נקודות זכות באוניברסיטה העברית:
2
תואר:
בוגר
היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:
היחידה ללימודי שפות
סמסטר:
סמסטר ב'
שפת ההוראה:
יפנית
קמפוס:
הר הצופים
מורה אחראי על הקורס (רכז):
היחידה ללימודי שפות
שעות קבלה של רכז הקורס:
בתיאום מראש
מורי הקורס:
ד"ר קומיקו יאיאמה
תאור כללי של הקורס:
קורס זה מיועד לתלמידי מדור יפן בחוג ללימודי אסיה. זהו קורס ההמשך ליפנית: מיומנויות אקדמיות א' (31104), ומטרתו להמשיך לתווך את המעבר מלימודי היסוד ביפנית (עד רמה B1) לבין היכולת לתפקד בקורסים עיוניים ביפנית. הקורס מתנהל בשפת היעד בלבד ומפתח יכולות הבנה, הפקה, אינטראקציה ותיווך. יושם דגש על היכולת לגשת למקורות מידע אותנטיים ביפנית, לעשות שימוש במידע לצרכים מגוונים ולתווך אותו לקהלים שונים, בכתב ובעל-פה. תוצרי הלמידה מותאמים להיבטים האקדמיים יותר של רמות B2-B1 של המסגרת האירופית המשותפת לשפות (CEFR) ומתמקדים בכישורי Mediation, ברוח הגרסה המעודכנת ביותר של ה-CEFR (2020).
מטרות הקורס:
- פיתוח יכולות מגוונות ככל האפשר לתפקד בשפת היעד, בדגש על גשר לעולם האקדמי - המשגה בשפה עצמה והפנמתה מתוך התנסות - היכרות תרבותית עם השפה ודובריה ועם התרבות האקדמית במדינות שבה השפה דבורה - יצירת סביבת לימודים מהנה ותומכת להמשך התמקצעות בשפה - בניית ביטחון לפעול בשפה, כולל בהקשרים מקצועיים-אקדמיים - פיתוח מיומנויות אקדמיות מגוונות בשפה בהדרגה וביסודיות - המשך פיתוח כלים ללמידה עצמית ולבקרה וניהול הלמידה - יצירת שיתוף פעולה והפריה הדדית בין עמיתים כבסיס לקידום הידע וההבנה של הסוגיות שעולות - ניצול מיטבי של זמן, במהלך השיעור ובמהלך העבודה העצמאית מחוץ לכיתה
תוצרי למידה : בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:
- לגשת למקורות מידע, כתובים ודבורים, בשפת היעד בנושאים הנוגעים לתחומי הדעת של הלומד - לעקוב אחר שיחה או הרצאה בשפת היעד בנושאים מוכרים ולסכם בזמן אמת - לזהות ולנתח ניואנסים תרבותיים, בדגש על הבנה בין השורות - לעשות סינתזה של מידע ממגוון מקורות באופן מושכל וביקורתי - לנקוט בעמדה ולנמק אותה בכתב ובעל-פה בשפת היעד - לתווך מידע בשפת היעד, בכתב או בעל פה, לקהלים מגוונים, תוך התחשבות בנמען ובטיעוני נגד אפשריים - לשכלל את השימוש בגוונים של השפה, בכתב ובעל-פה: משלב, מאפיינים סגנוניים, אמצעים רטוריים ופיתוח קול ייחודי ככותב/דובר - לדון במפורש בהיבטים מורכבים של השפה והשימוש בה, בשפה עצמה - להציג נושא בפני עמיתים בשפת היעד ולנהל דיון עם הקהל, תוך התמודדות עם מידע וטיעונים חדשים בזמן אמת - להמשיך לפתח מיומנויות למידה מותאמות אישית, בדגש על שימוש אפקטיבי במשוב מהמורה ומעמיתים
דרישות נוכחות (%):
100
שיטת ההוראה בקורס:
כדי להביא להתקדמות משמעותית באמצעות קורס בהיקף זה, לתלמידים אחריות רבה בניהול ומקסום תהליכי הלמידה. המפגשים ככלל מבוססים על גישת הכיתה ההפוכה: הלומדים מתמודדים באופן עצמאי עם מקורות מידע ונושאים לשוניים לקראת השיעור כדי שזמן המפגש יוקדש עד כמה שניתן לתקשורת פעילה בין הלומדים. המפתח הוא יצירת צורך בתקשורת משמעותית בשפה בנושאים מורכבים: פעמים רבות הלומדים יכינו לשיעור מידע שונה אחד מהשני כדי שהתקשורת בינם לבין עצמם תהיה הכרחית לתיווך המידע. מתודולוגיה זו מדמה שיח אקדמי עם קהל קוראים/שומעים שלא בהכרח נחשף ישירות למקורות המידע. בהמשך לכך, להערכת עמיתים מקום מרכזי בקורס, שכן התלמידים יוכלו לשקף לחבריהם אילו היבטים של התוכן, המבנה, השפה והפרגמטיקה מובנים והולמים להערכתם, ואילו זקוקים לשיפור.
רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
1) "Ue o Muite Arukō" תרבות פופ - Pop Culture נדגיש קריאת טקסטים באופן אנליטי ותוך כדי הקריאה נלמד תחביר ותבניות שקשורות לכתיבה אקדמית, כמו תבניות של הצגת נושא, תיאור ביוגרפי, תיאור רקע היסטורי, תיאור של השפעות והשלכות, ציטטות וכו׳. לאחר מכן התלמידים ישתמשו בכל האלמנטים האלה כאשר יכתבו חיבור על נושאים בתחום התרבות היפנית שבהם הם מתעניינים. התלמידים יציגו לחבריהם את חיבוריהם ויקבלו מהם ומהמורה משוב. 2) סגנונות בדיבור ובכתיבה ביפנית התלמידים יכירו אמצעים רטוריים נוספים ביפנית ויטמיעו אותם בכתיבת חיבורים. בנוסף, התלמידים ישכללו את יכולתיהם לנהל שיחות ברמות שונות של נימוס או בהקשרים חברתיים שונים. התלמידים יתרגלו סגנונות שונים של כתיבה, התכתבות ושיחה בהתאם לסיטואציות חברתיות שונות.
חומר חובה לקריאה:
חומרי הקורס מתפרסמים באתר הקורס ב-MOODLE
חומר לקריאה נוספת:
מרכיבי הציון הסופי :
אחר % 100
מידע נוסף / הערות:
רכיבי הציון: הכנה להצגת מידע/דיון בשיעור: 35% הפקת תוצרים על סמך דיווח מעמיתים: 35% עריכת תוצרים: 15% הצגה בפני עמיתים: 10% רפלקציה על תהליכי למידה: 5%
|