The Hebrew University Logo
Syllabus HUMAN RIGHTS AND ISRAELI SOCIETY - 62340
עברית
Print
 
close window close
PDF version
Last update 26-07-2021
HU Credits: 4

Degree/Cycle: 1st degree (Bachelor)

Responsible Department: Law

Semester: Yearly

Teaching Languages: Hebrew

Campus: Mt. Scopus

Course/Module Coordinator: Daphna Golan

Coordinator Email: daphna.golan@mail.huji.ac.il

Coordinator Office Hours: Thursdays, 14:00-15:00 room 418 law school, or by appointment

Teaching Staff:
Prof Daphna Golan

Course/Module description:
The course will deal with different concepts of human rights while focusing mainly on the effects of human rights violations on Israeli society and on the methods used by human rights organizations. The first part of the course will examine the universality of human rights norms: we will study the main theories, the major instruments of international human rights law, and the international mechanism of human rights enforcement. In the second part we will focus on human rights in Israel. The course combines both theories of human rights and eight weekly hours of internship at a human rights organization. In class we will analyze the academic texts as well as dilemmas arising from internship at the organizations.

Course/Module aims:
Combining theoretical knowledge of human rights and knowledge from the field of action.

Learning outcomes - On successful completion of this module, students should be able to:
- Analyze an academic article about human rights.

- Write an academic paper which combines theory and knowledge learnt in the internship at a human rights organization.

Attendance requirements(%):
100%

Teaching arrangement and method of instruction: Feminist pedagogy which combines theory and reflection on action and focuses on hearing all voices of students in the classroom.

Course/Module Content:
• Humanitarian Law
• Feminism and Human Rights
• Social and economic and Housing rights
• The Right to Education
• The rights of the Arab minority in Israel
• Human rights in Jerusalem
• Human rights in the Occupied Territories
• Human rights and feminism
• Critical views on human rights
• Human rights and reconciliation

Required Reading:
• ההכרזה לכל באי העולם בדבר זכויות האדם, 1948.
• גולן-עגנון, דפנה (2002). איפה אני בסיפור הזה? ירושלים: כתר. עמ' 43- 63 (על השפה), 75- 94 (בית חם).
• Cohen, Stanley (2001). States of Denial: Knowing about Atrocities and Suffering. Cambridge: Polity Press. Pp. ix-xiv (Preface), 1-20 (Chapter 1: The Elementary Forms of Denial). ההקדמה זמינה גם בתרגום לעברית

גבארין, חסן (2008). עלייתה של עריכת דין על- לאומית לזכויות האדם. כתב עת למשפט לתיקון חברתי. כרך א'. עמ' 137- 152.
• קמיר, אורית (2002). פמיניזם, זכויות ומשפט. תל-אביב: האוניברסיטה המשודרת. עמ' 31 - 48 (פרק ב': היסטוריה של התנועה הפמיניסטית ומושגי יסוד).
• לורד, אודרי (2006 [1979]). כלי האדון לעולם לא יפרקו את ביתו של האדון, עמ' 190- 194.
• הוקס, בל (2006 [1984]). אחיות: סולידריות פוליטית בין נשים, עמ' 223- 243.
• מוהנטי, צ'נדרה טלפדה (2006 [1988]. תחת עיניים מערביות: הגות פמיניסטית ושיחים קולוניאליים, עמ' 415- 442.
• מזרחי, ניסים (2011). מעבר לגן ולג'ונגל: על גבולותיו החברתיים של שיח זכויות האדם בישראל. מעשי משפט כרך ד, עמ' 51-74.
• ארנרייך, ברברה (2004). כלכלה בגרוש: איך (לא) להצליח באמריקה. תל אביב: בבל. עמ' 66 - 129 (פרק 2: מקרצפת במיין).
• אברג'יל, ראובן (2013). "מהגולה אל הגלות". מתוך הספר מנהיגים חברתיים בישראל. עמ' 183-220. האוניברסיטה העברית, י"ל מאגנס.
• גולן-עגנון, דפנה (2004). למה מפלים את התלמידים הערבים בישראל? בתוך: גולן-עגנון, דפנה (עורכת). אי-שוויון בחינוך, עמ' 70 - 89. תל-אביב: בבל.
• באנגלית:
Golan, Daphna (2006). Separate but not Equal: Descrimination against Palestinian Arab Students in Israel. Semrican Behavioral Scientists, Vol. 49 (8), P. 1075-1084.
• صباغ، أريج. (2004). الفلسطينيون في اسرائيل: خلفية تاريخية، اجتماعية وسياسية. مدى الكرمل.
• Sabbagh, Areej (2004). The Palestinians in Israel: Historical, Social and Political Background. Mada Al-Carmel Center.
• أبو ربيعة، راوية (2013). حيثيات ولادة قضية القرى العربية غير المعترف فيها في النقب: الانتهاك المتواصل لحقوق الانسان. ملف 1، مركز مدى الكرمل.
• ג'בארין, חסן (2004). הערות על אי-הסבירות של "מדיניות ההפליה הסבירה" של פרקליטות המדינה. בתוך: מאור, ענת (עורכת). העדפה מתקנת והבטחת ייצוג בישראל, עמ' 387 - 397. תל-אביב: הוצאת רמות- אוניברסיטת תל-אביב.
• بالعربية: حسن جبارين، ملاحظات حول اللا معقول في "سياسية التمييز المعقول" للنيابة العامة الاسرائيلية. مجلة عدالة الالكترونية، 2004.
• יפתחאל, אורן ואלכסנדר (סנדי) קדר (2000). על עוצמה ואדמה: משטר המקרקעין הישראלי. תיאוריה וביקורת 16, עמ' 67 – 100.
• זרייק, ראיף (2000). דרך החזרה. תיאוריה וביקורת 16, עמ' 223- 226.
• יפתחאל, אורן ורודד בתיה (2014). בין זכויות והכחשות: ילידיות בדווית בנגב? המרחב הציבורי (9), עמ' 31-67

• حلبي، اسامة. القانون الاسرائيلي في خدمة سياسة مصادرة الاراضي، التخطيط والاستيطان. دفاتر عدالة، 11.

• دكور، جميل. حول سياسة الشكلية القانونية. دفاتر عدالة، 11.

• http://www.adalah.org/uploads/oldfiles/Public/file/sefer%20katom-zeva.
• كيفوركيان، نادرة (2011). القدس وفلسطين والسياسات اليومية الكولونيالية. مجلة الدراسات الفلسطينية، 85.
• דו"ח של "במקום", מציבורי ללאומי: גנים לאומיים בירושלים המזרחית. 2008
• דו"ח של עיר עמים, "מחסור בכיתות במזרח ירושלים", אוגוסט 2014.

• تقرير عدالة، القدس الشرقية، تسخير سياسات وقوانين الارض والتخطيط لتغيير طابع الحيز الفلسطيني في القدس. 2009

• تقرير "بمكوم"، من العام الى القومي: الحدائق الوطنية في القدس الشرقية. 2008


• ממי, אלבר (2005). דיוקן הנכבש ולפני כן דיוקן הכובש. ירושלים: כרמל.
• Golan, Daphna and Zvika Orr (2012). Translating Human Rights of the "Enemy": The Case of Israeli NGOs Defending Palestinian Rights. Law & Society Review 46 (4), pp. 781-814.
• Kennedy, David (2004). The Dark Sides of Virtue: Reassessing International Humanitarianism. Princeton: Princeton University Press. Pp. 3-35 (Chapter 1: The International Human Rights Movement: Part of the Problem?).
• Golan-Agnon, Daphna (2010). Between Human Rights and Hope − What Israelis Might Learn from the Truth and Reconciliation Process in South Africa. International Review of Victimology 17 (1), pp. 31-48.

Additional Reading Material:
• אמנה בינלאומית בדבר ביעורן של כל הצורות של אפליה גזעית, 1966.
• אמנה בינלאומית בדבר זכויות אזרחיות ומדיניות, 1966.
• אמנה בינלאומית בדבר זכויות כלכליות, חברתיות ותרבותיות, 1966.
• אמנה בדבר ביטול אפליה נגד נשים לצורותיה, 1979.
• אמנה נגד עינויים ונגד יחס ועונשים אכזריים, בלתי אנושיים, או משפילים, 1984.
• אמנה בדבר זכויות הילד, 1989.
• Power, Samantha (2002). "A Problem from Hell": America and the Age of Genocide. London: Flamingo.

• פרידמן, אריאלה (1996). באה מאהבה: אינטימיות וכוח בזהות הנשית. תל אביב: הוצאת הקיבוץ המאוחד. עמ' 15 - 35 (פרק 2: שעשני אשה – על התפתחות הזהות המינית).
- מתוך: באום, דלית, דלילה אמיר ואח' (עורכות) (2006). ללמוד פמיניזם: מקראה – מאמרים ומסמכי יסוד במחשבה פמיניסטית. תל אביב: הוצאת הקיבוץ המאוחד:
• הרטסוק, ננסי (2006 [1983]). נקודת המבט הפמיניסטית: הכשרת הקרקע למטריאליזם היסטורי פמיניסטי, עמ' 195- 222.
• מקינון, קתרין (2006 [1990]). מיניות, פורנוגרפיה ושיטה: "הנאה תחת הפטריארכיה", עמ' 376- 414.
• באטלר, ג'ודית (2006 [1993]). גופים נחשבים, עמ' 443- 476.
• Belenky, Mary Field, Blythe Mcvicker Clinchy, Nancy Rule Goldberger, and Jill Mattuck Tarule (1997). Women’s Ways of Knowing: The Development of Self, Voice, and Mind (10th Anniversary Edition). New York: Basic Books. Pp. 23-152 (Part I: The Ways of Knowing).
• Brown, Wendy (2002). Suffering the Paradoxes of Rights. In: Brown, Wendy and Janet Halley (eds.). Left Legalism/Left Critique, pp. 420-434. Durham: Duke University Press
• פלד, יואב וגרשון שפיר (2005). מיהו ישראלי: הדינמיקה של אזרחות מורכבת. תל אביב: הוצאת רמות- אוניברסיטת תל-אביב. עמ' 325 - 358 (פרק עשירי: שחיקתן של הזכויות החברתיות).
• אלבשן, יובל (2003). נגישות האוכלוסיות המוחלשות בישראל למשפט. עלי משפט ג', עמ' 497 - 530.
• שירן, ויקי (2004). מרגריטה בכר. נגה, דצמבר 2004.
• חסן, רועי (2014). מדינת אשכנז. הכלבים שנבחו בילדותנו היו חסומי פה. תל אביב: הוצאת טנג'יר, עמ' 46-48.
• יונה, יוסי ואביה ספיבק (עורכים) (2012). אפשר גם אחרת: מתווה לכינונה של חברה מתוקנת – המחאה החברתית 2012-2011. תל אביב: הוצאת הקיבוץ המאוחד. עמ' 137 - 146, 153 - 172 (שער חמישי, פרקים א, ב1, ג1).
• פנסטר, טובי (2012). של מי העיר הזאת? תכנון, ידע וחיי היומיום. תל אביב: הוצאת הקיבוץ המאוחד. עמ' 102 - 129 (פרק 4: זהויות: ידע מגדרי ותהליכי עיצוב המרחב הישראלי).
• אלתרמן, רחל, אמילי סילברמן וחיים פיאלקוף, עם ניר מועלם ומיכל יוקלה (2012). דיור בר השגה: כלים של תכנון סטטוטורי ומדיניות מקומית. חיפה: הטכניון – הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים.
• Ghanem, As'ad and Mohanad Mustafa (2011). The Palestinians in Israel: The Challenge of the Indigenous Group Politics in the ‘Jewish State'. Journal of Muslim Minority Affairs 31 )2), pp. 177-196.
• גביזון, רות (2007). הרהורים על המשמעות ועל ההשלכות של 'יהודית' בביטוי 'מדינה יהודית ודמוקרטית'. בתוך: רביצקי, אביעזר וידידיה צ' שטרן (עורכים). דברים ושברי דברים: על יהדותה של מדינה דמוקרטית, עמ' 107 - 178. ירושלים: המכון הישראלי לדמוקרטיה.
• דרוויש, מחמוד (1964). תעודת זהות. מערבית: עירין סיגל וסמי שלום שטרית (2003).
• קולקה, טל, אפרת כהן-בר ושרי קרוניש (2012). מציבורי ללאומי: גנים לאומיים בירושלים המזרחית. ירושלים: במקום – מתכננים למען זכויות תכנון.
• United Nations OCHA-oPt (2009). The Planning Crisis in East Jerusalem: Understanding the Phenomenon of "Illegal" Construction. Jerusalem: United Nations – Office for the Coordination of Humanitarian Affairs – occupied Palestinian territory, April 2009.
• Ben-Naftali, Orna and Yuval Shany (2003-2004). Living in Denial: The Application of Human Rights in the Occupied Territories. Israel Law Review 37, pp. 17-118.
• Ben-Naftali, Orna, Aeyal M. Gross, and Keren Michaeli (2005). Illegal Occupation: Framing the Occupied Palestinian Territory. Berkeley Journal of International Law 23 (3), pp. 551-614.

• Hajjar, Lisa (2005). Courting Conflict: The Israeli Military Court System in the West Bank and Gaza. Berkeley: University of California Press. Pp. 79-95 (Chapter 3: Going to Court).
• Benvenisti, Eyal (1992). The Applicability of Human Rights Conventions to Israel and to the Occupied Territories. Israel Law Review 26, pp. 24-35.
• אלגזי, גדי (2007). אפילוג: הפרדה והפרטה. בתוך: יעקובי, חיים ושלי כהן (עורכים). הפרדה: הפוליטיקה של המרחב בישראל, עמ' 97 - 101. תל-אביב: חרגול הוצאה לאור והוצאת עם עובד.
• Razack, Sherene H. (2007). Stealing the Pain of Others: Reflections on Canadian Humanitarian Responses. The Review of Education, Pedagogy, and Cultural Studies 29 (4), pp. 375-394.
• Orr, Zvika (2012). The Adaptation of Human Rights Norms in Local Settings: Intersections of Local and Bureaucratic Knowledge in an Israeli Human Rights Organization. Journal of Human Rights 11 (2), pp. 243-262.
• McEvoy, Kieran (2007). Beyond Legalism: Towards a Thicker Understanding of Transitional Justice. Journal of Law and Society 34 (4), pp. 411-440.
• Nader, Laura (2010). Epilogue – The Words We Use: Justice, Human Rights, and the Sense of Injustice. In: Clarke, Kamari Maxine and Mark Goodale (eds.). Mirrors of Justice: Law and Power in the Post-Cold War Era, pp. 316-331. Cambridge: Cambridge University Press.
• Gross, Aeyal M. (2004). The Constitution, Reconciliation, and Transitional Justice: Lessons from South Africa and Israel. Stanford Journal of International Law 40, pp. 47-104.
• Wilson, Richard Ashby (2001). The Politics of Truth and Reconciliation in South Africa: Legitimizing the Post-Apartheid State. Cambridge: Cambridge University Press. Pp. 1-30 (Chapter 1: Human Rights and Nation-Building), 97-122 (Chapter 4: Reconciliation through Truth?).
סרטים (נמצאים במחלקת המדיה בספרייה):
• האמת העירומה (Country of My Skull). במאי: ג'ון בורמן. בריטניה/אירלנד, 2003. 103 דקות. אנגלית, כתוביות בעברית.
• A Dry White Season. Director: Euzhan Palcy. U.S.A., 1989. 107 min. English.

Grading Scheme :

Additional information:
 
Students needing academic accommodations based on a disability should contact the Center for Diagnosis and Support of Students with Learning Disabilities, or the Office for Students with Disabilities, as early as possible, to discuss and coordinate accommodations, based on relevant documentation.
For further information, please visit the site of the Dean of Students Office.
Print