The Hebrew University Logo

סילבוס

גישות ותאוריות במדע המדינה - 56865
עברית
הדפסה
 
סגור סגירה חלון
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 28-09-2023
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 4

תואר: מוסמך

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: מדע המדינה

סמסטר: שנתי

שפת ההוראה: עברית

קמפוס: הר הצופים

מורה אחראי על הקורס (רכז): ד״ר צ׳ארלס לש

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: moshe.maor@mail.huji.ac.il; sharon.gilad@mail.huji.ac.il

שעות קבלה של רכז הקורס:
יום ב': 12:30-11:30
יום ג':13:00-12:00
חדר 4315 ב'.

מורי הקורס:
ד"ר צ'ארלי לש

תאור כללי של הקורס:
הקורס מציע מבוא לגישות ותיאוריות מרכזיות במדע המדינה. בכך, מבקש הקורס ליצור תשתית ראשונית למחקר ברמת המוסמך בדיסציפלינה.

מטרות הקורס:
הקורס בנוי משני נדבכים:
חלק א': מבוא לקורס וסוגיות בסיסיות בפילוסופיה של מדעי החברה
חלק ב': מספר גישות ותיאוריות מרכזיות במדע המדינה

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

כתוצאה מהחלק הראשון הסטודנטים אמורים לרכוש ידע בסיסי על השאלות הבסיסיות בפילוסופיה של מדעי החברה.
החלק השני יביא את הסטודנטים לרמת ידע סבירה לגבי התאוריות המרכזיות והתת-דיסציפלינות במדע המדינה: הגישה ההתנהגותית, הבחירה הרציונאלית, מרקסיזם וניאו-מרקסיזם, המוסדיות החדשה, גישות תרבותיות, פמיניזם, פוסט-מודרניזם ופילוסופיה פוליטית.

דרישות נוכחות (%):
100%

שיטת ההוראה בקורס:

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
1. Introduction

2. Falsification

3. Research Paradigms, Approaches in Political Science

4. The Nature of Theory and Causality in Political Science

5. INSTRUCTOR TUTORIAL

6. What is Originality in the Social Science?
How Effective is Peer Review in Detecting Outstanding Work?

7. Concepts

8. INSTRUCTOR TUTORIAL

9. Example concept: Power

10. Example concept: Revolution; Culture; Democracy; Peasant; Institutionalization

11. Example concept: Policy Overreaction, Policy Underreaction

12. Historical Analysis in Political Science

13. Practicals of the discipline

14. INSTRUCTOR TUTORIAL

15. Behavioralism

16. The Institutional Approach

17. Rational Choice

18. The Interpretive Approach

19. Political Psychology

20. INSTRUCTOR TUTORIAL

21. Feminism

22. Marxism

23. Normative Theory

24. Guest lecture: applying approaches to research

25. Guest lecture: applying approaches to research

26. Guest lecture: applying approaches to research

27. INSTRUCTOR TUTORIAL

חומר חובה לקריאה:

Ian Shapiro, “Problems, Methods, and Theories in the Study of Politics, or: What’s Wrong with Political Science and
What to Do About It,” in Problems and Methods in the Study of Politics.

Karl Popper, “Science: Conjectures and Refutations,” in Conjectures and Refutations.

Thomas Kuhn, The Structure of Scientific Revolutions, pp. 1-65, 77-135, 144-173, 198-210.

John Gerring, “Causation: A Unified Framework for the Social Sciences,” Journal of Theoretical Politics.

Joshua Guetzkow, Michèle Lamont, and Grégoire Mallad, “What is Originality in the Humanities and the Social Sciences?” American Sociological Review.

Giovanni Sartori, “Concept Misformation in Comparative Politics,” American Political Science Review.

John Gerring, “What Makes a Concept Good?” Polity.

Peter Bachrach and Morton S. Baratz, “The Two Faces of Power,” American Political Science Review.

Steven Lukes, Power: A Radical View, Introduction and chapter 1.

John Gaventa, Power and Powerlessness: Quiescence and Rebellion in an Appalachian Valley, chapter 1.

James C. Scott, Domination and the Arts of Resistance: Hidden Transcripts, selections.

Christoph Kotowski, “Revolution,” in Concepts and Methods in Social Science.

David Collier and Steven Levitzky, “Democracy with Adjectives,” in Concepts and Methods in Social Science.

Marcus Kurtz, “Understanding Peasant Revolution,” in Concepts and Methods in Social Science.

Steven Levitsky, “Institutionalization and Peronism,” in Concepts and Methods in Social Science.

Paul Pierson, Politics in Time: History, Institutions, and Social Analysis, chapters 1-3 and conclusion.

James Mahoney et. al., “The Logic of Historical Explanation in the Social Sciences,” Comparative Political Studies.

David Sanders, “Behavioral Analysis,” in Theory and Methods in Political Science.

Harold D. Clarke et. al., “Why Britain Voted for Brexit: An Individual-Level Analysis of the 2016 Referendum Vote,”
Parliamentary Affairs.

Andrew Hindmoor and Brad Taylor, “Rational Choice,” in Theory and Methods in Political Science.

Daniel P. Carpenter, “Protection without Capture: Product Approval by a Politically Responsive, Learning
Regulator,” American Political Science Review.

Vivien Lowndes, “Institutionalism,” in Theory and Methods in Political Science.

George Tsebelis, “Veto Players and Institutional Analysis,” Governance.

Craig Parsons, “Constructivism and Interpretive Theory,” in Theory and Methods in Political Science.

Shaul Shenhav, “Once Upon a Time there was a Nation: Narrative Conceptualization Analysis. The Concept of
‘Nation’ in the Discourse of Israeli Likud Party Leaders,” Discourse & Society.

Meryl Kenny and Fiona Mackay, “Feminist and Gendered Approaches,” in Theory and Methods in Political Science.

Sheila Jeffreys, “They Know it When They See it: The UK Gender Recognition Act 2004,” The British Journal of
Politics and International Relations.

Ray Kiely, “Marxism: A Global Perspective,” in Theory and Methods in Political Science.

Antonio Gramsci, The Prison Notebooks, selections.

Mark Wenman, “Poststructuralism,” in Theory and Methods in Political Science.

Michel Foucault, Discipline and Punish: The Birth of the Prison, selections.

Frank Mols and Paul ‘t Hart, “Political Psychology,” in Theory and Methods in Political Science.

Pazit Ben-Nun Bloom et. al., “Religious Social Identity, Religious Belief, and Anti-Immigration Sentiment,” American
Political Science Review.

Chris Armstrong, “Normative Theory,” in Theory and Methods in Political Science.

Avner de Shalit, “The Ethics of Academic Boycott,” The Journal of Politics.

Richard Whatmore, The History of Political Thought: A Very Short Introduction, selections.

Yiftah Elazar, “Liberty as Caricature: Bentham’s Antidote to Republicanism,” Journal of the History of Ideas.


חומר לקריאה נוספת:

מרכיבי הציון הסופי :
הגשת עבודה מסכמת / פרויקט גמר / מטלת סיכום / מבחן בית / רפרט % 40
מטלות הגשה במהלך הסמסטר: תרגילים / עבודות / מבדקים / דוחות / פורום / סימולציה ואחרות % 25
מצגת / הצגת פוסטר / הרצאה % 25
נוכחות / השתתפות בסיור % 10

מידע נוסף / הערות:
 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה