הדפסה |
|
גרסת PDF |
תאריך עדכון אחרון 26-08-2023 |
נקודות זכות באוניברסיטה העברית:
2
תואר:
מוסמך
היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:
ספרות כללית והשוואתית
סמסטר:
סמסטר ב'
שפת ההוראה:
עברית
קמפוס:
הר הצופים
מורה אחראי על הקורס (רכז):
פרופ' גור זק
שעות קבלה של רכז הקורס:
בתיאום מראש
מורי הקורס:
פרופ גור זק
תאור כללי של הקורס:
חקר הרגשות נמצא בשנים האחרונות במוקד של מספר דיסציפלינות, בהן היסטוריה, פילוסופיה, פסיכולוגיה, מדעי המוח וספרות. במחקר ההיסטורי צמח תחום שלם – ההיסטוריה של הרגשות – שזוכה להשפעה רבה. בלימודי הספרות, בה בעת, "תיאוריות של אפקט", הבוחנות בין היתר את היכולת של יצירות ספרות להשפיע באופן גופני וקדם לשוני על הקורא.ת נמצאות בחזית. בין שני התחומים, עם זאת, הממשקים הם מועטים יחסית וחוקרי ההיסטוריה של הרגשות נמנעים בדרך כלל מהתייחסות לתיאוריות של אפקט ולהפך. מטרת הקורס תהיה לנסות לשלב בין שני תחומי המחקר לצורך בחינה וניתוח של ההיסטוריה הספרותית של הרגשות מהעת העתיקה עד לרנסנס. דרך בחינה של ייצוגים של רגשות בתוך הקשרים היסטוריים קונקרטיים ותוך שימת לב קפדנית למונחים הלשוניים ולאסטרטגיות הרטוריות בהם נעשה שימוש בייצוגים הללו, הקורס ינסה לפתח גישה פרשנית לרגשות שניתן לכנותה "פילולוגיה של רגשות". בין הרגשות בהם נעסוק בקורס יהיו אהבה, צער, חמלה וזעם.
מטרות הקורס:
תוצרי למידה : בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:
1. להפגין היכרות מעמיקה עם תיאוריות של רגשות הן בתחום ההיסטורי והן הספרותי.
2. לנתח ייצוגי רגשות ביצירות ספרותיות מן העת העתיקה לרנסנס תוך שימוש בתיאוריות עכשוויות של רגשות.
דרישות נוכחות (%):
100
שיטת ההוראה בקורס:
פרונטלית ודיון
רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
1. מבוא תיאורטי: היסטוריה של רגשות ותיאוריות של אפקט 2. מבוא תיאורטי – המשך ורגשות בספרות הקלאסית 3. פואטיקה ופאתוס באפוס הוירגיליאני 4. תשוקה, זעם ונקמה בטרגדיה הקלאסית: תיאסטס 5. פילולוגיה של רגשות ברומנסה המדיאבלית: כרטיאן דה טרואה 6. פילולוגיה של רגשות ברומנסה המדיאבלית – המשך 7. אהבה וזעם ב"קומדיה האלוהית" 8. אהבה וזעם ב"קומדיה האלוהית" – המשך 9. תשוקה ונקמה ב"דקאמרון" 10.תשוקה ונקמה ב"דקאמרון" – המשך 11. רגשות ו"אפקט" בהומניזם האיטלקי: פטררקה וברוני 12. רגשות וחברה אזרחית בהומניזם האיטלקי: אלברטי
חומר חובה לקריאה:
1. Alex Houen, “Affect and Literature: Introduction,” in Affect and Literature (Cambridge, 2020), 1-30. Katie Barclay, “State of the Field: The History of Emotions,” History 106.371 (2021): 456-466. Charles Breslin, “Philosophy or Philology: Auerbach and Aesthetic Historicism,” Journal of the History of Ideas 22.3 (1961): 369-381 2. Barbara Rosenwein, Emotional Communities in the Early Middle Ages (Ithaca, 2006), Introduction Dana LaCourse Munteanu, “Poetic Fear-Related Affects and Society in Greco-Roman Antiquity,” in Affect and Literature, 33-48 Ovid, Metamorphoses, Book 6.438-674 3. Virgil, Aeneid, Books 2, 4 Gian Biagio Conte, The Poetry of Pathos: Studies in Virgilian Epic (Oxford, 2007), 23-57 4. סנקה, נשי טרויה; תיאסטס, תרגום רחל בירנבאום (ירושלים, 2020) Alessandro Schiesaro, The Passions in Play: Thyestes and the Dynamics of Senecan Drama (Cambridge, 2003), 221-252. 5. Chrétien de Troyes, Perceval: The Story of the Grail, trans. Burton Raffel (New Haven, 2008) (available via huji). Andrew Lynch, “‘What cheer?’ Emotion and Action in the Arthurian World,” in Emotions in Medieval Arthurian Literature: Body, Mind, Voice, eds. Carolyne Larrington, Corinne Saunders, Frank Brandsma (London 2015), 47-63. 6. המשך 7. דנטה, הקומדיה האלוהית, תרגום ראובן כהן (ירושלים, 2014), תופת 5, 7-9, 32-33 8. דנטה, הקומדיה האלוהית, פורגטוריו 15-17, פרדיסו 15 Heather Webb, Dante, Artist of Gesture (Oxford, 2022), 131-155 9. בוקאצ'ו, דקאמרון, תרגום גאיו שילוני ואריאל רטהאוז (ירושלים, 2000), סיפורים 4.1, 4.4, 8.7 10. בוקאצ'ו, דקאמרון, סיפורים 2.8, 10.6, 10.7, 10.8 11. לאונרדו ברוני, הנובלה של סלאוקוס ואנטיוכוס, תרגום יונתן פיין Petrarch, The Triumph of Love, trans. Wilkins 12. Leon Battista Alberti, The Book of the Family, trans. Guido Guarino (Lewisburg, 1971), Books 2 and 4 Stephen J. Milner, “’Bene Comune e Benessere’: The Affective Economy of Communal Life”, Emotions, Passions, and Power in Renaissance Italy, eds. Riciardelli and Zorzi (Amsterdam 2015), 237-251
חומר לקריאה נוספת:
מרכיבי הציון הסופי :
הגשת עבודה מסכמת / פרויקט גמר / מטלת סיכום / רפרט % 70
השתתפות פעילה / עבודת צוות % 10
מצגת / הצגת פוסטר / הרצאה % 20
מידע נוסף / הערות:
|
|
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
|
הדפסה |