The Hebrew University Logo
Syllabus Education for Minority groups in Multi-Cultur - 34390
עברית
Print
 
close window close
PDF version
Last update 28-09-2023
HU Credits: 2

Degree/Cycle: 1st degree (Bachelor)

Responsible Department: Education

Semester: 2nd Semester

Teaching Languages: Hebrew

Campus: Mt. Scopus

Course/Module Coordinator: Dr. Rabah Halabi

Coordinator Email: rabah.halabi@gmail.com

Coordinator Office Hours: coordinated in advance

Teaching Staff:
Dr. Rabah Halabi

Course/Module description:
We will look at the Arab educational system in Israel throughout the years and at the policy and ideology that constructed this system. We will focus on analyzing the structure of this educational system. In addition we will examine the educational goals that Arab students are exposed to, and the curricula that are being taught in Arab schools.

Course/Module aims:
The goal of the course is to understand the State policy regarding the education of the Arabs in Israel through the years. We will examine the educational policy in the context of the overall policies toward the Arab minority in Israel and in view of different educational models regarding minorities in multi-cultural societies in the world.

Learning outcomes - On successful completion of this module, students should be able to:
• The students will understand the ideology behind the Arab education in Israel;
• The students will acquired basic knowledge about multi-cultural education;
• The students will develop critical tools based on Friere's approach, for analyzing educational systems, and more specific, the Arab education.


Attendance requirements(%):
80

Teaching arrangement and method of instruction: Teaching arrangement and method of instruction- Frontal lectures

Course/Module Content:
• Models for multi-culturalism
• Models for multi-cultural education
• The development of educational goals for the Arabs in Israel, through the years.
• The goals for teaching history and Arabic in the Arab schools
• The status of the Arab teacher
• Critical pedagogy and the approach of Paulo Friere

Required Reading:
אלחאג', מ. (1996). חינוך בקרב הערבים בישראל: שליטה ושינוי חברתי. ירושלים: הוצאת מאגנס. פרק ששי 96 - 162.

אמארה, מ. , עבד אלרחמאן, מ. (1997) סוגיות במדיניות החינוך הלשוני בבתי הספר הערביים בישראל. גבעת חביבה: המכון לחקר השלום.

ברונר, ז; פלד, י. (1998). על אוטונומיה, יכולות ודמוקראטיה: ביקורת הרב – תרבותיות הליברלית. בתוך : מ. מאוטנר, א, שגיא וחנן, שמיר (עורכים), רב – תרבותיות במדינה דימוקרטית ויהודית. (עמ' 107 – 131) תל – אביב: הוצאת רמות – אוניברסיטת תל – אביב.

ברי, ג. (2002). מכור היתוך לרב תרבותיות: השלכות למערכת ההשכלה הגבוהה ולהכשרת עובדי רווחה וחינוך. בתוך א. לשם ורוא-סטריאר (עורכים), שונות תרבותית כאתגר לשירותי אנוש (עמ' 113-125) . ירושלים: מאגנס.

מזאוי אליאס, א. (1995 ). שינויים בדפוסי התפקיד של המורה בחברה הפלסטינית הערבית ומשמעותם הריבודית. בתוך א. בן עמוס ו יולי, תמיר (עורכים), המורה בין שליחות למקצוע. (עמ' 77 – 59) ת"א הוצאת רמות אוניברסיטת תל – אביב.

משרד החינוך והתרבות, וועדת המנכ"לים לאלטרנטיבות חינוכיות. (1985). דו"ח הוועדה לבדיקת החינוך הערבי. ירולשים: משרד החינוך והתרבות.

סלימאן,ר.(1999).על זהותם הקולקטיבית של הפלסטינים בישראל.עיונים בחינוך,4 171-186.
עראר, ח., אבראהים, פ. (2016). בסבך הציפיות הסותרות: אסטרטגיות לחינוך לזהות לאומית ערבית-פלסטינית בבתי ספר ערביים בצפון ישראל.גילוי דעת.עמ' 10, 135-101.
שוהמי, א' (1995). סוגיות במדיניות לשונית בישראל, שפה ואידואלוגיה. מתוך: ד' חן (עורך). חינוך לקראת המאה ה 21. ת"א: הוצ' אונ' תל – אביב.

שמש, ח.(2009). עיצוב הזיכרון בספרי לימוד בהיסטוריה לבתי הספר הערביים במדינת ישראל 1948-2008. חיבור לשם קבלת תואר דוקטור בפילוסופיה האוניברסיטה העברית.
Abu-Saad, I. (2004). Separate and unequal: The consequences of racism and discrimination against Palestinian Arabs in the educational system in Israel. Social Identities, 10(2), 101-127.
Amara, M.&Mari,A.(2002). Language education policy: The Arab minority in Iseael. London: Kluwer Academic Publishers.

Banks, J. (1994). An Introduction to multicultural eduction. Boston: Allyn and Bacon. Chap 1 PP. 1-13& Champ 2 PP15-29.

Berry, J. (1998). Social Psychological costs and benefits of multiculturalism: a view from canada. A Journal of the Humanities and Socia Seiences. 3, Vol 2, 209 – 233.

Freire,p& Macedo,D.(2000) A Dialogue: Culture, Language, and Race. Harvard Educational Review 377-403.

Kymilcka, W.(1995). Multicultural citizenship.Oxford: Oxford University Press.

Additional Reading Material:
אבו – עסבה, ח'. (1997). מערכת החינוך הערבית בישראל: מצב קיים וחלופות ארגוניות אפשריות. גבעת חביבה: המכון לחקר השלום.

אלחאג', מ. (2002) תוכניות הלימודים בהיסטוריה בבתי-ספר עבריים ובבתי ספר –ערביים בישראל:אתנוצמטריות מול רב-תרבותיות נשלטת. בתוך : א. בן עמוס (עורך). היסטוריה, זהות וזיכרון:דימויי עבר בחינוך הישראלי. (עמ' 295-329) תל -אביב: הוצאת רמות.
ותד-חורי, ק. (2008). השלכות הקונפליקט הישראלי-פלסטיני על תפקיד המורה הערבי במדינת ישראל. במכללה , 31-4221.

יונה,י; שנהב,י.(2005). רב תרבותיות מהי? על הפוליטיקה של השונות בישראל. תל-אביב: בבל.

לם, צ. (1997). רעיון הפלורליזם וישומיו בחינוך הישראלי. בתוך: א, גור זאב (עורך). חינוך בעידן השיח הפוסטמודרניסטי. (עמ' 221 – 207) ירושלים: הוצאת מאנגנס.

מיעארי, מ. (1975). סקר משווה של תכניות הלימודים הסקטור הערבי (משוכפל). ירושלים: פרויקט תכנון החינוך.

מרעי, . (1974). בית הספר החברה בכפר הערבי בישראל. עיונים בחינוך 4 104 – 85.

סמוחה, ס. (1999) אופציות הסטטוס קוו: ישראל כדמוקראטיה אתנית: מדינה יהודית דמוקרטית. בתוך ש, אוסיצקי – לזר, א. גאנם ואילן פפה (עורכים), 7 דרכים: אופציות תיאורטיות למעמד הערבים בישראל (עמ' 79 – 23) גבעת חביבה: המכון לחקר השלום.

פרס, י ; א, ארליך ונירה יובל – דיויס. (1968). חינוך לאומי של נוער ערבי ישראלי: השוואת תכניות לימודים, מגמות טז' , 1 : 36 – 26.

צרצור, ס. (1985). לשאלת חינוכו של מיעוט זר במדינתו. בתוך א, וולטה; א, כרמון ודוד צורקר (עורכים), חינוך בחברה מתהווה: במערכת הישראלית. תל – אביב: הוצאת הקיבוץ המאוחד.

רבינוביץ,ד;אבו בקר,ח.(2002).הדור הזקוף.ירושלים:כתר.

Lafromboise, T., Havdin, L., Coleman.K.,& Gerfo,G. (1993) Psychological impact of biculturalism: Evidence and theory. Psychological Bulletin, 114 395 – 412.

Mari, S. (1978). Arab Education in Israel. New York: Syracuse University press. Chap2, PP. 28-50

Tibawi, A. (1956). Arab education in mandatory palestine . London: Luzac& Company, LTD. Chap, VII, 181-213.

Grading Scheme :
Essay / Project / Final Assignment / Home Exam / Referat 40 %
Active Participation / Team Assignment 20 %
Submission assignments during the semester: Exercises / Essays / Audits / Reports / Forum / Simulation / others 40 %

Additional information:
2 lessons through the zoom.
 
Students needing academic accommodations based on a disability should contact the Center for Diagnosis and Support of Students with Learning Disabilities, or the Office for Students with Disabilities, as early as possible, to discuss and coordinate accommodations, based on relevant documentation.
For further information, please visit the site of the Dean of Students Office.
Print