הדפסה |
|
גרסת PDF |
תאריך עדכון אחרון 15-09-2025 |
נקודות זכות באוניברסיטה העברית:
6
תואר:
מוסמך
היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:
לימודי הגיל הרך
סמסטר:
סמסטר קיץ
שפת ההוראה:
עברית
קמפוס:
הר הצופים
מורה אחראי על הקורס (רכז):
פרופ' איריס צדוק
שעות קבלה של רכז הקורס:
מורי הקורס:
פרופ איריס צדוק
תאור כללי של הקורס:
סדנת הפרקטיקום הינה מסגרת כיתתית-קבוצתית בה מתקיימת למידת עמיתים לליבון והבהרה של סוגיות ודילמות הנוגעות למהלך הפרקטיקום. הסדנא תאפשר למשתתפות בה לשתף ולעבד חוויות משותפות מההתנסות בפרקטיקום, ותתמקד בהתפתחות האישית-מקצועית של המשתתפות. תכנים נוספים יתייחסו למפגש הסטודנטיות עם אוכלוסיות שונות של ילדים ופעוטות בסיכון. נושאים שידונו במפגשים: התפתחות בגיל הרך, השפעה של טראומה בגיל הרך, עבודה עם ילדים בסיכון, מסגרות לגיל הרך בישראל, עבודה רב מקצועית בגיל הרך, קשר והתקשרות. תכני הסדנא יקבעו על פי צרכי הלמידה של המשתתפים ובהתאם לתכנים הנלמדים, זאת תוך התאמה להקשר החברתי ולמציאות בה מתרחשת ההתנסות בשדה המקצועי. הסדנא תתקיים אחת לשבוע.
מטרות הקורס:
סדנת הפרקטיקום הינה נדבך בהכשרת אנשי מקצוע המגיעים ממגוון המקצועות הטיפוליים, לעבודה מקצועית עם ילדים בגיל הרך הנמצאים בסיכון. מטרותיה של סדנת הפרקטיקום הן להוות מסגרת תומכת לסטודנטיות ולסטודנטים בהכשרה המעשית, להטמיע מיומנויות התערבות וטיפול בתחום הרגשי, כל זאת תוך אינטגרציה עם התחום המקצועי של הסטודנטית והשדה ממנו מגיעה. מטרת הסדנא היא לאפשר עיבוד והתמודדות עם התנסות טיפולית במפגש עם ילדים בגיל הרך ועם משפחותיהם. בנוסף, מטרתה לאפשר שיח רפלקטיבי אודות תכנים תיאורטיים ופרקטיים ואודות ההתפתחות המקצועית של הסטודנטית.
תוצרי למידה : בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:
1. הסטודנטית תכיר מסגרות לגיל הרך בהן שוהים ילדים בסיכון. 2. הסטודנטית תתנסה בתצפיות על ילדים בגיל הרך ועל האינטראקציות שבהן הם מעורבים. 3. הסטודנטית תכיר כלים לזיהוי מצבי סיכון בגיל הרך. 4. הסטודנטית תקיים שיח רפלקטיבי אודות התנסויותיה.ו ואודות התפתחותה.ו המקצועית. 5. הסטודנטית תזהה איפיונים מערכתיים, פרטניים ואישיים, הנוגעים להתנסויותיה.ו בפרקטיקום. 6. הסטודנטית תתרגל התערבות טיפולית בתחום הרגשי, תוך אינטגרציה עם המקצוע ממנו בא.
דרישות נוכחות (%):
שיטת ההוראה בקורס:
הלמידה בקורס הינה בעיקר סדנאית, והיא משלבת התנסויות, דיונים, משחקי תפקידים והעלאת סוגיות מההתנסויות בשטח.
רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
תצפיות על תינוקות ועל אינטראקציה הורה ילד בתוך בתיהם סיכון, טראומה והשפעתם על ההתפתחות שיח מקצועי עם הורים וייצוגים הוריים כניסה למסגרות בהן שוהים ילדים בגיל הרך, שהינם בסיכון מסגרת ההתערבות הטיפולית התערבות עם ילדים צעירים: פגישות משחק זהות מקצועית והתפתחות מקצועית בריאות הנפש בגיל הרך בהקשרים פרטניים, משפחתיים, מערכתיים וקהילתיים
חומר חובה לקריאה:
אברוני, י. וקרני, נ. (2012). פסיכותרפיה בבית המטופל-הצגת מקרה. שיחות, כ"ו (3), .295-300
אטלס, ג. (2022). ירושה רגשית. ראשון לציון: משכל
אלפנדרי, ר. (2018). למצוא מקום לנפש. ירושלים: כרמל.
אראל ברודסקי, ה. וגראור-פרנס, י. (2018). הסיפור שאינו נגמר-מחשבות על סיומי טיפול. בתוך: ר. אלפנדרי, למצוא מקום לנפש. 269-290. ירושלים: כרמל.
באום, נ. (2021). אבדנים שאינם מוות. תל אביב: רסלינג.
באום,נ. (2006). סיום מאולץ של קשר טיפולי. חברה ורווחה, כ"ו, 355 – 375.
בן שלמה,ש. (2010)."לשמור על הבית": תיאוריה ופרקטיקה של יצירת ברית טיפולית עם הורים מתעללים. חברה ורווחה, ל, 503 – 521.
ג'אן אברם. (2019). שפתו של ויניקוט. תל אביב: תולעת ספרים.
גופניק, א. (2013). התינוק החושב. תל אבי: מטר
גרינשפן, ס. וויידר, ש. (1995). ילדים עם צרכים מיוחדים. ישראל: קוראים. ואן דר קולק, ב. (2021). נרשם בגוף. חיפה: פרדס
ויג, ע. מודל ה- DIR - מתאוריה למעשה. בתוך :קישורים – טיפול בילדים עם בעיות תקשורת: גישות אינטראקטיביות. סוזן לוינגר (עורכת). קרית ביאליק: אח. (עמ' 1-29).
ויניקוט, ד.ו. (1998). תינוקות ואימותיהם. תל אביב: זמורה ביתן. (פרק 9: התקשורת בין התינוק לאם ובין האם לתינוק-הדמיון והשוני).
ויניקוט, ד.ו. (1989). הילד, משפחתו וסביבתו. תל אביב: פועלים.
חזן, א. (2013). הקירים של הבית חזקים, עבודה טיפולית בילדים בגיל הרך, הנמצאים בסיכון גבוה מאד, בבית המעבר בב"ש. פסיכואקטואליה, אוקטובר, 35-46.
כהן, י. (2003). הטיפול הנפשי – אמנות או אומנות. שיחות, י"ז (3), 283-290. מאטה, ג. (2021). בממלכת הרוחות הרעבות. תל אביב: אסיה.
מטרי, ק. (2011). בית לנפש. תל אביב: מודן (פרק 4)
מסתאי, ד. (2013 .( טיפול מחוץ לחדר הטיפול – עם הפנים לאחר, עם הפנים לקהילה. [גרסה אלקטרונית]. נדלה בראשון 28 יולי 2013, מאתר פסיכולוגיה עברית: http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3001
סולן, ר. (2007). חידת הילדות. בן שמן: מודן. (פרק ד: יחסי אובייקט-מערכת ההתקשרות).
פיונטלי, א. (2001). מעובר לילד: המשכיות החיים מהרחם לילדות, תצפית פסיכואנליטית. בן שמן: מודן.
פריד, א. (2012). האומץ לטפל. כתב עת ישראלי לרפוי בעיסוק. 21(4), 219-230.
צדוק, א. וצור, ח. (2020). בניית חוסן ואיכות טיפול בתהליכי הדרכה במסגרות לגיל הרך. נקודת מפגש, 30-39.
צדוק, א. וצור, ח. (2018). בצל הגירוש: קווים מנחים להתערבות בקבוצות הורים.
צור, ח. (2021). ילדים בגיל הרך בתקופת הקורונה: בין סיכון לטראומה. בתוך: ע. קורת וד. גבעון. ימי קורונה: ילדים בגיל הרך בעתות משבר. תל אביב: רכס. עמ' 67-95.
קפלן, ח., הראל, י., אבימאיר-פת, ר. (2013). הטיפול הדיאדי, מפגש בין המעשה הטיפולי והתיאוריה. חיפה: החוג לפסיכולוגיה.
קרינגל, ק. והופנונג אסולין, ע. (2022). ילדים בצל אלימות בני זוג: כיצד אימהות מתארות את הפגיעּות של ילדיהן? חברה ורווחה, מב (2), 195-216.
קרן, מ. טיאנו, ס. והופ, ד. (2013). זה לא יעבור עם הזמן? תל אביב: מודן.
שטרסבורג, ש. (2010). היעדרות מטיפול כתקשורת באמצעות ה'אין'. שיחות, כ"ד (2), 165-170.
רוזנהיים, א. (1990). אדם נפגש עם עצמו. תל אביב: שוקן. (פרקים: ג, ו, ז, ח)
רייד, ס. (1999). התפתחויות בתצפיות בתינוקות. קרית ביאליק: אח. (פרקים: 2, 7, 10, 12).
Baker, S. J., Mowrey, S. C., & Cunningham, D. (2022). Early Childhood Supervision: Tensions in the Advancement of Developmentally Appropriate and Social-Justice Oriented Practice. Journal of Educational Supervision, 5 (2). https://doi.org/10.31045/jes.5.2.3
Begum Canaslan-Akyar & Serap Sevimli-Celik (2022) Playfulness of early childhood teachers and their views in supporting playfulness, Education 3-13, 50:1, 1-15, DOI: 10.1080/03004279.2021.1921824 To link to this article: https://doi.org/10.1080/03004279.2021.1921824
Busch, J., Buchmüller, T. & Leyendecker, B. Implementation and quality of an early childhood education program for newly arrived refugee children in Germany: an observational study. ICEP 17, 3 (2023). https://doi.org/10.1186/s40723-023-00105-8
Coyne, L.W., Gould, E.R. Grimaldi, M., Wilson, K.G., Baffuto, G., Biglan, A. (2020). First things first: Parent psychological flexibility and self-compassion during COVID-19, Behavior analysis in practice
Dawson, G., Franz, L., & Brandsen, S. (2022). At a Crossroads—Reconsidering the Goals of Autism Early Behavioral Intervention From a Neurodiversity Perspective. JAMA Pediatrics
De Schipper, J.C., Stolk, J., Schuengel, C. (2006). Professional caretakers as attachment figures in day care centers for children with intellectual disability and behavior problems. Research in Developmental Disabilities, 27, 203–216.
Dollberg, D. G., Behrendt, H., Shorer, M., & Bamberger, E. (2023, August 3). Integrative Parent Psychotherapy: Using the Cyclical Psychodynamics Approach. Journal of Psychotherapy Integration. Advance online publication. https://dx.doi.org/10.1037/int0000311
Dozier, M., Kobak, R., Sagi-Schwartz, A., Shauffer, C., Van-Ijzendoorn, M.H. Kaufman, J., O'Connor, T.G., Scott, S., Smetana, J., Zeanah, C.H. (2014). Consensus Statement on Group Care for Children and Adolescents: A Statement of Policy of the American Orthopsychiatric Association. American Journal of Orthopsychiatry, 84(3), 219–225.
Feldman, R. (2007). Maternal versus child risk and the development of parent-child and family relationships in five high risk populations. Development and Psychopathology, 19, 293-312.
Ferber, G. S., Feldman, R., Makhoul, I. R. (2008). The development of maternal touch across the first year of life. Early Human Development, 84, 363–370
Fraiberg, S. Adelson, E. & Shapiro, V. (1980). Ghosts in the Nursery: A Psychoanalytic Approach to the Problems of Impaired Infant - Mother Relationship, in: Fraiberg S. (ed). Clinical Studies in Infant Mental Health - The First Year of Life. Tavistock Publications, London & New York, pp. 164-196. Fonagy, P., Steele, M., Moran, G., Steele, H., & Higgit, H. (1993). Measuring the ghost in the nursery: An empirical study of the relation between parents' mental representations of childhood experiences and their security of attachment. Journal of the American Psychoanalytic Association, (41), 957-989. Goldstein Ferber, S., Feldman, R., & Makhoul, I.R. (2008). The development of maternal touch across the first year of life. Early Human Development, 84, 363-370.
Ghosh-Ippen, C.M. (2019). Wounds from the past, Integrating historical trauma into a multicultural infant mental health framework. In: C.H. Zeanah, Handbook of infant mental health (4th edition), NY: Guilford.
Heffronm M.E., Gilkerson, L., K. C. Knnedy., Scott Heller, S., lmberger, J., Leviton, A., Mueller, M., Norris-Shortle, C., Phillips, C., Spielman, E., & Wasserman, K. (2016). Using the FAN Approach to Deepen Trauma -Informed Care for Infants, Toddlers, and Families. ZERO TO THREE, 27-35.
Ippen, Chandra & Lieberman, Alicia. (2024). Child–Parent Psychotherapy: Acknowledging Ruptures in Safety and Rebuilding the Protective Shield. 10.1007/978-3-031-48631-9_19.
Khoury-Kassabri, M., Zadok, I., Eseed, R. & Vazsonyi, A. (2020). Individual and familial factors as mediators and moderators of young children’s aggressive behavior. Children and Youth Service Review. doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.
Knei-Paz, C., & Cohen, E. (2021): Moral Development in Young Children Exposed to Domestic Violence: The Case for the Proactive Role of the Therapist, Journal of Infant, Child, and Adolescent Psychotherapy, DOI: 10.1080/15289168.2021.2003683 To link to this article: https://doi.org/10.1080/15289168.2021.2003683
Lieberman, A.F., Diaz, M.A., Castro, G., & Oliver Bucio, G. (2020). Make room for baby. New York: The Guilford Press.
Lieberman, A.F., Osofsky, J.D. (2011). A Call for Integrating a Mental Health Perspective into Systems of Care for Abused and Neglected Infants and Young Children. American Psychologist. 66(2), 120-128.
Liberman, A.F., Van Horn, P. (2008). Psychotherapy with infants and young children. NY: The Guilford Press. (pp. 92-99, 79-81, 206-209)
Liberman, A.F., Van Horn, P. (2005). Don't hit my mommy! A manual for child-parent psychotherapy for young witnesses of family violence. Washington, D.C: ZERO TO THREE.
Liberman, A.F. (2007). Ghosts and angels: Integrational patterns in the transmission and treatment of the traumatic sequel of domestic violence. Infant Mental Health Journal, 28(4), 422-439.
Lieberman, A.F., Padron, E., Van Horn, P., & Harris, W.W. (2005). Angels in the nursery: The intergenerational transmission of benevolent parental influences. Infant Mental Health Journal, 26(6), 504-520.
Lieberman, A.F. (1993). The emotional life of the toddler. The Free Press. (chap. 4)
Loomis, AM. (2021). The influence of early adversity on self-regulation and student-teacher relationships in preschool. Early Childhood Research Quarterly, 54, 294-306. McHale, J.P., Salman, S., Strozier, A., & Dawn, K.C. (2013). Triadic interactions in mother-grandmother coparenting systems following maternal release from jail. Monographs of the society for research in child development. 57-74. Metzler, RN., Merrick, M.T., Klevens, J., Ports, K.A., Ford, D.C. (2016). Adverse childhood experiences and life opportunities: Shifting the narrative, Children and Youth Services Review, http://dx.doi.org/10.1016/j.childyouth.2016.10.02 Muir, E. (1992). Watching waiting and wondering: Applying psychoanalytic principals to mother-infant interaction. Infant mental health journal, (13), 319-328. Nadan, Y., Shachar, R., Cramer, D., leshem, T., Levenbach, D., Rozen, R., Salton, N., Cramer, S. (2020). Behind the (virtual) mirror: Online live supervision in couple and family therapy. Family Process, (10), 1-10. Noble‐Carr, D., Moore, T., & McArthur, M. (2019). Children's experiences and needs in relation to domestic and family violence: Findings from a meta‐synthesis. Child & Family Social Work, 25,182–191.
Nutbroun, C. (2018). Ethics of work with young children in early childhood education and care. In: J. Bowen (ed.) Early childhood educational research. London: SAGE. 166-177 Chap. 12. Osofsky, J.D., Stepka, T. & King, L.S. (2017). Treating infants and young children impacted by trauma, Interventions that promote healthy development. Washington, DC: APA. Park NS, Song SM, Kim JE. The Mediating Effect of Childcare Teachers' Resilience on the Relationship between Social Support in the Workplace and Their Self-Care. Int J Environ Res Public Health. 2020 Nov 17;17(22):8513. doi: 10.3390/ijerph17228513. PMID: 33212910; PMCID: PMC7698456.
Pete King & Shelly Newstead (2022) Childcare Worker’s Understanding of the Play Cycle Theory: Can a Focus on “Process not Product” Contribute to Quality Childcare Experiences? Child Care in Practice, 28:2, 164-177, DOI: 10.1080/13575279.2019.1680532 To link to this article: https://doi.org/10.1080/13575279.2019.1680532 Published on
Posluns, K. & Gall, T.L. (2020). Dear Mental Health Practitioners, Take Care of Yourselves: a Literature Review on Self-Care International Journal for the Advancement of Counselling, 42:1–20 https://doi.org/10.1007/s10447-019-09382-w
Schachter, R. (2015). An Analytic Study of the Professional Development Research in Early Childhood Education. Early Education and Development, 26, 1057–1085
Shonkoff, J. P., Garner, A. S., Siegel, B. S., Dobbins, M. I., Earls, M. F., McGuinn, L., et al. (2012). The lifelong effects of early childhood adversity and toxic stress. Pediatrics, 129(1), e232–e246. https:// doi.org/10.1542/peds.2011-2663. St. John, M.S. (2019). Focusing on relationships an effort that pays. Washington, DC: Zero to Three. Shulman, C. (2016). Research and practice in infant and early childhood mental health. Switzerland: Springer. Shuttleworth, J. (1995). Psychoanalytic theory and infant development. In: Lisa Miller, Margaret Rustin, Michael Rustin & Judy Shuttleworth (Eds.). Closely observed infants. Duckwoert.
Simpson, T.E., Price, R.M., Sandler, L.S., Ordway, M.R. (2016). Demystifying infant mental health: What the primary care provider needs to know. Journal of pediatric health care. 30(1). 38-48.
Smith AB, Cooley DT, Mesman GR, John SG, Wilburn EH, Vanderzee KL, Pemberton JR. Behavior Management in Young Children Exposed to Trauma: A Case Study of Three Evidence-Based Treatments. J Child Adolesc Trauma. 2023 Sep 21;16(4):839-852. doi: 10.1007/s40653-023-00573-7. PMID: 38045836; PMCID: PMC10689672.
Stob, V., Slade, A., Adnopoz, J., & Woolston, J. (2020). The Family Cycle: Breaking the Intergenerational Transmission of Trauma through Mentalizing, Journal of Infant, Child, and Adolescent Psychotherapy, DOI: 10.1080/15289168.2020.1786762
Stob, V., Slade, A., Brotnow, L., Adnopoz, J & Woolston, J. (2019): The Family Cycle: An Activity to Enhance Parents’ Mentalization in Children’s Mental Health Treatment, Journal of Infant, Child, and Adolescent Psychotherapy, DOI: 10.1080/15289168.2019.1591887 To link to this article: https://doi.org/10.1080/15289168.2019.1591887
Sullivan, A. D. W., Merrill, M., Konwar, C., Coccia, M., Rivera, L., MacIsaac, J. L., Lieberman, A. F., Kobor, M. S., & Bush, N. R. (2024). Epigenetics intervening after trauma: Child–parent psychotherapy treatment is associated with lower pediatric epigenetic age acceleration. Psychological Science. https://doi.org/10.1177/09567976241260247
Susman-Stillman, A., Lim, S., Meuwissen, A., & Watson, C. (2020) Reflective Supervision/Consultation and Early Childhood Professionals’ Well Being: A Qualitative Analysis of Supervisors’ Perspectives, Early Education and Development, 31:7, 1151-1168, DOI: 10.1080/10409289.2020.1793654 To link to this article: https://doi.org/10.1080/10409289.2020.1793654
Talmon, A., Ditzer, J., Talmon, A., Tsur, N. (2023). Maltreatment in Daycare Settings: A Review of Empirical Studies in the Field. Trauma, Violence and Abuse, 1-14. Terr, L.C. (2003). Childhood traumas: An outline and overview. Focus, 1(3). 322-334.
Van Der Kolk, B. (2015). The body keeps the score. UK: Penguin Random House.
Van Der Kolk, B. (2005). Developmental Toward a rational diagnosis for children with complex trauma histories. PSYCHIATRIC ANNALS, 35(5), 401-408.
Yehuda, N. (2016). Communicating trauma: Clinical presentations and interventions with traumatized children. NY and London: Routledge. Zadok, I., Boshy, S. (2023). The Israeli preschool from the perspective of Eritrean asylum seekers: The issue of power relations in a context informed study. International Journal of Intercultural Relations, 94, 1-11.
Zeanah, C.H. (2019). Handbook of infant mental health 4 edition. NY: Guilford Press.
Zohar, O., Sher-Censor, E. Elat, J. (2021). A mental health course for developmental allied healthcare professionals: An exploration of potential effectiveness. Infant Ment Health J. 42 233–245
חומר לקריאה נוספת:
מרכיבי הציון הסופי :
עבודה קלינית / מעבדה / עבודה מעשית / סדנאות % 100
מידע נוסף / הערות:
|
|
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
|
הדפסה |