לוגו של האוניברסיטה העברית בירושלים

סילבוס

הכירו את המדע: תפיסת רגשות ופנים - 51117
English
הדפסה
 
סגור סגירה חלון
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 27-10-2024
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2

תואר: בוגר

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: פסיכולוגיה

סמסטר: שנתי

שפת ההוראה: עברית

קמפוס: הר הצופים

מורה אחראי על הקורס (רכז): הלל אביעזר

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: haviezer@mail.huji.ac.il

שעות קבלה של רכז הקורס: חמישי 18:00-19:00 בתאום מראש

מורי הקורס:
פרופ הלל אביעזר

תאור כללי של הקורס:
בקורס זה תערך הכרות ראשונית עם התהליך המדעי והתוצר האקדמי מדעי העיקרי שלו - המאמר המדעי. במהלך הקורס התלמידים/ות יחפשו, יקראו, יבינו, ינתחו, יבקרו ויציגו בכתה מאמרים מדעיים בנושאים שונים ומגוונים בתחום הפסיכולוגיה החברתית.

מטרות הקורס:
המטרה העקרית של הקורס היא לאפשר לתלמידים להתנסות בחיפוש, קריאה, הבנה והצגה של מאמרים מדעיים, תוך הנגשה, הבניה והנחיה אינטנסיבית על ידי המורה. הקורס מיועד להוביל את התלמידים/ות ליכולת לחפש ולהבין מאמרים מדעיים באופן עצמאי בהמשך הלימודים במחלקה לפסיכולוגיה.

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

בסיום הקורס התלמידים יהיו מסוגלים ברמה בסיסית:

•לחפש ביעילות מאמרים בנושאים ספציפיים במאגרי מידע שונים.
•להעריך ולהחליט במהלך חיפוש המידע (על סמך פרמטרים תכניים וביבליומטריים) איזה מהמאמרים בנושא יותר מרכזיים ושווים קריאה מעמיקה והתמקדות.
•להגדיר, לזהות ולהבין את הרקע, הרציונל, השיטות, התוצאות והמסקנות העיקריות של מאמר מדעי.
•לסכם ולנסח בתקציר את חלקי המאמר שנזכרו לעיל, תוך הבחנה בין נושאים/ממצאים עיקריים לעומת משניים במאמר.
•לבנות מצגת של הרקע, הרציונל, השיטות, התוצאות והמסקנות העיקריות של מאמר מדעי ולהציג אותה בכתה.
•להסביר אילו מאמרים קודמים הובילו את כותבי המאמר לשאול את שאלות המחקר.
•על סמך הנקודה הקודמת לבנות מצגת המסכמת, מדגימה, ומפרשת את ההתפתחות ההיסטורית של נושא/שאלת מחקר ספציפי/ת במשך מספר עשורים של מחקר בתחום.

דרישות נוכחות (%):
100

שיטת ההוראה בקורס: שלושת השעורים הראשונים יתבססו על הרצאות פרונטליות ודיונים בכתה. בשעורים אלה נערוך הכרות עם עולם המדע, מהגשת גרנטים ועד לפירסום מאמרים מדעיים (כולל מאמרים ניסויים, מאמרי סקירה, פרקים בספרים ערוכים). נערוך היכרות גם עם המבנה, המטרות ושיטות החיפוש של מאמר מדעי, ועם העקרונות הבסיסים של כתיבה מדעית. שאר השעורים במהלך השנה יתבססו על הצגות/הרצאות של התלמידים, כמפורט בסעיף הבא (תכנית הלימודים בקורס). בנוסף, יערכו פגישות של קבוצות קטנות ופגישות אישיות עם המורה.

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
לאחר שלושת השעורים הראשונים, בהם יוסברו המבנה, המטרות, עקרונות הכתיבה ושיטות החיפוש של מאמר מדעי, הקורס יתבסס על המטלות הבאות של התלמידים:

מטלת הצגה בכיתה והנחיית דיון
הנחייה קבוצתית של דיון בכיתה על מאמר נושא: לפני כל שעור, כל הכיתה תקרא מאמר נושא קצר באחד מתחומי קבלת החלטות. בכל שיעור קבוצה של ארבעה תלמידים תציג את מאמר הנושא ותנחה דיון במשך 30 דקות. בנוסף, כל זוג (מתוך הארבעה) יחפש ויקרא מאמר אמפירי ניסויי אחד (שיעבור אישור שלי) הקשור לנושא מאמר הנושא ויציג אותו במשך 20 דקות ובפרט, את הרציונל, שאלות המחקר העיקריות, שיטות המחקר, התוצאות ומשמעותן. סך הכל, תהיינה שתי מצגות זוגיות כאלו בכל שיעור. יש לסיים כל מצגת עם רעיון למחקר המשך. בתום כל המצגות (שלוש), המורה ינחה דיון קצר על המאמרים שהוצגו, יוסיף הערות רקע, ויקשר את המאמרים למה שנלמד קודם.

מטלת הגשה
(חלק ראשון יוגש בתחילת סמסטר ב'. העבודה המלאה תוגש בסופו): כתיבת עבודה המתחקה אחרי שורשיו המדעיים והרעיוניים של מאמר מדעי עכשווי. עבודה זו תתבצע במסגרת של רביעיות, זהות לאלה שבמטלת ההנחייה הקבוצתית. בשלב א יש לבחור מאמר בנושא הבעות רגש שפורסם בחמש שנים האחרונות באחד מכתבי העת הבאים. יש לאשר איתי את בחירת המאמר הראשון !
Psychological Science; Emotion, Journal of Personality and Social Psychology; Journal of Experimental Psychology; Science; Nature; PNAS; PLOSone. Cognition and Emotion, Current Biology or other journals with my approval.
בשלב ב', לאחר קריאה והבנה של המאמר עליכם לסכם בקצרה (לכל היותר 1/2 עמוד מודפס ברווח שורה וחצי) את הנושאים והשאלות המדעיות בהן המאמר עוסק, את הממצאים העיקריים, ושניים-שלושה משפטים על המסקנות העולות מהמחקר. בשלב זה, יש לבחור מתוך הרשימה הביבליוגרפית של המאמר, מאמר מרכזי, שהוביל לעריכת המחקר הנוכחי, ולקרוא אותו. יש לנמק את הבחירה ולהסביר (לכל היותר 1/2 עמוד מודפס ברווח שורה וחצי) כיצד מאמר זה הוביל את קו המחקר שנמשך במאמר המאוחר יותר.
יש לחזור על התהליך של בחירת מאמר מקדים (בכל צעד, מתוך הרשימה הביבליוגרפית של מאמר האחרון שנבחר) 3 פעמים נוספות. סך הכול יש לאתר לקרוא ולהסביר 4 מאמרים.
פרק הסיכום של העבודה יכלול שני חלקים. בחלק הראשון תציגו באופן אינטגרטיבית (עד שלושת רבעי עמוד) את התפתחות הרעיון המדעי שסקרתם, במרוצת הזמן מעבר לחמשת המאמרים. החלק האחרון יהיה סדרה של הצעות מחקר אישיות. כל תלמיד יכתוב הצעת מחקר המהווה לדעתו של התלמיד את הצעד הבא (כל הצעה תהיה באורך חצי עמוד עד עמוד). כך עבודה שתוגש על ידי צוות של ארבעה תלמידים, תכלול, ארבע הצעות אישיות, כל אחת בזיהוי שמו של הכותב. בכתיבת הצעת המחקר האישית נבקש מכל תלמיד להציג השערת מחקר תיאורטית שלדעתו נובעת מרצף המחקרים, להסביר את משמעותה של השערה זו, לכתוב כיצד היה בוחן אותה (שיטה), ומהו הניבוי שלו לגבי הממצאים שיתקבלו. חלק זה של העבודה יאפשר ביטוי אישי לכל תלמיד.
פורמט: שוליים 2.5 ס''מ, גופן david או arial, רווח 1.5, שם קובץ ההגשה יכיל את שמות ארבעת התלמידים המגישים אותו. בנוסף יצורפו במייל המאמרים בפורמט PDF.

חומר חובה לקריאה:
ייקבע בהמשך

חומר לקריאה נוספת:
ייקבע בהמשך

מרכיבי הציון הסופי :
הגשת עבודה מסכמת / פרויקט גמר / מטלת סיכום / מבחן בית / רפרט % 50
מצגת / הצגת פוסטר / הרצאה / סמינר / פרוסמינר / הצעת מחקר % 40
נוכחות / השתתפות בסיור % 10

מידע נוסף / הערות:
 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה