The Hebrew University Logo

סילבוס

הארכאולוגיה של הריקוד - 43681
עברית
הדפסה
 
סגור סגירה חלון
גרסת PDF
תאריך עדכון אחרון 08-09-2023
נקודות זכות באוניברסיטה העברית: 2

תואר: בוגר

היחידה האקדמית שאחראית על הקורס: ארכאולוגיה והמזרח הקרוב הקדום

סמסטר: סמסטר ב'

שפת ההוראה: עברית

קמפוס: הר הצופים

מורה אחראי על הקורס (רכז): פרופ' יוסי גרפינרל

דוא"ל של המורה האחראי על הקורס: garfinkel@mail.huji.ac.il

שעות קבלה של רכז הקורס: בתיאום מראש

מורי הקורס:
פרופ יוסף גרפינקל

תאור כללי של הקורס:
סקירה שיטתית של הנתונים אודות פעילות ריקוד בחברות ציידים ולקטים (אתנוגרפיה ופרהיסטוריה), חברות כפריות (אתנוגרפיה, ובתקופות הניאולית והכלקולית) וחברות עירוניות (אתנוגרפיה, תקופות הברונזה והברזל).

מטרות הקורס:
מתן רקע כללי ומתודולוגיה למחקר ריקוד בחברות עבר.

תוצרי למידה :
בסיומו של קורס זה, סטודנטים יהיו מסוגלים:

ניתוח איקונוגרפי של סמינות ריקוד. מודעות להבטים של ג'נדר וארגון חברתי.

דרישות נוכחות (%):
90

שיטת ההוראה בקורס: הצגת חומר על ידי המורה, והצגת תרגילים על ידי הסטודנטים.

רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס:
1. מבוא כללי.
מהו ריקוד, ההקשר החברתי של ריקוד, תקשורת, אבולוציה של הריקוד
ריקוד וארכיאולוגיה, בעיות מתודולוגיות בניתוח ממצא ארכיאולוגי הקשור בריקוד

2. ראשית הריקוד: חיזור או גיבוש חברתי

3. ריקוד בחברות ציידים ולקטים
אתנוגרפיה, ממצא ארכיאולוגי

4. עדויות לריקוד בראשית החקלאות, התקופה הניאוליתית (אלף שביעי-שישי לפנה"ס).

5. עדויות לריקוד בתרבות החלאפית ואירן (אלף שישי-חמישי לפנה"ס)

6. עדויות לריקוד בדרום-מזרח ארופה בתקופת ראשית החקלאות (אלף שישי-חמישי לפנה"ס)

7. עדויות לריקוד במצריים הפרה-דינסטית (אלף חמישי-רביעי לפנה"ס)

8. מסיכות וריקוד

9. עדויות לריקוד במזרח הקדום באלף הרביעי לפנה"ס
מסופוטמיה, ברונזה קדומה בלבנט

10. עדויות לריקוד בחברות עירוניות
מסופוטמיה ומצרים, העולם המינואי/מיקני/פלשתי, ברונזה מאוחרת/נוזי

חומר חובה לקריאה:
1. Beeman, W.O. 1993. The Anthropology of Theater and Spectacle. Annual Review of Anthropology 22:369-393.

2. Frisch, K. von 1967. The Dance Language and Orientation of Bees. Cambridge, MA.: Belknap Press of Harvard University.

3. Garfinkel, Y. 1998. Dancing and the Beginning of Art Scenes in the Early Village Communities of the Near East and Southeast Europe. Cambridge Archaeological Journal 8/2:207-237.

4. Garfinkel, Y. 2014. Archaeology of Dance. In K. Soar and C. Aamodt (eds.) Archaeological Approaches to Dance Performance, pp. 5–14. (BAR 2622). Oxford: Archaeopress.

5. Hanna, J.L. 1987. Dance and Religion. In Eliade, M. (ed.) Encyclopedia of Religion, Vol. 4:203-212. New York: MacMillan.

6. Kaeppler, A.L. 1992. Dance. In Bauman, R. (ed.) Folklore, Cultural Performances, and Popular Entertainments, pp. 196-203. Oxford: Oxford University Press.

7. Lange, R. 1976. The Nature of Dance. An Anthropological Perspective. New York: International Publications Service.

8. Royce, A.P. 1977. The Anthropology of Dance. Bloomington: Indiana University Press.

9. Sachs, C. 1952. World History of the Dance. New York: Seven Arts.

10. Spencer, P. 1985. Introduction: Interpretations of the Dance in Anthropology. In Spencer, P. (ed.) Society and the Dance. The Social Anthropology of Process and Performance, pp. 1-46. Cambridge: Cambridge University Press.

11. Garfinkel, Y. 2018. The Evolution of Human Dance: Courtship, Rites of Passage, Trance, Calendrical Ceremonies, and the Professional Dancer. Cambridge Archaeological Journal 28:283–298.

12. Weege, B., Lange, B.P. and Fink, B. 2012. Women’s visual attention to variation in men’s dance quality. Personality and Individual Differences 53:236-240.

13. Röder, S., Carbon, C.C., Shackelford, T.K., Pisanski, K., Weege, B. and Fink, B. 2016. Men's visual attention to and perceptions of women's dance movements. Personality and Individual Differences 101:1-3.

14. McNeill, W.H. 1995. Keeping Together in Time. Dance and Drill in Human History. Cambridge: Harvard University Press.

15. Blacking, J. 1976. Dance, Conceptual Thought and Production in the Archaeological Record. In Sieveking, G. de G., Longworth, I. H. and Wilson, K.E. (eds.) Problems In Economic and Social Archaeology, pp. 3-13. London: Duckworth.

16. Louis, M. 1955. Les origines prehistoriqus de la danse. Chahiers Ligures de Prehistoire et d’Archaeology 4:3-37.

17. Evans-Pritchard, E.E. 1928. The Dance. Africa 1:446-462.

18. Marshall, L. 1969. The Medicine Dance of the !Kung Bushmen. Africa 39:347-381.

19. Katz, R. 1982. Boiling Energy. Community Healing Among the Kalahari Kung. Cambridge, MA: Harvard University Press.

20. Biesele, M. 1978. Religion and Folklore. In Tobias, P.V. (ed.) The Bushmen. San Hunters and Herders of Southern Africa, pp. 162-172. Cape Town and Pretoria: Human and Rousseau.

21. Vinnicombe, P. 1976. People of the Eland. Rock Paintings of the Drakensberg Bushmen as a Reflection of their Life and Thought. Pietermaritzburg: University of Natal Press.

22. Lewis-Williams, J.D. 1981. Believing and Seeing. Symbolic Meanings in Southern San Rock Paintings. London: Academic Press.

23. Lewis-Williams, J.D. 1999. Dance and Representation. Cambridge Archaeological Journal 9/2:281-283.

24. Garfinkel, Y. 1999b. Dance and Representation – a Methodological Remark: Reply to Lewis-Williams. Cambridge Archaeological Journal 9/2:283-285.

25. Garfinkel, Y. 2010. Dance in Prehistoric Europe. Documenta Praehistorica 37: 205–214.

26. Garfinkel, Y. 2003. Dancing at the Dawn of Agriculture. Austin: Texas University Press.

27. Molist, M. M. 1998. Des représentations humaines peintes au IXe millénaire BP sur le site de Tell Halula (Vallée de L’Euphrate, Syrie). Paléorient 24/1:81-87.

28. Goff, B.L. 1963. Symbols of Prehistoric Mesopotamia. New Haven: Yale University Press.

29. Garfinkel, Y. 2003. Dancing at the Dawn of Agriculture. Austin: Texas University Press.

30. Garfinkel, Y. 2000. The Khazineh Painted Style of Western Iran. Iran 38:57-70.


31. Gimbutas, M.A. 1982. The Goddesses and Gods of Old Europe 6500-3500 B.C., Myths and Cult Images. Berkeley: University of California.Gimbutas, M.A. 1989. The Language of the Goddess. London: Thames and Hudson.

32. Garfinkel, Y. 2003. Dancing at the Dawn of Agriculture. Austin: Texas University Press.

33. Garfinkel, Y. 2010. Dance in Prehistoric Europe. Documenta Praehistorica 37: 205–214.

34. Needler, W. 1984. Predynastic and Archaic Egypt in The Brooklyn Museum. New York: The Brooklyn Museum.

35. Garfinkel, Y. 2001. 2001. Dancing or Fighting – a Recently Discovered Predynastic Scene from Abydos, Egypt. Cambridge Archaeological Journal 11:241-254.

36. Garfinkel, Y. 2003. Dancing at the Dawn of Agriculture. Austin: Texas University Press.


37. Garfinkel, Y. Dancing with Masks in the Proto-historic Near East. In C. Renfrew, I. Morley and M. Boyd (ed.) Play, Ritual and Belief, in Animals and in Early Human Societies, pp. 143–169. Cambridge: Cambridge University Press.

38. Amiet, P. 1961. La Glyptique mesopotamienne archaique. Paris: CNRS.

39. Ben-Tor, A. 1977. Cult Scenes on Early Bronze Age Seal Impressions from Palestine. Levant 9:90-100.

40. Collon D. 2003. Dance in Ancient Mesopotamia. Near Eastern Archaeology 66:96-102.

41. Spencer P. 2003. Dance in Ancient Egypt. Near Eastern Archaeology 66:111-121.

42. Tubb N.J. 2003. Phoenician Dance. Near Eastern Archaeology 66:122-125.

43. Mazar A. 2003. Ritual Dance in the Iron Age. Near Eastern Archaeology 66:126-1132.

44. Biran, A. 1986. The Dancer from Dan. Israel Exploration Journal 36:168-173.

45. Evans, A. 1930. The Palace of Minos Vol. III. London: Macmillan.

46. Goodison, L. 1989. Death, Women and the Sun. Symbolism of Regeneration in Early Aegean Religion. Bulletin Supplement 53. London: University of London, Institute of Classical Studies.

47. Gruber, N.I. 1981. Ten Dance-Derived Expressions in the Hebrew Bible. Biblica 62:328-346.

48. Iakovidis, S.P.E. 1966. A Mycenaean Mourning Custom. American Journal of Archaeology 70:43-50.

49. Lawler, L.B. 1964. The Dance in Ancient Greece. Middletown: Wesleyan University Press.

50. Porada, E. 1947. Seal Impressions of Nuzi. Annual of the American Schools of Oriental Research 24. New Haven: American Schools of Oriental Research.

51. שכטר, ב. 2012. רקדנים קדומים: עקבותיו של הריקוד בארכיאולוגיה של ארץ ישראל, 1200-600 לפנה"ס. סוציולוגיה ישראלית 12, עמ' 259-276.

חומר לקריאה נוספת:

מרכיבי הציון הסופי :
מטלות הגשה במהלך הסמסטר: תרגילים / עבודות / מבדקים / דוחות / פורום / סימולציה ואחרות % 100

מידע נוסף / הערות:
יש להגיש 5 תרגילים, מתוך 10 שיוצעו במהלך הקורס. התרגיל הראשון חובה, ויש לבחור עוד 4 מתוך ההיצע בהמשך. כל תרגיל יהיה באורך של 4-6 דפים ויכלול רשימה בבליוגרפית של 3 פריטים לפחות. התרגיל יהיה כתוב כמאמר מדעי: הקדמה, שאלת המחקר, הנתונים, ניתוח, סיכום ומסקנות, רשימה בבליוגרפית. יש להקפיד ששיטת הציטוט והבבליוגרפיה מאורגנים כהלכה.
 
אם הינך זקוק/ה להתאמות מיוחדות בשל לקות מתועדת כלשהי עמה את/ה מתמודד/ת, אנא פנה/י ליחידה לאבחון לקויות למידה או ליחידת הנגישות בהקדם האפשרי לקבלת מידע וייעוץ אודות זכאותך להתאמות על סמך תעוד מתאים.
למידע נוסף אנא בקר/י באתר דיקנט הסטודנטים.
הדפסה