לוגו של האוניברסיטה העברית בירושלים

סילבוס

איטלקית 4 - 31003
English
הדפסה
 
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 03-03-2025
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 4

תואר: בוגר

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: היחידה ללימודי שפות

סמסטר: סמסטר ב'

שפת ההוראה: איטלקית

קמפוס: הר הצופים

מורה אחראי על הקורס (רכז): היחידה ללימודי שפות

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: languagehu@savion.huji.ac.il

שעות קבלה של רכז הקורס: בתיאום מראש

מורי הקורס:
ג'ורג'ו פוביני

תאור כללי של הקורס:
קורסי היחידה ללימודי שפות בנויים בהתאם למסגרת האירופית המשותפת לשפות, CEFR. מטרת הקורס "איטלקית 4" להביא את הלומדים ליכולת תפקוד ברמה B1, בדגש על מיומנויות חיוניות לעולם האקדמי. הקורס מתנהל בשפת היעד כבר מהשיעור הראשון ומפתח במקביל יכולות הבנה, הפקה ואינטראקציה – בכתב ובעל-פה. הלמידה תהליכית ומדורגת, ומתמקדת בפיתוח מודעות לשונית ותרבותית, בניית יכולת תיווך בין-תרבותי בהקשרים אקדמיים וחברתיים והקניית אסטרטגיות למידה אפקטיביות תוך מתן אחריות ואוטונומיה ללומדים. תוצרי הלמידה כולם, בהתאם לתקן האירופי, מוגדרים במונחי CAN DO – מה הלומדים מסוגלים לעשות באמצעות השפה.

מטרות הקורס:
- פיתוח יכולות מגוונות ככל האפשר לתפקד בשפת היעד
- המשגה בשפה עצמה והפנמתה מתוך התנסות
- היכרות תרבותית עם השפה ודובריה
- פיתוח כישורים ליצירת תקשורת בין-תרבותית אפקטיבית והולמת
- יצירת סביבת לימודים מהנה ותומכת
- בניית ביטחון לפעול בשפה
- בניית מיומנויות אקדמיות בשפה בהדרגה וביסודיות
- פיתוח כלים ללמידה עצמית מתוך מודעות לתהליכי הלמידה
- ניצול מיטבי של הזמן, במהלך השיעור ובמהלך העבודה העצמאית מחוץ לכיתה

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

- להבין את עיקרי הדברים בטקסטים נגישים (לא מעובדים) הקשורים לתחומי העניין של הלומד.
- לעקוב אחר סרטון/הרצאה נגישה או דיון בשפת היעד בנושאים מוכרים בזמן אמת.
- להציג בכתב ובעל פה מידע, עמדות מנומקות, תחושות ורגשות בנושאים מגוונים.
- לפעול בשפה במצבים מוכרים ללא מאמץ ניכר.
- לתחזק שיחה במגוון נושאים, לבקש הבהרה לפי הצורך ולהתנסח מחדש כדי להעביר את המסר.
- לדון בכתב או בעל-פה בניואנסים תרבותיים ולשוניים תוך שימוש בשפת היעד ובמונחים מתאימים.
- להתנהל בקבוצה מגוונת ולהתאים את עצמם לבני שיח שונים.
- לערוך רפלקציה אישית אודות תהליכי רכישת השפה ולגבש מטרות להמשך.
- להמשיך לפתח את כלל מיומנויות השפה גם מחוץ לכיתה הודות לכלים שנרכשו, למשל באמצעות חילופי שפות (טנדם).
- להשתלב בהצלחה בקורס ברמה העוקבת באוניברסיטה העברית או בחו"ל.

רשימת התוצרים המלאה מופיעה באתר היחידה ללימודי שפות https://languages.huji.ac.il/cefr

דרישות נוכחות (%):
100

שיטת ההוראה בקורס: למידה פעילה ואינטנסיבית בהנחיית המורים, תוך שימוש בשפת היעד בלבד. הדגש על התנהלות ממשית באמצעות השפה, ולכן על התלמידים להיות פעילים ולהשתמש בכל מה שנלמד כדי לצרוך מידע, להשתלב בשיח כתוב ודבור ולקחת חלק בתהליכי תיווך בין-תרבותי. הלומדים אחראיים לתהליכי הלמידה והתרגול בכיתה ומחוץ לכיתה. הצלחת תהליך הלמידה תלויה לחלוטין בהכנה ובתרגול בבית (גישת הכיתה ההפוכה) ובהשתתפות מלאה בכל השיעורים. ההערכה השוטפת בקורס מסתמכת על הפקת תוצרי CAN DO המבטאים מסוגלות תקשורתית בכתב ובעל פה ועל בחנים בכתב ובעל פה. המשוב המתקבל לאורך הקורס מזין את המשך תהליך הלמידה. עם סיום הקורס, מתקיימים מבחנים בכתב ובעל פה כדי לבדוק את רמת התפקוד בשפה, כולל שטף, דיוק והלימה תרבותית.

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
שבוע ראשון: חזרה על הנלמד בסמסטר הראשון;

שבוע שני: תיירות באיטליה; לספר על אירוע שאירע במהלך חופשה; לדבר על מסורות מקומיות;

שבוע שלישי: להביע דעה; להביע הסכמה או אי הסכמה; לומר מה חשוב יותר, מה מוטב...;

שבוע רביעי:
לדבר על ההרגלים; לדבר על הרצוי והמקובל; להביע רגשות, תקוות, רצונות;

שבוע חמישי:
לדבר על ספורט; להביע את ההשקפה האישית שלך;

שבוע שישי:
לדבר על הטעויות התכופות ביותר באיטלקית; לדבר על המילים הזרות באיטלקית;

שבוע שביעי:
להשתמש בכינויי הכבוד; לעבור מלשון Lei ללשון tu;

שבוע שמיני:
לזהות את הכלים המוזיקליים; לערוך ראיון;

שבוע תשיעי:
לערוך ראיון רשמי; להביע דעה בעבר;

שבוע עשירי:
להביע דעה המתייחסת לאירוע בעבר; לסכם טקסט; להשתמש בפריפרזה (תעקיף) כדי לתאר חפצים;

שבוע אחד עשרה:
לחשוב על הקשר האישי עם הדת; להביע תוצאה; להביע השערה בהווה; לפתוח בנאום, לפתח ולחתום אותו;

שבוע שתים עשרה:
לדבר על מה שנהוג היה פעם (משחקים בילדות); למסור את הדיבור של מישהו אחר;

חומר חובה לקריאה:
קורסי היחידה ללימודי שפות עושים שימוש בספרי לימוד איכותיים ועכשוויים המיובאים מחו"ל. לקראת פתיחת שנת הלימודים, התלמידים הרשומים לקורס יקבלו הודעה מפורטת אודות רכישה קבוצתית של ספרי הלימוד ואופן אספקתם. חובה על כל תלמיד/ה להגיע לקורס עם ספר/י הלימוד:

Domani 3 Corso di lingua e cultura italiana, Alma edizioni

חומר לקריאה נוספת:
משאבים נוספים יפורסמו באתר הקורס ב-Moodle

מרכיבי הציון הסופי :

מידע נוסף / הערות:
הערכה מעצבת

הערכת מסוגלות תקשורתית
- פרויקטי CAN DO, כולל תיקון ורפלקציה: 20%
- בחני תקשורת בעל-פה מקוונים: 15%

אבני הבניין של השפה
- מטלות שוטפות, כולל הכנה לשיעורים: 15%
- בחנים בכיתה: 15% (הציון הנמוך ביותר לא משתקלל)

הערכה מסכמת
- בחינה בעל פה: 15% (מתקיימת לפני סיום הסמסטר במסגרת השיעורים)
- בחינת סיום בכתב בגישת CAN DO: 20% (במסגרת לוח בחינות מועדי א' ו-ב' של האוניברסיטה)

על הסטודנטים לקרוא את נהלי הקורס בעיון רב:
1. על פי סעיף 6.2 של תקנון ההוראה והלמידה של האוניברסיטה, "השתתפות התלמידים בשיעורים, תרגילים, סמינריונים, הוראה במעבדה וכד' היא חובה. אי השתתפות סדירה בלימודים אלה, לרבות בשל חפיפת קורסים, עלולה לשלול מן התלמיד את זכותו לקבל ציון סופי בקורס."
2. בקורסי היחידה ללימודי שפות חלה 100% חובת נוכחות. מכיוון שבכל שיעור לומדים מתוך עשייה, בדומה לסדנה או מעבדה, ולא בהוראה פרונטלית, כל היעדרות פוגעת ישירות בתהליך הלמידה. במקרים של מחלה, וחיסורים מוצדקים מכל סיבה שהיא, יש להתאמץ להשלים את החסר ולהגיע לשיעור העוקב מוכנים. איחור של יותר מרבע שעה לשיעור ייחשב כהיעדרות. במקרה של נוכחות בפחות מ-80% מהמפגשים, תישלל הזכאות לקבלת ציון בקורס.
3. בחנים מתקיימים במועדם בלבד ואין אפשרות להשלים בוחן בשל איחור או היעדרות.
4. את כלל המטלות בקורס יש להגיש במועדן כדי לשמור על התקדמות שיטתית ורציפה בלמידה. בקורס שפה, אין משמעות להגשת תרגיל מתחילת הקורס בסוף הקורס, וכן הלאה.
5. במקרה של אירוע מזכה (לפי התקנון) כגון אשפוז, לידה, מילואים או סיור חובה בקורס אחר, "יקבע המורה את אופן השלמת החומר בקורס, התרגילים, מעבדות, סמינריונים, סדנות וכו' ויקבע מועדים חלופיים לבחנים ומשימות שיתקיימו בתקופת ההיעדרות." יש לתאם את ההיעדרות ואת מועדי ההגשה/הבחנים החלופיים מבעוד מועד ולא בדיעבד.
6. הבחינה בעל פה תיערך במהלך המפגשים עצמם, לקראת סוף הסמסטר, על ידי שני מורים, בהתאם לתקנון. לבחינה זו אין מועד נוסף, בהתאם לתקנון (בחינה שמשקלה פחות מ-25% מהציון בקורס).
7. בחינת הסיום בכתב תתקיים במסגרת מועדי א' ו-ב' של לוח הבחינות האוניברסיטאי. הבחינה עם חומר פתוח.


* במסגרת העמידה בתקן המסגרת האירופית המשותפת לשפות (CEFR), היחידה ללימודי שפות מציעה במספר שפות מבחנים בין-לאומיים מוכרים מטעם הארגון הבוחן. בשפה האיטלקית מדובר במבחן ה-CILS מטעם אוניברסיטת סיאנה. עמידה במבחן מקנה תעודה רשמית, המוכרת לצרכים אקדמיים ותעסוקתיים. מבחנים אלה מתקיימים מעת לעת מחוץ למסגרת הקורסים ותלמידי היחידה יקבלו מידע אודות האפשרות לגשת ועלות דמי ההשתתפות.
 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה