נקודות זכות באוניברסיטה העברית:
2
תואר:
מוסמך
היחידה האקדמית שאחראית על הקורס:
פסיכולוגיה
סמסטר:
סמסטר א'
שפת ההוראה:
עברית
קמפוס:
הר הצופים
מורה אחראי על הקורס (רכז):
ד"ר מאיה ויינשטיין
שעות קבלה של רכז הקורס:
ראשון בתיאום מראש
מורי הקורס:
ד"ר מאיה וינשטיין
תאור כללי של הקורס:
בקורס ישולבו עקרונות הפילוסופיה השיקומית ומטרות הטיפול הפסיכו- סוציאלי עם נושאים הלקוחים מאתיקה, תחיקה, ומדיה. יתואר מבנה השקום בישראל ויודגמו השירותים והמוסדות השונים העוסקים בנושא. דגש מיוחד יושם על הערכים והאתיקה המנחים את הפסיכולוג/ית השיקומי/ית במערכות השונות ובטיפול באוכלוסיות שיקומיות שונות. לסיום נדון באספקטים הייחודיים למקצוע הפסיכולוגיה השיקומית
מטרות הקורס:
להפגיש את הסטודנט/ית עם מכלול האספקטים של המושגים "שיקום" ו"פסיכולוגיה שיקומית".
תוצרי למידה : בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:
לבחון סוגיות שיקומיות בהיבטים רחבים שלהן: תרבותיים, פוליטיים, אתיים וחברתיים.
דרישות נוכחות (%):
80%
שיטת ההוראה בקורס:
המשתתפים/ות בקורס יתבקשו לקרוא ספרות תיאורטית ומחקרית בתחומי השיקום השונים. בנוסף להרצאות יתנהלו דיונים קבוצתיים בנושאי חומר הקריאה. העבודה המסכמת תהיה זוגית ותוצג בכיתה בשיעורים האחרונים
רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
1. מבוא 2. מושגי יסוד ופילוסופיה של השיקום: מודלים וגישות שונות. 3. ערכים בשיקוםׁ 4. ארגון מערכות השיקום בישראל והחקיקה בתחום 5. האספקט הפסיכו- חברתי בשיקום. עמדות החברה והתרבות כלפי אנשים עם נכויות. 6. להיות פסיכולוג/ית השיקומי/ת
חומר חובה לקריאה:
1.חלד, א.(2019). "נפש בשיקום: פסיכולוגיה של אנשים עם מוגבלות". מטר פסיכולוגיה.
http://dx.doi.org/10.1037/0000129-001 Handbook of Rehabilitation Psychology, Third Edition, L. A. Brenner, S. A. Reid-Arndt, T. R. Elliott, R. G. Frank, and B. Caplan (Editors-in-Chief) Copyright © 2019 by the American Psychological Association. . Bogart, K. R.,2. Rottenstein, A., Lund, E. M., & Bouchard, L. (2017). Who self-identifies as disabled? An examination of impairment and contextual predictors. Rehabilitation Psychology, 62(4), 553-562. Van Weeghel, J., van 3. Zelst, C., Boertien, D., & Hasson-Ohayon, I. (2019). Conceptualizations, assessments, and implications of personal recovery in mental illness: A scoping review of systematic reviews and meta-analyses. Psychiatric rehabilitation journal, 42(2), 169. Braun, M., Hales, S., 4. Gilad, L., Mikulicer, M., Rydall, A., & Rodin, G. (2012). Caregiving styles and attachment orientations in couples facing advanced cancer. Psycho‐Oncology, 21(9), 935-943. 5. חוק שוויון זכויות אנשים עם מוגבלויות: https://www.nevo.co.il/law_html/Law01/p214m2_001.htm 6. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, משרד המשפטים: http://www.justice.gov.il/Units/NetzivutShivyon/Pages/default.aspx
חומר לקריאה נוספת:
חומרי הקריאה יעודכנו במהלך הסמסטר לפי מיקוד הסטודנטים
מרכיבי הציון הסופי :
מצגת / הצגת פוסטר / הרצאה / סמינר / פרוסמינר / הצעת מחקר % 80
השתתפות פעילה / עבודת צוות % 5
מטלות הגשה במהלך הסמסטר: תרגילים / עבודות / מבדקים / דוחות / פורום / סימולציה ואחרות % 10
נוכחות / השתתפות בסיור % 5
מידע נוסף / הערות:
הציון הסופי בקורס בנוי ממצגת המועברת בזוגות בחלק האחרון של הסמסטר, ומעבודה אישית.
|