The Hebrew University Logo

סילבוס

נוירופתולוגיה - 51780
עברית
הדפסה
 
סגור סגירה חלון
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 28-09-2023
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2

תואר: מוסמך

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: פסיכולוגיה

סמסטר: סמסטר ב'

שפת ההוראה: עברית

קמפוס: הר הצופים

מורה אחראי על הקורס (רכז): ליאון דעואל

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: leon.deouell@mail.huji.ac.il

שעות קבלה של רכז הקורס: 16:10-17:00 יום א

מורי הקורס:
פרופ ליאון דעואל

תאור כללי של הקורס:
קורס זה יסקור את המחלות הנוירולוגיות העיקריות, הסתמנותן, מהלכן, הבסיס הנורופתולוגי והגנטי שלהן , דרכי האבחנה והטיפול בהן. הקורס מיועד לסטודנטים לנוירופסיכולוגיה ומדעי המוח והקוגניציה ומתאים גם לסטודנטים בענפים אחרים של חקר המוח. בחלק ניכר מהמחלות קיים ידע על התהליכים הפתופיזיולוגיים העומדים בבסיס המחלה. בחלק (קטן) מהמיקרים ידועה גם האתיולוגיה (הגורם) של המחלה, והקשר של המחלה לגורמים תורשתיים. אין ספק כי התייחסות לתופעות נוירופסיכולוגיות אינה יכולה להיות מנותקת מהמחלה שגרמה להן. כך לדוגמה לא תהיה ההתייחסות לבעיית זיכרון במחלה דמנטיבית כמו "אלצהיימר" דומה להתייחסות לבעיית זיכרון שנגרמה עקב דימום בתלמוס. בנוסף, סטודנטים לנוירופסיכולוגיה, ואלו שימשיכו לעסוק בתחום בעתיד בתחום המחקרי או הקליני, יהיו במגע שוטף עם קלינאים אחרים, ועליהם להכיר את המושגים הנהוגים בתחום, כך שיוכלו להשתתף בדיונים קליניים, להבין את ההשלכות של בדיקות וטיפולים שהחולה עשוי לעבור, ואף להעלות הצעות לגבי ברור נוסף, השגות לגבי האבחנה והטיפול וכיו"ב. במקרים לא מעטים החולים יבקשו מידע לגבי מחלתם או יעדכנו את הנוירופסיכולוג לגבי מצבם, ועל הנוירופסיכולוג להיות מסוגל לספק, במסגרת ידיעתו, מידע מהימן, וכן להבין את המידע הנמסר על ידי המטופל. לנוירופסיכולוג החוקר, המתעניין במנגנונים מוחיים של תהליכים קוגניטיביים, הידע הפתופיזיולוגי הוא חיוני להבנה מערכתית של התופעה הנחקרת. אי לכך ידע בסיסי בנוירולוגיה קלינית ונוירופתולוגיה הוא צורך בסיסי לעוסקים בנוירופסיכולוגיה. למי שאינו סטודנט לנוירופסיכולוגיה ומתעניין במחקר בסיסי של המוח, הכרת המחלות הנוירולוגיות פותחת חלונות אל דרך התפקוד של המוח, וכמובן חושפת את הכוונים היישומיים של המחקר הבסיסי.

מטרות הקורס:
להקנות לסטודנטים מושגי יסוד בנוירולוגיה ונוירופתולוגיה, לשם:
 הכרה והבנה של מחלות מערכת העצבים, העומדות מאחורי ההפרעות הנוירופסיכולוגיות בהן יתקלו במהלך הלימודים/עבודה/מחקר, ברמת ההסתמנות, שיטות האבחון, הטיפול והפרוגנוזה;
 הקניית מושגים שיאפשרו שפה משותפת עם רופאים וגורמים פרא-רפואיים אחרים וכן עם החולים עצמם;
 העמקה של הידע הנוירוביולוגי דרך המצבים הפתולוגיים (בדומה לרציונל של הנוירופסיכולוגיה כחלון לתהליכים קוגניטיביים נורמליים).

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

בסיום הקורס הסטודנט יוכל:
לתאר את המחלות הנוירולוגיות העיקריות ולהבין את עקרונות האבחון הנוירולוגי.
להבין מושגים מקצועיים שיאפשרו תקשורת עם גורמים רפואיים ופרא-רפואיים ועם החולים
להתייחס לידע הנוירוביולוגי כפי שהוא משתקך במצבים פתולוגיים

דרישות נוכחות (%):
50

שיטת ההוראה בקורס: הרצאות פרונטליות, מצגות, חומר קריאה

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
1. הבדיקה הנוירולוגית: הדגמה של טכניקת בדיקת החולה - הבדיקה הנוירולוגית התקינה; סימנים פתולוגיים שכיחים; חשיבה אלגוריתמית בתהליך הבדיקה והאבחנה.
2. שיטות איבחון בנוירולוגיה: שיטות דימות מוחי (CT ו MRI); דימות מוחי תפקודי (SPECT, PET, fMRI, TCD) שיטות מדידה חשמלית: EEG, ERP, EMG, NC; מדידות של זרימת דם; ניקור מותני; WADA test;

3. שבץ מוחי (Stroke, CVA): תיאור קליני; הגדרות - CVA, TIA, RIND; מנגנונים פתולוגיים של שבץ אוטמי ודימומי; מושג ה Penumbra; תהליכי החלמה וניסיונות טיפול חדישים בשלב החריף; Neuroprotection; גורמי סיכון ומניעה; טריטוריות ווסקולריות; תסמונות מוגדרות וקשרים קליניים-אנטומיים.
4. פגיעת ראש טראומטית (Traumatic Brain Injury, TBI) , שינויים במצב ההכרה, תרדמת (Coma) ומצב וגטטיבי מתמשך: מנגנונים של הגדרות ואבחנה מבדלת; גורמים נוירולוגיים ולא נוירולוגיים; דימומים ופגיעות מוחיות; בדיקת מצב ההכרה: Glasgow Coma Scale; מבחנים נוירולוגיים ספציפיים לבדיקת פגיעה בגזע המוח - תגובת אישונים; תנועת גלגלי עיניים. מצב וגטטיבי מתמשך: סיכויי החלמה, השפעות נוירופסיכולוגיות. מוות מוחי.
5. אפילפסיה: חלוקה לפי ה International Classification; תיאור קליני ואלקטרואנצפלוגרפי של התסמונות העיקריות: Grand Mal, Petit Mal, , Simple partial, Complex partial. מנגנונים של יצירת מוקד אפילפטי. פתולוגיה מוחית. תרופות אנטי אפילטיות. טיפול במצב החריף.

6. מחלות דמיאלינטיביות. הגדרה ומיון; טרשת נפוצה (Multiple Sclerosis) - תיאור קליני; ממצאים פתולוגיים בהדמיה ובמעבדה; אפידמיולוגיה ותיאוריות אתיולוגיות- גיאוגרפיה, משפחתיות ותורשה, השפעות סביבתיות, וירוסים?, אימונולוגיה ואוטו-אימוניות; תוצאו פיזיולוגיות של דמיאלינציה; סימנים וסמפטומים אופיניים (בקצרה); טיפולים מסורתיים וחדשניים; אזכור קצר של Acute Disseminated Encephalomyelitis (ADEM) ותסמונת Guillan-Barre.
7. דמנציות: תיאור קליני; הגישה האבחנתית ואבחנה מבדלת - מצבים הפיכים (ברי טיפול) ומצבים פרוגרסיביים; פסיאודודמנציה; מחלת Alzheimer: מאפינים קליניים, ממצאים פתולוגיים - ממצאי דימות מוחי, אזורי פגיעה, ממצאים מיקרוסקופיים. פתופיסיולוגיה - גנטיקה, תפקיד ה - Amyloid, פגיעה במערכות נוירוטרנסמיטרים, רעילות?; טיפול; פרוגנוזה. דמנציה בשל אוטמים מרובים: מאפינים קליניים; ממצאים פתולוגיים; בקצרה - מחלת Huntington- מאפינים קליניים (Chorea); הרקע הגנטי; אזורי הפגיעה; Normal Pressure Hydrocephalus- פתופיזיולוגיה, מאפינים קליניים וטיפול. חסר ויטמין B12.
קריאה נוספת:

8. הפרעות בתנועה: רעד לסוגיו (רעד פיסיולוגי תקין ומוגבר, רעד מנוחה, Intention Tremor), כוריאה, המיבליסמוס, דיסטוניה, טיקים. מחלת פרקינסון והפרעות אקסטרפירמידליות - תיאור קליני; פתופיזיולוגיה - הקשר לדופאמין ואצטיל כולין, Substantia Nigra וגרעיני הבסיס ; פרקינסוניזם נרכש; הבטים קוגניטיביים ונוירופסיכולוגיים של מחלת פרקינסון; טיפול תרופתי ובעיית האיזון; תופעות לוואי של הטיפול;

9. גידולים במערכת העצבים המרכזית – גידולים ראשוניים וגרורות; גידולים אקסיליים (גליומות, מדולובלסטומות ואפנדימומות) וחוץ-אקסיאליים ( מנינגיומות, נוירומה אקוסטית); אבחנה, טיפול ופרוגנוזה.

10. מחלות הפוגעות בחוט השידרה ובהפעלה מוטורית. אבחנה מבדלת של חולשת שרירים; אמצעים אבחנתיים; סקירה לא ממצה של מחלות הקרן הונטרלית של חוט השידרה בדגש על Amyotrophic Lateral Sclerosis ; מחלות עצב-שריר בדגש על מחלת Myasthenia Gravis; מחלות השריר - המיופתיות.
11. מחלות זיהומיות הפוגעות במערכת העצבים. מנינגיטיס ואנצפליטיס. דרכי אבחנה. דגש על מחלות וירליות - Herpes Encephalitis, AIDS encephhalitis, Poliomyelitis; מחלות הגורמות לתופעות סב-אקוטיות או כרוניות: Subacute Sclerosing Panencephalitis (SSPE).
12. מחלות הנגרמות על ידי Prions: מה הם Prions? מנגנונים תורשתיים לעומת נרכשים של המחלות. מחלת Creutzfeldt-Jakob - תיאור קליני, ממצאים אבחנתיים בהדמיה, EEG, ביופסיה; רקע גנטי; אבחנה מבדלת. טיפול; Variant CJD (מחלת "הפרה המשוגעת"), מחלת Kuru.

חומר חובה לקריאה:
החומר המחייב לבחינה הוא השיעורים + הפרקים המקושרים באתר מודל (מתוך ספרים מקוונים)

חומר לקריאה נוספת:
Sontheimer, H. (2015) Diseases of the nervous system. London: Elsevier/Academic Press

מאמרים עדכניים יופיעו באתר הקורס בסמוך לתחילתו


מרכיבי הציון הסופי :
מצגת / הצגת פוסטר / הרצאה / סמינר / פרוסמינר / הצעת מחקר % 10
השתתפות פעילה / עבודת צוות % 10
מבחני אמצע % 80

מידע נוסף / הערות:
 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה