The Hebrew University Logo

סילבוס

קולנוע בעין הסכסוך - 50064
עברית
הדפסה
 
סגור סגירה חלון
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 08-08-2023
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2

תואר: מוסמך

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: תקשורת ועיתונאות

סמסטר: סמסטר א'

שפת ההוראה: עברית

קמפוס: הר הצופים

מורה אחראי על הקורס (רכז): פרופ' רעיה מורג

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: Raya.morag@mail.huji.ac.il

שעות קבלה של רכז הקורס: ימי ג', 10:00-11:00

מורי הקורס:
פרופ רעיה מורג

תאור כללי של הקורס:
הקורס ידון בסרטים המציגים את הסכסוך הישראלי-פלסטיני בקולנוע הישראלי על ידי ניתוח יצירות עלילתיות ודוקומנטריות בולטות משנות ה- 70' ועד ימינו. כן יידון מבחר מצומצם של סרטים פלסטיניים.

מטרות הקורס:
היכרות עם ייצוג הסכסוך הישראלי-פלסטיני בקולנוע הישראלי. היכרות עם המחקר הפרדיגמטי בתחום.

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

בסיום הקורס, התלמידים יוכלו לנתח סרט באופן עצמאי, תוך שימוש בביבליוגרפיה הרלבנטית, ודיון בהקשר הפוליטי-תעשייתי הרחב.

דרישות נוכחות (%):
100

שיטת ההוראה בקורס: הרצאה פרונטלית, דיונים, קריאה קרובה, ניתוח סצנות מסרטים.

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
מערך השיעורים
1. 16.10.23 מבוא: גבולות הדיון: חרבת חזעה - רם לוי (1978)
2. 23.10.23 גבולות הדיון: פוקסטרוט – שמוליק מעוז (2020)
3. 30.10.23 המשך
4. 6.11.23 מלחמת 6 הימים: אוונטי פופולו - רפי בוקאי (1986)
5. 13.11.23 הגל הפלסטיני בשנות ה- 80': מאחורי הסורגים (1984), ואחד משלנו (1989) - אורי ברבש
6. 20.11.23 מעבר לאפוקליפסה?: החיים על פי אגפא - אסי דיין (1992) המלצה: החיים כשמועה – אסי דיין (סדרה בת 3 פרקים, 2013)
ארץ נהדרת | הפיתרון של שאולי - YouTube

7. 27.11.23 מלחמת לבנון הראשונה: לבנון - שמוליק מעוז (2009)
8. 4.12.23 מפגש עם במאי/ת (לא סופי)
9. 18.12.23 האינתיפאדה וייצוג הטרור: ההרוג ה- 17 - דויד אופק (2003), גן עדן עכשיו - האני אבו אסעד (2005)
10. 1.1.24 הצטלבות של זהויות מיניות בסכסוך: יוסי וג'אגר – איתן פוקס (2002) ו-געוואלד (2008)
11. 8.1.24 דמות המשת"פ בסבך ייצוגים סותרים: בית לחם – יובל אדלר (2013), עומאר – האני אבו אסעד (2013), הנסיך הירוק – נדב שירמן (2014)
12. 15.1.24 אופציה של שלום? שומרי הסף - דרור מורה (2012); טלטלה אמפתית.
13. 22.1.24 טלטלה אמפתית, המשך; סיכום: רכבת החופש - תאופיק אבו ואא'ל (2018)


חומר חובה לקריאה:


חומר קריאה נלווה:
1. נורה, פייר (1993) "בין זיכרון להיסטוריה: על הבעיה של המקום" זמנים 45: 4-19.
שוחט, אלה (1991) הקולנוע הישראלי: היסטוריה ואידיאולוגיה תל-אביב ברירות: 179-236. .2
3. שוחט, אלה (1998) "נרטיב-על / קריאות ביקורתיות: הפוליטיקה של הקולנוע הישראלי" בתוך: נורית גרץ, אורלי לובין וג'אד נאמן (עורכים) מבטים פיקטיביים על קולנוע ישראלי תל-אביב האוניברסיטה הפתוחה: 66-44.
4. נאמן, ג'אד ומונק, יעל (2013) "מתת המוות של הלוחם: ראליזם מאגי בסרט אוונטי פופולו" מכאן יג' אוקטובר: 68- 83.
5. שמאס, אנטון (1990) "הוא התבלבל בתפקידים" אוונטי פופולו - התסריט ירושלים כינרת: 7-17.
רשות:
6. שור, רנן ושוב, יעל (1990) "שיילוק במדבר, מהרעיון ועד לבית הקולנוע" אוונטי פופולו - התסריט ירושלים כינרת: 75-96.
7. גרץ, נורית וחרמוני, גל (2013) "בין לבנון לחרבת חזעה עובר שביל של בוץ: על טראומה, אתיקה ותקומה בקולנוע ובספרות הישראליים" מכאן יג' אוקטובר: 145-163.
8. מורג, רעיה (2017) "הגוף כשדה קרב" (פרק ראשון) טראומת הכובש, הקולנוע, האינתיפאדה תרגום: מריאנה בר תל אביב רסלינג: 63-109.
9. מורג, רעיה (2011) "המיניות והכיבוש: הקולנוע הפוסט-טראומטי הפלסטיני והישראלי בתקופת האינתיפאדה השנייה" תיאוריה וביקורת 38-39: 211-234.
10. גרץ, נורית וחלייפי, ג'ורג' (2006) נוף בערפל המרחב והזיכרון ההיסטורי בקולנוע הפלסטיני תל-אביב עם עובד: 7-14 (הקדמה), 121-152 (דרך ללא מוצא Roadblock Movies).
11. Morag, Raya. 2018. “Blood Relations and Nonconsensual Ethics: Israeli Intifada Documentaries.” Post Script 36.2-3: 75-85

12. בשיר, בשיר וגולדברג, עמוס (2015) "הרהורים על זיכרון, טראומה ולאומיות בישראל/פלסטין" בתוך: בשיר בשיר וגולדברג עמוס (עורכים) השואה והנכבה: זיכרון, זהות לאומית ושותפות יהודית-ערבית ירושלים מכון ון-ליר והקיבוץ המאוחד: 19-52.
13. Nashef, H. (2016) "Demythologizing the Palestinian in Hany Abu-Assad's Omar and Paradise Now" Transnational Cinemas 7.11: 82-95.

חומר לקריאה נוספת:
רשות:
1. ס. יזהר "סיפור חרבת חזעה" (1949/1989) סיפור חרבת חזעה ועוד שלושה סיפורי מלחמה תל-אביב: זמורה-ביתן: 33-78.
2. שפירא, אניטה (2000) "חרבת חזעה, זיכרון ושיכחה" אלפיים 21: 9-53.
3. מורה, דרור (2014) "פתח דבר", "העתיד" שומרי הסף שישה ראשי שב"כ מדברים תל אביב ידיעות אחרונות ספרי חמד: 9-16, 355-376.

• צפייה: קישור לסרטו של רם לוי "חרבת חזעה":
https://www.youtube.com/watch?v&eq;Eie1a9_gobg
המלצה: צפייה בסדרה או בסרט על תולדות הקולנוע הישראלי: הסדרה חגיגה לעיניים: סיפורו הקולנוע הישראלי (10 פרקים) - נואית גבע. יוצרים: אריק ברנשטיין, נואית גבע, שי להב, יאיר רווה, סיגל ראש (2015) או הסרט: היסטוריה של הקולנוע הישראלי (3.5 שעות) - רפאל נדג'ארי (2009)

מרכיבי הציון הסופי :
הגשת עבודה מסכמת / פרויקט גמר / מטלת סיכום / מבחן בית / רפרט % 100

מידע נוסף / הערות:
חובות הקורס:
• קריאת מאמר וצפייה בסרט לקראת כל שיעור. סה"כ 15 סרטים. כולם נמצאים באתר הקורס.
• שימו לב לשיעורים ולתרגילים לקראתם יש לצפות בשני סרטים והיערכו בהתאם.
• שימו לב, שבגלל בעיה עם הכתוביות בסרט "עומאר" שעד כה לא ניתן היה לפתור, לשיעור מס' 11 עליכם/ן לצפות בסרט "עומאר" במדיה (ולא באתר הקורס). יש שני עותקים ולכן כדאי להזמין מראש עמדת צפייה.


• עבודה מסכמת (100% מהציון). יש להקפיד על מבנה העבודה ולא לחבר בין הסעיפים. הגשה באתר ב-וורד (לא ב-פדף), תאריך ההגשה: 6.2.24, עד השעה 12:00.
• היקף: 4-3 עמ' (לא כולל ביבליוגרפיה והערות). רווח כפול, פונט 12.
בחרו סרט שנלמד בכיתה במהלך הסמסטר.
העבודה מתבססת על המאמר של גולדברג ובשיר "הרהורים על זיכרון, טראומה ולאומיות בישראל/פלסטין" (מס' 12 בסילבוס).
מה לדעתכם היו אומרים גולדברג ובשיר לו צפו בסרט?
מבנה העבודה: א. סכמו את הטענות והשאלות העיקריות שנדונו בכיתה לגבי הסרט (היקף: עד עמוד).
ב. הציגו את 4-3 הטענות המרכזיות של המאמר (צטטו את הטענות במלואן וציינו את מספרי העמודים בהם מופיעות הטענות). (היקף: עד שני עמודים)
ג. חוו דעתכם על תרומתו של המאמר לדיון על הסרט (עד עמוד).
ד. רשימה ביבליוגרפית ופילמוגרפיה.
הגשת עבודה סמינריונית. (ההגשה מומלצת למי שלמד/ה בעבר קורס במבע קולנועי): ניתוח סרט ישראלי על הסכסוך הישראלי-פלסטיני, שלא נדון בכיתה (יש לאשר את הבחירה איתי). קריאה ביבליוגרפית - 6 פריטים. אין להשתמש בביקורות מהעיתונות. היקף העבודה –10-20 עמ'. תאריך ההגשה ב-מודל: 30.9.24, עד השעה 13:00. יש להגיש את העבודה במייל גם למזכירות המחלקה לתקשורת: communic@savion.huji.ac.il. הנחיות מדויקות תימסרנה בהמשך.


 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה