The Hebrew University Logo

סילבוס

סוגיות במדיניות החינוך - 59603
עברית
הדפסה
 
סגור סגירה חלון
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 03-03-2019
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2

תואר: מוסמך

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: מדיניות ציבורית

סמסטר: סמסטר ב'

שפת ההוראה: עברית

קמפוס: הר הצופים

מורה אחראי על הקורס (רכז): ענת גופן

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: anatgo@mscc.huji.ac.il

שעות קבלה של רכז הקורס: שני, 14:00-15:00

מורי הקורס:
ד"ר ענת גופן

תאור כללי של הקורס:
וועדות החינוך הציבוריות אשר הוקמו במהלך השנים משקפות את הסוגיות העיקריות בהן בחרה מערכת החינוך להתמקד ואת סדרי העדיפות שלה. במהלך הקורס נבחן סוגיות מרכזיות במדינות החינוך תוך התמקדות בוועדות השונות ובדו"חות שפרסמו, ובכלל זה דו"ח שושני, בתי ספר בניהול עצמי (דו"ח וולנסקי), מרחבי חינוך ובחירה בחינוך (דו"ח ויינשטיין, דו"ח ענבר, דו"ח קשתי), לימודי אזרחות ויהדות (דו"ח קרמניצר-שנהר), הכשרת מורים (דו"ח בן-פרץ), אלימות במערכת החינוך (דו"ח בנבנישתי), ועדת דוברת, והועדה לחינוך המיוחד (ועדת דורנר). כמו כן נדון ברפורמות אשר יושמו לאחרונה, ובכללן אופק חדש ועוז לתמורה.

מטרות הקורס:
לאורך הקורס נדון בסוגיות מדיניות תוך התייחסות לשני היבטים משיקים. האחד יעסוק בספרות המחקרית ובכלל זה בתיאוריות מרכזיות ובממצאי מחקר עיקריים. ההיבט השני יעסוק בשאלות מפרספקטיבת מדיניות כגון עליית הסוגיה לסדר היום, השחקנים המרכזיים, ההמלצות של הדו"ח, יישום ההמלצות והערכת ביצוען.

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

לנתח סוגיית מדיניות חינוכית;
לקשור בין ידע המדעי לבין עיצוב מדיניות

דרישות נוכחות (%):
80%

שיטת ההוראה בקורס: לימוד פרונטלי
דיונים כיתתיים
רפרט
שיעורי אורח

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
החינוך כתחום מחקר וכתחום עשייה
מדיניות חינוך - ההבדל בין הפורמלי לבפועל
רפורמות, ועדות ציבוריות, תקצוב וחקיקה
מערכת החינוך הישראלית על קצה המזלג
מערכת החינוך כמשווה הגדול
בית הספר כנקודת הממשק בין מדיניות לשטח
הסגל החינוכי של בית הספר כמוציא לפועל של מדיניות חינוך
מדיניות פדגוגיה, תוכנית לימודים, תוכנית ליבה
מעורבות הורים
החלת תפישת שוק תחרותי ומנגנוני בחירה, מדידה,סטנדרטים ואחריותיות
אוכלוסיות מיוחדות במערכת החינוך
השכלה גבוהה

חומר חובה לקריאה:
• Cuban, L. (1990). Reforming again, again, and again. Educational Researcher, 19(1), 313
• Shavit, Yossi, Meir Yaish, and Eyal Bar-Haim. 2007. "The persistence of persistent inequality1."
• Hatcher, R. 2005. The distribution of leadership and power in schools, British Journal of Sociology of Education, 26, 2, 253-267
• Cohen, David (1990). "The Case of Ms. Oublier," Education Evaluation and Policy Analysis, 12(3), pp. 327-345.
• Loughran, J(2009). Is teaching a discipline? Implications for teaching and teacher education, Teachers and Teaching, 15: 2, 189 — 203
• Rosenthal, Robert, and Lenore Jacobson. 1968. Pygmalion in the Classroom. The Urban Review 3, 1: 16–20
• אבנון, דן. 2013. מבוא, עמ, 11-32 בתוך "חינוך אזרחי בישראל," בעריכת דן אבנון.
• Lareau, A. (2003), Unequal Childhoods: Class, Race, and Family Life. Introduction
• Bulkley, K. and Fisler, J.(2003), A Decade of Charter Schools: From Theory to Practice, Educational Policy, 17/3 317-342.
• Hamilton, Laura S., et al. 2013. “Improving Accountability through Expanded Measures of Performance." Journal of Educational Administration 51.4: 453-475.
• סבר, ריטה (2004), "מדיניות קליטה במערכת החינוך", מגמות, מג(1), 145-169
• Vaira, Massimiliano. 2004.. “Globalization and higher education organizational change: A framework for analysis.” Higher education 48.4: 483-510.
• David L. Weimer, “Making Education Research More Policy Analytic,” in Gary Sykes, Barbara Schneider, and David N. Plank, eds. Handbook of Education Policy Research. New York: Routledge (2009), 93-100

Updates may be included


חומר לקריאה נוספת:

מרכיבי הציון הסופי :

מידע נוסף / הערות:
על השתתפות יוצאת דופן יינתן בונוס נוסף של 5 נקודות בציון הקורס
 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה