The Hebrew University Logo

סילבוס

סוגיות ביעוץ, טיפול ופסיכותרפיה בשיקום - 51773
עברית
הדפסה
 
סגור סגירה חלון
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 28-09-2023
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2

תואר: מוסמך

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: פסיכולוגיה

סמסטר: סמסטר א'

שפת ההוראה: עברית

קמפוס: הר הצופים

מורה אחראי על הקורס (רכז): ד"ר שירי בן דוד

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: shiri.ben-david@mail.huji.ac.il

שעות קבלה של רכז הקורס: ראשון 9-10

מורי הקורס:
ד"ר שירי בן דוד

תאור כללי של הקורס:
הקורס יתבסס על ספרות מקצועית, קלאסית ועדכנית, ועל דוגמאות קליניות של המרצה והסטודנטים. הדגש יושם על תרגום התיאוריה המוצעת לביצוע הלכה למעשה כמטפלים/ות בשטח ועל תפיסת הטיפול וה setting הטיפולי על פי כל אחת מן התאוריות .

מטרות הקורס:
לסקור תיאוריות פסיכודינמיות מרכזיות הרלוונטיות לתפקיד הפסיכולוגי/ת השיקומי/ת במערכות הרפואיות והשיקומיות בארץ, וליישם את התאמתן למקרים הטיפוליים העולים מן השדה.

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

לפתח יכולת אנליטית ויצירתיות טיפולית, על מנת שיוכלו לנתח את דרישות המערכת וצרכי הקליינטים/יות ולספק את סוג ההתערבות הטיפולית המתאים. חידוד יכולות אלו יאפשר לסטודנטים/יות לפעול באופן מודע ושיטתי במסגרת המורכבות האופיינית למקצוע הפסיכולוגיה השיקומית.

דרישות נוכחות (%):
80%

שיטת ההוראה בקורס: הרצאות פרונטליות ותיאורי מקרה

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
1. מבוא כללי לגישות השונות והאינטגרציה עם התחום השיקומי
2. מבט אל התיאוריות הפסיכודינמיות והפעלתן בשדה השיקומי:
זיגמונד פרויד ופסיכולוגיית האני
מלאני קליין
יחסי אובייקט
פסיכולוגיית העצמי
פסיכותרפיה אינטר-פרסונלית/
3. פסיכותרפיה אקזיסטנציאלית
4. פסיכותרפיה אינטגרטיבית

חומר חובה לקריאה:
Chan, F., Berven, N. L., & Thomas, K.R. (2004). Counselling theories and techniques for rehabilitation health professionals. New York: Springer. (chap. 2: Psychodynamic therapy)


הפסיכותרפיה הפסיכואנליטית (1)
1. מיטשל ובלאק (2006). פרויד ומעבר לו. (פרק 1: זיגמונד פרויד והמסורת הפסיכואנליטית הקלסית). תולעת ספרים.

3. Cubbage, M. E., & Thomas, K. R. (1989). Freud and disability. Rehabilitation Psychology, 34, 161-173.
4. Thomas, K.R.,& Siller, J. (1999). Object loss, mourning, and adjustment to disability. Psychoanalytic Psychology. Vol 16(2), 179-197.

פסיכולוגיית האני (2)
1. . מיטשל ובלאק (2006). פרויד ומעבר לו. (פרק 2:פסיכולוגיית האני). תולעת ספרים.
2. Vos, M.S., & de Haes, J.C. (2007). Denial in cancer patients, an explorative review. Psychooncology, 16(1), 2-25.


תיאוריות יחסי האובייקט (3)
1 . מיטשל ובלאק (2006). פרויד ומעבר לו. (פרק 4: מלאני קליין והתאוריה הקלייניאנית בת זמננו). תולעת ספרים.
2. . מיטשל ובלאק (2006). פרויד ומעבר לו. (פרק 5:האסכולה הבריטית של יחסי-אובייקט: ור"ד פיירברן וד"ו ויניקוט). תולעת ספרים.
3. Thomas, K.R., & McGinnis, J.D. (1991). The psychoanalytic theories of D.W. Winnicott as applied to rehabilitation. Journal of Rehabilitation, July-Sept, 63-66.
4. Segal, J. (1996). Whose disability? Countertransference in work with people with disabilities. Psychodynamic Counseling, 2, 155-166.
5. החזקה והכלה – ומה בניהן? מאיר פרלוב (פסיכולוגיה עברית)




4. Kernberg, O. F. (1999). Psychoanalysis, psychoanalytic psychotherapy and supportive psychotherapy: Contemporary controversies. International Journal Psychoanalysis, 80, 1075-1091.
פסיכולוגיית העצמי (5)
1. . מיטשל ובלאק (2006). פרויד ומעבר לו. (פרק 6: פסיכולוגיות של זהות ושל עצמי: אריק אריקסון והיינץ קוהוט). תולעת ספרים.

2. Klonoff, P.S., & Lage, G. A. (1991). Narcissistic injury in patients with traumatic brain injury. Journal of Head Trauma Rehabilitation, 6 (4), 11-21.
3. העברה נגדית – סקירה היסטורית, מאיר פרלוב (פסיכולוגיה עברית)
4. Yehene et al. (2022). Parental narcissistic injury following child acquired brain injury (ABI): Exploring self object needs and emotional experience. Psychoanalytic Psychology
הפסיכותרפיה האקזיסטנציאלית (6)
“Composing a life involves a continual reimagining of the future, and reinterpretation of the past, to give meaning to the present” (M. C. Bateson)
1. Yalom, I.D. (1980) Existential Psychotherapy. Introduction. BasicBook.


2. ויקטור פראנקל (2001). האדם מחפש משמעות. דביר.

3. Chan, F., Berven, N. L., & Thomas, K.R. (2004). Counselling theories and techniques for rehabilitation health professionals. New York: Springer. (chap. 6: Logotherapy)

4. Lukas, E. (1998). The meaning of life and the goals in life for chronically ill people. In: P. T. P. Wong, & P. S. Fry (Eds.), The human quest for meaning (chap. 15). London: LEA.

חומר לקריאה נוספת:

מרכיבי הציון הסופי :
מבחן בכתב / בחינה בעל פה / מבחן מעשי % 40
מטלות הגשה במהלך הסמסטר: תרגילים / עבודות / מבדקים / דוחות / פורום / סימולציה ואחרות % 60

מידע נוסף / הערות:
הקורס ילווה בהגשת תרגילים המשקפים את יישום הלמידה התיאורטית על מקרים מתוך השדה הטיפולי
 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה