The Hebrew University Logo

סילבוס

חשיבה אסטרטגית וקבלת החלטות - 71959
עברית
הדפסה
 
סגור סגירה חלון
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 31-12-2023
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 3

תואר: מוסמך

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: כלכלת סביבה וניהול

סמסטר: סמסטר א'

שפת ההוראה: אנגלית

קמפוס: רחובות

מורה אחראי על הקורס (רכז): פרופ' אייל ארט

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: Eyal.Ert@mail.huji.ac.il

שעות קבלה של רכז הקורס: ימי א' 9:00 - 10:00

מורי הקורס:
פרופ אייל ארט

תאור כללי של הקורס:
המודל הנורמטיבי, רציונאליות מוגבלת ותיאוריות חלופיות, מאפיינים קוגניטיבים של שיפוט ותהליכי ההחלטה, כללי אצבע והטיות, הגישה הניסויית, החלטות בתנאי סיכון ואי ודאות, למידה וקבלת החלטות מניסיון, השפעות חברתיות וסביבתיות, כלים למדיניות ו"עיצוב" החלטות.

מטרות הקורס:
- הכרות עם תחום המחקר של קבלת החלטות ומתן כלים בסיסיים למחקר עתידי בתחום



תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

-להכיר מודלים נורמטיביים ותיאוריים של קבלת החלטות
-ליישם מודלים מוכרים בתחום על בעיות החלטה חדשות (לנבא התנהגות)
-להכיר את ההבדל בין הגישה התיאורטית לגישה הניסויית
-לתכנן ניסוי
- לנתח משמעויות מתוצאות של ניסויים

דרישות נוכחות (%):
100

שיטת ההוראה בקורס: שילוב בין הרצאות ומשימות מקוונות ומפגשים שבועיים אינטראקטיביים (ימי שלישי) בשיטת "כתה הפוכה"

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
1. הקדמה ותורת תוחלת התועלת
2. רציונאליות מוגבלת ותיאורית הפרוספקט
3.שיפוט יחסי: ביקורות ויישומים
4.תפקיד ההקשר ו"היפוך העדפות"
5.סיכון מול אי ודאות
6.העדפות על פני זמן
7.למידה והחלטות מניסיון
8.גורמי אישיות מול השפעה חברתית
9.מבוא לתורת המשחקים ההתנהגותית
10.דילמות חברתיות
11. מדיניות ו"עיצוב" החלטות

חומר חובה לקריאה:
Tversky, A., & Kahneman, D. (1981). The framing of decisions and the psychology of choice. science, 211(4481), 453-458.

Gigerenzer, G. (2008). Why heuristics work. Perspectives on psychological science, 3(1), 20-29.

Ert, E., & Erev, I. (2017). It won’t happen to me. Risk in Extreme Environments: Preparing, Avoiding, Mitigating, and Managing. 111-128.
.

חומר לקריאה נוספת:
Luce, R. D., & Raiffa, H. (1957). Games and decisions. New York: Wiley &
Sons. (Chapters 1 & 2):
Kahaneman, D. (2003), Maps of Bounded Rationality: Psychology for Behavioral
Economics. American Economic Review, 93(5), 1449-1475.
Tversky, A., & Kahneman, D. (1992). Advances in prospect theory: Cumulative
representation of uncertainty. Journal of Risk and uncertainty, 5(4), 297-323.

Camerer, C. F. (2004). Prospect theory in the wild: Evidence from the field. Colin F.
Camerer, George Loewenstein, and Matthew. Rabin, eds., Advances in Behavioral
Economics, 148-161.

Ert, E., & Erev, I. (2013). On the descriptive value of loss aversion: Six clarifications.
Judgment and Decision Making, 8, 214-235.

Thaler, R. (1999). Mental Accounting Matters. Journal of Behavioral Decision
Making , 12(3), 183-206.

Tversky, A. & Kahneman, D. (1981). The framing of decisions and the psychology of
choice, Science, 211(4481), 453-458.

Tversky, A., Slovic, P. & Kahneman, D. (1990), The causes of preference reversal,
American Economic Review 80(1), pp. 204–217.

Tversky A, Fox CR. (1995) Weighing risk and uncertainty. Psychological Review.
102, 269–283.

Tversky, A., & Kahneman D. (1974). Judgment under uncertainty: Heuristic and
biases. Science, 185, 1124-1131.

Gigerenzer, G., & Gaissmaier, W. (2011). Heuristic decision making. Annual Review
of Psychology, 62, 451–482.
Frederick, S., Loewenstein, G. & O'Donoghue, T. (2002). Time Discounting and
Time Preference: A critical review. Journal of Economic Literature. 40(2), 2002.
Erev, I. & Barron, G. (2005) On adaptation, maximization, and reinforcement
learning among cognitive
strategies, Psychological Review, 112, 912–931

Biele, G., Erev, I., & Ert, E. (2009). Learning, risk attitude and hot stoves in restless
bandit problems. Journal of Mathematical Psychology, 53(3), 155-167.
Erev, I., Ert, E., Roth, A., Haruvy, E., Herzog, S., Hau, R., Hertwig, R., Stewart, T.,
West, R., and Liebre, C. (2010). A choice prediction competition for choices from
experience and from description. Journal of Behavioral Decision Making. 23: 15-47
Erev, I., Ert, E., Roth, A., Haruvy, E., Herzog, S., Hau, R., Hertwig, R., Stewart, T.,
West, R., and Liebre, C. (2010). A choice prediction competition for choices from
experience and from description. Journal of Behavioral Decision Making. 23: 15-47
Yechiam, E., and Ert E. (2011). Risk attitude in decision making: Search for trait like
constructs. Topics in Cognitive Science. 3: 166-186.
Camerer, C. F. (1997). Progress in Behavioral Game Theory, Journal of Economic
Perspectives, 11(4), 167-188
Hardin, G. (1968). The tragedy of the common. Science, 162, 1243-1248.

Brewer, M. B., Kramer, R. M. (1986). Choice behavior in social dilemmas: Effects of
social identity, group size, and decision framing. Journal of Personality and Social
Psychology, 50(3), 543-549.
Thaler, R. & Sunstein. C. (2003). Libertarian Paternalism. American Economic
Review, 93, 175 – 179.

Ariely D. Norton M. I. (2008). How actions create—not just reveal—preferences.
Trends in Cognitive Science, 12: 13–16.

Hoffman, A. and M. H. Bazerman. Changing Practices on Sustainability:
Understanding and Overcoming the Organizational and Psychological Barriers to
Action. In Organizations and the Sustainability Mosaic, edited by S. Sharma, M.
Starik and B. Husted. Edward Elgar Publishing, 2007

מרכיבי הציון הסופי :
מבחן בכתב / בחינה בעל פה / מבחן מעשי % 50
השתתפות פעילה / עבודת צוות % 14
מטלות הגשה במהלך הסמסטר: תרגילים / עבודות / מבדקים / דוחות / פורום / סימולציה ואחרות % 21
אחר % 15

מידע נוסף / הערות:
סילבוס זה מהווה רק תקציר עיקרי הדברים של הקורס ואינו בא במקום הסילבוס המפורט המופיע באתר הקורס. הסילבוס המפורט הוא הקובע לגבי תיאור הקורס, מטרותיו, רשימת הקריאה החובות בו, והערכת הקורס.


ציון כל תרגיל יהיה מגן, אם יהיה נמוך מהמבחן אזי ציון המבחן ייחשב במקומו (כך שהמבחן עשוי לכלול עד 71% מהציון הסופי).

קריאת 3 מאמרי חובה משותפת תוך דיון ב Perusall

השתתפות פעילה כוללת מילוי המטלות לאורך הקורס והשתתפות במפגש השבועי


תינתן אפשרות להגשת פרויקט מחקר קצר (experimental proposal) עבור נקודות בונוס.
 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה