The Hebrew University Logo

סילבוס

דפוסים ומגמות בפשיעה - 61205
עברית
הדפסה
 
סגור סגירה חלון
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 26-03-2024
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2

תואר: בוגר

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: קרימינולוגיה

סמסטר: סמסטר ב'

שפת ההוראה: עברית

קמפוס: הר הצופים

מורה אחראי על הקורס (רכז): ד"ר דרור ולק

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: dror.walk@mail.huji.ac.il

שעות קבלה של רכז הקורס: יום חמישי 15:00-14:00

מורי הקורס:
ד"ר דרור ולק

תאור כללי של הקורס:
תופעת הפשיעה היא תופעה כלל אנושית אולם יש לה גילויים ייחודיים בחברות שונות, בתקופות היסטוריות שונות ואף בתנאים אקלימיים שונים. בקורס נסקור כמה סוגיות בפשיעה תוך כדי התעמקות במאמרים מרכזיים והצגת שיטות המחקר שנעשה בהן שימוש. בקורס גם נכיר את מקורות המידע המשמשים לתיאור תמונת הפשיעה בישראל ובמדינות אחרות. בקורס ישולבו הרצאות של מומחים מהשטח.

מטרות הקורס:
מטרת הקורס היא להכיר לסטודנטים כמה גורמים מרכזיים המשפיעים על דפוסים ומגמות בפשיעה, תוך כדי מפגש עם מחקרים מרכזיים והכרת שיטות המחקר שנעשה בהן שימוש.

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

1. להכיר את הגורמים המרכזיים המשפיעים על דפוסי פשיעה מסוגים שונים.
2. להכיר לעומק מאמרים מרכזיים בנושאים שיוצגו בשיעור.
3. להכיר מגוון של שיטות מחקר לניתוח דפוסי פשיעה.
4. להכיר בסיסי מידע של הפשיעה בישראל ובעולם.

דרישות נוכחות (%):
80

שיטת ההוראה בקורס:

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
1. משתנים הקשורים לפשיעה
2. מקורות מידע על פשיעה
3. מגמות היסטוריות של פשיעה
4. התפתחות עבריינות לאורך החיים
5. עבריינות של קבוצות מיעוט
6. עבריינות נשים
7. בוחן אמצע
8. עבריינות מין בקהילות סגורות
9. עונתיות של פשיעה
10.אלימות זוגית
11.עבריינות צווארון לבן

חומר חובה לקריאה:
שיעור 1: משתנים הקשורים לפשיעה
Wilkinson, R. G., Kawachi, I., & Kennedy, B. P. (1998). Mortality, the social environment, crime and violence. Sociology of Health & Illness, 20(5), 578–597.

שיעור 2: מקורות מידע על פשיעה
MacDonald, Z. (2002). Official crime statistics: Their use and interpretation. The Economic Journal, 112, F85-F106.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (2019). שנתון סטטיסטי לישראל 2019, מס' 70, פרק משפט ופשיעה https://www.cbs.gov.il/he/publications/doclib/2019/8.shnatoncrimeandjustice/diagrams8.pdf

משטרת ישראל (2019). השנתון הסטטיסטי 2018 (עמ' 20-15). אגף התכנון והארגון, מחלקת אסטרטגיה, מדור מדידה ומידע. https://www.gov.il/BlobFolder/reports/police_statistical_abstract_2018/he/shanton_2018.pdf

שיעור 3: מגמות היסטוריות של פשיעה
Barker, V. (2010). Explaining the great American crime decline: A review of Blumstein and Wallman, Goldberger and Rosenfeld, and Zimring. Law & Social Inquiry, 35(2), 489–516.

זוסמן, נ', וודבריג, י' ומיעארי, ס' (2016). ממדי הפשיעה בישראל בשנים תוך התמקדות בחברה הערבית (עמ' 25-13). ירושלים: בנק ישראל, חטיבת המחקר.
https://www.boi.org.il/he/Research/DocLib/dp201606he.pdf

שיעור 4: התפתחות עבריינות לאורך החיים
Moffitt, T. E. (1993). Adolescence-limited and life-course persistent antisocial behavior: A developmental taxonomy. Psychological Review, 100, 674–701.

יונאי, ש' (2010). התפתחות הקריירה הפלילית בקרב בני נוער עבריינים בישראל בין השנים 1996-2009. במחשבה תחילה, כרך א. משטרת ישראל, מחלקת המחקר באגף לחקירות ולמודיעין.
https://tinyurl.com/vjdmwfq

שיעור 5: עבריינות של קבוצות מיעוט
Sampson, R. J., Raudenbush, S. W., & Earls, F. (1997). Neighborhoods and violent Crime: A multilevel study of collective efficacy. Science 277, 918-924.

חסייסי, ר', וטשנר, נ' (2014). מדיניות הטיפול של המשרד לביטחון הפנים והמשטרה באלימות חמורה בחברה הערבית. מרכז המידע והמחקר של הכנסת.
http://din-online.info/pdf/kn90.pdf

שיעור 6: עבריינות נשים
Lagrange, T. C., & Silverman, R. A. (1999). Low self-control and opportunity: Testing the general theory of crime as an explanation for gender differences in delinquency. Criminology, 37(1), 41–72.

Cross, C. P., Copping, L. T., & Campbell, A. (2011). Sex differences in impulsivity: a meta-analysis. Psychological Bulletin, 137(1), 97.-130.

שיעור 7: בוחן אמצע

שיעור 8: עבריינות מין בקהילות סגורות
Haywood, T. W., Kravitz, H. M., Wasyliw, O. E., Goldberg, J., & Cavanaugh, J. L. Jr.
(1996). Cycle of abuse and psychopathology in cleric and noncleric molesters of children and adolescents. Child Abuse & Neglect, 20(12), 1233-1243.

Lusky-Weisrose. E., Marmor, A., & Tener, D. (2020). Sexual abuse in the orthodox Jewish community: A literature review. Trauma, Violence, & Abuse.
https://doi.org/10.1177/1524838020906548

שיעור 9: עונתיות של פשיעה
Hsiang, S. M., Burke, M., & Miguel, E. (2013). Quantifying the influence of climate on human conflict. Science, 341(6151), 1235367. https://science.sciencemag.org/content/341/6151/1235367

Landau, S. F., & Fridman, D. (1993). The seasonality of violent crime: The case of robbery and homicide in Israel. Journal of Research in Crime and Delinquency, 30(2), 163-191.

שיעור 10: אלימות זוגית
רוזמן, נ' ואריאל, ב' (2017). היקף תופעת הקורבנות של אלימות פיזית בין בני זוג: סקירה שיטתית וניתוח-על. מגמות, נב(2), 7–44.

Schumacher, J. A., Feldbau-Kohn, S., Slep, A. M. S., & Heyman, R. E. (2001). Risk factors for male-to-female partner physical abuse. Aggression and violent behavior, 6(2-3), 281-352.‏

שיעור 13: עבריינות צווארון לבן
שפירא, ר' (2002). הצווארון הלבן: עד כמה הוא מלוכלך? שנתון הקריה האקדמית שערי משפט, כרך ב, 101-129.

Blickle, G., Schlegel, A., Fassbender, P., & Klein, U. (2006). Some personality correlates of business white‐collar crime. Applied Psychology: An International Review, 55(2), 220–233. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2006.00226.x

חומר לקריאה נוספת:

מרכיבי הציון הסופי :
מבחן בכתב / בחינה בעל פה / מבחן מעשי % 20
הגשת עבודה מסכמת / פרויקט גמר / מטלת סיכום / מבחן בית / רפרט % 80

מידע נוסף / הערות:
 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה