The Hebrew University Logo

סילבוס

אי-תקשורת - 50976
עברית
הדפסה
 
סגור סגירה חלון
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 06-10-2021
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2

תואר: מוסמך

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: תקשורת ועיתונאות

סמסטר: סמסטר א'

שפת ההוראה: עברית

קמפוס: הר הצופים

מורה אחראי על הקורס (רכז): עמית פינצ'בסקי

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: amitpi@mscc.huji.ac.il

שעות קבלה של רכז הקורס: יום ב' 10-12

מורי הקורס:
פרופ עמית פינצבסקי

תאור כללי של הקורס:
רעש, הפרעות, שתיקה, אי-הבנה, נתק, סירוב לתקשר – כל אלה נתפסו באופן מסורתי כשוללים את כל מה שניתן להגדירו כתקשורת. הקורס יעסוק בסוגיות ותופעות שניתן לכנותן "אי-תקשורת", ויציע הסתכלות אלטרנטיבית על מקומן וחשיבותן. מה ניתן ללמוד על תקשורת דרך הפרתה? האם כלל ניתן לא לתקשר? האם תיתכן תקשורת ללא מובן? האם כשל בתקשורת הוא בהכרח כישלון? האם תקשורת מחייבת הדדיות? מה בין תקשורת ואחרוּת? הדיונים בכיתה יתבססו על קריאה בטקסטים בתקשורת, תיאורה ביקורתית, ספרות, לימודי מדיה, פסיכולוגיה ופילוסופיה, תוך שילוב מקרי מבחן, מאוטיזם דרך גמגום ועד לניו-מדיה.

מטרות הקורס:
פיתוח חשיבה ביקורתית ביחס לעקרונות רווחים בתיאוריה ופרקטיקה של תקשורת

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

1. לבקר מודלים רווחים בתקשורת המוטים לטובת הצלחת תקשורת;
2. להעריך מחדש עקרונות תיאורטיים של תקשורת לטובת ניסוח אלטרנטיבי של אפשרויות מכוננות וחיוביות של אי-תקשורת;
3. לאתר ולנתח את הממד המאפשר באי-תקשורת תוך הסתמכות על מקרים וסיטואציות.

דרישות נוכחות (%):
80%

שיטת ההוראה בקורס: דיון, הצגת אובייקט מחקרי

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
מבנה הקורס ורשימת קריאה
1. מבוא
William Harben, "In the Year Ten Thousand" The Arena Vol. 6, No. 36 (Nov, 1892): 743-49.

2. מה הרעש הזה?
Warren Weaver, "The Mathematics of Communication," Scientific American Vol. 181 No. 1 (July 1949): 11-15.
David Novak, “Noise” in Keywords in Sound, D. Novak and M. Sakakeeny eds. (Durham: Duke University Press, 2015),125-138.
העשרה:
Luigi Russolo, The Art of Noise: Futurist Manifesto (Something Else Press, 1967/1913), 5-15.

3. על מה כל הרעש הזה?
Michel Serres, Hermes: Literature, Science, Philosophy (The Johns Hopkins U Press, 1980), 65-70.
Michel Serres, The Parasite (U of Minnesota P, 2007), 66-70.
Jacques Attali, Noise: The Political Economy of Music (U of Minnesota P, 1985), 3-20.
העשרה:

Katheryn N Hayles, "Two Voices, One Channel: Equivocation in Michel Serres," SubStance 57 (1988): 3-12.


4. בעקבות בבל
ז'אק דרידה, נפתולי בבל (תל אביב: רסלינג, 2002), 45-80.
Ido Ramati and Amit Pinchevski, “Uniform Multilingualism: A Media Genealogy of Google Translate,” New Media & Society 20: 7 (2018): 2550-2565.
העשרה:
Ted Striphas, “Communication as Translation,” in Communication As… Perspectives on Theory, G.J. Shepherd, J. St. John, and T. Striphas, eds. (Sage, 2005), 232-241.

5. All you need is… communication

Deborah Cameron, Good to Talk? Living and Working in a Communication Culture (London: Sage, 2000), 149-177.
Yonatan Fialkoff and Amit Pinchevski, “Communicating Communication: The Recursive Expertise of Communication Experts,” Language and Communication (2021) doi: https://doi.org/10.1075/ld.00101.fia

העשרה:
Paul Watzlawick, Janet Beavin and Don D. Jackson, Pragmatics of Human Communication (New Tork: Norton & Company, 1967), Ch. 2.
Eva Illouz, Cold Intimacies: The Making of Emotional Capitalism (Cambridge: Polity), 18-39.


6. אוטיזם כלקות תקשורת

Amit Pinchevski and John Durham Peters, "Autism and New Media: Disability between Technology and Society," New Media & Society 18: 11 (2016): 2507-2523.
Mirada Brady and Melodie Cardin, “Your Typical Atypical Family: Streaming Apolitical Autism on Netflix,” Topia 42 (2021): 96-116.
העשרה:

Ian Hacking, "Autism Fiction: A Mirror of an Internet Decade?" University of Toronto Quarterly 79:2 (Spring 2010): 632-655.

7. זה הקול
Steven Connor, Dumbstruck: A Cultural History of Ventriloquism (Oxford: Oxford University Press, 2000), 1-23.
Amanda Weidman, “Voice,” in Keywords in Sound, 125-138.
העשרה:
Mladen Dolar, A Voice and Nothing More (Cambridge: The MIT Press, 2006), 105-124.

8. שתיקות ולחישות
Wendy Brown, “Silence’s Freedom,” in Edgework: Critical Essays on Knowledge and Politics (Princeton U Press, 2005), 83-97.
Xinghua Li, "Whispering: The Murmur of Power in a Lo-Fi World," Media, Culture and Society 33:1 (2011): 19-34.

העשרה:
Gemma Corradi Fiumara, The Other Side of Language: A Philosophy of Listening (Routledge, 1995), 95-112.
מרטין בובר, בסוד שיח (מוסד ביאליק, 1980), ע"מ 107-112.


9. גמגומים ומלמולים
Marc Shell, "Moses' Tongue," Common Knowledge 12: 1 (2006): 150-176.
Michel De Certeau, "Vocal Utopias: Glossolalias," Representations 56 (Fall 1996): 29-47.
העשרה:
Brandon LaBelle, Lexicon of the Mouth: Poetics of Politics of Voice and the Oral Imaginary (New York: Bloomsbury, 2014), 129-158

10. הד ואקו
Ovid, The Metamorphoses, Book 3: "Echo Sees Narcissus": http://www.poetryintranslation.com/PITBR/Latin/Metamorph3.htm#Bkthree474
Amit Pinchevski, Echo (Cambridge: The MIT Press, 2021): 1-22; 56-82
העשרה:
Adriana Cavarero, For More than One Voice: Toward A Philosophy of Vocal Expression (Stanford: Stanford U Press, 2005), 165-172.


11. אנטי תקשורת
Jodi Dean, “Communicative Capitalism: The is What Democracy Looks Like,” Journal of Communication and Languages 51 (2019): 32-49
Franco Berardi, “What Does Cognitariant Mean? Work, Desire and Depression,” Cultural Studies Review 11:2 (2005): 57-63.
העשרה:
Gilles Deleuze, “Postscript on the Societies of Control,” October 59 (Winter 1992): 3-7.

12. האתיקה של ההפרעה
Maurice Blanchot, The Infinite Conversation (University of Minnesota P, 1993), 66-82.

תרגום לעברית: מוריס בלנשו, השיחה האינסופית (הקיבוץ המאוחד, 2012), 106-122.

Diane Davis, “Addressing Alterity: Rhetoric, Hermeneutics, and the Nonappropriative Relation,” Philosophy & Rhetoric 38:3 (2005): 191-212.

העשרה:

Amit Pinchevski, By Way of Interruption: Levinas and the Ethics of Communication (Pittsburgh: Duquesne UP, 2005), 1-26.

13. הצגת נושאים לעבודות

14. הצגת נושאים לעבודות




חומר חובה לקריאה:
ראו למעלה

חומר לקריאה נוספת:
אין

מרכיבי הציון הסופי :

מידע נוסף / הערות:
1. נוכחות והשתתפות פעילה: מינימום 80%, כל היעדרות מעבר לכך עם אישור (10% מהציון). קריאה משבוע לשבוע, והשתתפות מבוססת קריאה בדיונים – חובה.

2. הגשת חמש שאלות לדיון בעקבות קריאת פריטים ביבליוגרפיים מחמישה מפגשים שונים. השאלות ישמשו נקודת מוצא לדיון בכיתה ועליהן להיות ממוקדות בטקסט, כלומר כאלה שמתייחסות לטענות או לנושאים שנדונים ע״י המחבר (בניגוד לשאלות שמסיטות את הנושא החוצה מן הטקסט, כמו למשל: האם טענתו של סר מתאימה לאלגוריתם של iTunes, או האם דלז בעצם מדבר על פייסבוק?). את השאלות יש להעלות לאתר המודל של הקורס ערב לפני השיעור. (15% מהציון)

3. אובייקט מחקרי: איתור והבאת אובייקט (מקרה, טקסט, טכנולוגיה, ייצוג, עבודת אומנות) רלוונטי לנושא המפגש ובהתייחס לפריט ביבליוגרפי מתוכו. מומלץ להתמקד בפסקה אחת או שתיים מתוך פריט הקריאה ו/או להתמקד ברעיון אחד או שניים. המטרה אינה לבצע אפליקציה פשוטה אלא לקרוא את הטקסט דרך האובייקט, לנסות להאיר בו אספקטים באמצעות האובייקט. יש להגיע לכיתה מוכנים להציג בקצרה (10 ד׳) את האובייקט ולהדגים את הקשרים בינו לבין חומר הקריאה. יש להעלות לאתר המודל של הקורס דף הסבר בראשי פרקים על האובייקט ערב לפני המפגש. (פעם אחת בסמסטר15% מהציון).

4. עבודת סיכום: דיון בסוגיה תיאורטית, במקרה או באובייקט מתוך חומר הקורס. היקף: עד 15 עמודים, כולל ביבליוגרפיה. עבודת סמינר: דיון מקיף בסוגיה תיאורטית, דיון השוואתי או ניתוח מקרה רחב או מספר מקרים. היקף: עד 30 עמודים, כולל ביבליוגרפיה (60% מהציון). יש לאשר את נושא העבודה עם המרצה מראש, ורצוי מאוד לקבוע פגישה כדי לדון בנושא. השיעורים האחרונים יוקדשו להצגת ודיון בעבודות. לשיעורים אלה יש להגיע מוכנים להצגה קצרה של הנושא, הגישה, והשיטה (10-15 דקות). הציפייה היא לראשי פרקים ראשוניים, לא ל והנא להקפיד על כללי כתיבה וציטוט אקדמיים. הפקולטה למדעי החברה נוקטת בהליכים משמעתיים חמורים נגד מקרים של העתקת עבודות או שימוש לא הגון במקורות. אל תסתכנו, זה לא שווה את המחיר.
 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה