The Hebrew University Logo

סילבוס

יסודות המחקר באינטרנט - 50040
עברית
הדפסה
 
סגור סגירה חלון
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 16-03-2022
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 3

תואר: מוסמך

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: תקשורת ועיתונאות

סמסטר: סמסטר ב'

שפת ההוראה: עברית

קמפוס: הר הצופים

מורה אחראי על הקורס (רכז): ניקולס ג׳ון

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: n.john@huji.ac.il

שעות קבלה של רכז הקורס: בתיאום

מורי הקורס:
פרופ ניקולס ג'ון

תאור כללי של הקורס:
הקורס עוסק במגוון היבטים של חקר האינטרנט – תיאורטיים, פרקטיים, אתיים, ועוד. הוא דן בשתי שאלות עיקריות, יחד עם שאלה שמשלבת ביניהן. השאלה הראשונה קשורה לתופעת האינטרנט בכללותה והתכונות הייחודיות של ה Web2.0. השאלה השניה בוחנת כיצד ניתן להשתמש באינטרנט ככלי מחקר לשאלות מחקר מסורתיות. כיצד נתונים שנאספים באמצעות האינטרנט יכולים לעזור לנו להבין את העולם מסביבנו? זה כולל את השימוש במנועי חיפוש, מאגרי מידע מקוונים, ומשאבים אחרים שנוצרים בצורה דיגיטאלית, כגון דפי הצ'ט של מאמרים בוויקיפדיה, קישורים בין אתרים, ופרופילים בפייסבוק. שילוב בין השאלות העיקריות משמע חקר של תופעות מקוונות באמצעות כלים מקוונים עכשויים.
בקצרה, הקורס מציג כיצד ניתן להשתמש באינטרנט ככלי מחקר, וגם מציג כיצד ניתן לחקור את האינטרנט. במהלך הקורס יושם דגש מיוחד על כלים ומושגים ייחודיים לעולם האינטרנט, כגון קישורים, אתרי אינטרנט ורשתות חברתיות מקוונות. בנוסף להרצאות הפרונטאליות, לקורס אוריינטציה מאוד פרקטית, והסטודנטים ירכשו ידע מעשי בשימוש בכלים חדשים.

מטרות הקורס:
המטרה העיקרית של הקורס היא לספק לסטודנטים מגוון כלים כמותניים ואיכותניים לחקר האינטרנט ולמחקר באמצעות האינטרנט. הקורס שואף גם לספק לסטודנטים כלים לשיפוט אתי של מחקרים אינטרנטיים.

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:
1. לארכן אתרי אינטרנט קיימים
2. ניתוח קישורים ורשתות קישורים
3. לנתח רשתות חברתיות
4. לייצג נתונים בצורה ויזואלית
5. להשתמש בשירותי גוגל מתקדמים
6. לאסוף נתוני אתרים באופן שיטתי ורחב
7. להבין את המבנה של אתרי אינטרנט
8. להשתמש בסקרים מקוונים

דרישות נוכחות (%):
100

שיטת ההוראה בקורס: כל שבוע תינתן הרצאה בת שעה וחצי ואחריה תרגיל מעשי בן 45 דקות.

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
זה עשוי להשתנות

1. מבוא
2. ארכיונים, היסטוריית רשת
3. ארכיונים, היסטוריית רשת
4. ניתוח קישורים – גירוד, קישורי פנים וחוץ
5. ניתוח רשתות חברתיות
6. ויזואליזציות
7. גוגל טרנדס, ngrams, חיפוש מתקדם
8. מנועי חיפוש, הפוליטיקה של מנועי חיפוש
9. ביג דאטה/טוויטר
10. רשתות חבריות: פייסבוק, טוויטר – כיצד לנתח ?
11. אתיקה
12. מעבירים שיטות מסורתיות לזירה המקוונת: אתנוגרפיה, ראיונות, קבוצות מיקוד
13. מעבירים שיטות מסורתיות לזירה המקוונת: אתנוגרפיה, ראיונות, קבוצות מיקוד
14. סיכום

חומר חובה לקריאה:
ראו עמוד הקורס במודל

חומר לקריאה נוספת:
ראו עמוד הקורס במודל

מרכיבי הציון הסופי :

מידע נוסף / הערות:
In order to participate in the practical classes and complete the various tasks, all students should make sure that they have accounts with the following services:
1) Google
2) Facebook
3) Twitter
The accounts do not have to be with your real names, but they are essential for carrying out the exercises.

Composition of the grade:
1) 6 exercises during the semester: 24%.
2) Take-home exam: 66%.
3) Class participation: 10%
 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה