The Hebrew University Logo

סילבוס

קולנוע לאומי, קולנוע עולמי - 50941
עברית
הדפסה
 
סגור סגירה חלון
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 08-08-2023
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2

תואר: בוגר

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: תקשורת ועיתונאות

סמסטר: סמסטר א'

שפת ההוראה: עברית

קמפוס: הר הצופים

מורה אחראי על הקורס (רכז): פרופ' רעיה מורג

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: raya.morag@mail.huji.ac.il

שעות קבלה של רכז הקורס: יום ג', 10:00-11:00

מורי הקורס:
פרופ רעיה מורג

תאור כללי של הקורס:
הקורס מציע דיון בסוגיות מרכזיות בקולנוע העולמי העכשווי, בעיקר זה האמנותי – ההגדרות המשתנות של קולנוע לאומי בעידן הגלובליזציה; לאומיות וטרנס-לאומיות; זהות והזדהות; מולדת, גלות והגירה; עיבוד העבר הטראומטי; מגדר ולאומיות. הדיון בסוגיות אלה יתבסס על ניתוח טכסטואלי של סרטים עלילתיים ממבחר ארצות ואזורים: חלב הצער (קלאודיה יוסה, פרו, 2009), פרידה (אשגאר פרהאדי, איראן, 2011), מחבואים (מיכאל הנקה, אוסטריה, 2005), לחזור הביתה (ז'אנג יימו, סין, (2014, אידה (פאבל פאבליקובסקי, פולין, 2013), חוף מבטחים (אקי קאוריסמקי, פינלנד, 2011) נשים על סף התמוטטות עצבים (פדרו אלמודובר, ספרד, 1989) והקול האנושי (פדרו אלמודובר, ספרד, 2021).

מטרות הקורס:
הקורס מאפשר היכרות עם במאים בולטים בקולנוע העולמי והתוודעות לסוגיות של לאומיות וגלובליות, על ייצוגן האסתטי והאתי, כולל דגמים חתרניים.

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

בסיום קורס זה התלמידים יכירו את הקולנוע העולמי הלא מיינסטרימי ויפתחו כלים להתמודדות מושכלת עימו. כן יתוודעו לגישות המרכזיות בסוגיה של לאומיות/גלובליות וקולנוע.


דרישות נוכחות (%):
100

שיטת ההוראה בקורס: הרצאות, ניתוח סרטים, דיון.

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
שעור מס' תאריך נושא
1. 17.10.23 מבוא
2. 24.10.23 חתרנות בקולנוע האיראני העכשווי: פרידה A Separation – אשגאר פרהאדי
3. 7.11.23 המשך
4. 14.11.23 לאומיות והזיכרון ההגמוני: חלב הצער The Milk of Sorrow – קלאודיה יוסה
5. 21.11.23 המשך
6. 28.11.23 הקולנוע הסיני מתבונן בעברו הטראומטי: לחזור הביתה Coming Home – יימו ז'אנג
7. 5.12.23 שיבת המודחק האירופי: מחבואים Hidden – מיכאל הנקה
8. 19.12.23 המשך
9. 26.12.23 הקולנוע הפולני העכשווי מתבונן בשואה: אידה Ida – פאבל פאבליקובסקי
10. 2.1.24 הקולנוע הגלובלי וסוגיית ההגירה: חוף מבטחים Le Havre – אקי קאוריסמקי
11. 9.1.24 הקולנוע הספרדי במבחן הזמן: נשים על סף התמוטטות עצבים והקול האנושי – פדרו אלמודובר
12. 16.1.24 סיכום


חומר חובה לקריאה:
חומר קריאה נלווה:
מבוא
1. 2. 1. Hayward, Susan (2005) "Framing National Cinemas" Cinema and Nation eds. Mette Hjort and Scott Mackenzie London Routledge: 88-102.
3. 4. 2. Jarvie, Ian (2000) "National Cinema A Theoretical Assessment" Cinema & Nation eds. Mette Hjort and Scott MacKenzie London Routledge: 75-87.
5. 3. בנדיקט, אנדרסון (2000) "מבוא", קהילות מדומיינות האוניברסיטה הפתוחה תל אביב: 31-38.
6.
פרידה
4. Ahmadgoli, Kamran & Yazdanjoo, Morteza (2022) "The Politics of Cultural
Diplomacy: The Case of Asghar Farhadi’s a Separation and the Salesman" Quarterly Review of
Film and Video 39:3: 527-546.
5. Rugo, Daniele (2016) "Asghar Farhadi Acknowledging Hybrid Traditions:
Iran, Hollywood and Transnational Cinema" Third Text 30.3-4: 173-187.
7.
8. חלב הצער
6. Hirsch, Marianne (2001) "Surviving Images: Holocaust Photographs and the Work of Postmemory" Yale Journal of Criticism 14.1: 5-37.
7. Rojas, Adriana (2017) "Mother of Pearl, Song and Potatoes: Cultivating Resilience in Claudia Llosa’s La teta asustada/Milk of Sorrow (2009)" Studies in Spanish & Latin American Cinemas 14.3: 297-314.‏
8. Theidon, Kimberly (2009) "The Milk of Sorrow: A Theory on the Violence of Memory" Canadian Woman Studies/les cahiers de la femme 27.1: 8-16.
9. Rueda, Carolina (2015) "Memory, Trauma, and Phantasmagoria in Claudia Llosa’s “La teta asustada”" Hispania 98.3: 452–462.

לחזור הביתה

10. Morag, Raya (2020) "Post-Cultural Revolution Chinese Cinema of Betrayal: The Figure of the Collaborator and the Doubling Paradigm" Continuum Journal of Media & Cultural Studies: 1-20.
11. ברנוביץ', נמרוד (2008). "זכר מאו בסין הפוסט-מאואיסטית: הזיכרון והשכחה". זמנים: רבעון להיסטוריה, 104-117.

מחבואים
9. 12.+13. Caché Dossier (2007) Screen 48.2: 211-249.
14. Celik, Ipek A. (2010) "I Wanted You to Be Present": Guilt and the History of Violence in Michael Haneke's Caché" Cinema Journal 50.1: 59-80.
15. Hill, Charlotte & Batcho, James (2019) "An Invitation to Bear Witness: Collective Guilt and the Ethical Spectator in Haneke’s Caché" Studies in European Cinema 16:2: 94-107,
10.
אידה
16. Ratner, Megan (2014) "Displaced Persons IDA’s Window on Vanished Lives" Film Quarterly 67.3 (Spring): 30-34.
17. Lassner, Phyllis (2021) "The Quest for Holocaust Memory in Polish Films, 2012–2016" Holocaust Studies 27.2: 201-217.
18. Mroz, Matilda (2016) "Framing Loss and Figuring Grief in Pawel Pawlikowski’s Ida" Screening the Past 41: 1-13.

חוף מבטחים
19. Holst-Knudsen, Heidi (2018) "Picturing the Other: Teaching Migration and Community with Aki Kaurismäki’s Le Havre" The French Review 92.1: 112-127.
20. Breger, Claudia (2015) "Simple Truths, Complex Framings, and Crucial Specifications: Aki Kaurismäki's 'Le Havre'" MLN 130.3: 506-527.


סרטי אלמודובר
21. Sánchez-Arce Ana María (2020) "Pure Theater" (Ch. 6) in: The Cinema of Pedro Almodovar Manchester University Press: 97-111.






חומר לקריאה נוספת:
Supplementary reading material:
Elsaeeser, Thomas (2009) "Mind Game film" Puzzle Films: Complex Storytelling in Contemporary Cinema ed. Warren Buckland Wiley-Blackwell: 13-41. 1.
Shohat, Ella (2006) "Post-Third-Worldist Culture: Gender, Nation, and the Cinema" Transnational Cinema The Film Reader eds. Elizabeth Ezra and Terry Rowden Routledge London: 39-56. 2.

מרכיבי הציון הסופי :
הגשת עבודה מסכמת / פרויקט גמר / מטלת סיכום / מבחן בית / רפרט % 100

מידע נוסף / הערות:
חובות הקורס:
• קריאת הביבליוגרפיה לכל שעור. פריטי חובה: במבוא, מס' 1, 3. פריטי החובה לגבי הסרטים: מס' 4, 6, 10, 11 ,12, 16, 19, 21.
• צפיית חובה בסרטי הקורס באתר הקורס, לקראת כל שיעור. שימו לב שלשיעור מס' 11 יש לצפות בשני סרטים (שאחד מהם הוא סרט קצר).

• עבודה מסכמת (100% מהציון). יש להקפיד על מבנה העבודה ולא לחבר בין הסעיפים. הגשה באתר ב-וורד (לא ב-פדף), תאריך ההגשה: 6.2.24, עד השעה 12:00.

הנחיות: בחרו סרט מתוך הסרטים שנלמדו במהלך הסמסטר (חוץ מסרטי אלמודובר) ושני מאמרים מהסילבוס שאינם מאמרי החובה לקריאה השוטפת ולא נדונו בהרחבה בכיתה.
מבנה העבודה:
א. סכמו את הטענות והשאלות העיקריות שנדונו בשיעור לגבי הסרט בו בחרתם/ן. (היקף: עד עמוד)
ב. ציינו 2 מהטענות המרכזיות של כל אחד מהמאמרים שבחרתם (סה"כ 4 טענות) והסבירו כיצד לדעתכם/ן הן תורמות לדיון שנערך על הסרט בכיתה. נמקו את דבריכם. יש לצטט כל טענה במלואה תוך ציון מס' העמוד בו היא מופיעה והפנייה בהערה למאמר ממנו הטענה לקוחה. (היקף: עד שני עמודים)
ג. סכמו בהתאם לדיון בקורס כולו האם הסרט שבחרתם הוא "סרט לאומי" ו/או "עולמי". נמקו. (היקף: עד עמוד)

שלד העבודה:
שם הסטודנט/ית, שם הקורס, שם הסרט שבחרתם/ן.
א. תיאור הטענות והשאלות העיקריות שהוצגו בדיון בסרט שנערך בשיעור.
ב. ציטוט 4 טענות מתוך המאמרים... עמ'... + הסבר כיצד הן תורמות לדיון בכיתה.
ג. סיכום הדיון לגבי הסרט.
ד. ביבליוגרפיה –ציון ביבליוגרפי של שני המאמרים שבחרתם.
היקף: 4-3 עמ'. אין לחרוג מהיקף זה. (לא כולל ביבליוגרפיה והערות). רווח כפול, פונט 12.

 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה