The Hebrew University Logo

סילבוס

מחקר אמפירי הלכה למעשה - 61918
עברית
הדפסה
 
סגור סגירה חלון
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 28-08-2023
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 6

תואר: מוסמך

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: קרימינולוגיה

סמסטר: שנתי

שפת ההוראה: עברית

קמפוס: הר הצופים

מורה אחראי על הקורס (רכז): ד"ר אור ענבי

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: ora@mail.huji.ac.il

שעות קבלה של רכז הקורס: בתאום מראש

מורי הקורס:
ד"ר אור ענבי,
מר שאדי עכריה,
מר רז המרשלק,
מר יצחק רוזנבלום

תאור כללי של הקורס:
קורס זה נועד להקנות ידע במחקר אקדמי במדעי החברה בכלל ובקרימינולוגיה בפרט

מטרות הקורס:
קורס זה נועד להקנות ידע במחקר אקדמי במדעי החברה בכלל ובקרימינולוגיה בפרט.
הקורס שם לו שלוש מטרות משנה מרכזיות:
(1) הקניית ידע תיאורטי על המחקר במדעי החברה בכלל ובקרימינולוגיה בפרט – מהם עקרונות המחקר המרכזיים, מהי שפת המחקר, מהן שיטות המחקר המרכזיות, על היתרונות והחסרונות של כל אחת מהן.
(2) הקניית היכולת לקרוא ולנתח מחקרים אקדמאיים – הכרת מבנה המאמר, התיאוריה שבבסיסו, מערך המחקר וממצאי המחקר.
(3) הקניית היכולת לערוך מחקרים בקרימינולוגיה – עריכת 3 מחקרים: כמותי מסוג סקר; איכותני – ראיון; מערל מחקר ניסוי.

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

(1) הסטודנטים יערכו מחקר כמותי מסוג סקר
(2) הסטודנטים יערכו מחקר איכותני מסוג ראיון
(3) הסטודנטים יבנו מערך מחקרי מסוג ניסוי
(4) הסטודנטים ידעו לקרוא פלטי SPSS (סטטיסטיקה תיאורית והסקית) ולכתוב דוח מחקרי קצר על בסיס אותם נתונים.
(5) הסטודנטים ידעו לקרוא מאמרים אמפיריים במדעי החברה, לנתח אותם ולקיים קריאה ביקורתית על המאמר, על בסיס התכנים שנלמדו בקורס

דרישות נוכחות (%):
80%

שיטת ההוראה בקורס: פרונטלית, הרצאה וקבוצת תרגול

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
מחקר אמפירי – הלכה למעשה: מבוא
השיטה המדעית - מאפיינים ועקרונות
התיאוריה במחקר, שאלת המחקר והשערות המחקר
הגדרת המשתנים ועקרונות המדידה
מערכי המחקר ואוכלוסיית המחקר
דגימה
מובהקות סטטיסטית
תוקף
מהימנות
מדיניות מבוססת ראיות
שיטור מבוסס ראיות
מחקר כמותי
ניסוי
מחקר איכותני, ראיון ותצפית
אתיקה במחקר במדעי החברה
רגרסיה במחקר כמותי
SPSS

חומר חובה לקריאה:
Perry, Gali & Tal Jonathan-Zamir. 2020. Expectations, Effectiveness, Trust, and Cooperation: Public Attitudes towards the Israel Police during the COVID-19 Pandemic, Policing: A Journal of Policy and Practice 14 (4): 1073-1091.
Sherman W. Lawrence. 2013. The Rise of Evidence-Based Policing: Targeting, Testing, and Tracking, Crime and Justice 42 (1): 377-451.
Factor, Roni. 2018. Reducing traffic violations in minority localities: Designing a traffic enforcement program through a public participation process, Accident Analysis & Prevention 121: 71-81.
חן, גילה וקרן גואטה. 2019. סקירה נרטיבית של היתרונות, של האתגרים ושל הדילמות בעריכת מחקר איכותני בכלא, קרימינולוגיה ישראלית, כרך ח', עמ' 81-104.

חומר לקריאה נוספת:
בייט-מרום, רות. 2014. שיטות מחקר במדעי החברה: עקרונות המחקר וסגנונותיו - בסילבוס.
וייסבורד, דיויד ורוני פקטור. 2019. סטטיסטיקה יישומית למדעי החברה ולמשפטים - בהתאם לפירוט בסילבוס.
פרנקפורט-נחמיאס, חוה ואנה לאון-גררו. 2014. סטטיסטיקה חברתית לחברה מגוונת - בהתאם לפירוט בסילבוס
טייכמן, דורון ואיל זמיר. 2015. מחקר משפטי אמפירי – הארות והערות, משפטים מ"ד: 671-688.
פופר, קארל. 1977. מדע: השערות והפרכות, בתוך: פילוסופיה של המדע, ספר מקורות. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה.
ולק, דרור ואליאב ברמן. 2015. רצידיביזם בישראל, מאפייני אסירים ומאסר והתמחות עבריינית, עבירות ועונשים בישראל תיאוריה ויישום, צוהר לבית הסוהר 17: 72-87.
Baron, Jon. 2018. A Brief History of Evidence-Based Policy, The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science 678 (1): 40-50.
Pawson, Ray. 2002. Evidence-based Policy: The Promise of ‘Realist Synthesis’, Evaluation 8 (3): 340-358.
הרמן, תמר, אור ענבי, איילת רובבשי-שטרית, אברהם ריטוב, אלה הלר. 2020. פרק 4, משטרת ישראל, עמ' 99-125, מתוך: מדד הדמוקרטיה הישראלית 2020, ירושלים: המכון הישראלי לדמוקרטיה.
מויאל, שומרון ומימי אייזנשטדט. 2015. פערי ענישה בעבירות נהיגה בשכרות, משפטים, כתב העת של הפקולטה למשפטים בירושלים, האוניברסיטה העברית, כרך מ"ד: 933-972.
Farrington, David P., Friedrich Lösel, Anthony A. Braga, Lorraine Mazerolle, Adrian Raine, Lawrence W. Sherman & David Weisburd. 2020. Experimental criminology: looking back and forward on the 20th anniversary of the Academy of Experimental Criminology, Journal of Experimental Criminology 16 (4): 649-673.
גבתון, דן. 2002. "תיאוריה המעוגנת בשדה", משמעות תהליך ניתוח הנתונים ובניית התיאוריה במחקר האיכותני", בתוך: בתוך: נ. צבר בן-יהושע (עורכת). מסורות וזרמים במחקר האיכותני, דביר: תל אביב. עמ' 195-227.
צבר-בן יהושע, נעמה. 2002. "מבוא: ההיסטוריה של המחקר האיכותי, השפעות וזרמים" בתוך צבר-בן יהושע, נעמה (עורכת) מסורות וזרמים במחקר האיכותי,. תל-אביב: דביר (מתוך המבוא עמ' 13-20).
שקדי, אשר. 2003. "שיטות איסוף הנתונים", בתוך: מילים המנסות לגעת: מחקר איכותני –תיאוריה ויישום, תל-אביב: רמות. עמ' 69-91.
Kawulich, Barbara B. 2005. Participant Observation as a Data Collection Method, Qualitative Inquiry: Research, Archiving, and Reuse 6 (2).
דושניק, לירון ונעמה צבר בן-יהושע. 2002. "אתיקה של המחקר האיכותי", בתוך: נ. צבר בן-יהושע (עורכת). מסורות וזרמים במחקר האיכותני, דביר: תל אביב. עמ' 343-368.


מרכיבי הציון הסופי :
הגשת עבודה מסכמת / פרויקט גמר / מטלת סיכום / מבחן בית / רפרט % 100

מידע נוסף / הערות:
במהלך הקורס יוגשו 4 עבודות
 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה