראה פרונטלית, כל היעדרות פוגעת ישירות בתהליך הלמידה. במקרים של מחלה, וחיסורים מוצדקים מכל סיבה שהיא, יש להתאמץ להשלים את החסר ולהגיע לשיעור העוקב מוכנים. איחור של יותר מרבע שעה לשיעור ייחשב כהיעדרות. במקרה של נוכחות בפחות מ-80% מהמפגשים, תישלל הזכאות לקבלת ציון בקורס.
3. בחנים מתקיימים במועדם בלבד ואין אפשרות להשלים בוחן בשל איחור או היעדרות.
4. את כלל המטלות בקורס יש להגיש במועדן כדי לשמור על התקדמות שיטתית ורציפה בלמידה. בקורס שפה, אין משמעות להגשת תרגיל מתחילת הקורס בסוף הקורס, וכן הלאה.
5. במקרה של אירוע מזכה (לפי התקנון) כגון אשפוז, לידה, מילואים או סיור חובה בקורס אחר, "יקבע המורה את אופן השלמת החומר בקורס, התרגילים, מעבדות, סמינריונים, סדנות וכו' ויקבע מועדים חלופיים לבחנים ומשימות שיתקיימו בתקופת ההיעדרות." יש לתאם את ההיעדרות ואת מועדי ההגשה/הבחנים החלופיים מבעוד מועד ולא בדיעבד.
6. הבחינה בעל פה תיערך במהלך המפגשים עצמם, לקראת סוף הסמסטר, על ידי שני מורים, בהתאם לתקנון. לבחינה זו אין מועד נוסף, בהתאם לתקנון (בחינה שמשקלה פחות מ-25% מהציון בקורס).


* במסגרת הסטנדרטיזציה על פי התקן האירופי המשותף CEFR, היחידה ללימודי שפות מציעה במספר שפות מבחנים בין-לאומיים מוכרים. בשפה הסינית מדובר במבחני ה-HSK וה-HSKK מטעם ממשלת סין. עמידה במבחן מקנה תעודה בין לאומית רשמית, המוכרת לצרכים אקדמיים ותעסוקתיים. מבחנים אלה מתקיימים מעת לעת מחוץ למסגרת הקורסים ותלמידי היחידה יקבלו מידע אודות האפשרות לגשת ועלות דמי ההשתתפות.
 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה