The Hebrew University Logo

סילבוס

שיטות מחקר כמותני - 59770
עברית
הדפסה
 
סגור סגירה חלון
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 19-09-2019
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2

תואר: מוסמך

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: מדיניות ציבורית

סמסטר: סמסטר ב'

שפת ההוראה: עברית

קמפוס: הר הצופים

מורה אחראי על הקורס (רכז): ד"ר לימור סמימיאן-דרש
ד"ר ליאת רז-יורוביץ

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: liat.raz@mail.huji.ac.il

שעות קבלה של רכז הקורס: בתיאום מראש

מורי הקורס:
ד"ר ליאת רז-יורוביץ

תאור כללי של הקורס:
קורס מבואי זה נועד להקנות ידע בתחום שיטות המחקר האיכותניות והכמותניות וישמש בסיס לקורסים מתקדמים יותר בשתי שיטות המחקר.

חלקו הכמותני של הקורס יתבסס על תוכנת SPSS ויקנה לסטודנטים ידע אמפירי בביצוע מבחנים סטטיסטים תוך שימוש בקבצי נתונים. במסגרת הקורס נלמד כיצד לאתר קבצי נתונים קיימים ונתוני מאקרו מישראל וממדינות אחרות בעולם, כיצד לנתח את המידע וכיצד להציגו בדוח המחקר.

כמו כן, מטרת הקורס להכיר את הפרדיגמה החשיבתית העומדת מאחורי הגישה האיכותנית, להקנות כלים לקריאה ולניתוח של מחקרים איכותניים ולהתנסות בשיטות מחקר אלו.

מטרות הקורס:
הקורס נועד להקנות ידע מתקדם בשיטות מחקר כמותניות ואיכותניות במדעי החברה.

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

1. הכרה והבנה של מערכי מחקר ופרוצדורות סטטיסטיות במדעי החברה.
2. התאמת מערך מחקר לסוגים שונים של שאלות מחקר ונתונים.
3. תיאור מגבלותיהם של המערכים השונים ביחס לשאלות המחקר השונות.

דרישות נוכחות (%):
100%

שיטת ההוראה בקורס:

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
חלק א'
שיעור 1 – מבנה דוח המחקר הכמותני
שיעור 2 – קובץ הנתונים וסדנת SPSS
שיעור 3 - השוואה בין קבוצות עם משתנה תלוי רציף
שיעור 4: השוואה בין קבוצות עם משתנה תלוי קטגורי
שיעור 5: קשר בין שני משתנים רציפים
שיעור 6: רגרסיה לינארית ומשתנה אינטראקציה
שיעור 7: רגרסיה לוגיסטית ורגרסיה מולטינומינלית

חלק ב'
שיעור 1- מבוא ופרדיגמות במחקר איכותני
שיעור 2- אסטרטגיות מחקריות
שיעור 3- הראיון
שיעור 4- התצפית
שיעור 5- אסטרטגיות ניתוח
שיעור 6- מסמכים- המשך ניתוח
שיעור 7- סיכום

חומר חובה לקריאה:
חלק א'

פופר, קרל. "מדע, פסאודו-מדע והניתנות להפרכה". בתוך: בייט מרום, רות. (1990). שיטות מחקר במדעי החברה, יחידה 1, נספח 4, עמ' 73-77.

מרים שריד ויוסף שריד, 2003, המדריך העברי למשתמש בתוכנת SPSS for Windows (גרסה 11.5(, הוצאת מכון שריד.

S. Sweet & K. Grace-Martin (2008). Data Analysis with SPSS. NY: Allyn & Bacon.

Altman (1991), chapter 9: pp. 179-198, 205-213, 217-223.

Sulitzeanu-Kenan, R. 2006. If They Get it Right: An Experimental Test of the Effects of UK Public Inquiries’ Appointment and Reports, Public Administration 84(3): 623-653.

Altman (1991), chapter 10: pp. 229-272.

Gerber, Alan S. and Donald Green. 1999. Does canvassing increase voter turnout? A field experiment, Proceedings of the National Academy of Sciences. USA 96: 10939–10942.

Altman (1991), chapter 11 pp. 277-320 [286-287, 293-296, 311-315קריאה נוספת: ]

Eisenberg, Theodore and Geoffrey P. Miller. 2010. Attorney Fees and Expenses in Class Action Settlements: 1993-2008, Journal of Empirical Legal Studies 7(2): 248-281 [248-255]

Altman (1991), chapter 12 pp. 325-351.

Angrist & Pischke (2009): pp. 28-50

Okun, B. S., & Raz‐Yurovich, L. (2019). Housework, Gender Role Attitudes, and Couples' Fertility Intentions: Reconsidering Men's Roles in Gender Theories of Family Change. Population and Development Review, 45(1), 169-196.

Altman (1991), chapter 12 pp. 351-360.

Gill, Jeff. 2008. Essential Mathematics for Social and Political Scientists, Cambridge: Cambridge University Press: pp. 34-39.

Raz-Yurovich, L. (2016). Outsourcing of Housework and the Transition to a Second Birth in Germany. Population Research and Policy Review, 35(3), 401-417.

Okun, B. S., & Raz‐Yurovich, L. (2019). Housework, Gender Role Attitudes, and Couples' Fertility Intentions: Reconsidering Men's Roles in Gender Theories of Family Change. Population and Development Review, 45(1), 169-196.

חלק ב'

צבר-בן יהושע. נ'. (2001). "מבוא", בתוך נ' צבר- בן יהושע (עורכת). מסורות וזרמים במחקר האיכותי (עמ' 13-29). לוד: דביר.

חקק, י', קסן, ל' וקרומר-נבו, מ'. (2010). "מדידה, כימות ודירוג כתופעות חברתיות בישראל" בתוך י' חקק, ל' קסן ומ' קרומר-נבו (עורכים) הכל מדיד? מבטים ביקורתיים על דירוג וכימות (עמ' 9-18), הוצאת אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

Hammersley, M., and Atkinson, P. (1995). Ethnography: Principles in Practice. London: Routledge. Pp.1-22.

Ragin, C. C. (1992). "Casing" and the process of Social Inquiry. In: C. C. Ragin, and H. S. Becker (eds.) What is a Case? Exploring the Foundations of Social Inquiry. (Pp. 217-225). Cambridge: Cambridge University Press.

Vinitzky-Seroussi, V., and Ben-Ari, E. (2000). "A knock on the Door: Managing Death in the Israeli Defense Forces," Sociology Quarterly 41(3): 391-411.

יוסיפון, מ'. (2016). "חקר מקרה", בתוך נ' צבר- בן יהושע (עורכת). מסורות וזרמים במחקר האיכותני (עמ' 179-216), תל אביב: מכון מופ"ת.

שקדי, א'. (2003). מילים המנסות לגעת: מחקר איכותני- תיאוריה ויישום. (ראיונות). תל אביב: הוצאת רמות. עמ' 69-79.

ג'וסלסון, ר'. (2015). "תכנון הראיון" (פרק 3) בתוך ר' ג'וסלסון, (תרגום ע' ליבליך). כיצד לראיין למחקר איכותני: גישה התייחסותית, (עמ' 63-76). תל אביב: מופ"ת.

ג'וסלסון, ר'. (2015). "פתיחת הראיון" (פרק 4) בתוך ר' ג'וסלסון, (תרגום ע' ליבליך). כיצד לראיין למחקר איכותני: גישה התייחסותית, (עמ' 77-97). תל אביב: מופ"ת.

ג'וסלסון, ר'. (2015). "עשי ואל תעשי בראיון" (פרק 9) בתוך ר' ג'וסלסון, (תרגום ע' ליבליך). כיצד לראיין למחקר איכותני: גישה התייחסותית, (עמ' 155-168). תל אביב: מופ"ת.

ג'וסלסון, ר'. (2015). "אחרי הראיון" (פרק 10) בתוך ר' ג'וסלסון, (תרגום ע' ליבליך). כיצד לראיין למחקר איכותני: גישה התייחסותית, (עמ' 169-174). תל אביב: מופ"ת.

Boostrom, R. (1994). Learning to pay attention. Qualitative studies in education, 7(1), 51-64.‏

Moeran, B. (2009). "From Participant Observation to Observant Participation", in S. Ybema, D. Yanow, H. Wels, and F. Kamsteeg (eds.), Organizational Ethnography: Studying the Complexities of Everyday Life. (Pp. 139-155). LA: Sage.
הנדלמן, ד' וכץ, א'. (1998). "טקסים ממלכתיים במדינת ישראל: יום הזיכרון ויום העצמאות", בתוך מ' אדר- בוניס (עורכת). מבוא לאנתרופולוגיה: מקראה (עמ' 329-358). רעננה: האוניברסיטה הפתוחה.

גבתון, ד'. (2006). "תיאוריה המעוגנת בשדה: משמעות תהליך ניתוח הנתונים ובניית תיאוריה במחקר איכותי", בתוך נ' צבר- בן יהושע (עורכת). מסורות וזרמים במחקר האיכותי (עמ' 195-228). לוד: דביר.

Starks, H., & Trinidad, S.B. (2007). Choose Your Method: A Comparison of Phenomenology, Discourse Analysis, and Grounded Theory. Qualitative Health Research, 17(10), 1372-1380.

Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101.

ביטון, י'. (2011). "מזרחים במשפט: ה'אין' כ'יש'". משפטים 3(מ"א): 516-455. (אנא התמקדו בעמודים 474-498).

קליין, ע'. (2010). "ניתוח שיח ביקורתי של טקסט עיתונאי", בתוך ל' קסן, ומ' קורמר- נבו (עורכות). ניתוח נתונים במחקר איכותני (עמ' 230-254). באר שבע: אוניברסיטת בן-גוריון.

חומר לקריאה נוספת:
אין

מרכיבי הציון הסופי :

מידע נוסף / הערות:
 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה