The Hebrew University Logo
Syllabus Reading Genesis as an Introduction to Anthropology - 53258
עברית
Print
 
close window close
PDF version
Last update 16-03-2020
HU Credits: 2

Degree/Cycle: 1st degree (Bachelor)

Responsible Department: Sociology & Anthropology

Semester: 1st Semester

Teaching Languages: Hebrew

Campus: E. Safra

Course/Module Coordinator: Nir Tila Cohen

Coordinator Email: Nirtcanthro@gmail.com

Coordinator Office Hours: By appointment

Teaching Staff:
Prof Tamar El-Or

Course/Module description:
The Book of Genesis offers (especially in its first eleven chapters) a comprehensive cosmology that concern the central issues of human - The meaning of human existence, the presence of transcendent power, gender relations, language, entrepreneurship, creativity, the connection to animals, the relation to the inhuman, the responsibility for ecology, and so on.
Like other stories of origin, the Book of Genesis embraces the "great questions". questions that the anthropological discipline approaches in terms of academic and comparative study.
In this course, we will read a close reading of the biblical text in addition to anthropological articles and articles from various fields in the social sciences, and on cosmologies from around the world.
The course is an online course consisting of frontal lectures and conversations with number of guests, including Prof Yair Zackowitz, Prof Zali Gurevich and Dr Ruth Calderon.

Course/Module aims:
The course introduces students to the science of anthropology through a close reading of chapters 1-11 in the book of Genesis. Through these, we will become more familiar with the richness and diversity of our cultural life, as well as the similarity between many possibilities of living and cultures. During the course, we will discuss the physical and narrative ways of coping with the challenges of life and organizing the daily routine.

Learning outcomes - On successful completion of this module, students should be able to:
• Acquaintance with the history of anthropology
• To recognize the many possibilities in which people tell themselves the world, and translate their principles into social and cultural life.
• Reflection regarding our lives through examining the lives of others.
• Write reading page about the lessons and the articles in the course
• Write a short paper dealing with an origin story (myth)

Attendance requirements(%):
Watching lessons
Submission of reading papers throughout the semester

Teaching arrangement and method of instruction: Online course with active work throughout the semester

Course/Module Content:
1. Creation as an act of division and naming
2. Chapters 1-11 in Genesis
3. Creation of the human race
4. Creation by Eve and by Yonah Wallach
5. Law and order or acts in heaven
6. Deportation and wandering following Cain and Abel
7. Cosmologies, mythologies and origin stories
8. Anthropology as an origin story
9. The History of Man: The Cultural Management of Flesh and Blood
10. Anthropology of kinship and family
11. The story of Noah and the study of disasters.
12. The place of man among living things
13. The Tower of Babel - the human initiative and its limitations
14. One language and the same words: about particularism and universality
15. Summary Lesson - Anthropocene - Are we in the age of man?

Required Reading:
שיעור ראשון - ויבדל ה': הבריאה כמעשה חלוקה ושיום
Vom Bruck, G., & Bodenhorn, B. 2006. The anthropology of names and naming. “Entangled in Histories”: An Introduction to the Anthropology of Names and Naming. Cambridge University Press.‏ Pp 1-31.

שיעור שני - שיחה עם יאיר זקוביץ : על מקומם של פרקים א'-יא' בספר בראשית
זקוביץ, יאיר. 2009. ‫ צבת בצבת עשויה : מה בין מדרש פנים-מקראי למדרש חוץ-מקראי. הקדמה. תל אביב: עם עובד. עמ' 7-20.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
Rogerson, J. W. 1996. Genesis 1-11. Sheffield : Sheffield Academic Press. Pp. 11-17.

שיעור שלישי - פעם ועוד פעם : בריאת המין האנושי
אלאור, תמר. 2007. "בעקבות האישה והאיש, הטבע והתרבות – ההיסטוריה התרבותית של ההבחנה בין המינים". בתוך: דרכים לחשיבה פמיניסטית, מבוא ללימודי מגדר. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. עמ' 85-118.
Hodder, I. (2014). The entanglements of humans and things: A long-term view. New Literary History, 45(1), 19-36.‏
שיעור רביעי - שיחה עם אילנה פרדס : הבריאה לפי חוה וגם לפי יונה וולך
פרדס, אילנה. 1996. הבריאה לפי חוה : גישה ספרותית פמניסטית למקרא. קריאות פמינסטיות של סיפור הבריאה. תל-אביב: הקיבוץ המאוחד. עמ' 17-34
Stanton, E. C. (1993). The woman's Bible. Upne.‏ Pp. 7-13.

שיעור חמישי - חוק וסדר או מעשה בגן עדן
בילו, יורם. 2010. 'פתחו של גן עדן' בבית שאן: בין סמל אישי למסורת תרבותית במקום קדוש. ‫ בתוך: גן בעדן מקדם : מסורות גן עדן בישראל ובעמים. עורכת: רחל אליאור. ‫ ירושלים : הוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס. ‬עמ' 379-394.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
Hirsch, Eric and Macdonald, Sharon. 2007. Introduction, creativity and the passage of time: History, tradition and the life-course. In Elizabeth Hallam & Tim Ingold (eds.), Creativity and Cultural Improvisation. Berg. pp. 185-192.

שיעור שישי- שיחה עם זלי גורביץ' : בתנועה מתמדת - גרוש ונדודים
גורביץ', זלי. 2011. שיחה. תל אביב: בבל. עמ' 7-44.
Simmel, Georg. 1950. The isolated individual and the dyad. In: The Sociology of Georg Simmel. Wolff, Kurt H (ed). Glencoe, Ill. : Free Press. Pp 118-128, 135-142.
שיעור שביעי - קוסמולוגיות, מיתולוגיות וסיפורים מכוננים
לנדמן, מיכאל. 1980. האדם בעיני עצמו: אנתרופולוגיה עיונית. תל אביב: ספרית פועלים. עמ' 11-31.
סגל, רוברט. 2004. תאוריות של מיתוס. מיתוס ומדע. תל אביב: רסלינג. 19-41.


שיעור שמיני - האנתרופולוגיה כסיפור מקור
יש לבחור מאמר תאורטי אחד ומאמר אמפירי אחד
עבודת השדה, ההיסטוריה של האנתרופולוגיה, אתנוגרפיה וכתיבה
אלאור, תמר. 1998. "עבודת שדה במדרשה כעבודת בית", בתוך: בפסח הבא : נשים ואוריינות בציונות הדתית. תל אביב : עם עובד. עמ' 47-70.
דשן, שלמה ומשה שוקד. 1998. "הערות על מאה שנות אנתרופולוגיה", בתוך: שוקד ודשן (עורכים) החוויה הבין תרבותית: מקראה באנתרופולוגיה. ירושלים: שוקן, עמ' 7-20
חזן, חיים. 1992. "הזר והמוכר", בתוך: השיח האנתרופולוגי. תל אביב: הוצאת משרד הביטחון, עמ' 16-22.
Malinowski, Bronislaw .1950. “Introduction - The Subject, Method and Scope of this Inquiry”, in his: Argonauts of the Western Pacific, an account of native enterprise and adventure in the archipelagoes of Melnaesian New Guinea. London : G. Routledge & sons, pp. 1-25.
Behar, R., & Gordon, D. A. (Eds.). 1995. Women writing culture. Univ of California Press.‏ Pp. 1-29.
Clifford, J., & Marcus, G. E. 1986. Writing culture: The poetics and politics of ethnography. Univ of California Press.‏ Pp. 1-26.
פרקי אתנוגרפיה נבחרים
גירץ, קליפורד. 1990 (1973) "משחק עמוק: הערות על קרב התרנגולים הבאלינזי" בתוך פרשנות של תרבויות, ירושלים: הוצאת כתר, עמ' 306-273.
דגלס, מרי. 2010. כישוף ונס. בתוך: טוהר וסכנה – ניתוח של המושגים זיהום וטאבו. תל אביב: רסלינג. עמ' 84-96.
לוי-שטראוס, קלוד. 1980: "יעילותם של סמלים". בתוך: שוקד משה, עמנואל מרכס ושלמה דשן (עורכים), פרקים באנתרופולוגיה חברתית. ירושלים ותל-אביב: שוקן, 244-235.
מיד, מרגרט. 1953. מילדות לבגרות בגוינאה החדשה. מילדות לבגרות בחברת המנוס. תל אביב: מסדה. עמ' 13-24.
מלינובסקי, ברוניסלב. 2013. עיקרי הקולה (מתוך ארגונאוטים במערב האוקיינוס השקט). בתוך: תאוריות אנתרופולוגיות: מבוא היסטורי. עורכים: מקג'י ווורמס. רעננה : האוניברסיטה הפתוחה. עמ' 249-270.
מרקס, עמנואל. 1974. החברה הבדוית בראי חגיגות ברית-מילה. בתוך: החברה הבדוית בישראל. תל אביב: רשפים. עמ' 208-227.
Evans-Prichard, E.E. 1976. The notion of witchcraft explains unfortunate events. In: Witchcraft, Oracles, and Magic among the Azande. Oxford: Clarendon press. Pp. 18-32.
Palgi, P. 1973. The socio-cultural expressions and implications of death, mourning and bereavement arising out of the war situation in Israel. Israel Annals of Psychiatry & Related Disciplines.‏ Pp. 301-329.

שיעור תשיעי - ספר תולדות האדם : הניהול התרבותי של הבשר והדם
שארות
Parkin, R. (1997). Kinship: The meaning of Kinship. IN:An introduction to basic concepts. Oxford: Blackwell.‏ Pp 123-132.
פיטרס, אמריס, ל. דירוג וסטטוס בקרב מוסלמים בכפר לבנוני. בתוך: שוקד משה, עמנואל מרכס ושלמה דשן (עורכים), פרקים באנתרופולוגיה חברתית. ירושלים ותל-אביב: שוקן, עמ' 50-66.

שיעור עשירי - אנתרופולוגיה של שארות ומשפחה
משפחות – היסטוריה ותיאוריה
בר-יוסף, רבקה,. 2007. סוציולוגיה של המשפחה לאור שינויים חברתיים וחידושים ביו-טכנולוגיים. בתוך: משפחות בראייה סוציולוגית ואנתרופולוגית – מקראה. עורכת: מתת אדר-בוניס. רעננה: האוניברסיטה הפתוחה. עמ' 255-279.
וייס, מאירה. 1991. אהבה התלויה בדבר: הילד הפגוע בעיני אימו. תל-אביב: ספרית פועלים.

שיעור אחד עשר - שיחה עם דני רבינוביץ: ותמלא הארץ חמס : פרשת נוח ועיון באסונות
חומרים של דני רבינוביץ
רבינוביץ, דני. 2009. הנה זה בא: כיצד נשרוד את שינוי האקלים. מבוא. לקראת מצב אקלימי פוסט-נורמלי. תל אביב: הקיבוץ המאוחד. עמ' 12-32.
Cohen, E. 2012. Flooded: An Auto-Ethnography of the 2011 Bangkok Flood. ASEAS - Austrian Journal of South-East Asian Studies, 5(2), 316-334.

שיעור שנים עשר - שיחה עם ענת בן יהונתן: מקומו של האדם בקרב היצורים החיים
בן יונתן, ענת. 2013 .לאכול ולחמול: פרדוקס אכילת בעלי חיים. חיות וחברה 48 :26-35.
Mullin, M. 2002. Animals and anthropology. Society and Animals, 10(4), 387-394.‏

שיעור שלושה עשר - הבה נעשה מגדל : היוזמה האנושית ומגבלותיה
שנים מבין המאמרים הבאים
Duranti, A. (Ed.). (2009). Linguistic anthropology: A reader. Conclusion. John Wiley & Sons.‏ Pp: 331-339.
John, N. A. 2013. Sharing and Web 2.0: The emergence of a keyword. New media & society, 15(2), 167-182.

שיעור ארבעה עשר - שיחה עם רות קלדרון : שפה אחת ודברים אחדים: על פרטיקולאריות ואוניברסאליות
בילו, יורם. 1992. "האוניברסאליות האנושית והשנוי התרבותי", מחשבות (63), יבמ ישראל. עמ' 16-27.
Illouz, E., & John, N. 2003. Global habitus, local stratification, and symbolic struggles over identity: The case of McDonald's Israel. American Behavioral Scientist, 47(2), 201-229.‏
שיעור חמישה עשר – סיכום: אנתרופוקן - האמנם אנו בעידן האדם?
רומן ידין. 2014. ברוכים הבאים לאנתרופוקן. ארץ וטבע – המגזין הגאוגרפי הישראלי. גליון 154.
Lewis, s., Mali, A.M. 2015. Defining the Anthropocene. Nature 519, 171–180. Macmillan Publishers Limited. All rights reserved

קוסמולוגיות ומיתוסים – מבחר מרחבי העולם (ספרים ואתרי אינטרנט)
בן עמי, יובל. 2003. המיתולוגיה הפינית. תל אביב: מפה.
ספריית הר הצופים: קומה 5 - PH 325 B4 M8 2003
בן-ציון, קטן, דינה. המיתולוגיה הסרבית. תל אביב: מפה.
ספריית הר הצופים: קומה 5 - BL 980 S4 K38 2005
ברקאי, רון. 2003. המיתולוגיה הספרדית. תל אביב: מפה.
ספריית הר הצופים: קומה 5 - GR 230 B37 M8 2003
גבאי, אורי. 2003. המיתולוגיה הבבלית. תל אביב: מפה.
ספריית הר הצופים: קומה 5 - BL 1620 G31 2003
דאור, דן. 2000. המיתולוגיה הסינית. תל-אביב: ספרי תל-אביב.
ספריית הר הצופים: קומה 5 - BL 1825 D36
דרשן, גיא. דרשן נגה. 2009. המיתולוגיה הכנענית. תל אביב: מפה.
ספריית הר הצופים: קומה 5 - PJ 4139 D37 2009
ויליס, רוי (עורך). 1993. המיתולוגיה של עמי העולם. אור יהודה: הד ארצי הוצאה לאור.
ספריית הר הצופים: קומה 5 - BL 311 W661 1003.
ישראלי, שלומית. 2005. המיתולוגיה המצרית. תל אביב: מפה.
ספריית הר הצופים: קומה 5 - BL 2441.2 I7716 2005
ליטני, לבנה. 2002. המיתולוגיה האירית. תל אביב: מפה.
ספריית הר הצופים: קומה 5 - BL 900 L58 M6 2002
ליטני, לבנה. 2005. המיתולוגיה הבריטית. תל אביב: מפה.
ספריית הר הצופים: קומה 5 - BL 980 G7 L585 2005
מגד, נחום. 2001. המיתולוגיה האינדיאנית של מרכז אמריקה. תל אביב : ספרי תל אביב.
ספריית הר הצופים: קומה 4 - F 1219.3 R38 M43 2001
פטר, עמרם. 2001. המיתולוגיה ההודית. תל אביב: ספרי תל אביב.
ספריית הר הצופים: קומה 5 - BL 2003 P47 2001
רז, יעקב. 2000. המיתולוגיה היפנית. תל-אביב: ספרי תל-אביב
ספריית הר הצופים: קומה 5 - DS 821 R38
שבתאי, אהרן. 2000. המיתולוגיה היוונית. תל-אביב: ספרי תל-אביב.
ספריית הר הצופים: קומה 5 - BL 722 S43
שיפמן שמואלביץ, שפרה. 2000. עלילות גלגמש. תל אביב : עם עובד.
ספריית הר הצופים: קומה 5 - PJ 3771 G5 H42 2000
שריג, יעקב. 2005. המיתולוגיה הסקנדינבית. תל אביב: מפה.
ספריית הר הצופים: קומה 5 - BL 860 S27 M8 2005
Bierlein, J. F. 1994. Parallel Myths. New York: Ballantine.
- Books.http://www.gly.uga.edu/railsback/CS/CSIndex.html
- http://www.magictails.com/creationlinks.html
- http://www.planetnana.co.il/myth16/ ‬‬‬


Additional Reading Material:
Will be uploaded to the course site


Grading Scheme :

Additional information:
 
Students needing academic accommodations based on a disability should contact the Center for Diagnosis and Support of Students with Learning Disabilities, or the Office for Students with Disabilities, as early as possible, to discuss and coordinate accommodations, based on relevant documentation.
For further information, please visit the site of the Dean of Students Office.
Print