The Hebrew University Logo

סילבוס

קולנוע אתנוגרפי - 53254
עברית
הדפסה
 
סגור סגירה חלון
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 14-01-2024
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2

תואר: בוגר

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: סוציולוגיה ואנתרופולוגיה

סמסטר: סמסטר א'

שפת ההוראה: עברית

קמפוס: הר הצופים

מורה אחראי על הקורס (רכז): לידיה גינזבורג

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: lydia.ginzburg@mail.huji.ac.il

שעות קבלה של רכז הקורס: יום ד' 12:00-13:00

מורי הקורס:
גב לידיה גינזבורג

תאור כללי של הקורס:
הקורס המוצע הוא קורס סוחף וייחודי לאוניברסיטה. במהלכו הסטודנטיות.ים יכירו את הקולנוע האתנוגרפי, על תולדותיו ועל גישותיו השונות ואף יתנסו ביצירה אתנוגרפית משל עצמם. הקורס ילווה במפגשים במאיות של קולנוע אתנוגרפי ישראלי. כמו כן תכני הקורס משתלבים בפסטיבל הקולנוע האנתרופולוגי ה-12 שיערך
בתאריכים ה-21-23/11 בסינימטק ירושלים. זהו מפעל משותף של המחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה והסינימטק. במהלך הפסטיבל יוקרנו 15 סרטים בהקרנות בכורה בישראל, יתקיימו דיונים אקדמיים של מומחים בהקשר לתכני הסרטים, וכן פגישות עם במאים שיהיו אורחי הפסטיבל.
נוכחות בשיעורים וצפייה בשישה סרטים הינה חובה ותנאי למעבר הקורס.

מטרות הקורס:
להכיר לסטודנטים את תחום האנתרופולוגיה הויזואלית כמרחב תיעודי, פרשני, נסיוני ואומנותי. מבט אנליטי על הקולנוע וההתנסות בו הן בתור צופים והן תרגול ביצירה קולנועית יקנו לסטודנטים מספר נקודות מבט חדשות שיעשירו את המחשבה והמחקר האנתרופולוגי שלהן.ם.

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

הסטודנטים.ות יכירו עולמות אחרים, שונים ודומים, דרך מדיום שהאקדמיה אינה מרבה להשתמש בו. הם יחוו מפגשים עם יוצרים וחוקרים של תחום זה, ויחשפו לצורות תיעוד רפלקסיה וביקורת שאינן מילוליות (בלבד).
הסטודנטים.ות יתנסו בשילוב נקודות מבט של ניתוח, צפייה ויצירה.

דרישות נוכחות (%):

שיטת ההוראה בקורס: - צפייה ב-4 סרטים
- סדנא והרצאה

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
שיעור 1: בין קולנוע לקולנוע אתנוגרפי
שיעור 2:סגנונות חלוציים בקולנוע אתנוגרפי.
שיעור 3: מבט, פריים, שוט: כמה מיסודות הצילום.
שיעור 4: קולנוע אמת ומשחקים עם המדיום.
שיעור 5:קולנוע מתבונן-קולנוע משתתף.
שיעורים 6-7: שיעור כפול בסינמטק, הקרנת סרט ושיחה עם הבמאי- אורח הפסטיבל.
שיעור 8: התנסות מעשית בבימוי ובעריכה.
שיעור 9: נחקרים עושים סרטים.
שיעור 10: כיוונים חדשים בקולנוע אתנוגרפי.
שיעור 11: סיכום הקורס.


חומר חובה לקריאה:
Visual anthropology‎ - E journal
Belting, Hans. An Anthropology of Images:‎ Picture, Medium, Body. Princeton: Princeton University Press, c2011.
Berger, John. The Ways of Seeing. London: British Broadcasting Corporation, 1972.
Collier, John. Visual anthropology:‎ photography as a research method.‎ Albuquerque: University of Mexico Press, 1986.
Davis, Whitney. A general theory of visual culture. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 2011.
The feminism and visual culture reader. Edited by Amelia Jones, 2nd edition, London and NY: Routledge, 2010.
Ingold, Tim. Perception of the Environment: Essays on Livelihood, Dwelling and Skill. London; NY: Routledge, Taylor and Francis Group, 2011.
Kracauer, Siegfried. “Documentary” in Theory of Film: The Redemption of Physical Reality. London: Oxford University Press. Pp. 201-214.
https://monoskop.org/images/2/22/Kracauer_Siegfried_Theory_of_Film_The_Redemption_of_Physical_Reality.pdf
MacDougall, David. The Corporeal Image: Film, Ethnography and the Senses. Princeton University Press, 2006.
Made to be Seen:‎ Perspectives on the History of Visual Anthropology. Edited by Marcus Banks and Jay Ruby. Chicago; London: University of Chicago Press, 2011.
Minh-Ha, Trinh T. Cinema-Interval. Routledge, 1999.
https://monoskop.org/images/4/4f/Minh-ha_Trinh_T_Cinema_Interval_1999.pdf
The Documentary Film Book. edited by Brian Winston.‎ Basingstoke, United Kingdom: Palgrave Macmillan, 2013.
Pink, Sarah. Doing Visual Ethnography:‎ Images, Media, and Representation in Research. London; Thousand Oaks, CA: Sage, 2001.
Pink, Sarah. The Future of Visual Anthropology:‎ Engaging the Senses.‎ London; New York: Routledge, 2006.
Rethinking Visual Anthropology. Edited by Marcus Banks and Howard Morphy. New Haven, Conn.: Yale University Press, 1997.
The Routledge International Handbook of Ethnographic Film and Video. Edited by Phillip Vannini. London and NY: Routledge, Taylor and Francis Group, 2020.
file:///Users/lydia/Downloads/vdoc.pub_the-routledge-international-handbook-of-ethnographic-film-and-video.pdf
Fields of Vision:‎ Essays in Film Studies, Visual anthropology, and Photography. Edited by Leslie Devereaux and Roger Hillman. Berkeley, CA: University of California Press, 1995.
Principles of Visual Anthropology. Edited by P. Hocks. Walter de Gruyter, [1975] 2021.‏Taylor, Lucien.
Visualizing Theory: Selected Essays from V.A.R. Edited by Lucien Taylor. 1990-1994.
Ukah, Azoneh F.-K. and Echtler, Magnus. “Born-Again Witches and Videos in Nigeria” in David Westerlund (ed.) Global Pentecostalism: Encounters with other Religious Traditions. London and New York: I.B. Tauris. Pp. 73-92, 2009.

קולנוע / עורך: יהודה שנהב, גליון של תיאורה ובקרת, מס’ 18, 2001. ‬‬‬
http://theory-and-criticism.vanleer.org.il/_cid_19.aspx
ברת, רולן, מחשבות על הצילום. ירושלים : כתר, 1988. ‬‬
בנימין, ולטר. "יצירת האמנות בעידן השעתוק הטכני", בתוך: מבחר כתבים - כרך ב': הרהורים, תרגם: דוד זינגר, הקיבוץ המאוחד, 1996.
בנימין, ולטר, היסטוריה קטנה של הצילום. תל אביב : בבל, תשס"ד, 2004. ‬‬
דובדבני, שמוליק. ‬גוף ראשון, מצלמה : קולנוע תיעודי אישי בישראל. ירושלים : כתר, 2010. ‬
נח הררי, יובל. קיצור תולדות האנושות. "המהפכה הלשונית" עמודים 11-80, מתוכם - "להיות צייד לקט" - עמ. 48-70, 2011.
‬קולנוע וזיכרון - יחסים מסוכנים? עורכים: חיים בראשית, שלמה זנד, משה צימרמן. ירושלים : מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל, תשס"ד, 2004. ‬
סונטג, סוזן. הצילום כראי התקופה. תל-אביב : עם עובד, 1979. ‬
גיל-גלזר, יערה. ספר הצילום התיעודי : ביקורת חברה ותרבות בארה"ב בתקופת השפל הכלכלי והניו-דיל. תל-אביב : רסלינג, 2013.
שפירא, יובל. אמנות "האתנוגרפיה" של יורגן לת’ : מהפכה מתודולוגית בחסות האנתרופולוגיה הויזואלית / מאמר המוגש כעבודת תזה. ירושלים : האוניברסיטה העברית בירושלים, 2012.

חומר לקריאה נוספת:
הרשימה הביבליוגרפית תעודכן בהמשך.
סטודנטיות מוזמנות.ים להציע פריטים נוספים

מרכיבי הציון הסופי :
הגשת עבודה מסכמת / פרויקט גמר / מטלת סיכום / מבחן בית / רפרט % 70
השתתפות פעילה / עבודת צוות % 10
עבודה קלינית / מעבדה / עבודה מעשית / סדנאות % 20

מידע נוסף / הערות:
במסגרת העבודה המסכמת הסטודנטיות.ים ידרשו לכתוב דו"ח צפייה קצר על ששת הסרטים בהם צפו במהלך הפסטיבל. לאחר מכן על הסטודנטימ.ות לערוך ניתוח על שניים מתוך שישה הסרטים שראו בעזרת פריטים ביבליוגרפיים.
בנוסף הסטודנטיות.םרט ידרשו ליצור ולהגיש תרגיל אתנוגרפי מצולם (עבודה זוגית).
 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה