The Hebrew University Logo

סילבוס

הכירו את המדע: החלטות - 51120
עברית
הדפסה
 
סגור סגירה חלון
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 03-10-2021
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2

תואר: בוגר

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: פסיכולוגיה

סמסטר: שנתי

שפת ההוראה: עברית

קמפוס: הר הצופים

מורה אחראי על הקורס (רכז): פרופ' אילן יניב

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: ilan.yaniv@mail.huji.ac.il

שעות קבלה של רכז הקורס: חמישי 14:00- 15:00

מורי הקורס:
פרופ אילן יניב

תאור כללי של הקורס:
בקורס זה תיערך הכרות ראשונית עם התהליך המדעי והתוצר האקדמי מדעי העיקרי שלו - המאמר המדעי. במהלך הקורס התלמידים/ות יחפשו, יקראו, יבינו, ינתחו, יבקרו ויציגו בכתה מאמרים מדעיים בנושאים שונים ומגוונים בתחום הפסיכולוגיה של תהליכי שיפוט והחלטה.

תהליכי קבלת החלטות ממלאים תפקיד מרכזי בחיי היומיום של כולנו, ועל כן מהווים נושא מחקר מרכזי בפסיכולוגיה. החלטות דורשות פשרות קשות: למשל, בין אינטרס העצמי לבין רווחת האחרים (אנוכיות ואלטרואיזם), בין אני עכשווי לאני עתידי (כמה לחסוך), בין רגשי לרציונלי (הלב אומר כן, השכל אומר לא), בין הנאה לבין מטרת על (שוב השוקולד...). אנחנו לומדים מהחלטות העבר, תוצאות החלטה גורמות לנו לחוות סיפוק ו/או חרטה. הציפיה להגיע להחלטה "נכונה" מלווה לא פעם בקושי רגשי, קוגניטיבי, מושפעת מגורמים חברתיים (נראות וקונפורמיות), ובעלת השלכות פסיכו-פיזיולוגיות ומוחיות (עוררות, מתח). במאמרי הקריאה ובמהלך מפגשי הכיתה נדון בתיאוריות של החלטה, במושגי רציונליות וביסודות ההתנהגות אנושית.

מטרות הקורס:
המטרה העקרית של הקורס היא לאפשר לתלמידים להתנסות בחיפוש, קריאה, הבנה והצגה של מאמרים מדעיים, תוך הנגשה, הבניה, והנחיה אינטנסיבית על ידי המורה. הקורס מיועד לפתח יכולות למצוא ולהבין מאמרים מדעיים באופן עצמאי בהמשך הלימודים במחלקה לפסיכולוגיה.

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

בסיום הקורס התלמידים יהיו מסוגלים ברמה בסיסית:

•לחפש ביעילות מאמרים בנושאים ספציפיים במאגרי מידע שונים.
•להעריך ולהחליט במהלך חיפוש המידע (על סמך פרמטרים תכניים וביבליומטריים) איזה מהמאמרים בנושא יותר מרכזיים ושווים קריאה מעמיקה והתמקדות.
•להגדיר, לזהות ולהבין את הרקע, הרציונל, השיטות, התוצאות והמסקנות העיקריות של מאמר מדעי.
•לסכם ולנסח בתקציר את חלקי המאמר שנזכרו לעיל, תוך הבחנה בין נושאים/ממצאים עיקריים לעומת משניים במאמר.
•לבנות מצגת של הרקע, הרציונל, השיטות, התוצאות והמסקנות העיקריות של מאמר מדעי ולהציג אותה בכתה.
•להסביר אילו מאמרים קודמים הובילו את כותבי המאמר לשאול את שאלות המחקר.
•על סמך הנקודה הקודמת לבנות מצגת המסכמת, מדגימה, ומפרשת את ההתפתחות ההיסטורית של נושא/שאלת מחקר ספציפי/ת במשך מספר עשורים של מחקר בתחום.

דרישות נוכחות (%):
100

שיטת ההוראה בקורס: שלושת השעורים הראשונים יתבססו על הרצאות פרונטליות ודיונים בכתה. בשעורים אלה נערוך הכרות עם עולם המדע, מהגשת גרנטים ועד לפירסום מאמרים מדעיים (כולל מאמרים ניסויים, מאמרי סקירה, פרקים בספרים ערוכים). נערוך היכרות גם עם המבנה, המטרות ושיטות החיפוש של מאמר מדעי, ועם העקרונות הבסיסים של כתיבה מדעית. שאר השעורים במהלך השנה יתבססו על הצגות/הרצאות של התלמידים, כמפורט בסעיף הבא (תכנית הלימודים בקורס). בנוסף, יערכו פגישות של קבוצות קטנות ופגישות אישיות עם המורה.

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
לאחר שלושת השעורים הראשונים, בהם יוסברו המבנה, המטרות, עקרונות הכתיבה ושיטות החיפוש של מאמר מדעי, הקורס יתבסס על המטלות הבאות של התלמידים:

מטלה ראשונה: לפני כל שעור כל הסטודנטים יקראו מאמר סקירה בנושא מתוך תחום הפסיכולוגיה של החלטה, מתוך ספר או כתב העת.

מטלה שניה: תלמידי הכתה יתחלקו לקבוצות בנות 4 סטודנטים. בכל שעור תהיה קבוצה אחת אחראית על הדיון במאמר. חברי הקבוצה יכינו שאלות לגבי הנושאים השונים שכלולים במאמר. השאלות יכולות להיות קשורות ישירות לתוכן המאמר, הדורשות גם אינטגרציה והבנה. ניתן גם לשאול שאלות כלליות, כגון: מהי השאלה המדעית הכללית שהמאמר מנסה לענות עליה? כיצד התחיל המחקר בשאלה זו? מהם כיווני המחקר הנוכחיים? באיזה שיטות משתמשים כדי לחקור את שאלות המחקר בתחום זה? מהן ההשלכות של המחקר בתחום ספציפי זה להבנה כללית של המח וההתנהגות? האם ניתן להציע כווני מחקר עתידיים שיוכלו לתרום להעמקת הידע בתחום? וכד'. חברי הקבוצה האחראית צריכים להכין מצגת הכוללת את התשובות הנכונות ולהיות מוכנים לתקן או להוסיף על תשובות התלמידים.

בנוסף, חברי הקבוצה יקראו שני מאמרי ניסוי הקשור לנושא מאמר הסקירה ויציגו במשך כ- 20 דקות את הרציונל והשאלות המחקריות העיקריות, את השיטות ומערך המחקר, את התוצאות העיקריות ואת משמעותן.

מטלה שלישית: כתיבת עבודה המתחקה אחרי השורשים המדעיים והרעיוניים של מאמר מדעי עכשווי. גם עבודה זו תתבצע בקבוצות. בשלב ראשון יש לבחור מאמר בתחום, שפורסם בשנים האחרונות באחד מכתבי העת המובילים בתחום.

לאחר קריאה והבנה של המאמר עליכם:

1)לסכם בקצרה (מקסימום 1/2חצי עמוד מודפס) את הנושאים והשאלות המדעיות בהן המאמר עוסק, את הממצאים העיקריים בהקשר של השאלות המרכזיות (אין צורך לפרט את כל התוצאות) ושניים-שלושה משפטים על המסקנות העולות מהמחקר.
2) יש לבחור מתוך הרשימה הביבליוגרפית את המאמר העיקרי שממנו נשאב הרציונל לעריכת המחקר. יש לנמק בכתב את הבחירה ולהסביר מדוע דווקא מאמר זה הוביל את קו המחקר שנמשך במאמר החדש (מקסימום חצי עמוד מודפס).
3) את המאמר שנבחר בדרך זו יש להשיג בספריה ולחזור על התהליך פעמים נוספות, עד שמגיעים למאמר המקורי שהווה את הרציונל הראשוני למחקר בנושא. רצוי להגיע לפחות עד שנות ה-70' (אין חובה להגיע עד אריסטו אך גם זו אפשרות).
4) לסכום יש להציג באופן אינטגרטיבי את התפתחות הרעיון המדעי שהוביל לעריכת המחקר החדש (חצי עד שלושת רבעי עמוד).

בשיעור הראשון של הסמסטר השני יש להגיש עבודה הכוללת את שלבים 1 ו-2 (כדי שאוכל לבדוק אם אכן הבנתם את המטלה). את העבודה הכתובה יש להגיש עד היום האחרון של סמסטר ב.

חומר חובה לקריאה:
רשימת מאמרי הסקירה עבור המטלה הראשונה תינתן בתחילת הסמסטר.

חומר לקריאה נוספת:

מרכיבי הציון הסופי :

מידע נוסף / הערות:
הציון יהיה כללי לכל השנה ויורכב מהמרכיבים הבאים:

השתתפות בכתה: השתתפות (מענה לשאלות) במהלך הדיון במאמר הסקירה שיוצג על ידי הקבוצה האחראית לשיעור 10%
המטלה הקבוצתית הראשונה (הצגת מאמר הסקירה על ידי חברי הקבוצה) 25%
הצגת המאמר האישי 15%
מטלת סוף הקורס 50%

 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה