The Hebrew University Logo

סילבוס

פסיכולוגיה שיקומית - 51996
עברית
הדפסה
 
סגור סגירה חלון
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 13-09-2023
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2

תואר: מוסמך

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: פסיכולוגיה

סמסטר: סמסטר א'

שפת ההוראה: עברית

קמפוס: הר הצופים

מורה אחראי על הקורס (רכז): ד"ר מאיה ויינשטיין

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: Maya.Weinstein@mail.huji.ac.il

שעות קבלה של רכז הקורס: ראשון בתיאום מראש

מורי הקורס:
ד"ר מאיה וינשטיין

תאור כללי של הקורס:
בקורס ישולבו עקרונות הפילוסופיה השיקומית ומטרות הטיפול הפסיכו- סוציאלי עם נושאים הלקוחים מאתיקה, תחיקה, ומדיה. יתואר מבנה השקום בישראל ויודגמו השירותים והמוסדות השונים העוסקים בנושא. דגש מיוחד יושם על הערכים והאתיקה המנחים את הפסיכולוג/ית השיקומי/ית במערכות השונות ובטיפול באוכלוסיות שיקומיות שונות. לסיום נדון באספקטים הייחודיים למקצוע הפסיכולוגיה השיקומית

מטרות הקורס:
להפגיש את הסטודנט/ית עם מכלול האספקטים של המושגים "שיקום" ו"פסיכולוגיה שיקומית".

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

לבחון סוגיות שיקומיות בהיבטים רחבים שלהן: תרבותיים, פוליטיים, אתיים וחברתיים.

דרישות נוכחות (%):
80%

שיטת ההוראה בקורס: המשתתפים/ות בקורס יתבקשו לקרוא ספרות תיאורטית ומחקרית בתחומי השיקום השונים. בנוסף להרצאות יתנהלו דיונים קבוצתיים בנושאי חומר הקריאה.
העבודה המסכמת תהיה זוגית ותוצג בכיתה בשיעורים האחרונים

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
1. מבוא
2. מושגי יסוד ופילוסופיה של השיקום: מודלים וגישות שונות.
3. ערכים בשיקוםׁ
4. ארגון מערכות השיקום בישראל והחקיקה בתחום
5. האספקט הפסיכו- חברתי בשיקום. עמדות החברה והתרבות כלפי אנשים עם נכויות.
6. להיות פסיכולוג/ית השיקומי/ת

חומר חובה לקריאה:
1.חלד, א.(2019). "נפש בשיקום: פסיכולוגיה של אנשים עם מוגבלות". מטר פסיכולוגיה.

http://dx.doi.org/10.1037/0000129-001
Handbook of Rehabilitation Psychology, Third Edition, L. A. Brenner, S. A. Reid-Arndt, T. R. Elliott, R. G. Frank, and B. Caplan (Editors-in-Chief)
Copyright © 2019 by the American Psychological Association. .
Bogart, K. R.,2. Rottenstein, A., Lund, E. M., & Bouchard, L. (2017). Who self-identifies as disabled? An
examination of impairment and contextual predictors. Rehabilitation Psychology, 62(4), 553-562.
Van Weeghel, J., van 3. Zelst, C., Boertien, D., & Hasson-Ohayon, I. (2019). Conceptualizations, assessments, and implications of personal recovery in mental illness: A scoping review of systematic reviews and meta-analyses. Psychiatric rehabilitation journal, 42(2), 169.
Braun, M., Hales, S., 4. Gilad, L., Mikulicer, M., Rydall, A., & Rodin, G. (2012). Caregiving styles and attachment orientations in couples facing advanced cancer. Psycho‐Oncology, 21(9), 935-943.
5.
חוק שוויון זכויות אנשים עם מוגבלויות:
https://www.nevo.co.il/law_html/Law01/p214m2_001.htm
6.
נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, משרד המשפטים:
http://www.justice.gov.il/Units/NetzivutShivyon/Pages/default.aspx

חומר לקריאה נוספת:
חומרי הקריאה יעודכנו במהלך הסמסטר לפי מיקוד הסטודנטים

מרכיבי הציון הסופי :
מצגת / הצגת פוסטר / הרצאה / סמינר / פרוסמינר / הצעת מחקר % 80
השתתפות פעילה / עבודת צוות % 5
מטלות הגשה במהלך הסמסטר: תרגילים / עבודות / מבדקים / דוחות / פורום / סימולציה ואחרות % 10
נוכחות / השתתפות בסיור % 5

מידע נוסף / הערות:
הציון הסופי בקורס בנוי ממצגת המועברת בזוגות בחלק האחרון של הסמסטר, ומעבודה אישית.
 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה